Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunden å svømme?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg tror ikke helt på at svømmeteknikken er medfødt. Jeg har iallefall en boxer som har hatt så elendig svømmeteknikk hele livet selv om de har elsket å svømme. Vertikalt i vannet med plaskende forbein. Måtte flere ganger redde henne på land fordi hun gikk omtrent baklengs og til slutt sank.

Supersmart med flytevest. Min erfaring er at de som ikke er helt trygg når bunnen forsvinner under de vil føle flytevesten som en trygghet. I tillegg blir de liggende horisontalt i vannet i stedet for vertikalt.

Og jeg ser ikke noe galt i om de om så alltid har den på når de svømmer. Det er sikkert akkurat like god trim for de med som uten i tillegg til at det er en ekstra trygghet for meg som eier.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men gjør det egentlig noe som helst at hunden bruker svømmevest for å føle seg trygg i vannet da? Hvem lider av det? Liker hunden vest, så ta på den vest, svømmer den bra uten, så er det da også helt

Men det er vel heller ikke det som blir sagt her? Hunder som svømmer godt trenger da ikke vest, men hunder som ikke liker å svømme kan komme over skrekken om de får ha vest på. Sant? Så enkelt liksom.

Jeg har lært MANGE hunder å svømme og det er 1000 ganger lettere med svømmevest enn at den svømmer uten. Når de har på svømme vest så slapper de mer av og pusten kommer mer naturlig. I ettertid så g

Posted Images

Guest Jonna

De gangene jeg har vært ute med båt/kano med hundene får de redningsvest på, både for at det ikke er så lett å se de om det skjer noe og de forsvinner ganske dypt om de ja.. forsvinner.

Trimmen er like god fortsatt ettersom mine svømmer med samme teknikk både med og uten vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de første øktene Nora hadde sammen med mine som svømmer, og Nora har ett ganske så kjekt konkurranse instinkt på ball:

28108_10150198116655072_3121157_n.jpg

28108_10150198126395072_4368943_n.jpg

Ja, det var de bildene jeg tenkte på :lol: Ikke akkurat som en fisk i vannet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varga har alltid vært glad i vann, men som flere andre her så ville hun ikke svømme, hun holdt seg der hun hadde bakkekontakt. "kastet" henne uti en gang, da jeg tenkte at alle hunder kan jo svømme, men det gikk heller dårlig, mer eller mindre panikk var resultatet. Kjøpte vest ble med ut, fysisk hjalp henne den siste biten (uten og være hard eller noe), brukte ball for og lokke og vips så hadde jeg en svømmehund(panikk i 2 sek av gammel vane før hun kjente at hun fløt også var det greit). Hun er ikke den som hopper uti uten og tenke seg om, som oftest, men hun svømmer, både med og uten vest. Nå løper hun uti, stopper litt akkurat på grensen før hun er nødt til og svømme også hopper hun i det etter og ha tenkt seg om bittelitt, noen ganger legger hun på svøm bare fordi også, når hun finner det for godt. Jeg er rimelig sikker på at alt som skulle til var at hun fikk oppleve at hun kunne svømme og det gikk bra, for første gang uten vest var ikke noe dårligere enn sist gang før det med vest. Det var ingen forskjell, ingen ting som tydet på at det var skummelt/ekkelt. Og skulle det være det så er det vell ikke verre enn og bruke vest? Jeg bruker stort sett alltid vest uansett, fordi det kan skje ting når de er ute og svømmer, spesielt når man bruker svømming som trim og de blir slitne etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bris gikk fra dette (og at hun etterhvert og stod mer eller mindre "oppreist" i vannet i kaving).

551046_10151116023970630_604255216_n.jpg

Til dette, etter en treningsdag med flytevest de første tre (eller var det fire tro?) og så avsluttet vi uten. På filmen under (spol til 1:40 for action, først er det litt apporteringer på land og ei frøken som nøler ved vannkanten. Vi er ikke helt i mål med å gå direkte ut i brådypt vann når hun ikke får gå med en gang dummyen kastes :P ) så viser hun fram det verste hun gjør nå når hun svømmer, dvs tar litt for hardt i. Dette er vel fra første økta den dagen tror jeg, og første økt etter "flytevestdagen".

