Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjellgjeting?


roxie88
 Share

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syntes det er utrolig synd at dere bare har sett jaging på alt annet enn BC. Og ja, det er forskjell på måten en BC gjeter og en kroppsgjeter gjeter på. En BC bruker EYE for å flytte sauen og e

Dette blir en litt dum diskusjon, egentlig, for det er vel ingen tvil om at hunder som i generasjoner ikke er avlet på gjeteregenskaper har dårligere gjeteregenskaper enn raser som er avlet på gjeting

Virker ikke som om du vet mye om kroppsgjetere, men jeg kan ta feil. Kroppsgjetere skal, i motsetning til BC, kunne gjøre jobben for siden å slappe av til neste gang de skal jobbe. Er ikke mange bøn

Den respekten, tror jeg, handler om at bc og wk avles for gjeting og ingenting annet, mens ingen av de kroppsgjeterrasene som jeg har vært borti har vært prøvd på sau engang. Du kan rett og slett ikke forvente at en bc (avlet for gjeting) og en terv (avlet for bruks og utstilling) skal være like attraktive å bruke i gjetersammenheng. Det blir det samme som å bli indignert over at australsk kelpie ikke blir sett på som en "skikkelig" gjeterhund (jeg sier ikke at AK ikke kan gjete, men at de jevnt over ikke har det som trengs i forhold til WK). Det er åpenbart at de fleste gjeterhundraser har mye gjeting i seg, men det burde være like åpenbart at mange gjeteregenskaper går tapt så snart man slutter å avle på de. Konklusjon: Ingen grunn til å være indignert :-)

Jeg synes det er kjempebra at interessen gjeting for kroppsgjeterraser øker, men for at dette skal bli interessant for sauebønder så må det nok legges mer vekt på gjeteregenskaper i avlen.

Ang gjeterhundprøven .. er dette den samme som for bc og kelpie? Burde ikke kroppsgjeterne testes på en annen måte? De jobber jo annerledes .. Noe for belgerklubben å ta tak i? :-)

Jeg kan være enig i at BC og WK er spesifikt avlet for gjeting og slikt gjøres ikke i andre kroppsgjeterraser. Eller i de fleste andre kroppsgjeterraser. Vet at en svensk oppdretter av australsk Kelpie drettet for gjeting så det finnes noen linjer som har dette i seg.

Nå ser jeg også at denne spesifikke avlen også kan skape problemer i hverdagslivet for eiere. Man kan, i flere tilfeller, ende opp med hund som gjeter alt den ser. Og dette skjer også en del pr idag. BC som gjeter biler, sykler, barn, joggere, ja det meste som rører på seg. Da kan man vurdere om ikke avlen har begynt å gå litt langt, men det er jo en litt annen diskusjon :)

På en annen side så kan man ikke avle bort gjeteregenskapene helt i andre gjeterraser såfremt man ikke har gått inn for å utelukke de hundene som har gjeting i seg. Og da må de testes på en måte og det er det ingen oppdretter som gjør så vidt jeg vet. Så gjeterinstinktet ligger nok der, men ikke så velutviklet som hos BC.

Det er ikke snakk om å være harm for min del, men å få frem at for å få tilbake gjetingen i rasene våre så må man få muligheten til å sjekke at det ligger noe i hunden og å kunne gå videre på kurs og lære det man trenger for å kunne fungere på en optimal måte i jobb. Det er her jeg blir så skuffet og til tider irritert over hvor snevert det virker innen BC og WK verden. Ikke noe annet.

At man hele tiden må forsvare hvorfor man bruker sin gjeterhund i gjeting såfremt det ikke er en BC eller WK.

Når det kommer til prøven så jobbes det såvidt jeg vet med å få herding inn i Norge. I Sverige bruker de Asca Trail som er utarbeidet for Aussie og herding.

Selv har jeg som mål og kjøpe småbruk med sau og samtidig, når jeg har tilegnet meg nok kunnskap om rasen, å avle på gjeteregenskapene til Tervueren for jeg har stor tro på at dette vil skape en bedre brukshund i andre sporter også. Og en god kroppsgjeter skal ikke gjete alt den ser, men ligge på lading til neste gang den tas med i jobb.

Dette er ganske vanskelig når eiere av andre gjeterhundraser blir dømt allerede før noen har møtt de og ikke er velkommen på treninger.

Skjønner deg veldig godt. Det er dette problemet de aller fleste møter når de tar kontakt og har en annen gjeterrase enn BC og WK.

