Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunden å svømme?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Gira er veldig glad i å bade, men hun går aldri så langt ut at hun må svømme. Jeg kunne tenkt meg å lære henne at det ikke er farlig å miste fotfeste, at det går fint å svømme. Fin sommeraktivitet, og veldig grei trim på varme dager.

Hvordan bør jeg gå frem for å få henne til å svømme? Har prøvd å svømme et stykke utover, for så å rope på henne, men uten hell. Vet at mange bare tar med hunden uti, altså holder den under buken og "tvinger" den med seg. Men jeg er redd jeg skal ødelegge vanngleden hennes ellers, vil helst ikke at hun skal få noen dårlige opplevelser.

Noen tips? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men gjør det egentlig noe som helst at hunden bruker svømmevest for å føle seg trygg i vannet da? Hvem lider av det? Liker hunden vest, så ta på den vest, svømmer den bra uten, så er det da også helt

Men det er vel heller ikke det som blir sagt her? Hunder som svømmer godt trenger da ikke vest, men hunder som ikke liker å svømme kan komme over skrekken om de får ha vest på. Sant? Så enkelt liksom.

Jeg har lært MANGE hunder å svømme og det er 1000 ganger lettere med svømmevest enn at den svømmer uten. Når de har på svømme vest så slapper de mer av og pusten kommer mer naturlig. I ettertid så g

Posted Images

Jeg veit det er flere som har hatt flytevest på hundene sine til de er trygge på at de ikke kommer til å drukne så fort de mister fotfeste, med stort hell. Det er kanskje verdt et forsøk?

Jeg utnytta Noras ball-interesse for å lære henne å svømme. Kastet ballen i vannet, så hun måtte ut og svømme for å få tak i den igjen. Gjerne med andre hunder som også vil ha ballen rundt, så det blir litt konkurranse om det - det var motivasjon for henne. Hun brukte dog et par sesonger på å lære seg å svømme ordentlig, ikke bare kave rundt i stress for å få tak i ballen først, så kanskje hun også hadde nytt godt av en flytevest :)

Leah lærte på samme måte, men hun hadde en mye bedre svømmeteknikk fra begynnelsen av. Det kan være det at hun er puddel og det ligger naturlig for henne, eller at hun ikke er like ballfiksert så hun ikke ble like stressa av at andre kunne ta ballen hennes, men hun kunne svømme fra første stund, med fin teknikk og ro i svømmetakene (Nora hadde ikke så mye ro i svømmetakene sine :lol: ).

Det er ingen av de som bare svømmer for å svømme da, så vidt jeg har sett. De svømmer ut for å hente ball eller pinner, sånn utover det, så leker de i vannkanten og ser ut til å være fornøyd med det. At jeg vil at de skal svømme er for trimmens skyld, ikke kosen :)

En ting du bør tenke på om du svømmer utover og roper på henne, er at hun fort kan prøve å svømme opp på deg. Det er ikke noe behagelig for særlig deg, med bikkje på nakken med klør og det hele, og det gjør ikke svømmingen til noe kos for hverken deg eller henne. Det er en grunn til at jeg kaster ball og ikke svømmer ut selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde i 5 år med embla, ikke pokker. Eg bada. Hadde med andre svømmeglade hunder, kasta leker you name it. Ingenting virka.sist sommer skulle vi på båttur, kjøpte en billig flytevest på hooks. Tok med for gøy på tur til et vann. Kasta litt leker og vassa uti. Ho gikk til magen. Tok tak i vesten og drog akkurat nok til at ho mista fotfeste og kjente at ho fløyt.

Resultat hunden svømmer med og uten vest. Må av og til ha på vesten første turen den dagen eller iallfall første tur i ny sesong, men jah flytevest er mitt tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bris hadde god nytte av flytevest for å lære seg riktig svømmeteknikk og få litt ro over svømmingen. Tok ikke så lang tid heller. Til henne brukte jeg leker som motivasjon, samt dummyer. Enten la jeg dem akkurat utenfor rekkevidde eller så kastet jeg dem. Samme med forrige tispa. Tomflasker var en favoritt hos begge. . Decoy tuppa jeg uti. :whistle: Han kava så at han merket det ikke uansett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit det er flere som har hatt flytevest på hundene sine til de er trygge på at de ikke kommer til å drukne så fort de mister fotfeste, med stort hell. Det er kanskje verdt et forsøk?