Nå mener jeg ikke at flytevest er saliggjørende, men det er et fint hjelpemiddel syns jeg. Av hundene mine så er det en som har hatt bra svømmeteknikk fra dag 1, resterende 3 har måttet ha litt hjelp i form av en hjelpende hånd under buken, eller flytevest for Bris sin del. Hun fikk litt hetta da jeg prøvde å ta på henne mens hun prøvde å kave seg til land. :lol: Forresten så kan de få finere teknikk på vei inn i alle fall, om de svømmer ut og henter noe med litt tyngde på og som de må konsentrere seg litt om (som en dummy på halvkiloet f.eks).

Om man allerede har flytevest så ser jeg ikke helt at det skal skade å bruke den til hunden har fått opp litt iver på, og trygghet i vannet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlæring med flytevest har jeg aldri hørt om før, føler plutselig jeg har gått glipp av et viktig element i hundetrening. :P Virker ganske logisk ut da.

Vi lærte aldri hunden å svømme. Plasking i vannkanten har alltid vært gøy, men det tok litt tid før hun ble så glad i svømming.

Første gangen hun svømte var hun 4-6 måneder (husker bare det var sommeren hun var liten) og skulle utforske tangen i vannkanten som hun trodde hun kunne stå på. En veldig overrasket toller kom opp av vannet og begynte å svømme bort fra oss i forvirringen.

Første gangen hun svømte frivillig var også første gangen hun stakk av. Vi hadde matet noen ender i et vann som er i enden av foreldrene mine sin tomt. Endene hadde ikke spist opp alt og vi fant henne svømmende frem og tilbake i vannet for å få tak i de siste bitene av brødet. Ja, hun er et matvrak. :lol: Jeg husker ikke hvor gammel hun var, men jeg gjetter hun hadde rundet et år.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selve svømmeteknikken er vel medfødt hos hunder? Èn ting er at de kanskje ikke tør, men de trenger vel ikke å lære å svømme slik vi mennesker gjør? Kaster du en hund på dypt vann (ikke at man skal gjøre det, selvsagt), så vil den jo svømme til land, ikke drukne der og da.

Joda, noen hunder kan gå rett ned og dø, har hørt flere historier om det, så å stole på at det ligger naturlig det ville jeg aldri stolt på.

En jeg kjenner trodde akkurat som deg og hadde med bikkja i robåten, det ble varmt for hunden og etter å ha diskutert med de andre som var med så "kastet" de hunden uti og den gikk rett ned.

To av dem måtte uti og dykke etter hunden, når den kom opp så var den helt rar så de deo rett til dyrlegen.

Hunden hadde fått vann i lungene og eieren fikk en liten moral preken om å gjøre sin han gjorde.

Eieren kjøpte med seg svømmevest, kom til meg et par ganger for hjelp i basseng og når den svømmer ute så har den alltid på svømmevest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten her er også veldig kavete og har dårlig svømmeteknikk, plasker fryktelig med frembeina. Skal prøve henne med vest i sommer :)

Ellers var border collien vår 7 år får hun fikk sansen for svømming, før det var det bare vassing og steinsamling (samlet steiner i en haug på land) som var gøy. Var på ferie i oslo, og det var 25 grader i oslofjorden, plutselig så svømte hun rundt i sjøen. Vi skjønte ingenting :lol: Etter det badet hun overalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil prøve med svømmevest så ha iallefall på en sele, da kan dere kontrollere hunden i den og ikke i et halsbånd.

