Gå til innhold
Hundesonen.no

Frislipp på valpekurs - god sosialisering?


Gronnis
 Share

Recommended Posts

Har et spørsmål som jeg har lurt litt på etter at jeg var på valpekurs med Zana. På valpekurset var det vanlig at valpene fikk leke sammen ca. 3 ganger (frislipp) i løpet av kurstiden (ca 1 time). Instruktørene sa selv at slike frislipp var veldig viktig for sosialiserings-biten, men i ettertid har jeg lurt på om denne måten å la valpene leke på, virkelig har vært så god. Det var vel ca 10 valper på kurset, og når valpene løp løs så synes jeg det så ganske kaotisk og stressende ut. Valpene løp i hytt og pine til den ene og den andre. Det så ikke ut som 'kvalitetslek' hvor de fikk tid til å lese hverandres kroppsspråk.
Etter kurset synes jeg selv at Zana har blitt mer intens i måten å leke på, og ikke alltid så flink til å ta det rolig, selv om andre hunder gir signaler om det.

Er slike frislipp på valpekurs hvor valpene leker og herjer god sosialisering, eller er det egentlig noe man bør unngå? Hadde det vært bedre å gjøre det på en annen måte? Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes selv, ønsker gjerne noen innspill :) Hvilke tanker og erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det iallefall ikke er lurt å la dem leke sammen i kurstiden,da bør man isåfall vente til etterpå, og kanskje gå et annet sted? Hadde jeg gått på valpekurs hadde jeg ønsket at valpen min skulle lære seg at ikke alt er lek og moro, ha fokus på meg, lære å ignorere andre hunder osv, og tenker at det blir vanskelig for en liten valp å skille på "lek og alvor" når det blir frilek 3 ganger på en time.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 3 frislipp var litt mye? På valpekursene jeg har gått på har vi hatt frislipp på slutten av timen. Da unngår man å gire de opp og miste fokus før/under treningen, tenker jeg... På det ene kurset var det ganske stor forskjell i alder/str på valpene, så da ble de delt i to grupper, og så må man selvfølgelig selv se ann om/når valpen er for sliten til at det er noen god ide at den er med på frislipp.

Jeg tenker at det er godt for valper å få leke med andre valper av og til, men 10 valper i fri dressur 3 gr ila en time er jeg enig i kanskje ikke er helt optimalt? I hvert fall ikke om man har tenkt at valpen skal ha energi og fokus til trening og..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri meldt meg på et kurs som innebar frislipp, for det første så synes jeg ikke noe om møljeslipp. mine valper får leke med utvalgte hunder og ikke på klynge herjing.

Valpekurs vil jeg at jeg og min hun skal lære å jobbe sammen og lage et bånd, lære å være rundt andre og fortsatt kunne ha kontakt osv. frislipp midt i kurskvelden vil jo egentlig bare ødelegge det.

Ingen av de valpekursene jeg har gått de siste årene har innebært noe form for utpreget hilsing eller lek, hverken før, under eller etter kurs.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres ut som god sosialisering. For det første er 3 ganger på en time mye, da blir det frislipp å stress, pause, samme igjen, pause og samme igjen. Det høres bare stressende ut. I tillegg så er det jo som du sier veldig mye når det blir så mange, vanskelig å forholde seg til, og i en så stressende situasjon er sjansen stor for at de ikke tar signaler. Dessuten så er det vell ikke et valpekurs om det bare er frislipp og stress, jeg tenker jo at på kurs så vil jeg lære noe av nytte, både øvelser/treningsmetoder, tips og triks til trening og hverdags og ikke minst lære hunden å begynne å forholde seg til miljø og forstyrrelser samtidig som den har fokus på meg.

Frislipp i seg selv er jo fint, men jeg hadde heller da ville gjort det i mindre grupper og helst etter at man har gjort noe "fornuftig". Om man ikke kjenner mange selv så er jo kurs en fin måte å treffe andre med valp, men jeg ville heller da avtalt privat å ta en liten lekestund etter kurset, evt i kurstiden om arrangøren legger opp til å avslutte med et lite frislipp, med begrenset antall i gangen. Jeg ville også holdt det til en gang, ikke 2-3 ganger ut av bil å rett i frislipp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Frislipp 3 ganger på en time høres ut som noen som vil bruke opp tiden uten å instruere og "alle" er fornøyde for da er jo valpene sliten etterpå :thumbsdown:

Nei jeg har aldri hatt frislipp på mine valpekurs, og det er jo en tankevekker at det folk "plages" mest med er passering. Og det er jo ting man gjerne skal begynne ett godt grunnlag for på valpekurs. Å kunne være rundt andre hunder uten å stresse og kave for å komme seg bort til de.

Og nei jeg syns ikke møljeslipp av hunder er god sosialisering verken på valp eller voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om jeg har mye de samme tankene som dere. 3 frislipp var nok ganske mye ja, det var ofte det første vi gjorde da vi begynte timene, og noe av det siste. Var dessverre ikke så bevisst på akkurat denne biten før jeg begynte på valpekurset.

Jeg prøvde å se forskjellen på Zana da hun lekte på valpekurset og da hun lekte med nabovalpen. På valpekurset var det så og si konstant løping i hytt og pine, med nabovalpen kunne de to kanskje løpe litt raptus innimellom, men for det meste stod de i ro og lekte på stedet og tok av og til noen pauser. Synes den form for lek virker mye bedre enn frislippet vi hadde på valpekurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de kursene jeg har vært på, så har det gjerne vært lek på slutten, men da med 2-3 valper av gangen (like i størrelse og intensitet), slik at de fikk lekt og kost seg, fremfor å stresse rundt. Synes det hørtes litt voldsomt ut med så mye frilek med mange valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre! Jeg vil at valpen min skal tenke jobbe/ha det kult med mamma, ikke ha det kult med alle andre valpene! Tenk deg den forventningen til andre hunder da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forventninger til et kurs, er at man skal ha lek og moro med trening. De fleste valper (og andre eldre) finner det ofte mer gøy å leke med andre hunder enn å trene, og da blir treningen meget vanskelig om man leker først/sist (på neste trening kjenner valpen igjen de andre valpene den lekte med sist).

Itillegg synes hvertfall ikke jeg det er lurt å la valpen leke når den er helt vill av ekstase (feks. kjenner igjen trenings/leke-plassen) eller når den er så sliten at den kanskje til og med blir gretten og ufin mot andre hunder - fordi den er alt alt for sliten.

Fri-slipp har aldri vært et tema på de kursene vi har gått, men jeg har derimot vært på et "puppy-party". Det var et engangstreff, hvor man kunne få litt informasjon og valpene ble satt sammen i grupper på 2-3 iforhold til alder og størrelse - mens en instruktør var tilstedet. Når jeg tenker tilbake på det, så var det en fin opplevelse, og valpene fikk god tid til å forstå hverandre/lære hverandres språk.

Slike "partyer" er en fin mulighet for de som ikke er så heldige å treffe andre valper å sosialisere med overalt (en av de få godene med valp i Oslo :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på valpekurs med Smula hadde vi frislipp etter endt kurs noen få ganger, og da ble det tatt hensyn til hvilke valper som kunne få frese litt sammen. Aldri mer enn 3 i gangen, tilpasset etter størrelse og hvor frempå/forsiktige valpene var. Det synes jeg var en god løsning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...