Er ikke det en litt rar tankegang, egentlig? I baby- og småbarnssvømming så lærer vi barna å kun bruke flytehjelpemidler som de aktivt må holde i selv for å holde seg flytende. Passive flytemidler gir de en falsk trygghet og panikk når de ikke har det. Skulle tro hunder synes det er skremmende om de plutselig synker mye lettere.

Vi har forøvrig bare plumpa alle våre hunder utti, så har de svømt noen tak og siden har de ikke gjort annet når de er ved vann. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg med flytevest! Har en liggende, men ble kjøpt i vinter så den er ikke testet enda. Har også vurdert å invitere med noen med en badeglad hund. Tror dere det kan hjelpe? At hun "lærer" av en annen hund? Hun elsker jo å leke med andre hunder, så kanskje hun glemmer at det er litt skummelt?

Tenker jo at hun skal få svømme etter ball/pinne, for trimmens skyld. Laika var veldig glad i pinner, så hun kunne svømme leeenge etter pinner. Utrolig deilig på varme dager!

Har forøvrig prøvd å gire henne opp på leke for så å kaste uti, både langt ut og rett utenfor rekkevidde. Hun står bare og slår i vannet med labben, men vil ikke svømme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med Ozu. Han vasser gjerne, men svømmer ikke. Selv da vi gikk med en hund som svømte langt ut etter pinner, så sto han bare og så etter henne uten antydning til å være med. Tenker svømming hadde vært godt både for å kjøle ham ned på varme dager med all den pelsen, samt god trening for HD-hoftene hans.

Men ble usikker på dette med flytevest etter det soelvd sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev så hjalp flytevest veldig på Bris iallefall. Etter en treningsdag med den ble hun blitt mye tryggere og roligere i vannet, og har fått en mer riktig teknikk. Hun så ut som en scene fra haisommer både ifjor og da vi begynte treningen i år. Etter "flytevestdagen" retta det seg kjapt, og hun har ikke brukt den etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting å bidra med, men har tenkt litt på det same som Laikamor.

Ingen av mine vil svømme, men bc'en elskar å vere i vatn, så eg har litt lyst til å få han til å like svømming. Bikkja eg brukar å passe elskar å svømme så kanskje ho kan få han uti, det var ingen dum ide. Har ikkje tenkt over flytevest anna enn for å ha i båt, og det er me aldri, men eg ser ikkje noko problem med å bruke det dersom det kan brukast som eit greit hjelpemiddel. Høøks altså, skal undersøke. Fin tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det en litt rar tankegang, egentlig? I baby- og småbarnssvømming så lærer vi barna å kun bruke flytehjelpemidler som de aktivt må holde i selv for å holde seg flytende. Passive flytemidler gir de en falsk trygghet og panikk når de ikke har det. Skulle tro hunder synes det er skremmende om de plutselig synker mye lettere.

Vi har forøvrig bare plumpa alle våre hunder utti, så har de svømt noen tak og siden har de ikke gjort annet når de er ved vann. :innocent:

Nå er det ikke akkurat baby-svømming man holder på når man lærer hunder å svømme - de er jo sjeldent babyer (eller valper, om man foretrekker det :P ) når man finner ut at det kan være lurt at de svømmer litt. Skal man sammenligne det å lære hunder å svømme og å lære mennesker å svømme, så tror jeg det blir mer naturlig å sammenligne hund med f.eks en voksen som aldri har svømt før. Tror du samme taktikken funker på et voksent menneske som det gjør på baby- og småbarnsvømming? Jeg tror ikke det :)

Hvis hunden opplever at den synker, så vil den sannsynligvis bli litt stressa, og når de blir stressa, så vil de sannsynligvis kave seg opp, og når de kaver seg opp, så svømmer de ikke spesielt effektivt. Jeg prøvde å finne et bilde av Nora fra en av hennes tidligste sesonger, der hun står mer eller mindre rett opp og ned i vannet og plasker vilt med forbeina. Hun sank jo ikke, og hun kom seg jo frem på et vis, men at hun følte at hun hadde kontroll på det hun dreiv med, tviler jeg på :) Det er jo det som er hovedpoenget med all svømmelæring vil jeg tro, å lære den som er i vannet at de ikke drukner og at de har kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg prøver med flytevest først. Er det da greit å løfte henne uti første gang, om hun ikke går selv?