Noen hunder kan få litt panikk av at man tar tak i halsbåndet, det kan også forstyrre pusten til hunden ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve svømmebevegelsene er medfødt, men teknikk kan/må/bør læres inn/kommer med erfaring. Og selv om hunder er født med evnen til og svømme så er det ikke det samme som at det går bare fint med en hund på dypt vann. Er de redde feks så kan de få panikk på samme måte som oss "fryse" og synke eller plaske vilt og enten synke fordi de forsøker og svømme opp av vannet, gå tom for krefter eller rett og slett drukne seg selv i kavet med bein og vann som spruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har måttet hjelpe mine til å tørre å svømme. Jeg går ut i vannet så jeg står, men bikkja må ta et par svømmetak for å nå meg. Har med små godbiter de får hente, og når de har svømt ett svømmetak ut, godbit og inn igjen noen ganger beveger jeg meg litt lenger ut, men fortsatt så jeg står. Jeg støtter hunden under om den trenger det, klapper på den lokker den til å svømme litt rundt osv. Korte økter, det er tungt å svømme for første gang, og de skal ikke bli slitene. Når de har fått trygghet i flyte står jeg på land og kaster ting så de får svømme og hente. Først kort selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bruker svømming til trening, så burde vel nesten vest være påbudt ;) Og også til de hundene som man knapt nok få opp av vannet igjen. jeg er muligens utrolig pysete, men jeg hadde aldri turt å la mine svømme langt ut, uten at de hadde vest på.

Mine er "vassere" som oftest kan overtales til å bli svømmere. Og deretter bli badenymfer. Jeg har en som svømmer bare fordi hun liker det (har en liten dam på tomten som hun bare tusler uti og svømmer ett par runder i rolig tempo)ett par som elsker å løpe etter pinner/leker, men som ikke kaster seg utti uten noe å løpe etter, og en som IKKE vil svømme, selv om hun har gjort det flere ganger (med litt dyttehjelp)

Men ett spørsmål til dere som bruker svømming som trening..

Jeg har mulighet til å bruke kano på ett "fjellvann" slik at vi kan drive litt svømme trening i sommer, men det blir jo ikke direkte varmt i vannet- er det noen regler for hvor kaldt og hvor lenge de bør svømme? Hvor mange minutter kan de svømme i starten om de har en normal kondis fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet hjelpe mine til å tørre å svømme. Jeg går ut i vannet så jeg står, men bikkja må ta et par svømmetak for å nå meg. Har med små godbiter de får hente, og når de har svømt ett svømmetak ut, godbit og inn igjen noen ganger beveger jeg meg litt lenger ut, men fortsatt så jeg står. Jeg støtter hunden under om den trenger det, klapper på den lokker den til å svømme litt rundt osv. Korte økter, det er tungt å svømme for første gang, og de skal ikke bli slitene. Når de har fått trygghet i flyte står jeg på land og kaster ting så de får svømme og hente. Først kort selvfølgelig.

Dette skal jeg prøve med whippeten, må jo bli vellykket så matvrak som hun er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bruker svømming til trening, så burde vel nesten vest være påbudt ;) Og også til de hundene som man knapt nok få opp av vannet igjen. jeg er muligens utrolig pysete, men jeg hadde aldri turt å la mine svømme langt ut, uten at de hadde vest på.

Mine er "vassere" som oftest kan overtales til å bli svømmere. Og deretter bli badenymfer. Jeg har en som svømmer bare fordi hun liker det (har en liten dam på tomten som hun bare tusler uti og svømmer ett par runder i rolig tempo)ett par som elsker å løpe etter pinner/leker, men som ikke kaster seg utti uten noe å løpe etter, og en som IKKE vil svømme, selv om hun har gjort det flere ganger (med litt dyttehjelp)

Men ett spørsmål til dere som bruker svømming som trening..

Jeg har mulighet til å bruke kano på ett "fjellvann" slik at vi kan drive litt svømme trening i sommer, men det blir jo ikke direkte varmt i vannet- er det noen regler for hvor kaldt og hvor lenge de bør svømme? Hvor mange minutter kan de svømme i starten om de har en normal kondis fra før?