Det er dette jeg håper vil forandre seg. Om ikke av BC trenere, men av de som har kroppsgjetere og kanskje ønsker å ta utdannelsen for kroppsgjetere.

Derfor er jeg veldig glad for at det finnes instruktører som Ørjan i Fjellgjeting. Som har tatt den utdannelsen og kan hjelpe folk med sin rase og lære de å gjete slik de er ment for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette blir en litt dum diskusjon, egentlig, for det er vel ingen tvil om at hunder som i generasjoner ikke er avlet på gjeteregenskaper har dårligere gjeteregenskaper enn raser som er avlet på gjeting som eneste formål. MEN - så lenge man heller ikke får lov til å engang forsøke å trene sine ikke-gjeteravlede gjeterhundraser på gjeting, så vil man jo heller aldri få noen framgang dersom man ønsker å ta fram disse egenskapene i rasene igjen. For å si det litt krøkkete :).

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette blir en litt dum diskusjon, egentlig, for det er vel ingen tvil om at hunder som i generasjoner ikke er avlet på gjeteregenskaper har dårligere gjeteregenskaper enn raser som er avlet på gjeting som eneste formål. MEN - så lenge man heller ikke får lov til å engang forsøke å trene sine ikke-gjeteravlede gjeterhundraser på gjeting, så vil man jo heller aldri få noen framgang dersom man ønsker å ta fram disse egenskapene i rasene igjen. For å si det litt krøkkete :)

For meg blir det som å si at ipomiljøet er innsnevret og teite fordi jeg ikke får trene skydds med min bichon havanais for alle hunder kan bite i en fille.... Alle hunder kan mest sannsynlig flytte en flokk sauer, men derfra til å faktisk gjete de er det et langt spenn. Som jeg har sagt tidligere i diskusjonen, tren på og ta en gjeterprøve, så har det en hensikt.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det som å si at ipomiljøet er innsnevret og teite fordi jeg ikke får trene skydds med min bichon havanais for alle hunder kan bite i en fille.... Alle hunder kan mest sannsynlig flytte en flokk sauer, men derfra til å faktisk gjete de er det et langt spenn. Som jeg har sagt tidligere i diskusjonen, tren på og ta en gjeterprøve, så har det en hensikt.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Er ikke det litt vel nedlatende å si mtp ganske mange andre lands historie og kultur? Andre land enn GB har faktisk klart seg utmerket med de gjeterhundene de har avlet frem selv, også før BC kom til disse landene. Om mange bruker faktisk fortsatt sine lokale hunder fremfor BC. Så det synes jeg er en litt merkelig ting å si, men viser jo meget godt hvorfor man som eier av annen gjeterhundrase enn BC nettopp ikke kommer på på gjeterhundkurs med NSG.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det som å si at ipomiljøet er innsnevret og teite fordi jeg ikke får trene skydds med min bichon havanais for alle hunder kan bite i en fille.... Alle hunder kan mest sannsynlig flytte en flokk sauer, men derfra til å faktisk gjete de er det et langt spenn. Som jeg har sagt tidligere i diskusjonen, tren på og ta en gjeterprøve, så har det en hensikt.

Om du skal gjøre en sammenligning med IPO, er det vel mer riktig å si at du vil kreve at denne havanaisen går en IPO-prøve for å bevise sin dugelighet, men nekter den adgang til treningsfelt med godkjente figuranter....

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Er ikke det litt vel nedlatende å si mtp ganske mange andre lands historie og kultur? Andre land enn GB har faktisk klart seg utmerket med de gjeterhundene de har avlet frem selv, også før BC kom til disse landene. Om mange bruker faktisk fortsatt sine lokale hunder fremfor BC. Så det synes jeg er en litt merkelig ting å si, men viser jo meget godt hvorfor man som eier av annen gjeterhundrase enn BC nettopp ikke kommer på på gjeterhundkurs med NSG.

Andre land har andre typer sauer som også passer til de gjeterhundene de har. I norge så har vi bc som er avlet med andre egenskaper enn feks endel skotske eller irske hunder, men mye av det waliserne har. Fordi vi har annet terreng og sau som oppfører seg anderledes. Jeg har ingenting i mot at folk bruker hunder av andre raser enn bc, som jeg sikkert har sagt fjørti ganger, men jeg forstår ikke problemet. Hvis dere med ungarske gjeterhunder ønsker å fremme seleksjonen av gjeteregenskapene, så må jo dere som raseklubb ta tak i det, man kan jo ikke anklage NSG som er raseklubb for border collie og working kelpie for å ikke ønske å ha de på kurs. Dere kan jo bare arrangere kurs selv, om dette er noe som er interessant for klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Om du skal gjøre en sammenligning med IPO, er det vel mer riktig å si at du vil kreve at denne havanaisen går en IPO-prøve for å bevise sin dugelighet, men nekter den adgang til treningsfelt med godkjente figuranter....

