Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunden å svømme?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Min unghund HATET vann som valp, hans første sommer våtet jeg han for avkjøling... noe han også hatet :-P Til høsten kunne han vasse rundt det samme gjorde han nå på våren også! jeg har prøvd å kaste leke uti, fått min voksne hund til å svømme osv men uten hell... Han vasset til halsen og der stoppet han, han var uheldig av og til og falt uti slik at han måtte svømme, men det hatet han også... Meeen, forrige uke var det steksol, vindstille og vi gikk ned til sjøen. Jeg kastet litt pinne på grunna og så kastet jeg en pinne på dypet til eldstemann og jammen svømte unghunden også :-) Og han svømte BRA! Skulle tro han hadde gjort det hele livet. Null vegring, ingen plasking...

I dag var vi på fjellet og han svømte for avkjøling uten pinne o.l. Han bare syntes det var godt :-D Så han svømmer om det er varmt nok og om han har lyst!!

Min dalmatiner svømte heller ikke før han ble 15-18 mnd, yngstemann er nå 15 mnd :-) Dette KAN altså løse seg selv...

jeg har lyst til å kjøpe vest slik at jeg kan kaste laaangt ut, uten å føle at jeg må svømme etter :-P lol!!

Vegas på svømmetur:

6 juni 14:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men gjør det egentlig noe som helst at hunden bruker svømmevest for å føle seg trygg i vannet da? Hvem lider av det? Liker hunden vest, så ta på den vest, svømmer den bra uten, så er det da også helt

Men det er vel heller ikke det som blir sagt her? Hunder som svømmer godt trenger da ikke vest, men hunder som ikke liker å svømme kan komme over skrekken om de får ha vest på. Sant? Så enkelt liksom.

Jeg har lært MANGE hunder å svømme og det er 1000 ganger lettere med svømmevest enn at den svømmer uten. Når de har på svømme vest så slapper de mer av og pusten kommer mer naturlig. I ettertid så g

Posted Images

Khal fikk litt motivasjon fra Tidi til å løpe ut i vannet i dag. Han gikk ikke lengre ut enn at han fikk vann opp til magen, men han koste så det ut til.

Tidligere har han ikke en gang turt å sette potene i vannet, så litt motivasjon var det som skulle til her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Keo ligger så dypt med framparten når han svømmer, men veldig lett i rompa og korte bakbeinsbevegelser, er det noe vi kan trene bedre etterhvert? Han har ikke svømt mange meter tidligere, og syntes ikke det er veldig morsomt enda(!), kan det ha litt med vane og muskulatur og gjøre? Han er en border collie, så ingen tønneform eller tungt brystparti slik sett.

Lani hadde en grusom stil, hun svømte som en corgi i bakparten og padlet og styret og ordnet. hun svømte mildt sagt med vest en god stund i bassenget. Etterhvert fikk hun teknikk og nå svømmer hun uten vest. Men hadde jeg tatt av vesten og bare dumpet hunden i vannet tror jeg at jeg selv måtte badet for å redde hun i starten :P

BADE hilsen lani

10390238_10154194135590464_9182963588291

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte vest inspirert av denne tråden. :ahappy: Grim bruker ikke bakbeina overhode, så kanskje teknikken hans blir bedre med vest. Om ikke, er jeg hvertfall forberedt om vi skal ut i båt. Eller det blir oversvømmelse. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Gira er veldig glad i å bade, men hun går aldri så langt ut at hun må svømme. Jeg kunne tenkt meg å lære henne at det ikke er farlig å miste fotfeste, at det går fint å svømme. Fin sommeraktivitet, og veldig grei trim på varme dager.

Hvordan bør jeg gå frem for å få henne til å svømme? Har prøvd å svømme et stykke utover, for så å rope på henne, men uten hell. Vet at mange bare tar med hunden uti, altså holder den under buken og "tvinger" den med seg. Men jeg er redd jeg skal ødelegge vanngleden hennes ellers, vil helst ikke at hun skal få noen dårlige opplevelser.

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha sele på Gira og så holder du i selen mens du går utover. Gå rolig og gjør det som om dette er noe helt vanlig ufarlig. Ha gjerne en leke med. Hold henne på litt avstand fra deg så du ikke blir oppklort av henne. Jeg tror ikke hun vil få noe skrekk av det i det hele tatt. Og så anbefaler jeg vest. Det vil gi henne oppdrift slik at hun føler seg tryggere og får riktig teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Akkurat nå, maysofie skrev:

Dere som har svømmehunder, lærer dere hundene å flyte stille? Enten i vest eller uten vest? :) 

Hva mener du? Ligge stille i vannet uten å svømme? Da tror jeg mine hadde sunket uten vest :P Lærer dem bare å svømme med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Teserere skrev:

Hva mener du? Ligge stille i vannet uten å svømme? Da tror jeg mine hadde sunket uten vest :P Lærer dem bare å svømme med en gang.

Ja, bare ligge stille flyte i vannflaten :)

Staffejentene er vell kanskje ikke akkurat bygget for å flyte :lol: Men tror du at de hadde slappet slik av at de lå i ro med vest på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, maysofie skrev:

Ja, bare ligge stille flyte i vannflaten :)

Staffejentene er vell kanskje ikke akkurat bygget for å flyte :lol: Men tror du at de hadde slappet slik av at de lå i ro med vest på?

Nei, det tror jeg ikke er veldig naturlig for en hund. Hunder svømmer vel stort sett på instinkt og beina går ofte helt automatisk (skjønt - jeg har hatt hunder som ikke helt har skjønt at de har bakbein og dermed stort sett bare har svømt med frambeina, mens bakbeina bare har vært brukt til å holde balansen liksom). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Schæferblanding skrev:

Noen som kan anbefale et merke? Er det forskjell på flytevest og svømmevest?

