Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingen effekt av cartrophen / hvordan utarter AA seg?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne satt inn en haug med bannskap, ord om tristhet og urettferdighet, men jeg vil bare ikke ta hull på den proppen. Det er for vondt. Men det er der sånn egentlig. Jeg sitter med kaldsvette og tårer ned trynet for det er så inni svarte helv.... urettferdig, jeg skulle ønske det fantes en mulighet for å gi hunder nye bein. For når en hund er verdens herligste hund i hodet, men kroppen ikke henger med, så river det hjertet rundt aortaen fem ganger og det stikkes knappenåler inn med spissen rett på hver en nerveende man har i ansikt og fingertupper.

Vi slutta med onsior for ca 1 måned siden, og begynte med 4 cartropheninjeksjoner. I begynnelsen syntes jeg jeg så antydning til bedring, men tvert i mot.... I stedet for at foten som har blitt operert 2 gang skulle bli mykere og smertefri, så har cartropheninjeksjonene startet ny halting på en helt annen fot nå 1 uke etter siste injeksjon - i tillegg til å ikke gjøre noe for foten som er operert.

Det var 3500kr rett ut vinduet, men vi har iallefall prøvd. Er det noen som vet når man kan begynne med NSAIDs etter cartropheninjeksjoner? Man må slutte med NSAIDs ca 3-4 dager før cartropheninjeksjoner, men i ettertid vet jeg ingen ting. Akkurat nå skulle jeg ønske jeg aldri sa ja til det, for hunden min har vondt og halter og jeg står her og føler meg helt hjelpesløs. Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke kan gi henne onsior igjen? Jeg får ikke ringt veterinær før mandag, ingen på jobb på søndag...

Hun halter på en framfot, og jeg lurer på hva det kan være. Jeg antar det er en bivirkning av feilbelastning pga bakfoten som ble operert i mai og november 2012, altså er det 1,5 år siden siste operasjon og 2 år siden første. Kanskje vi kan si 2,5-3 år siden hun først begynte å halte og feilbelaste. Kan det være albueleddartrose som er utviklet? Jeg har bøyd og presset på poten og det nederste leddet på forpoten uten at hun viser noe smerte, ergo tror jeg det sitter i øverste del av foten.

Hun virker å ha vondt og være stiv i framfoten, men går seg fort varm. Max 1-2 minutter med rolig gange fram og tilbake på gulvet så går hun nesten helt normal. Er dette typisk for AA?

Hun var frirøntget A/A på HD/AD for 5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om disse smertestillende greiene, for det kan jeg ikke nok om. Men jeg har en hund med sterk AA. Dvs. hun ble røntget til D som et åring. Som to år gml. begynte hun å halte kraftig, og ble røntget på nytt. Det var store forandringer, og forkalkninger fra a til å. Dyrlegen anbefalte å legge ned alt av LP og annen trening (kl 3 som sto for tur) og mente bikkja ville ha max et år igjen med en normal livskvalitet. Det er seks år siden.... Vell pensjonerte jeg dyret fra trening med fart, hopp og bråstopp. Men hun har levd et normalt, men rolig liv.

Slik det ser ut med forkalkningene, var det litt vondt og stivt i perioder rett etter at det utviklet seg. Så har det roet seg betraktelig etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om disse smertestillende greiene, for det kan jeg ikke nok om. Men jeg har en hund med sterk AA. Dvs. hun ble røntget til D som et åring. Som to år gml. begynte hun å halte kraftig, og ble røntget på nytt. Det var store forandringer, og forkalkninger fra a til å. Dyrlegen anbefalte å legge ned alt av LP og annen trening (kl 3 som sto for tur) og mente bikkja ville ha max et år igjen med en normal livskvalitet. Det er seks år siden.... Vell pensjonerte jeg dyret fra trening med fart, hopp og bråstopp. Men hun har levd et normalt, men rolig liv.

Slik det ser ut med forkalkningene, var det litt vondt og stivt i perioder rett etter at det utviklet seg. Så har det roet seg betraktelig etterhvert.

Så det du sier er at hunden var stiv og halt mens forkalkningene var vokst til, men så roet det seg etterpå? Høres betryggende ut på ett vis! Har ikke tenkt over det sånn.