Da har du ikke skjønt poenget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre land har andre typer sauer som også passer til de gjeterhundene de har. I norge så har vi bc som er avlet med andre egenskaper enn feks endel skotske eller irske hunder, men mye av det waliserne har. Fordi vi har annet terreng og sau som oppfører seg anderledes. Jeg har ingenting i mot at folk bruker hunder av andre raser enn bc, som jeg sikkert har sagt fjørti ganger, men jeg forstår ikke problemet. Hvis dere med ungarske gjeterhunder ønsker å fremme seleksjonen av gjeteregenskapene, så må jo dere som raseklubb ta tak i det, man kan jo ikke anklage NSG som er raseklubb for border collie og working kelpie for å ikke ønske å ha de på kurs. Dere kan jo bare arrangere kurs selv, om dette er noe som er interessant for klubben.

Det er jeg fullstendig klar over.

Det har jeg vel heller ikke gjort? Det jeg reagerer på er at når man faktisk har et tilbud utenfor NSG (Fjellgjeting) så skal det også rakkes ned på fordi det finnes bedre instruktører, men man kan ikke gå for de "bedre" instruktørene fordi de holder kurs i NSG ? Slik jeg tolker det? Men mulig jeg leser med feil briller.

Jeg er ikke ihuga opptatt av gjeting, men for de som ønsker det så må jo Fjellgjeting være et bedre alternativ enn ingenting ?

Jeg sitter bare igjen med en følelse om at man egentlig ikke bør prøve å gå kurs fordi det ikke blir noe greie på det uansett, og dermed bør gi opp før man ha prøvd. Hva med å gi det en sjanse?

Og til orientering så har altså raseklubben for de ungarske(siden du nevner dem i eksempelet) testskjema for anleggstest og følger den svenske malen utarbeidet av Interesseföreningen for Kroppsvallare. Denne testen kan enn så lenge kun tas hos fjellgjeting, evt i Sverige.

Dette er helt minimalt, og i andre øyne trolig ikke verdt noe, men i mine øyne er det bedre enn ingenting for å kanskje bevare et minimum av gjeteregenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dere skyter ihvertfall feil spurv med kanoner. Jeg er en av få som har lånt bort sauene mine til gjeterkurs for andre raser enn bc. Jeg gjør det ikke igjen, for å si det slik. Jeg har ikke samme erfaring som tydeligvis veldig mange andre i denne tråden har. Selv om min mistanke er at dette handler mer om noe helt annet enn praktisk gjeting. For det tviler jeg på at veldig mange deltagere i tråden har erfaring med. Jeg har ikke rakket ned på noen, TS spurte om erfaringer med en spesifikk instruktør og fikk svar. Om det bryter med retningslinjer så rapporter det, men ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med gjeting, men jeg trener LP og bruks med en ikke-typisk rase. Og jeg ser ikke helt problemet? Jeg kan konkurrere i LP med min japaner, jeg. Så lenge han gjør de øvelsene vi skal gjøre, så blåser vel dommeren i hva slags rase han har - men jeg bør heller ikke vente å nå så langt som en BC.

Jeg tenker det samme med gjeting. Det viktige er ikke hvilken rase det er, men at de gjør jobben de skal. Så hvis de består gjeterprøven, så funker det. Hvis de ikke består, så er de ikke gode nok. Uavhengig av rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme med gjeting. Det viktige er ikke hvilken rase det er, men at de gjør jobben de skal. Så hvis de består gjeterprøven, så funker det. Hvis de ikke består, så er de ikke gode nok. Uavhengig av rase.

Det er ikke helt det samme som med gjeting, for her har man også velferden til sauene å ta hensyn til. Det hensynet har man ikke når man trener lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er ikke helt det samme som med gjeting, for her har man også velferden til sauene å ta hensyn til. Det hensynet har man ikke når man trener lydighet. 