Til hunder er det vel egentlig bare flytevester, men de kan fint brukes til svømming :) Det begynner å bli mange å velge i, generelt syns jeg de uten flytedel under magen er best. Og gjerne med et godt håndtak på ryggen hvis man skulle trenge å løfte hunden opp av vannet. Baltic  professional er fine syns jeg, de har også en økonomi variant som er helt kurant. Hurtta har en mange er fornøyd med, tror også ezydog har kommet med en variant. De fleste dyrebutikker har inne om sommeren, da er det bare å prøve. Jeg syns ikke de skal ligge helt bak til halen, da det er forkroppen som er viktigst å holde oppe :) 

 

8 timer siden, maysofie skrev:

Ja, bare ligge stille flyte i vannflaten :)

Staffejentene er vell kanskje ikke akkurat bygget for å flyte :lol: Men tror du at de hadde slappet slik av at de lå i ro med vest på?

Tror egentlig ikke noen hunder er bygd for å flyte i vann :P Jeg svømte inne med Aïda en vinter, da hvilte hun i vannet i armene mine, dette måtte læres inn, og hun lå ikke rolig når jeg slapp. De ligger alt for ustabilt, som en dupp, til å klare å slappe av.

Hvorfor skal du lære inn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom bare til å tenke på det når Lyn endte i badestampen, ikke akkurat plass til å svømme, så da trente vi litt på å flyte :) 

Lærte Keo å flyte etter han var blitt komfortabel i vann, av samme grunn vi lærer det, å kunne slappe av i vannet selv om man er sliten. Det økte hans balanse i vannet veldig, bare i vanlig svømming og rolig tempo. La på en stopp-kommando, nå gjør han det også selv om han ønsker, typ venter på leke, om vi er sammen og står i ro i vannet osv (om jeg når ned så sitter han på kneet mitt, dog).

På Keo så lærte jeg det inn med å holde han litt først til han lå i ro i vannet, så etterhvert bli løsere i grepet når han kjente på dette å flyte, ta bort en hånd og ta bort begge. Etterhvert skjønte han at han kan gjøre det selv også. Lyn funket det å bare legge en håndflate på brystbeinet, så lå hun i ro og fløt, tok et par sekunder uten hjelp også uten problemer, men et par minutter i stampen var ikke nok til å mestre det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, maysofie skrev:

Dere som har svømmehunder, lærer dere hundene å flyte stille? Enten i vest eller uten vest? :) 

Har brukt vest på kelpisene den første svømmesesongen, har inntrykk av at de blir raskere trygg i vann når de får hjelp til å flyte av vesten. Slipper de bare avgårde med vest og en leke som flyter så løsner det fort. :)

Denne tok kanskje litt mye av.... :icon_redface:

20150728_102356.thumb.jpg.8c1ebc46f7cff0

 

21 timer siden, Schæferblanding skrev:

Noen som kan anbefale et merke? Er det forskjell på flytevest og svømmevest?

Har kjøpt en rimelig flytevest på Hööks, den satt veldig fint på våre hunder :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/28/2016 at 0:56 AM, maysofie skrev:

Dere som har svømmehunder, lærer dere hundene å flyte stille? Enten i vest eller uten vest? :) 

Nei. Hvorfor skal de lære det? Det er jo meningen at de skal svømme, ikke bade? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

De fleste hundene har vel behov for bare å svømme men er en mye ute i båt er det jo greit om hunden kan flyte i tilfelle den hopper detter ut i vannet og må svømme endel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lijenta skrev:

De fleste hundene har vel behov for bare å svømme men er en mye ute i båt er det jo greit om hunden kan flyte i tilfelle den hopper detter ut i vannet og må svømme endel

Åh, det tenkte jeg ikke på. Jeg driver ikke med sånne båtgreier jeg, vi drar til en strand, jeg kaster en ball eller en pinne, de svømmer til jeg syns de har fått nok, også drar vi hjem :lol: Det trenger de ikke å lære seg å flyte for ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, 2ne skrev:

Åh, det tenkte jeg ikke på. Jeg driver ikke med sånne båtgreier jeg, vi drar til en strand, jeg kaster en ball eller en pinne, de svømmer til jeg syns de har fått nok, også drar vi hjem :lol: Det trenger de ikke å lære seg å flyte for ;) 

Nei tenkte ikke den vegen jeg heller før nå som det ble satt opp og jeg har bestemt meg for å bruke kanoen mye mer enn før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lijenta skrev:

De fleste hundene har vel behov for bare å svømme men er en mye ute i båt er det jo greit om hunden kan flyte i tilfelle den hopper detter ut i vannet og må svømme endel

Absolutt! I tillegg er det en god del lettere å få tak i hund som har vest  (om den har håndtak på ryggen) på om man er i båt og den hopper/detter uti. På sommeren blir det stort sett noen turer på sjøen for oss, og ikke flytevest er virkelig uaktuelt, in case han detter uti :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Aslan skrev:

Absolutt! I tillegg er det en god del lettere å få tak i hund som har vest  (om den har håndtak på ryggen) på om man er i båt og den hopper/detter uti. På sommeren blir det noen turer på sjøen, og ikke flytevest er virkelig uaktuelt, in case han detter uti :) 

Ja hr vest til udyret. Den gav han motet til å bade, men bare hver gang jeg hiver noe uti. Men regner ikke med at det blir for resten av livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...