Om ikke det går får vi se om vi finner en svømmeglad hund som vil være med oss.

Hvor langt ut går hun selv? Embla gikk til magen da gikk det lett å bare dra henne forsiktig videre til hun ikke hadde fotfeste mer..... Tenker at om hun blir løftet ut kan det bli skummelt kontra at hun står uti og kjenner" oi Hey jeg mister fotfeste, for så å kjenne..... Jeg flyyyyyyter!" Nei har ingen fasit, eg brukte jo 5 år på en hund......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke akkurat baby-svømming man holder på når man lærer hunder å svømme - de er jo sjeldent babyer (eller valper, om man foretrekker det :P ) når man finner ut at det kan være lurt at de svømmer litt. Skal man sammenligne det å lære hunder å svømme og å lære mennesker å svømme, så tror jeg det blir mer naturlig å sammenligne hund med f.eks en voksen som aldri har svømt før. Tror du samme taktikken funker på et voksent menneske som det gjør på baby- og småbarnsvømming? Jeg tror ikke det :)

Hvis hunden opplever at den synker, så vil den sannsynligvis bli litt stressa, og når de blir stressa, så vil de sannsynligvis kave seg opp, og når de kaver seg opp, så svømmer de ikke spesielt effektivt. Jeg prøvde å finne et bilde av Nora fra en av hennes tidligste sesonger, der hun står mer eller mindre rett opp og ned i vannet og plasker vilt med forbeina. Hun sank jo ikke, og hun kom seg jo frem på et vis, men at hun følte at hun hadde kontroll på det hun dreiv med, tviler jeg på :) Det er jo det som er hovedpoenget med all svømmelæring vil jeg tro, å lære den som er i vannet at de ikke drukner og at de har kontroll :)

Jeg tror det kan trekkes flere paralleller enn du mener i alle fall. Små barn bruker jo hjelpemidlene for å holde seg flytende, ikke nødvendigvis for å lære å svømme. Prinsippet blir jo det samme - det gir en falsk trygghet å putte på hjelpemidler som gjør at de ikke aktivt må holde seg flytende selv. Derfor ser jeg for meg at en del hunder må vel i alle fall få litt panikk hvis du plumper utti vannet som vanlig og plutselig oppdager at de slettes ikke flyter av seg selv lenger.

Nå har jeg enda til gode å se hunder som får sånn panikk at de synker når de prøver å svømme, men jeg tviler ikke på at det skjer også, altså, og at en del hunder er utrygge når de svømmer. Men de fleste er da ikke det? Så med TS sin hund, som tydelig liker vannet og bare ikke har forsøkt å svømme enda, så skulle en jo tro at hunden (som fra før er trygg i vannet) antageligvis klarer å svømme helt fint også - uten å måtte ha på seg en vest som, etter min mening, gir en falsk trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt ut går hun selv? Embla gikk til magen da gikk det lett å bare dra henne forsiktig videre til hun ikke hadde fotfeste mer.... Tenker at om hun blir løftet ut kan det bli skummelt kontra at hun står uti og kjenner" oi Hey jeg mister fotfeste, for så å kjenne.... Jeg flyyyyyyter!" Nei har ingen fasit, eg brukte jo 5 år på en hund...

Ja, hun går ut til magen selv. Så tenkte da på å løfte/dra henne forsiktig ut slik at hun mister fotfeste. Er ikke mye som skal til tenker jeg, når hun allerede har gått så langt ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig en hund som svømmer, men det tok 2 år og komme dit. Hun vasset til magen men ville ikke svømme. Jeg var bestemt på at svømming/bading skulle være forbundet med glede, så jeg brukte minimalt med tvang. Jeg prøvde det meste, lokking, leking, ballkasting, late som jeg druknet :P Brukte lang tid på leking i vann.

Så var jeg på tur med en kamerat som hadde svømmende hund, og kastet litt ball. Aïda hadde kjempelyst men turte ikke helt, så kompisen min bar henne ut på en brygge og løftet henne uti vannet og la ballen foran henne, så svømte hun inn. Gjorde dette et par ganger, og da var det akkurat som det gikk opp et lys, som hun plutselig skjønte at det er hun selv som styrer svømmingen og har kontroll.