Ikke så farlig det vel, bare man får prøvd om hunden sin "liker gjeting". Hadde det vært som lp, at det ikke gikk på bekostning av noe annet, så hadde jeg ikke brydd meg. Men jeg blir provosert at levende dyr behandles som leketøy for å tilfredsstille eiers nysgjerrighet. Noe annet kan det jo ikke være?! Jeg leser i denne tråden flere som har sikkert fine intensjoner og planer. Men min erfaring er at de fleste (også mange med bc) vil bare "teste" om gjeting er noe for dem. Hører mange som sier at hvis hunden liker det, så vil de trene det. Dette er ikke som agility hvor man kan ta frem sauene når det passer og trene en gang i uka.

For oss som har sau er vi avhengige av å ha hunder som funker til de arbeidsoppgavene de skal gjøre når jeg ber om det. Hunden skal ikke "like" det, det skal være et så genetisk sterkt instinkt at den har ikke noe valg, for da jobber den under alle slags vilkår. Min erfaring er at aussie, kelpie, tervuren, rottweiler, schaefer og beucheron kan flytte sauer, men de gjeter lite.

For meg er det viktig som saueeier at dyra skal ikke stresses. Jeg ser det snakkes om bitt, ofte er et riktig plassert bitt mindre stress for en sau, enn å bli jaget. Hvis hunden ikke har evne til å gjete er det nemlig slik at sauen jages. Det kan skje i rolig tempo også feks inne i et rundkve.

Jeg har i denne tråden blitt beskyldt for å ikke inneha kunnskap om kroppsgjetere. Det kan godt tenkes, men jeg har kunnskap om sau og gjeting. Så jeg opprettholder min påstand om at en gjeterhund uansett rase, bør klare en klasse1 prøve til 60 poeng om det faktisk er en gjeterhund som skal gjøre en god jobb for sauens del. Det handler om praktisk arbeid. Hente sauen på et sted, frakte de til et annet sted til fots og få de på en henger. Det er hovedessensen i praktisk arbeid med sau og hund. Det er dette man viser at hunden behersker i en klasse1 prøve. Så hvis det er slik at disse gode kroppsgjetere ikke klarer dette fordi de er kroppsgjetere, hvilke arbeidsoppgaver innen gjeting er det de da skal gjøre?

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvordan trener man en ung og uerfaren BC til gjeting på en slik måte at det ikke går utover velferden til sauene?

Er det meg du spør?

Kontroll, lydighet, bånd, trange kve, bruk av stav for å holde distansen til sauen. Trygg sau som ikke beinflyr på store områder (Forbøtte). Mange hjelpemiddel man kan benytte, som i all annen innlæring så er kunnskap det viktigste.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll, lydighet, bånd, trange kve, bruk av stav for å holde distansen til sauen. Trygg sau som ikke beinflyr på store områder (Forbøtte). Mange hjelpemiddel man kan benytte, som i all annen innlæring så er kunnskap det viktigste.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Hvorfor kan man ikke gjøre det samme med andre gjeterraser under trening?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør man da, håper jeg?!

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Jeg aner ikke. Jeg har som sagt ingen erfaring med gjeting. Jeg bare lurer på om man ikke kan trene en ikke-BC gjeter på samme måte som man trener en ung og uerfaren BC, dvs at man kan trene en hund til gjeting - uavhengig av rase - og fortsatt ha sauens velferd i fokus?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men ut fra det lille jeg kan om gjeting så skal jo sauen være tilvent hunder. Det er jo forskjell på hvordan en BC og de andre gjeterrasene gjeter. Da er det vel best å kunne gjete med den rasen som sauen er tilvendt elelr spilelr det ingen rolle?

Jeg selv ville ikke vekt hunden på sau hvis jeg ikke hadde mulighet til å kunne trene gjevnlig med hunden på sau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg aner ikke. Jeg har som sagt ingen erfaring med gjeting. Jeg bare lurer på om man ikke kan trene en ikke-BC gjeter på samme måte som man trener en ung og uerfaren BC, dvs at man kan trene en hund til gjeting - uavhengig av rase - og fortsatt ha sauens velferd i fokus?

Man kan sikkert trene en schaefer til elgjakt også, men jeg er helt sikker på at en elghund fungerer bedre til formålet og da er dyrevelferden for elgen bedre ivaretatt.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så farlig det vel, bare man får prøvd om hunden sin "liker gjeting". Hadde det vært som lp, at det ikke gikk på bekostning av noe annet, så hadde jeg ikke brydd meg. Men jeg blir provosert at levende dyr behandles som leketøy for å tilfredsstille eiers nysgjerrighet. Noe annet kan det jo ikke være?! Jeg leser i denne tråden flere som har sikkert fine intensjoner og planer. Men min erfaring er at de fleste (også mange med bc) vil bare "teste" om gjeting er noe for dem. Hører mange som sier at hvis hunden liker det, så vil de trene det. Dette er ikke som agility hvor man kan ta frem sauene når det passer og trene en gang i uka.

