Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunden å svømme?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Nora svømmer ikke til vanlig, men i fjor da vi bada i sjøen så hadde jeg henne med meg i bånd. Hun gikk etter meg selv, men om hun ville gå inn igjen, så stoppa jeg henne med båndet. Til slutt kom hun helt uti og svømte rundt med oss. På samme tur litt senere så gikk hun uti helt frivillig og svømte rundt selv. Nora svømte helt korrekt fra første gang av.

Vorstehhundene våre har likt vann og begynt å svømme selv ved 5-6 mnd alder. To av de har vært hunder som går uti og svømmer bare for å svømme rundt og kose seg på svømmetur. De tre andre svømmer etter fugl, og pinner gledelig, men svømmer ikke bare for å svømme :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men gjør det egentlig noe som helst at hunden bruker svømmevest for å føle seg trygg i vannet da? Hvem lider av det? Liker hunden vest, så ta på den vest, svømmer den bra uten, så er det da også helt

Men det er vel heller ikke det som blir sagt her? Hunder som svømmer godt trenger da ikke vest, men hunder som ikke liker å svømme kan komme over skrekken om de får ha vest på. Sant? Så enkelt liksom.

Jeg har lært MANGE hunder å svømme og det er 1000 ganger lettere med svømmevest enn at den svømmer uten. Når de har på svømme vest så slapper de mer av og pusten kommer mer naturlig. I ettertid så g

Posted Images

Men gjør det egentlig noe som helst at hunden bruker svømmevest for å føle seg trygg i vannet da? Hvem lider av det? Liker hunden vest, så ta på den vest, svømmer den bra uten, så er det da også helt fint liksom. Jeg vil anta at de fleste hundeeiere forsøker uten vest før de trer på bikkja en svømmevest?

TS sin hund har jo nettopp ikke forsøkt å svømme uten, det er jo derfor jeg synes det er litt rart å begynne i den "enden". Ingenting galt å bruke vest i den forstand, men fullstendig unødvendig om hunden svømmer fint uten.

Det kan det helt sikkert. En parallell kan f.eks være at det er lurt å lære svømmeteknikk før du hiver deg ut på dypt vann - hvilket det er for en hund når den ikke når grunnen lenger. Det er det flytevesten er til hjelp for - å lære de hvordan de skal bruke beina og hvor de skal holde hodet hen for å kunne puste.

Jeg har leita etter et bilde av Nora der hun åpenbart er mer opptatt av pinnen/leka (husker ikke helt, det er vel et par av dem) enn å svømme, men jeg fant ikke noe. Jeg er ganske sikker på at @Belgerpia eller @JeanetteH har et par av Nora som "svømmer" et sted, kanskje de kan legge de ut? Der ser hun tidvis små-panisk ut, nettopp fordi hun er så fokusert på ballen/pinnen at hun glemmer å holde seg flytende - og nei, hun druknet ikke, men hun holdt på å synke :)

Strengt talt lærer ikke små barn teknikk før svømming, nei. Vannglede og vanntrygghet kommer før teknikk. Men man hives jo selvsagt ikke på dypt vann alene uten å kunne svømme.

Jeg tror fremdeles på at noen hunder har bruk for vesten, som nevnt et par ganger, altså. :) Men jeg forstår ikke logikken i å putte på vester på hunder som ikke har forsøkt uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sin hund har jo nettopp ikke forsøkt å svømme uten, det er jo derfor jeg synes det er litt rart å begynne i den "enden". Ingenting galt å bruke vest i den forstand, men fullstendig unødvendig om hunden svømmer fint uten.

Strengt talt lærer ikke små barn teknikk før svømming, nei. Vannglede og vanntrygghet kommer før teknikk. Men man hives jo selvsagt ikke på dypt vann alene uten å kunne svømme.

Jeg tror fremdeles på at noen hunder har bruk for vesten, som nevnt et par ganger, altså. :) Men jeg forstår ikke logikken i å putte på vester på hunder som ikke har forsøkt uten.

Hvis hunden (som feks TS sin) er såpass usikker at den ikke har turt å svømme, så gir det jo en bedre opplevelse av mestring hvis den da, når den må prøve, har på vest :) Enn at den er usikker og må prøve uten vest og evt kaver masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selve svømmeteknikken er vel medfødt hos hunder? Èn ting er at de kanskje ikke tør, men de trenger vel ikke å lære å svømme slik vi mennesker gjør? Kaster du en hund på dypt vann (ikke at man skal gjøre det, selvsagt), så vil den jo svømme til land, ikke drukne der og da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden (som feks TS sin) er såpass usikker at den ikke har turt å svømme, så gir det jo en bedre opplevelse av mestring hvis den da, når den må prøve, har på vest :) Enn at den er usikker og må prøve uten vest og evt kaver masse.