Var/er hun også slik at etter hun har ligget i ro så er hun ganske halt, også går hun seg varm?

Vi lever så rolig som det kan være, hunden er stort sett i min mors kontroll pga skaden i bakfoten (forkalkninger pluss fjernet korsbånd og menisk + korsbåndsoperasjon) og de går rolige turer uten noe full fart. Så noe mer rolig enn det har vært de siste 2 årene kan det egentlig ikke bli :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er forkalkninger som vokser i albuen så er iallefall cartrophen a great big joke i vårt tilfelle. Bikkja er proppfull av cartrophen og det er da først av at forkalkningene vokser for første gang på 2 år... Halloi for noe DRIT.

http://www.interfarm.no/dokumenter/FAQ%20Cartrophen.pdf

Quote: "Cartrophen gjør den beste jobben der den kan sinke utviklingen av artrose.
Det beste er å begynne med Cartrophen behandling for å utsette eller eliminere behov for langvarig NSAID behandling."

Not...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at hunden var stiv og halt mens forkalkningene var vokst til, men så roet det seg etterpå? Høres betryggende ut på ett vis! Har ikke tenkt over det sånn.

Var/er hun også slik at etter hun har ligget i ro så er hun ganske halt, også går hun seg varm?

Vi lever så rolig som det kan være, hunden er stort sett i min mors kontroll pga skaden i bakfoten (forkalkninger pluss fjernet korsbånd og menisk + korsbåndsoperasjon) og de går rolige turer uten noe full fart. Så noe mer rolig enn det har vært de siste 2 årene kan det egentlig ikke bli :hmm:

Ja, det var sånn med min, og har fått det fortalt i ettertid også, at smertene er verst når forkalkningene øker. Da dannes det gjerne betennelsesreaksjoner i forbindelse med dette også. Min gikk på metacam i de periodene det var verst, men så ble det mye bedre etterhvert. Har *bank i bordet* ikke brukt smertestillende eller noe annet på flere år....

Hun var nok mest halt etter hvile, hvis hun hadde vært i aktivitet før hvilen... Men ja, høres ganske likt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff følger med på tråden her jeg også. Har dessverre ikke noe nyttig komme med. Frøkena her har også blitt så halt på en forlabb de siste mnd... Var også fri på hofter og albuer da var ung men,har spondylose. Er jo stiv i bakfotene også til tider pga ryggen men,jeg tenkte egentlig at forlabb ikke kunne få det pga ryggen. dyrlegen finner ingen ting galt eller. Ny dyrlege time og prøve laser når jeg får lønn. Tara sier det er nå herk med vond fot og ønsker god bedring til frøkena di :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff følger med på tråden her jeg også. Har dessverre ikke noe nyttig komme med. Frøkena her har også blitt så halt på en forlabb de siste mnd... Var også fri på hofter og albuer da var ung men,har spondylose. Er jo stiv i bakfotene også til tider pga ryggen men,jeg tenkte egentlig at forlabb ikke kunne få det pga ryggen. dyrlegen finner ingen ting galt eller. Ny dyrlege time og prøve laser når jeg får lønn. Tara sier det er nå herk med vond fot og ønsker god bedring til frøkena di :)

Tusen takk, og lykke til / god bedring til din frøken og! :) Har aldri hørt om noe laserbehandling, du får gjerne oppdatere meg når dere kommer i gang. Det hjelper å høre at det er flere som har opplevd det samme og man kan leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tara sier tusen takk :) Hun får massasje jevnlig som hjelper men,har jo aldri vært så ille som nå. Blandig av Labrador og Gordon Setter på straks 8 år. Tenkte prøve laser siden hun er så halt og en nabos hund hadde ekstremt gode resultat av det! Kommer med oppdatering når har prøvd det ( endel uker til da )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tilbakevendende halthet på Aïda siste året, jeg var hos vet 2 ganger som mente det var muskulært. Samme symptomer som din, haltet når kald, men gikk over når hun ble varm. Typisk for forkalkninger. Så bestilte time på Oslo dyreklinikk hos Tomas Sissener, han fant diverse forkalkninger, bl.a i ryggen.

