Gå til innhold
Hundesonen.no

"Profesjonell" rasevalgtest - stemmer det overens med ditt valg?


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sikkert greit å ha i bakhodet at denne testen er laget i USA for et amerikansk publikum? Hundehold er litt annerledes der borte på en del ting. Som for eksempel at det med mer enn en times tur er MYE

At man får opp hunder som man ikke kunne tenkt seg er jo greit nok, det finnes jo flere som passer til samme aktivitetsbehov osv, selv om man kanskje ikke kunne tenkt seg alle av dem pga utseende, hel

Hundeholdet mitt er jo helt feil, jeg skulle jo hatt American Fox hound Alternativt australsk terrier, bearded collie eller bedlington. På side to stod samojed, på side 3 finsk spets. 99% match på

99% på toller, 98 på brittany (er det breton?) golden, irsksetter (de må ha sett Onkel til @ når de la irsk setteren inn hos folk som skriver at de må kunne omgås andre dyr :lol: ) og labrador. Vet ikke med toller, breton og setter utifra norske forhold, men utifra amerikanske så er det vel greit nok?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden Retriever 100% match, darn it - bomma visst jeg da som ikke har det :D Men jeg liker jo Golden veldig godt <3

Ellers syntes den rasevelgeren at jeg er ett skikkelig hardbarka fuglehund menneske sånn generelt.. Labrador og Flat Coated retriever, engelsk og amerikansk cocker spaniel, Breton og Irsk setter xD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en Brittany?

Tydeligvis min drømmerase i følge denne testen.

Av runners up var det fullt av pelshunder noe jeg faktisk valgte bort.

Kunne ikke tenkt meg en eneste av de foreslåtte rasene...haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på at 30-45 minutters tur om dagen var det høyeste alternativet.

Jeg fikk golden på førsteplass, og diverse fuglehunder resten (settere, retrievere, spaniels). Men også Bearded Collie og Collie. Samt også Canaan dog - er ikke det en primitiv hundetype?

Lurer på hva man måtte velge for å få schäfer eller belger. Kanskje høyere på beskyttelse.

Synes ikke det var en spesielt god test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en Brittany?

Breton :)

Jeg valgte vekk små og middelsstore hunder, sikkert eneste grunn til at jeg ikke fikk breton på min liste. Ellers så tipper jeg at grunnen til at alle får fuglehunder øverst er pga. aktivitetsnivået i testen? Amerikanerne tar tydeligvis ikke hundene sine på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..... Jaja, men av alle fuglehunder, så ville breton vært førstevalget mitt faktisk.

Naboen har ei trivelig tispe, og hans sønn har avlet fram flere flotte og hyggelige individer.

Dog er fuglehunder langt nede på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

American Foxhound på første plass med 97%, ellers en haug andre jakthunder. Mest fuglehunder. Men også Border collie, Welsh Terrier og Alaska Malamute.

Eneste av de rasene jeg kunne vurdert er vel Welsh Terrier :P

ikke søren om jeg bytter ut mine siberians med mutter, fordi om jeg liker den rasen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet på liten hund som jeg driver og fabulerer om for tiden. Fire raser fikk 93% og blant dem papillon. Nå bor det jo en phalene her, så det er jo greit. Hun får rimelig ye mer mosjon enn det este på testen, men amerikanere er kanskje late?

Nå tar jeg den for stor hund, også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irsk setter. De må ha tenkt på onkel (til @ ), kanskje. Jeg ønsket en hund som ikke viker min side, går sammen med andre kjæledyr, har null protectiongreie og er letttrent. På de neste tre plassene kom de vanligste retrieverne, så bearded collie og til slutt tre fuglebikkjer igjen. Ikke breton :) Kanskje det er all mosjonen vi tilbyr som drar fram fuglebikkjene? :lol:

Er det virkelig noen som leker med bikkja hele dagen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poodle (Miniature) 96% match - da kan jeg vel si at det stemmer sånn passe ;) Men jeg svarte at jeg ville børste hund 5-7 dager, fordi det veit jeg at jeg "må" for å ha en pelsstellhund :P Runnerup er amerikansk cocker spaniel, og det er en rase jeg virkelig ikke kunne tenkt meg :)

Hvis jeg sier jeg vil ha så lite pelsstell som mulig, får jeg og Breton. Rart at det skal være rasen for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

American foxhound som beste match. Ellers engelsk foxhound, faraouhund, cirlycoated retriever, engelsk setter, pointer, vorster.. den eneste jeg kunne vurdert av disse er faraohunden. Tror jeg brant meg på at jeg satte 'not important' på aktivitetsnivå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk engelsk cocker spaniel på første (ikke er rase jeg ville ha hatt)

Amerikansk cocker spaniel på andre (nei takk)

Polish lowland sheepdog på tredje (likte utsende på dem, de var litt kule :teehe: ) og Puddel på fjerde ( ikke den verste rasen, men litt for "penslige" hunder etter min smak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men satt dere alle maks aktivitet? For oversatt til vårt hundehold, så er jo 45 min de rasene som renger mest aktivitet. Hvis man etter norsk standard ønsker en middels aktiv hund, så må man vel ta middels for å få det til å stemme?

Ikke at jeg tror det blir å stemme så veeeeldig uansett. Det som er spesielt gøy er jo at så og si alle raser ligger på over 90% match uansett. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk engelsk cocker spaniel på første (ikke er rase jeg ville ha hatt)

Amerikansk cocker spaniel på andre (nei takk)

Polish lowland sheepdog på tredje (likte utsende på dem, de var litt kule :teehe: ) og Puddel på fjerde ( ikke den verste rasen, men litt for "penslige" hunder etter min smak)

Bare fordi jeg er nysgjerrig, hva er "penslige"? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 100% på breton.. Ikke en rase jeg kunne tenkt meg å hatt. Fikk også 100% på West highland white terrier, en sjarmerende rase, men selv er jeg ikke helt terrier typen.

Videre kom Smooth fox terrier, amerikansk cocker spaniel, border terrier og miniature schnauzer. Heller ikke raser som jeg kunne tenkt meg å hatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...