Nå tar hun gjerne initiativ til svømming alene på varme dager, og sier heller ikke neitakk til en svømmetur dersom jeg kaster noe :ahappy:

Her er hun i aksjon igår

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært MANGE hunder å svømme og det er 1000 ganger lettere med svømmevest enn at den svømmer uten.

Når de har på svømme vest så slapper de mer av og pusten kommer mer naturlig.

I ettertid så går det helt greit at de feks svømmer uten vesten ute, de har da lært seg svømmeteknikk og pusten uten å få den plaskingen og masingen man ofte får uten vesten ;)

En hund om er redd hadde jeg ALDRI svømt uten svømmevest, det er uansvarlig og slemt mot hunden, syntes jeg, og veldig unødvendig å skremme hunden når man har et så genialt støtteredskap som vesten er.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan trekkes flere paralleller enn du mener i alle fall. Små barn bruker jo hjelpemidlene for å holde seg flytende, ikke nødvendigvis for å lære å svømme. Prinsippet blir jo det samme - det gir en falsk trygghet å putte på hjelpemidler som gjør at de ikke aktivt må holde seg flytende selv. Derfor ser jeg for meg at en del hunder må vel i alle fall få litt panikk hvis du plumper utti vannet som vanlig og plutselig oppdager at de slettes ikke flyter av seg selv lenger.

Nå har jeg enda til gode å se hunder som får sånn panikk at de synker når de prøver å svømme, men jeg tviler ikke på at det skjer også, altså, og at en del hunder er utrygge når de svømmer. Men de fleste er da ikke det? Så med TS sin hund, som tydelig liker vannet og bare ikke har forsøkt å svømme enda, så skulle en jo tro at hunden (som fra før er trygg i vannet) antageligvis klarer å svømme helt fint også - uten å måtte ha på seg en vest som, etter min mening, gir en falsk trygghet.

Jeg forstår ikke egentlig hva du mener med falsk trygghet? Det må i så fall være noe som sitter i hodet på folk... Med hunder er det mer: Flyter den - ok, da er det trygt å svømme. Enkelt liksom. Willy likte ikke å svømme noe særlig, han heller, og han fløt tungt i vannet. Da han fikk på seg svømmevest fikk han åpenbart en helt annen opplevelse av det å svømme, han fløt høyere i vannet og var mer avslappet. Da jeg tok av ham vesten etter noen turer MED, så hadde han fortsatt denne mye bedre teknikken og større glede av å svømme. Jeg tror ikke du skjønner hva en svømmevest gjør med en hund før du har opplevd det selv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke egentlig hva du mener med falsk trygghet? Det må i så fall være noe som sitter i hodet på folk... Med hunder er det mer: Flyter den - ok, da er det trygt å svømme. Enkelt liksom. Willy likte ikke å svømme noe særlig, han heller, og han fløt tungt i vannet. Da han fikk på seg svømmevest fikk han åpenbart en helt annen opplevelse av det å svømme, han fløt høyere i vannet og var mer avslappet. Da jeg tok av ham vesten etter noen turer MED, så hadde han fortsatt denne mye bedre teknikken og større glede av å svømme. Jeg tror ikke du skjønner hva en svømmevest gjør med en hund før du har opplevd det selv.

Tankene er nok veldig farget av den ene hunden jeg kjenner som bruker vest. Den svømmer IKKE uten og får tydelig helt noia av å ikke ha den på - for da føler den jo at den synker i mye større grad enn med vesten. Men altså, jeg skrev lenger opp at jeg forstår at noen hunder ikke klarer/tørr svømme og jeg forstår at det kan være et virkemiddel da (feks med Willy som blir veldig tung i vannet). Men for en hund som er glad i vann og er trygg i vann så må det da være lettere å bare prøve å svømme uten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd.