Dersom hunden skal ha fysisk utbytte av svømmingen bør vanntemperaturen være over 18 grader, ellers bruker de mye energi på oppvarming og vil ikke få trent muskulaturen. Det var ihvertfall det jeg lærte når jeg svømte med Aïda på Aquadog :)

Edit: så ikke det siste spm ditt, du må gradvis bygge opp svømmekondisen. Når Aïda trente i basseng har man 30 min til rådighet, og fysioterapeuten sa at de som var best trent svømte maks 20 min i strekk, MED vest og tau. Vi begynte med totalt 10 minutter intervallvis, svømme et par runder, opp og puste. Repeter. Du lærer fort å lese hunden din og se når den trenger pause :)

Endret av Teserere
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dette skal jeg prøve med whippeten, må jo bli vellykket så matvrak som hun er :D

Gjør det :) Har funka på begge mine som syntes vann var moro, men ikke turte slippe bunnen. Tror det er litt viktig at vi står og støtter dem hele veien ut og ikke svømmer selv i starten :)

Om man bruker svømming til trening, så burde vel nesten vest være påbudt ;) Og også til de hundene som man knapt nok få opp av vannet igjen. jeg er muligens utrolig pysete, men jeg hadde aldri turt å la mine svømme langt ut, uten at de hadde vest på.

 

Mine er "vassere" som oftest kan overtales til å bli svømmere. Og deretter bli badenymfer. Jeg har en som svømmer bare fordi hun liker det (har en liten dam på tomten som hun bare tusler uti og svømmer ett par runder i rolig tempo)ett par som elsker å løpe etter pinner/leker, men som ikke kaster seg utti uten noe å løpe etter, og en som IKKE vil svømme, selv om hun har gjort det flere ganger (med litt dyttehjelp)

 

Men ett spørsmål til dere som bruker svømming som trening..

Jeg har mulighet til å bruke kano på ett "fjellvann" slik at vi kan drive litt svømme trening i sommer, men det blir jo ikke direkte varmt i vannet- er det noen regler for hvor kaldt og hvor lenge de bør svømme? Hvor mange minutter kan de svømme i starten om de har en normal kondis fra før? 

Hvorfor er det galt å bruke svømming uten vest til trening av en hund som er trygg på svømming? Jeg bruker ikke vest om jeg svømmer for å trene meg selv.

Hva er normal kondis da? Vi legger nok litt forskjellig i det. Men jeg bruker å starte sesongen med 10-15 minutters økter. Så varierer jeg mellom om de får en økt eller flere med litt gåing eller pause mellom. Men jeg bruker bare svømming som ett supplement til annen trening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi vest, for alles sikkerhet! Eldstemann svømmer ikke uten, og han ligger mye lengre ned i vannet uten vesten (regner med det er pga tyngen på pelsen), og han får panikk om hodet kommer for langt ned, noe som gjerne resulterer i store kloremerker på meg (for til meg skal han), og jeg har håndtak for å hjelpe!

Yngste har ikke svømt så mye enda, men vest skal kjøpes inn for han har mer pels enn eldstemann og også han ligger en smule lavt i vannet ser jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden skal ha fysisk utbytte av svømmingen bør vanntemperaturen være over 18 grader, ellers bruker de mye energi på oppvarming og vil ikke få trent muskulaturen. Det var ihvertfall det jeg lærte når jeg svømte med Aïda på Aquadog :)

Edit: så ikke det siste spm ditt, du må gradvis bygge opp svømmekondisen. Når Aïda trente i basseng har man 30 min til rådighet, og fysioterapeuten sa at de som var best trent svømte maks 20 min i strekk, MED vest og tau. Vi begynte med totalt 10 minutter intervallvis, svømme et par runder, opp og puste. Repeter. Du lærer fort å lese hunden din og se når den trenger pause :)

Jeg aner ikke temperaturen der, men det skal sjekkes :flowers:

10 min høres ut som en fornuftig start, og veldig godt å lese at man lærer å lese hunden også der :)

Hvorfor er det galt å bruke svømming uten vest til trening av en hund som er trygg på svømming? Jeg bruker ikke vest om jeg svømmer for å trene meg selv.

