Gå til innhold
Hundesonen.no

"Profesjonell" rasevalgtest - stemmer det overens med ditt valg?


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

At man får opp hunder som man ikke kunne tenkt seg er jo greit nok, det finnes jo flere som passer til samme aktivitetsbehov osv, selv om man kanskje ikke kunne tenkt seg alle av dem pga utseende, helse eller andre ting, men så detaljer greier sjeldent en test å være. Men når malle, setter og retreiver får samme score som runner ups så er det noe som skurrer.. Men ikke så rart da om man har sett dogs 101, det er en ganske urealistisk beskrivelse av mange der, og helt annen kultur over dammen. Der kan man jo ha hva som helst egentlig bare man har hage og tennisball, tur trenger man jo ikke gå, og ikke trenger man å trene så mye heller.

:lol: Det tenkte jeg på og! Sånn som @Grim som har 99 % aussie og belger, og 98 % treff på cocker-rasene.. Det burde jo ikke være bare 1 % forskjell på så ulike raser *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sikkert greit å ha i bakhodet at denne testen er laget i USA for et amerikansk publikum? Hundehold er litt annerledes der borte på en del ting. Som for eksempel at det med mer enn en times tur er MYE

At man får opp hunder som man ikke kunne tenkt seg er jo greit nok, det finnes jo flere som passer til samme aktivitetsbehov osv, selv om man kanskje ikke kunne tenkt seg alle av dem pga utseende, hel

Hundeholdet mitt er jo helt feil, jeg skulle jo hatt American Fox hound Alternativt australsk terrier, bearded collie eller bedlington. På side to stod samojed, på side 3 finsk spets. 99% match på

Men ikke så rart da om man har sett dogs 101, det er en ganske urealistisk beskrivelse av mange der, og helt annen kultur over dammen. Der kan man jo ha hva som helst egentlig bare man har hage og tennisball, tur trenger man jo ikke gå, og ikke trenger man å trene så mye heller.

Ser man på rasevalgtråder på amerikanske forum er det vanlig å spør om hvor stor hage vedkommende har, har aldri sett noen bli spurt om det her. :lol: Men det er helt klart at hundeholdet der er veldig forskjellig fra hvordan vi gjør det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skremmende at en av valgalternative på mosjon er "lite til ingenting", alle hunder bør da ha mosjon. Vet USA har et helt annet husdyrhold, men sykt å skaffe seg hund om man ikke har tenkt til å la den gå utenfor hagen i løpet av livet, uavhengig av hvor stor hagen er.

Jeg tok testen på nytt hvor jeg kun valgte "late" alternativer, som ikke noe mosjon, lite lek, ikke noe pelsstell osv. og endte opp med Basset Hound, Sealyham Terrier, Beagle, Bloodhound, Bullmastiff og Skotsk Hjortehund. Eh... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes excersize-spørsmålet oppga for lite... 35-45 min som høyeste alternativ? Lufter de ikke hundene sine i USA?

Men fikk irsk setter, og det er ikke aktuelt. Hvordan de fikk "highly trainable" til å bli setter skjønner ikke jeg, men mistenker at belgern utgikk siden jeg trykka at vokting ikke trengs. Vet den kan ha mye vokt, og at den brukes som vaktbikkje andre steder.... Møkkatest :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes excersize-spørsmålet oppga for lite... 35-45 min som høyeste alternativ? Lufter de ikke hundene sine i USA?

Men fikk irsk setter, og det er ikke aktuelt. Hvordan de fikk "highly trainable" til å bli setter skjønner ikke jeg, men mistenker at belgern utgikk siden jeg trykka at vokting ikke trengs. Vet den kan ha mye vokt, og at den brukes som vaktbikkje andre steder.... Møkkatest :P

Jeg har lest på flere amerikanske nettsider at pulien er en såpass aktiv rase at det er viktig med hage..

Så lenge du har hage er det ikke så viktig med tur og trening og sånn tydeligvis. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er det rart de har mye atferdsproblemer og avliver hunder i fleng? Eller kastrerer alle i håp om å få roligere hunder?

På de få episodene jeg har sett av Hundehviskeren så spør jo ofte Cèsar, "Hvor mye tur går dere med den da?" også svarer mange av eierne, "H*n er så vill og vrang at vi ikke har gått tur med den på 3 år". :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh nei :lol: Fikk breton! (Sikkert fin for de som jakter, jeg jakter dog ikke).

Runners up ble: engelsk springer spaniel, field spaniel, bc, irsk setter, toller og westie.