Tja, i så fall har alle mine vært usikre. Men med en gang de ble lurt ut på dypere vann så svømte de - og siden har de svømt. Jeg trodde det var vanligst at hunder KAN svømme selv? (Igjen, jeg vet det finnes unntak) Da må det jo være mye lettere å bare sjekke om de kan svømme før man begynner med vest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selve svømmeteknikken er vel medfødt hos hunder? Èn ting er at de kanskje ikke tør, men de trenger vel ikke å lære å svømme slik vi mennesker gjør? Kaster du en hund på dypt vann (ikke at man skal gjøre det, selvsagt), så vil den jo svømme til land, ikke drukne der og da.

Tja, i så fall har alle mine vært usikre. Men med en gang de ble lurt ut på dypere vann så svømte de - og siden har de svømt. Jeg trodde det var vanligst at hunder KAN svømme selv? (Igjen, jeg vet det finnes unntak) Da må det jo være mye lettere å bare sjekke om de kan svømme før man begynner med vest. :)

Det er mange grunner til at hunder har forskjellig "svømmekompetanse", mye av det går på vektfordelig og konstruksjon. Staffer feks ligger naturlig veldig tungt i vannet fordi de er fremtunge, mens feks dobermann som er kvadratisk bygget med lange ben kan ha vansker med å svømme fordi bena "kræsjer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til at hunder har forskjellig "svømmekompetanse", mye av det går på vektfordelig og konstruksjon. Staffer feks ligger naturlig veldig tungt i vannet fordi de er fremtunge, mens feks dobermann som er kvadratisk bygget med lange ben kan ha vansker med å svømme fordi bena "kræsjer".

Men det svarer jo ikke på det jeg spør om. Er det det ikke sånn at de alle fleste svømmer ok uten noen form for hjelp? Jeg har aldri erfart noe annet (annet enn den som brukte vest). Alle hundene jeg kjenner, uavhengig av rase, svømmer helt fint på egenhånd..

Her er det forøvrig snakk om en boxer, det er da ingen grunn til å ikke la den prøve alene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det svarer jo ikke på det jeg spør om. Er det det ikke sånn at de alle fleste svømmer ok uten noen form for hjelp? Jeg har aldri erfart noe annet (annet enn den som brukte vest). Alle hundene jeg kjenner, uavhengig av rase, svømmer helt fint på egenhånd..

Her er det forøvrig snakk om en boxer, det er da ingen grunn til å ikke la den prøve alene først.

Mener du jeg skal tvinge henne med meg ut og la henne svømme inn igjen f.eks? Eller støtte opp under magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du jeg skal tvinge henne med meg ut og la henne svømme inn igjen f.eks? Eller støtte opp under magen?

Nei, man må jo ikke det. Man kan leke med de ute i vannet, lokke på de med ball og lignende, om de liker å springe etter ball, pinner, o.l. kan man jo hive utti og se om de følger etter. Men ellers så har vi "tvunget" de utti. Eller, vi har hatt en ball eller lignende utti også trukket de med oss. Helt rolig og kontrollert, ikke noe kaving eller brutal tvang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harly og Lykke har begge brukt redningsvest for å få orden på teknikken. :)

Har brukt flyteleker for å få de uti vannet, samt vasset endel uti sammen med de i starten. Med Birk som synes leker var oppskrytt så gikk jeg uti vannet og lokket han rundt meg (i en u-sving) med en godbit sånn at han bare tok noen få svømmetak de første gangene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må jo ikke det. Man kan leke med de ute i vannet, lokke på de med ball og lignende, om de liker å springe etter ball, pinner, o.l. kan man jo hive utti og se om de følger etter. Men ellers så har vi "tvunget" de utti. Eller, vi har hatt en ball eller lignende utti også trukket de med oss. Helt rolig og kontrollert, ikke noe kaving eller brutal tvang. :)

Jeg har prøvd å kaste leke uti, men hun går ikke lengre ut enn at hun kan stå. Ikke mye som skal til da tenker jeg, for å få henne helt uti :) Tenker jeg prøver meg litt frem, om det går bra uten vest gjør vi det, hvis ikke prøver vi med vest.