Har en kollega som er hundefysioterapeut, og hun sier som flere har skrevet her at det er smertefullt når forkalkningene utvikler seg, så kan det være dvaleperioder som er smertefrie. Jeg har rimadyl liggende til min som jeg gir ved behov, har heldigvis ikke vært store behovet enda siden jeg har oppdaget det tidlig! Hun ble pensjonert fra agility med umiddelbar virkning, ellers fortsetter vi som før med turer og lydighet, kjempeviktig at hun er i godt hold og godt muskulert. Så hun får løpe løs og trekke kjetting, men ikke de store belastningene som tidligere, og passer på og varme opp/ned godt.

Behandling/forebygging fremover blir svømming, skal prøve vibrasjonsbrett, og så masserer og stretcher jeg.

Kan dessverre ikke svare på medisinspm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teserere : kan jeg spørre om det er for eller bak fot hun halter på? Er sikkert pga ryggen til frøkena her også ja for er 3 år siden fant ut hadde spondylose. Kun vært litt stiv i bena i perioder. Derfor gått jevnlig til massasje. Starter vel forverre seg nå sikkert derfor så halt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teserere : kan jeg spørre om det er for eller bak fot hun halter på? Er sikkert pga ryggen til frøkena her også ja for er 3 år siden fant ut hadde spondylose. Kun vært litt stiv i bena i perioder. Derfor gått jevnlig til massasje. Starter vel forverre seg nå sikkert derfor så halt.

Hun har vært halt både foran og bak, var derfor jeg fikk mistanke om forkalkninger i ryggen. Sitter i korsryggen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Etter første og forrige hunden min med sterk hd var jeg så glad for frie albuer og hofter til hun her. Jada hjelper lite når fikk det i ryggen istedet! krysser fingrene for fotene til alle hundene i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kanger begynn på onsior med en gang. Du har ikke noe å tape på det - hun kan ikke gå sånn uansett. Injeksjonene fungerte ikke på Kahlo heller og vi starta opp med onsior (eller var det rimadyl?) igjen med en gang vi så at det ikke fungerte. La henne gå med så sterke smerter som hun fikk uten var ikke aktuelt.

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Føler med deg for å si det sånn, her sliter dyret med store knusningskader i menisken, og forkalkninger.

Det er noe dritt å måtte vurdere hvor lenge livskvaliteten går foran plagene.

Min hadde heller liten eller ingen effekt av Cartrophen. Han fikk laserbehandling noen ganger etter PL-operasjonen, men om det hadde effekt er vanskelig å si. Jeg hørte mange gode ord om det på forhånd, og tenkte at det skadet jo ikke å prøve. Det skulle også virke smertedempende.

Det kostet ca 350,- for èn behandling på dyreklinikken der jeg var. Prisene varierer sikkert noe rundt omkring.

Jeg fant litt info. om laserbehandling her:

http://www.dyrehospital.no/behandlingstilbud/laserbehandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig, Kanger. :console:

Ville egentlig bare nevne at vi hadde en periode her for ca. to år siden hvor vi virkelig lurte på om vi kom til å ha eldstemann særlig mye lengre. Han har jo alvorlig grad hofteleddsdysplasi, og da var han i tillegg halt på det ene forbenet. Dvs. halt på tre av fire ben. Ikke særlig oppløftende... Han er frirønget for AD, og smertene i forbenet var lokalisert til skulder, så vi regner med at han har forkalkninger der(kan godt hende at det er pga. feilbelastning) og har ikke utredet dette videre. I alle fall: Han ble kastrert pga. prostataproblemer for litt over to år siden, og etter dette begynte han å legge på seg. (Han var helt klart overvektig, men han var jo en slank fuglehund i utgangspunktet, så en del ikke-hundefolk hadde nok ikke tenkt at han var særlig tykk.) Uansett. Vi slanket ham, og forsøker nå å holde ham i perfekt hold, og heller i grenseland mot å være litt tynn enn litt tykk(lettere sagt enn gjort, men, hehe). Dette har virkelig gjort underverker for både skulder og hofter. Problemene er jo der fremdeles, men skulderen har ikke plaget ham på evigheter, og han går i skrivende stund ikke på smertestillende.