For oss som har sau er vi avhengige av å ha hunder som funker til de arbeidsoppgavene de skal gjøre når jeg ber om det. Hunden skal ikke "like" det, det skal være et så genetisk sterkt instinkt at den har ikke noe valg, for da jobber den under alle slags vilkår. Min erfaring er at aussie, kelpie, tervuren, rottweiler, schaefer og beucheron kan flytte sauer, men de gjeter lite.

For meg er det viktig som saueeier at dyra skal ikke stresses. Jeg ser det snakkes om bitt, ofte er et riktig plassert bitt mindre stress for en sau, enn å bli jaget. Hvis hunden ikke har evne til å gjete er det nemlig slik at sauen jages. Det kan skje i rolig tempo også feks inne i et rundkve.

Jeg har i denne tråden blitt beskyldt for å ikke inneha kunnskap om kroppsgjetere. Det kan godt tenkes, men jeg har kunnskap om sau og gjeting. Så jeg opprettholder min påstand om at en gjeterhund uansett rase, bør klare en klasse1 prøve til 60 poeng om det faktisk er en gjeterhund som skal gjøre en god jobb for sauens del. Det handler om praktisk arbeid. Hente sauen på et sted, frakte de til et annet sted til fots og få de på en henger. Det er hovedessensen i praktisk arbeid med sau og hund. Det er dette man viser at hunden behersker i en klasse1 prøve. Så hvis det er slik at disse gode kroppsgjetere ikke klarer dette fordi de er kroppsgjetere, hvilke arbeidsoppgaver innen gjeting er det de da skal gjøre?

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Men for å kunne det må man jo få trent ikke sant? Og for å få trent bør man ha en instruktør som er villig til å hjelpe?

Jeg trodde det var det som var essensen i diskusjonen? At man ønsker å finne et instruktør som har kunnskap om og er villig til å hjelpe til med gjeting med kroppsgjeter. Og som tar vare på dyrevelferden samtidig.

At mange hunder/eiere ikke har bruk for å gjete(dvs ikke har sau selv) er en annen diskusjon, men det gjelder vel mange BC også går jeg ut i fra.

Det jeg tror mange blir provosert over, er at malen for hvordan man skal gjete er laget av BC-folk tilpasset BC. Ikke noe galt i det så lenge man har BC i tankene, men med en gang man skal overføre det til en annen rase som er avlet til å gjete på en annen måte på andre type sau i andre landskap så blir ikke det nødvendigvis riktig. Men jeg er ganske sikker på at de som jobber daglig med disse rasene som "ikke gjeter" i dine øyne hadde blitt innmari provosert over å høre at det de driver med og har som yrke ikke er gjeting?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert trene en schaefer til elgjakt også, men jeg er helt sikker på at en elghund fungerer bedre til formålet og da er dyrevelferden for elgen bedre ivaretatt.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Jeg tror ikke jeg helt får frem poenget mitt.

Når jeg skrev "uavhengig av rase", så mente jeg egentlig gjeterhundrasene. BC er jo ikke den eneste gjeterhundrasen som finnes, det er jo det som diskuteres her. Hvis en BC kan trenes opp på en måte som er forsvarlig for sauenes velferd, hvorfor kan ikke andre raser trenes på samme måte? Hvis det er sauenes velferd som er ankepunktet for at man ikke ønsker å bruke andre raser enn BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg helt får frem poenget mitt.

Når jeg skrev "uavhengig av rase", så mente jeg egentlig gjeterhundrasene. BC er jo ikke den eneste gjeterhundrasen som finnes, det er jo det som diskuteres her. Hvis en BC kan trenes opp på en måte som er forsvarlig for sauenes velferd, hvorfor kan ikke andre raser trenes på samme måte? Hvis det er sauenes velferd som er ankepunktet for at man ikke ønsker å bruke andre raser enn BC.

Det er ytterst få av gjeterhundene som fortsatt avles med gjetning som avlskriterie, så spørsmålet er jo hvorvidt disse gjeterhundene faktisk gjeter, og hvorvidt det er etisk riktig å teste om de gjør det på levende vesener som sau, ender og storfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...