Tidi er syns vann er veldig skrekkblandet fryd. Hun har sin helt egne merkelige måte å leke i vannet hvor hun løper rundt i vannet som om det er helt vanlig underlag :lol: , så det spruter vann rundt henne. Noen ganger blir hun litt høy og begynner å jage og spise vanndråpene som spruter rundt henne og bjeffer mye. Jeg har gått ut i vannet med henne to ganger i bånd og hun har bare fulgt etter meg og tatt et par svømmetak. Virker som hun syns det er litt ekkelt når hun mister bakken under seg, men hun svømmer med veldig fin teknikk allerede. Jeg svømte ut i vannet selv og ropte på henne en gang, og da kom hun svømmende helt fint ut, men jeg holdt på å le meg ihjel av ansiktsutrykket hennes :lol: Hun så helt forskrekket ut og hadde litt vill pust så hun slukte litt vann. Tenkte å kanskje prøve vest på henne litt i sommer :ahappy: Det høres ihvertfall greit ut så hun får kontroll på pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene er nok veldig farget av den ene hunden jeg kjenner som bruker vest. Den svømmer IKKE uten og får tydelig helt noia av å ikke ha den på - for da føler den jo at den synker i mye større grad enn med vesten. Men altså, jeg skrev lenger opp at jeg forstår at noen hunder ikke klarer/tørr svømme og jeg forstår at det kan være et virkemiddel da (feks med Willy som blir veldig tung i vannet). Men for en hund som er glad i vann og er trygg i vann så må det da være lettere å bare prøve å svømme uten..

Men gjør det egentlig noe som helst at hunden bruker svømmevest for å føle seg trygg i vannet da? Hvem lider av det? Liker hunden vest, så ta på den vest, svømmer den bra uten, så er det da også helt fint liksom. Jeg vil anta at de fleste hundeeiere forsøker uten vest før de trer på bikkja en svømmevest?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan trekkes flere paralleller enn du mener i alle fall. Små barn bruker jo hjelpemidlene for å holde seg flytende, ikke nødvendigvis for å lære å svømme. Prinsippet blir jo det samme - det gir en falsk trygghet å putte på hjelpemidler som gjør at de ikke aktivt må holde seg flytende selv. Derfor ser jeg for meg at en del hunder må vel i alle fall få litt panikk hvis du plumper utti vannet som vanlig og plutselig oppdager at de slettes ikke flyter av seg selv lenger.

Nå har jeg enda til gode å se hunder som får sånn panikk at de synker når de prøver å svømme, men jeg tviler ikke på at det skjer også, altså, og at en del hunder er utrygge når de svømmer. Men de fleste er da ikke det? Så med TS sin hund, som tydelig liker vannet og bare ikke har forsøkt å svømme enda, så skulle en jo tro at hunden (som fra før er trygg i vannet) antageligvis klarer å svømme helt fint også - uten å måtte ha på seg en vest som, etter min mening, gir en falsk trygghet.

Det kan det helt sikkert. En parallell kan f.eks være at det er lurt å lære svømmeteknikk før du hiver deg ut på dypt vann - hvilket det er for en hund når den ikke når grunnen lenger. Det er det flytevesten er til hjelp for - å lære de hvordan de skal bruke beina og hvor de skal holde hodet hen for å kunne puste.

Jeg har leita etter et bilde av Nora der hun åpenbart er mer opptatt av pinnen/leka (husker ikke helt, det er vel et par av dem) enn å svømme, men jeg fant ikke noe. Jeg er ganske sikker på at @Belgerpia eller @JeanetteH har et par av Nora som "svømmer" et sted, kanskje de kan legge de ut? Der ser hun tidvis små-panisk ut, nettopp fordi hun er så fokusert på ballen/pinnen at hun glemmer å holde seg flytende - og nei, hun druknet ikke, men hun holdt på å synke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Angus fikk flytevest med sånt håndtak og jeg tok han med meg på tur i vannet til da han mistet festet og begynte å svømme, før jeg slapp han så han fikk svømme i land igjen. Et par repetisjoner med det, og jeg har nå en hund som nesten hiver seg uti for å få svømme :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg synes er så bra med vesten i svømmetrening er at det blir så mye lettere for meg å hjelpe hunden. Jeg prøvde å svømme litt med mine to med vest i fjor sommer og da tok jeg de med meg ut i havet (ikke så mange meter fra land altså- jeg har små hunder så jeg trenger ikke gå så langt ut :P ) med vest på og holdt i vesten som støtte når de svømte inn til land. Når de har vest på, og jeg i tillegg støtter ved å holde under magen eller i hempa på ryggen så glir de så fint i vannet. De gangene jeg har prøvd å svømme med de uten vest så kaver de og får nesten litt "panikk" og er utrolig vanskelig å holde i - vesten gir en helt genial støtte og er så enkel for meg å gi støtte ved å bare holde litt under eller over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...