Moralen i historien? Ikke mal fanden på veggen, sett Luna tilbake på smertestillende og ta de hensyn dere kan i hverdagen, så skal du se at du gjerne har henne mye lengre enn du frykter akkurat nå. :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka ble også skikkelig dårlig i beintøyet når vi prøvde Cartrophen, og jeg følte sm deg urettferdig og alt det der... :icon_cry:

Jeg begynte med Rimadyl samme dagen hvor jeg bestemte meg for å ikke gi flere sprøyter (hadde fått med flasker hjem fra dyrlegen, men konsulerte med hun før jeg satt Chicka på Rimadyl igjen)

Chicka ble istedenfor satt på skikkelig høy glukosamin dose som jeg ga hver dag, sammen med antioksidanter, massasje, fysioterapi og kiropraktikk så rettet det seg faktisk ganske fort til der vi var før vi begynte med sprøytene :)

Aldri skal en Cartrophen sprøyte settes på fremtidige hunder i mitt eie, har ingen tro på det, i alle fall ikke på hunder hvor forkalkningene allerede har startet å sette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka ble også skikkelig dårlig i beintøyet når vi prøvde Cartrophen, og jeg følte sm deg urettferdig og alt det der... :icon_cry:

Jeg begynte med Rimadyl samme dagen hvor jeg bestemte meg for å ikke gi flere sprøyter (hadde fått med flasker hjem fra dyrlegen, men konsulerte med hun før jeg satt Chicka på Rimadyl igjen)

Chicka ble istedenfor satt på skikkelig høy glukosamin dose som jeg ga hver dag, sammen med antioksidanter, massasje, fysioterapi og kiropraktikk så rettet det seg faktisk ganske fort til der vi var før vi begynte med sprøytene :)

Aldri skal en Cartrophen sprøyte settes på fremtidige hunder i mitt eie, har ingen tro på det, i alle fall ikke på hunder hvor forkalkningene allerede har startet å sette seg.

Det skal sies, Luna ble dårlig 1 uke etter siste (4 sprøyta) så det var ikke noe som kom dagen etter første sprøyta iallefall! Men nå er hun back on Onsior og muttern melder om en hund som er mindre urolig, som klarer å stable beina under seg uten å måtte ha 1 minutt for å stabilisere seg etter å ha ligget i ro lenge osv. Fingrene krysses for at det fortsetter, lille vennen min har hatt så mye vondt, nå synes jeg det skal bli nok!

Veterinæren ville ha oss inn til utredning av albuen, men..... Har det noe for seg? Jeg veit jo hun har vondt, og at det er forkalkninger, det er jo ingen annen forklaring (hun har ikke rast i fra seg eller falt og slått seg). Det er jo ikke noe å gjøre noe med forkalkninger annet enn det vi gjør nå. Skal jeg orke å dope henne ned med røntgen bare for å få høre "the obvious"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...vanskelig å si om du skal ta den utredningen eller ikke, men dersom dyrlegen mener det KUN er forkalkning og ikke noe løse biter (det får man vel ikke sett uten røntgen i utgangspunktet) så ville jeg kanskje droppet det i ditt tilfelle når hun har vært med på så mye på så liten tid.

Jeg tok de vanlige HD bildene på Chicka da hun var ca 1,5år gammel (fikk hun da hun var 13mnd), da hadde hun middels på høyre hofte med forkalkninger.

Da hun var ca 4år så begynte forkalkningen i venstre kneet og etter det har jeg tatt nye røntgen bilder av hofte og kne ca annen hvert år, men det er mest for min egen del så jeg VET hvordan forkalkningen har utviklet seg og om jeg kan fortsette med den aktiviteten vi holdt på med.

Chicka er veldig håndterbar, så hun trenger ikke å dopes ned, det holder at de klør hun litt også er hun som en geleklump :)

(Hun trenger ikke å være dopet for hoftebildene siden de skal ikke være sååå nøye siden de ikke skal sendes inn til NKK)

Jeg tror ikke det er så mange som hadde giddet å ta såpass mye bilder som jeg har gjort, men nå er jeg over middels interessert i anatomi ;)

Chicka ble også dårlig etter at siste sprøyten ble satt, hun fungerte ikke i hele perioden med de tre andre sprøytene, men ble mye verre etter den siste sprøyten :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...