Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke dyr matcher høns?


mara
 Share

Recommended Posts

Endelig har vi fått gjerdet inn en del av hagen som er tilknyttet hønsegården. Jeg ser for meg at her kan det gå andre dyr også (er plen, kratt, busker og et par trær) - men de må passe sammen med høns.

Ser for meg at kanin kan fungere? Altså at den har sitt eget hus, men deler uteplass med hønene. Hva tror dere? Andre "hobby-småbrukere" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som høns og kanin er anbefalt sammen - http://www.fuglepraten.no/index.php?/topic/9437-marsvin-med-h%C3%B8nerkyllinger/

Men hva med ender?

Ender må ha tilgang til vann, de har vært opp til vurdering:-) Men kan ikke kaniner og høns gå sammen ute da, så lenge de ikke deler mat og inneklima? *lese*

Skulle gjerne hatt sau/geit..Men har ikke tilgang til stor nok vinterplass pr idag:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dele uteplass med høns har ikke kaniner noe problem med. Men vær obs på foringen, høns kan fint ete kaninfor, men kaniner bør ikke ha hønsefor. Men du kan jo fore med kraftfor inne i hver sitt hus. Største problemer med kaniner og høns sammen er foret og at høns støver noe veldig, mens kaninene har ganske ømfintlig respriasjonssystem. Men deleuteplass hadde jeg ikke vært betenkt på i det heletatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dele uteplass med høns har ikke kaniner noe problem med. Men vær obs på foringen, høns kan fint ete kaninfor, men kaniner bør ikke ha hønsefor. Men du kan jo fore med kraftfor inne i hver sitt hus. Største problemer med kaniner og høns sammen er foret og at høns støver noe veldig, mens kaninene har ganske ømfintlig respriasjonssystem. Men deleuteplass hadde jeg ikke vært betenkt på i det heletatt. :)

Så fint å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender trenger nesten ikke mer vann enn andre dyr. Ender trenger noe som er like dypt som hodet dems, dvs ca 15cm. 15 cm dypt vann er jo greit. I tillegg spiser de det samme som høner.

Kaniner og høns fungerer forsåvidt også, men de burde ha hvert sitt sted å sove, da kaniner er veldig ømfintlige for støv, også utover at hønefòret støver.

Marsvin fungerer kanskje sammen med høns på sommerstid, men marsvin skal aldri være ute i temperaturer under 15grader, så da er det vel litt skjørt. I tillegg er disse også veldig ømfintlige for støv.

Ender er jo egentlig være det letteste, de kan jo ha samme inneplass som hønene og :)

Moskusender :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender trenger nesten ikke mer vann enn andre dyr. Ender trenger noe som er like dypt som hodet dems, dvs ca 15cm. 15 cm dypt vann er jo greit. I tillegg spiser de det samme som høner.

Kaniner og høns fungerer forsåvidt også, men de burde ha hvert sitt sted å sove, da kaniner er veldig ømfintlige for støv, også utover at hønefòret støver.

Marsvin fungerer kanskje sammen med høns på sommerstid, men marsvin skal aldri være ute i temperaturer under 15grader, så da er det vel litt skjørt. I tillegg er disse også veldig ømfintlige for støv.

Ender er jo egentlig være det letteste, de kan jo ha samme inneplass som hønene og :)

Moskusender :heart:

At ender kan klare seg med lite vann, betyr ikke at de trives med det.. Jeg har hatt både moskusender og 'vanlige' ender og at de elsker og svømme og bade, er det ingen tvil om! Jeg syns ikke man skal tilby dyr et minimum av det de trenger for å overleve, man bør heller bestrebe seg på å gi de maksimal trivsel. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ender kan klare seg med lite vann, betyr ikke at de trives med det.. Jeg har hatt både moskusender og 'vanlige' ender og at de elsker og svømme og bade, er det ingen tvil om! Jeg syns ikke man skal tilby dyr et minimum av det de trenger for å overleve, man bør heller bestrebe seg på å gi de maksimal trivsel. :)

Enig. Derfor blir det ikke ender så lenge jeg ikke har dam eller noe i nærheten..

Og igjen: De evt kaninene skal ikke bo sammen med hønene inne, men dele UTEplass. Det støver ikke ute, og de skal ikke spise samme mat. Tenkte mer på om de ville fungere sammen sosialt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender trenger nesten ikke mer vann enn andre dyr. Ender trenger noe som er like dypt som hodet dems, dvs ca 15cm. 15 cm dypt vann er jo greit. I tillegg spiser de det samme som høner.

Kaniner og høns fungerer forsåvidt også, men de burde ha hvert sitt sted å sove, da kaniner er veldig ømfintlige for støv, også utover at hønefòret støver.

Marsvin fungerer kanskje sammen med høns på sommerstid, men marsvin skal aldri være ute i temperaturer under 15grader, så da er det vel litt skjørt. I tillegg er disse også veldig ømfintlige for støv.

Ender er jo egentlig være det letteste, de kan jo ha samme inneplass som hønene og :)

Moskusender :heart:

Litt på siden: Hva må til for at marsvin skal kunne bo ute egentlig? Kan det fungere med isolert hus + varmelampe f eks på vinteren? Har alltid ønsket meg marsvin, men ikke aktuelt med smådyr innendørs pga whippeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden: Hva må til for at marsvin skal kunne bo ute egentlig? Kan det fungere med isolert hus + varmelampe f eks på vinteren? Har alltid ønsket meg marsvin, men ikke aktuelt med smådyr innendørs pga whippeten.

Isolert hus med 15+ grader stabilt, ja.

Isolert hus med varmelampe som det er 20-30 grader innunder og iskaldt/ under 10-15+ ellers, nei.

Marsvin er veldig skjøre for temperaturforandringer, og det vil det være når de har 20-30 grader ett sted og 10 grader et annet sted.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...