Hun har jo kun opplevd en badesesong, så for alt jeg vet er hun tøffere i år også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å kaste leke uti, men hun går ikke lengre ut enn at hun kan stå. Ikke mye som skal til da tenker jeg, for å få henne helt uti :) Tenker jeg prøver meg litt frem, om det går bra uten vest gjør vi det, hvis ikke prøver vi med vest.

Hun har jo kun opplevd en badesesong, så for alt jeg vet er hun tøffere i år også :)

Kan godt hende hun er tøffere :) Lek med henne, ta henne forsiktig i halsbåndet og lek deg litt lenger ut, det kan hende alt hun trenger er en halvmeter for å innse at hun kan svømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må jo ikke det. Man kan leke med de ute i vannet, lokke på de med ball og lignende, om de liker å springe etter ball, pinner, o.l. kan man jo hive utti og se om de følger etter. Men ellers så har vi "tvunget" de utti. Eller, vi har hatt en ball eller lignende utti også trukket de med oss. Helt rolig og kontrollert, ikke noe kaving eller brutal tvang. :)

Fikk meg til å tenke på når min første hund som nå er fem år var ca 6 mnd og søstra mi tok han med på stranda og kom hjem og fortalte at de hadde fått ham til å svømme ved å slippe ham ut på dypt vann. Og han ble redd og har ikke svømt frivillig siden ;) (Jeg ble megasint men det er en annen historie :D) Hunden elsker vann og legger seg gjerne ned i det for å bli våt - men svømme? Nope. Etter et par dager i fjor sommer der han fikk svømme med vest har jeg faktisk opplevd et par ganger siden at han frivillig har tatt noen svømmetak uten vest :) Så har man vest tilgjengelig mener jeg det er fint å prøve med den først for å ikke "skremme" hunden unødvendig :)

Edit: Æh det skulle være et svar til det du spurte om å sjekke om de vil svømme uten vest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg til å tenke på når min første hund som nå er fem år var ca 6 mnd og søstra mi tok han med på stranda og kom hjem og fortalte at de hadde fått ham til å svømme ved å slippe ham ut på dypt vann. Og han ble redd og har ikke svømt frivillig siden ;) (Jeg ble megasint men det er en annen historie :D) Hunden elsker vann og legger seg gjerne ned i det for å bli våt - men svømme? Nope. Etter et par dager i fjor sommer der han fikk svømme med vest har jeg faktisk opplevd et par ganger siden at han frivillig har tatt noen svømmetak uten vest :) Så har man vest tilgjengelig mener jeg det er fint å prøve med den først for å ikke "skremme" hunden unødvendig :)

Edit: Æh det skulle være et svar til det du spurte om å sjekke om de vil svømme uten vest :)

Jeg forstår ikke helt relevansen, dette er jo en hund som ble kastet (bokstavelig talt) ut i noe den ikke taklet. Det er jo noe helt annet å geleide de ut, da kan man bare slippe de og la de snu om de synes det er for skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt relevansen, dette er jo en hund som ble kastet (bokstavelig talt) ut i noe den ikke taklet. Det er jo noe helt annet å geleide de ut, da kan man bare slippe de og la de snu om de synes det er for skummelt.

De prøvde først å geleide han ut, leke, ha med en leke ut i vannet og gjøre seg kule for å få han med ut. Da ingenting funka satte de han ned i vannet for å la ham svømme og det førte til at han ble redd :) Så selv om du ikke synes det var relevevant var det en liten obs obs om hvordan man ikke burde gjøre det ,og at gjør man ting feil kan hunden faktisk bli veldig redd - kan jo være greit å ta med seg for andre som leser her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selve svømmeteknikken er vel medfødt hos hunder? Èn ting er at de kanskje ikke tør, men de trenger vel ikke å lære å svømme slik vi mennesker gjør? Kaster du en hund på dypt vann (ikke at man skal gjøre det, selvsagt), så vil den jo svømme til land, ikke drukne der og da.

Jeg ville ikke tatt det for gitt at de kan svømme, selv om refleksen er der. Det er vel heller ikke det som er poenget egentlig? Skal de kose seg i vannet, som TS ønsker, er det jo greiest om de lærer å svømme ordentlig med en gang, uten at de får angst for å drukne?

