Gå til innhold
Hundesonen.no

"Profesjonell" rasevalgtest - stemmer det overens med ditt valg?


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Bearded collie, Border collie, english springer spaniel, poodle og portoguese water dog på 97%...

Har vurdert (og vurderer fortsatt) puddel, men de andre er egentlig ikke aktuelle. Tror testen går ut i fra at man ikke kan lære verken terriere eller mynder kommandoer og triks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sikkert greit å ha i bakhodet at denne testen er laget i USA for et amerikansk publikum? Hundehold er litt annerledes der borte på en del ting. Som for eksempel at det med mer enn en times tur er MYE

At man får opp hunder som man ikke kunne tenkt seg er jo greit nok, det finnes jo flere som passer til samme aktivitetsbehov osv, selv om man kanskje ikke kunne tenkt seg alle av dem pga utseende, hel

Hundeholdet mitt er jo helt feil, jeg skulle jo hatt American Fox hound Alternativt australsk terrier, bearded collie eller bedlington. På side to stod samojed, på side 3 finsk spets. 99% match på

Hvor god er den egentlig?

Jeg fikk 100% treff på toller.

Deretter 98% treff på breton, irsk setter og cocker spaniel. Og det var det.

Jeg mener: ??!!

Hva får dere?

Edit: tok den en gang til og denne gangen fikk jeg med resten av spanielene og retrieverne. Vet ikke hvilken parameter jeg endret. Men hva gjør irsk setteren (og bretonen?) oppi der? Opplys meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 97% på irsk setter, noe som ikke passer meg (vil ikke ha jaktinstinkt på gård med masse smådyr) - krysset også av på dèt.

Ellers fikk jeg 96% på border collie og 95 på australian cattledog, golden og labbe.

Ikke helt totalt på jordet, men jeg hadde ikke akkurat kjøpt en hund basert på hva som kommer på toppen av den lista liksom. :P Men det finnes vel ikke en særlig detaljert og korrekt rasevelger, jeg har i hvert fall ikke sett noen, så sånn sett er den ikke det verste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt god vil jeg egentlig si basert på spørsmålene. Ikke detaljert nok.

Jeg fikk 96% match på irsk setter, korthåret vorsteh og labrador retriever. To av rasene har jeg jo hatt, så kanskje den ikke var så ille likevel? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne testen var jo helt absurd. 100 % toller stemmer sikkert godt, men 98% irsk setter?!

Fikk alle spanielene og de andre retrieverne også på 98%. Og så breton da, selvsagt.

Edit:

Dette er hva jeg fikk av Canis sin rasevelger. Er ikke så detaljert den heller da. Synes den mangler spørsmål om vokt, og hundenes omgjengelighet ovenfor andre dyr. Stemmer ikke heeelt overens med AP sine forslag. Jeg mener: boxer og doberman? Russisk sort terrier?

Australsk kelpie

Belgisk fårehund, Laekenois

Boxer

Dobermann

Flat coated retriever

Golden retriever

Labrador retriever

Nova scotia duck tolling retriever

Riesenschnauzer salt/pepper

Riesenschnauzer sort

Rottweiler

Russisk sort terrier

Schäferhund

Storpuddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordon setter på første (IKKE aktuelt...) sammen med engelsk setter. Irsk-setter er ikke nevnt engang...
2.plass: griffon,

3.plass: malamute

4:Bearded collie

5.Caanan Hund

6. Ches

7: collie

8: flat

9: vorsteh

10: puddel

Tja - ikke aktuelt med andre enn vorsteh, og mulig jeg kunne ha strukket det til ches. Men jeg forstår ikke hvorfor gordon og engelsk setter kommer opp på 1.plas, mens irsk-setter ikke engang er nevnt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

96% malle

95% beauceron

95% pointer

Hva pointer og malle har til felles lurer jeg på. :no: Og jeg skrev at jeg ikke skulle jakte og ville ha en trenbar hund.

Og UANSETT hva jeg svarer så får jeg aldri opp schäfer. Har tatt testen ti ganger nå og prøvd å variere alternativene litt, uten å få schäfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret litt på størrelse og fikk da følgende:

10455330_10152539444601761_1198872449975

1920457_10152539444706761_24973678830551

Ble veldig ulike hunder som kom opp med samme "treff-prosent"....er ikke overbevist om denne testen nei!
Hatt to av dem, ene passer meg (KV :wub: ) -andre passet meg ikke(collie), har en tredje (ESS :wub: ) som passer meg veldig bra. Field spaniel syns jeg er for sær og kunne aldri ha tenkt meg. Bearded har for mye pels. OES eller dalmatiner- ikke tale om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Liquorice

Jeg fikk

99% Engelsk springer spaniel, field spaniel, flat, corgi

98% Aussie, terv, breton, caanan hund + en rekke andre vidt forskjellige raser

...hadde ikke akkurat basert rasevalg på slike tester, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

97% på amerikansk cocker, som jeg jo har :) 97 på engelsk cocker, 96 på breton, old english sheepdog og 96 prosent på de resterende hunden, kun terriere... Tja, hva skal man si? Jeg skal ikke stole på testen neste gang jeg skal ha hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjoda, spaniel kunne nok godt ann, men neeeeh. Tror ikke jeg kommer til å ha en med det første akkurat. :P Samme med retriverne. BC og meg? Greit nok jeg vil ha en lettlært hund, men altså. BC er nok utenfor min league. :lol: Resterende jakthunder, rimelig uaktuelt med mindre jeg får interesse for jakt. Samme med pelstellhundene, er ikke helt der enda, selvom røytefri hund hadde vært deilig, kattene røyter mer enn nok. :lol:
Eneste jeg anser som aktuelle er Collien (som jeg med all sannsynlighet skal ha neste gang) og Corgien. :)

Top Dog American Cocker Spaniel

Runners-up English Cocker Spaniel

99% match

Bearded Collie

98% match

Collie

98% match

English Setter

98% match

Golden Retriever

98% match

Polish Lowland Sheepdog

98% match

Poodle (Standard)

98% match

American Water Spaniel

97% match

Border Collie

97% match

Canaan Dog

97% match

Chesapeake Bay Retriever

97% match

Finnish Spitz

97% match

Flat-Coated Retriever

97% match

Gordon Setter

97% match

Irish Water Spaniel

97% match

Labrador Retriever

97% match

Pembroke Welsh Corgi

97% match

Pointer

97% match

Spinone Italiano

97% match

Wirehaired Pointing Griffon

97% match

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket ikke om jeg hadde tatt den før, men den var ikke så halvgærn denne gangen. 3 av rasene har jeg tenkt på før, terrier skal jeg aldri ha og den den Amerikanske tingen aner jeg ikke hvordan er.

Edit:

Det gikk jo bra å laste opp bilde. :P

Uansett, jeg fikk bare 4 raser:

Border Collie 99%

Australian Cattle Dog

98% match

Airedale Terrier

97% match

American Water Spaniel

97% match

Belgian Malinois

97% match

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man får opp hunder som man ikke kunne tenkt seg er jo greit nok, det finnes jo flere som passer til samme aktivitetsbehov osv, selv om man kanskje ikke kunne tenkt seg alle av dem pga utseende, helse eller andre ting, men så detaljer greier sjeldent en test å være. Men når malle, setter og retreiver får samme score som runner ups så er det noe som skurrer.. Men ikke så rart da om man har sett dogs 101, det er en ganske urealistisk beskrivelse av mange der, og helt annen kultur over dammen. Der kan man jo ha hva som helst egentlig bare man har hage og tennisball, tur trenger man jo ikke gå, og ikke trenger man å trene så mye heller.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...