Springer er ikke uaktuell en gang som familiehund/turkompis/hobbyhund, bc - dekker mange av mine kriterier men ikke alle. Westien er kjempesøt men det stopper der, og de tre resterende er nok ikke aktuell i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det er så rart at retrieverne og gjeterhunder kommer i samme bås på en så enkel test, de to gruppene består jo av førerorienterte hunder og jeg vil tro at det er det akkurat disse spørsmålene bygger på. Når det er sagt så er det jo enormt store forskjellig innad i de gruppene.

Jeg fikk 97 % match med flat, og av de som kom som runners-up er det bare 3-4 jeg virkelig aldri kunne tenkt meg, så jeg vil ikke si at testen er helt gal basert på de ekstremt intetsigende og få spørsmålene som ble stilt. Hvordan de har kategorisert hundene har jo også veldig mye å si.

Runners-up

german-shorthaired-pointer_01_sm.jpg

German Shorthaired Pointer

97% match

labrador-retriever_01_sm.jpg

Labrador Retriever

97% match

pointer_01_sm.jpgPointer

97% match

canaan-dog_01_sm.jpgCanaan Dog

96% match

golden-retriever_01_sm.jpg

Golden Retriever

96% match

irish-setter_01_sm.jpgIrish Setter

96% match

american-foxhound_01_sm.jpg

American Foxhound

95% match

belgian-malinois_01_sm.jpgBelgian Malinois

95% match

chesapeake-bay-retriever_01_sm.jpg

Chesapeake Bay Retriever

95% match

english-foxhound_01_sm.jpgEnglish Foxhound

95% match

english-setter_01_sm.jpg

English Setter

95% match

pharaoh-hound_01_sm.jpgPharaoh Hound

95% match

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne traff mye bedre for min del.

Og denne traff ganske bra.

Hmmm.... Irsk rød og hvit setter på topp faktisk :D.

Briard med 88% match - ikke så verst det.

Irish Red and White Setter(100%) amazonb.png More Info fade.jpg2. Belgian Tervuren (95%) amazonb.png More Info fade.jpg3. German Wirehaired Pointer (91%) amazonb.png More Info fade.jpg4. Scottish Deerhound(90%) amazonb.png More Info fade.jpg5. Poodle (standard)(88%) amazonb.png More Info fade.jpg6. Bernese Mountain Dog(88%) amazonb.png More Info fade.jpg7. Black Russian Terrier (88%) amazonb.png More Info fade.jpg8. Briard (88%) amazonb.png More Info fade.jpg9. Keeshond(88%) amazonb.png More Info fade.jpg10. English Setter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brittany_01_sm.jpg

Brittany 96% match

american-water-spaniel_01_sm.jpg

American Water Spaniel 95% match

glen-of-imaal-terrier_01_sm.jpg

Glen of Imaal Terrier 95% match

cardigan-welsh-corgi_01_sm.jpg

Cardigan Welsh Corgi 94% match

german-pinscher_01_sm.jpg

German Pinscher 94% match

skye-terrier_01_sm.jpg

Skye Terrier 94% match

Liker Breton veldig bra, så hadde fint sett meg selv hatt den rasen. De andre forslagene har liten apell for meg, men det går mer på smak og behag i forhold til utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne traff mye bedre for min del.

Og denne traff ganske bra.

Jeg likte også de bedre. Ingen rasevelgere blir perfekte, men disse var i hvert fall mer grundige enn den andre i tråden her.

Test 1:

1. Rottweiler

2. Malinois

3. Schäferhund

4. Anatolsk gjeterhund

5. Australian shepherd

Test 2:

1. Schäferhund

2. Storpuddel(og jeg som huket av på lite pelsstell :P )

3. Airdale terrier

4. Irsk setter ( :D )

5. Curly coated retriever

Litt diverse da. Blir ikke puddel eller anatolsk gjeterhund med det første. :P

Hmmm.... Irsk rød og hvit setter på topp faktisk :D.

:o Det fikk ikke jeg! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne traff mye bedre for min del.

Og denne traff ganske bra.

Tok begge og de passet ganske bra! Ene traff med whippet på topp, den andre på 20. plass. Bichon frisé faktisk nådde også toppen og 3.plass der whippeten var høyest. Hadde det vært havanese så hadde det stemt ganske bra. :)

Men så er jeg nok heldig som fikk mange aktuelle raser på lista. Selvfølgelig er det også noen helt uaktuelle og noen som ikke er der, men bedre disse enn den tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne traff mye bedre for min del.

Og denne traff ganske bra.

Fikk bedre resultater på disse i alle fall.

Den første: Aussie, curly-coated retriever, weimaraner, briard (94% @Siri ), puddel, schäfer, malle, belger.

Den andre: Dalmatiner, flat-coated, boxer, puddel, bearded collie, schäfer, pointer, ungarsk vizla.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...