546514_3195445620090_1490486751_n.jpg

7287_4778613238291_588669119_n.jpg

Puddel svømmer

945905_4778617998410_1913743627_n.jpg

Det øverste bildet er en god illustrasjon av hvordan Nora svømte de to første sesongene sine, selv om hun på akkurat det bildet svømmer sånn fordi hun mener hun må ha med seg alle pinnene inn på en gang. Jeg antar at alle ser forskjellen på hvordan hun ligger i vannet og jobber på det første og andre bildet? Leah (som er ca 6 mnd på bildet, det er hennes andre svømmetur) har så å si alltid svømt som på bildet, med kroppen liggende riktig i vannet, uten å lage store bølger og uten å bruke altfor mye energi på selve svømmingen. Nora er 4 år på disse bildene, så hun hadde svømt 3 sesonger alt. For meg så er det i hvert fall en åpenbar forskjell på hvem av dem som har en god svømmeteknikk og føler seg trygg i vannet, og ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøvde først å geleide han ut, leke, ha med en leke ut i vannet og gjøre seg kule for å få han med ut. Da ingenting funka satte de han ned i vannet for å la ham svømme og det førte til at han ble redd :) Så selv om du ikke synes det var relevevant var det en liten obs obs om hvordan man ikke burde gjøre det ,og at gjør man ting feil kan hunden faktisk bli veldig redd - kan jo være greit å ta med seg for andre som leser her inne :)

Derfor jeg har vært litt skeptisk til å "tvinge" henne uti. Men tror jeg prøver litt forsiktig likevel, hun får jo svømme inn igjen ganske kjapt, og jeg tar henne ikke langt ut. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg har vært litt skeptisk til å "tvinge" henne uti. Men tror jeg prøver litt forsiktig likevel, hun får jo svømme inn igjen ganske kjapt, og jeg tar henne ikke langt ut. :)

Pass på å holde henne under buken i så fall, til hun finner ut at hun kan bruke bakbeina også når hun svømmer :) Det er ikke alle hunder som husker at de har bakpart, og da blir svømmingen veldig slitsom og ineffektiv for dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å holde henne under buken i så fall, til hun finner ut at hun kan bruke bakbeina også når hun svømmer :) Det er ikke alle hunder som husker at de har bakpart, og da blir svømmingen veldig slitsom og ineffektiv for dem :)

Det skal jeg! Enda usikker på om jeg skal prøve med eller uten vest. Tror kanskje jeg heller mest mot å prøve med. Lett å lede henne utover også med den, med håndtaket på ryggen. Får se, enda ca 1mnd til jeg får prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Noen av de første øktene Nora hadde sammen med mine som svømmer, og Nora har ett ganske så kjekt konkurranse instinkt på ball:

28108_10150198116655072_3121157_n.jpg

28108_10150198126395072_4368943_n.jpg

Og en til som tok pingvinknappen sammen med mine på ren flokk/konkurranseinstinkt:

28408_10150203058020072_1225783_n.jpg

28408_10150203075195072_5937609_n.jpg?oh

De blir liksom bare med i "dragsuge" til de andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal investere i flytevest jeg også. Teo er ikke glad i å bade. Dvs. han går uti til buken, men ikke lenger. De to gangene han har svømt, har vært ved uhell, så jeg vet han kan.... :P Men vil gjerne at han skal svømme og kose seg i vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo svømmer bare om han absolutt må uten vest, ball, pinne, Wubba, hunder, meg, spiller ingen rolle, han går bare til magen og plasker med fremlabben. Stakkars holdte på å overopphete i Bø i steiksola hele helga, jeg kastet han uti elva før alle tre gangene vi skulle i ringen, han svømmer veldig kavete ... kanskje ikke så rart :lol:

Vi hadde kjøpt flytevest, men den ser ut til å ha blitt borte i flyttelasset, så tenkte vi skulle kjøpe en ny. Med den på så var han mye roligere, gikk til han såvidt hadde fotfeste, nølte litt, men så kunne han svømme ut å hente ballen rolig og samlet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amigo hiver seg ut som bare det; sønnen Storm er det verre med. Han ramla uti fra ei flytebrygge da han var liten (Amigo som dytta til ham med rumpa...) og siden vil han ikke prøve seg på svømming.

Han går så langt uti at det er nummeret før han mister bakkekontakten; resten blir skummelt visst. Han blir mer og mer vågal så jeg tror nok det vil løsne av seg selv i løpet av sommeren.

Video fra i dag: Storm svømmer - nesten :)

Faren er heeeelt annerledes som sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...