Hva er normal kondis da? Vi legger nok litt forskjellig i det. Men jeg bruker å starte sesongen med 10-15 minutters økter. Så varierer jeg mellom om de får en økt eller flere med litt gåing eller pause mellom. Men jeg bruker bare svømming som ett supplement til annen trening da :)

Jeg sier ikke det er galt men jeg hadde ikke turt rett å slett. Noen hunder har ikke vett til å gi seg om de er slitne, og jeg tipper også de kan bli rammet av "krampe" og da tenker jeg "better safe than sorry" *hønemor*

Sant nok, normal kondis kan være så mangt. Men 10 min start høres greit ut :)

Takk for svar begge to :thumbs:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke temperaturen der, men det skal sjekkes :flowers:

10 min høres ut som en fornuftig start, og veldig godt å lese at man lærer å lese hunden også der :)

Jeg sier ikke det er galt men jeg hadde ikke turt rett å slett. Noen hunder har ikke vett til å gi seg om de er slitne, og jeg tipper også de kan bli rammet av "krampe" og da tenker jeg "better safe than sorry" *hønemor*

Sant nok, normal kondis kan være så mangt. Men 10 min start høres greit ut :)

Takk for svar begge to :thumbs:

Og de 10 minuttene kan være tilsammen i løpet av feks 30 min, hvis du skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke det er galt men jeg hadde ikke turt rett å slett. Noen hunder har ikke vett til å gi seg om de er slitne, og jeg tipper også de kan bli rammet av "krampe" og da tenker jeg "better safe than sorry" *hønemor*

Sant nok, normal kondis kan være så mangt. Men 10 min start høres greit ut :)

Mine svømmer nå uten vest både i basseng og i naturen, og de blir jevnlig tatt opp og sjekket for sjelving og tegn på at de er slitne før de får lov til å hoppe utti igjen. med vest blir det ikke mye muskelbygging da de får jo bare masse hjelp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde fra i dag - Ozu skulle ut i vannet for og kjøle seg ned, men skle på en stein og havnet dypere enn han tenkte. Som dere ser er han svært nær land, og det var heller ikke spesielt dypt, så det var ingen fare. Det var ingen panikksvømming med masse plasking, men han tok kursen rett mot land og kom seg opp.

Han virker ikke redd. Han bare vil ikke svømme. *sukk*

10376329_10152060651151721_3271620484531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var Gira og Mio med pappa på hytte. Der er det en øy vi pleier å ro over for å bade på, og det gjorde de også igår. Når de var nesten kommet helt over hoppet Gira uti og svømte resten :) Hun feilberegnet visstnok, men hun svømte rolig og uten panikk. Mio fulgte etter. Så nå ser jeg enda lysere på det, når hun har opplevd at det ikke er farlig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bruker svømming til trening, så burde vel nesten vest være påbudt ;) Og også til de hundene som man knapt nok få opp av vannet igjen. jeg er muligens utrolig pysete, men jeg hadde aldri turt å la mine svømme langt ut, uten at de hadde vest på.

Så da skal man dra med seg en hundevest på tur, da? :P Nei, det gidder jeg ikke drasse på.. Heldigvis kan jeg svømme selv også, så da får jeg svømme ut og redde krapylet om det skulle være noe. @Marthe har bevist at det går an :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da skal man dra med seg en hundevest på tur, da? :P Nei, det gidder jeg ikke drasse på.. Heldigvis kan jeg svømme selv også, så da får jeg svømme ut og redde krapylet om det skulle være noe. @Marthe har bevist at det går an :P

Det er faktisk veldig enkelt å slenge med en sekk med redningsvest oppi. :)

Det er jo ikke akkurat en ukes utflukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig enkelt å slenge med en sekk med redningsvest oppi. :)

Det er jo ikke akkurat en ukes utflukt...

Men bare for å være helt 110% sikker på at hunden ikke drukner fordi den kan bli sliten om den svømmer for mye? Jeg synes det høres utrolig unødvendig og overdrevent ut. Selv liker jeg å slippe å drasse på sekk på tur hvis ikke jeg må. :) I mitt hode er ikke redningsvest om hunden skal svømme et must om hunden svømmer godt.

Jeg er nok på en del områder veldig hønemor. Men her er jeg visst, satt på spissen, en fryktelig uansvarlig hundeeier. Ikke bare lærer hunden å svømme selv, men den får også lov til å svømme ut og hente pinner og ball gjentatte ganger - uten redningsvest. :icon_confused: Jeg får visst bare enes om å være uenig med sonen denne gangen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
    • Oppvarming og nedtrapping kan være bare vanlig rolig gåing i 15 min 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...