Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten/medium familiehund med god helse


Trixi
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Det kommer tydeligvis an på oppdretteren, for de oppdretterne jeg kjenner, stresser ikke med å få solgt valpene sine, de syns ikke det er noe stress å sitte igjen med en eller to, og det er ikke nødvendigvis noe galt med en valp bare fordi den blir solgt sist. Det kan være så enkelt som at det er en lovende valp oppdretter vil se an litt. Det kan være så enkelt at oppdretter er sabla flink til å matche valp og kjøper, og at det tilfeldigvis ikke var noen denne matchet best hos. Det kan være så enkelt som at den ikke hadde fått ned begge testiklene ved 8 ukers alder, og oppdretter ser an litt hvorvidt de kommer ned eller ikke. Det kan være så enkelt som at det er en avbestilling i siste liten.

Den holdninga du tillegger oppdrettere i tråd etter tråd, stemmer heldigvis ikke overens med de oppdretterne jeg kjenner.

Jeg har aldri sagt at det gjelder alle oppdrettere nei, og det trenger overhodet ikke være noe galt med en valp som er igjen, men for mitt behov er det kanskje ikke den valpen som passer meg best. Når man skaffer seg et nytt familiemedlem som kanskje skal være med i 15 år er det veldig viktig for meg at vi velger rett hund til rett bruk. I tillegg har vi et aktivt hundehold hvor hundene brukes til både jakt og andre ting, så da er jeg litt ekstra avhengig av at man velger rett i starten. TS har kanskje mest bruk for den stabile midt-på-treet-hunden, mens vi ser etter turboen i gruppe A. Det er uansett et pluss å ha muligheten til å studere hele gruppen, men jeg kjenner oppdrettere som aldri ville solgt meg noe annet enn det jeg vil ha. Men jeg kan ikke stole blindt på det ukjente forteller meg heller.

Jeg tillegger ikke oppdretter holdninger nei, jeg påpeker bare ting en ny og uvitende valpekjøper kanskje bør være obs på, spesielt siden hun har valgt feil en gang før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Idag fikk jeg bekreftet at en av hannvalpene fra kullet blir vår Her er link til oppdrettersiden og bilde av småkrøllene. Tenk at en av de blir min http://www.123hjemmeside.no/Kennel-Tixobambixo/389

Av forskjellige årsaker blir det desverre ingen australsk terrier på oss og jeg er gått tilbake til utgangspunktet mitt som for to år siden var puddel. Da var mannen ikke helt enig og kunne ikke forst

Nå har jeg ikke noe raseforslag å komme med, men vil bare si en ting: KUDOS til deg for å virkelig tenke gjennom rasevalg. Det gjør meg glad i hjertet når "førstegangs"eiere (du har jo hatt før) fakti

Neida, jeg forstår at ikke alle oppdrettere er slik som Bølla sier, men noen er nok desverre slik, og lurt å være oppmerksom...kanskje spesielt på de mest populære rasene :) Synes uansett det er viktig å ha god kjemi med oppdretter, og at man føler man kan kontakte de også etter at man har overtatt valpen... Jeg har fortsatt kontakt med noen oppdrettere jeg kontaktet for mange år siden for å spørre ut om rasen de drev med...vi fikk så god kjemi og god kontakt, at vi fortsatt har kontakt, selv om den aktuelle rasen viste seg å ikke være helt det jeg ønsket.... :) Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det gjelder alle oppdrettere nei, og det trenger overhodet ikke være noe galt med en valp som er igjen, men for mitt behov er det kanskje ikke den valpen som passer meg best.

Hvordan veit du det om du:

Mange oppdrettere vil bare bli kvitt valpene sine, jeg ville aldri kjøpt en valp om det var sistemann i kullet

Tenk om det er nettopp sistemann i kullet som dekker dine behov best? Tenk om sistemann ble holdt igjen fordi han er en håndfull og trenger noen som takler det? Det kan du ikke vite. Å fremstille sistemann i kullet som rester ingen andre ville ha, blir bare skikkelig feil, samme hvilken kategori du velger å putte den i, og at den er sist betyr heller ikke at oppdretter selger til første og beste som ringer på døra med cash i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Tenk om det er nettopp sistemann i kullet som dekker dine behov best? Tenk om sistemann ble holdt igjen fordi han er en håndfull og trenger noen som takler det? Det kan du ikke vite. Å fremstille sistemann i kullet som rester ingen andre ville ha, blir bare skikkelig feil, samme hvilken kategori du velger å putte den i, og at den er sist betyr heller ikke at oppdretter selger til første og beste som ringer på døra med cash i hånda.

Som en erfaren hundeeier og bekjent av mange oppdrettere er ikke dette et problem for meg personlig, jeg stoler på de jeg kjenner til og vet om. Men nå er TS i en ganske annen situasjon enn meg personlig, og det fremstår som rimelig klart at hun har nokså klare preferanser ift til hva hun ønsker, og da kommer jeg med mine anbefalinger deretter.

Selvfølgelig kan den siste valpen være prima vera vare, men det kan også være noe TS slettes ikke er klar for, og det synes jeg hun bør vite. Muligheten for å lykkes i valget er betraktelig større om hun får studere alle individene samtidig, spesielt når man er litt uvitende og veldig avhengig av å velge rett fra starten av.

Du kan godt koke suppe på spiker her, men jeg kommer altså bare med velmenende råd til TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt koke suppe på spiker her, men jeg kommer altså bare med velmenende råd til TS.

Det gjør vi begge, og mitt velmenende råd er å ikke avskrive en valp bare fordi at det er sistemann i kullet. Det er en dårlig grunn til å avskrive en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som diskusjonen går litt bort ifra hva jeg egentlig spurte om her... Er glad for de rådene dere begge to har kommet med her og jeg føler ikke på noen måte at siste valpen i kullet er "rester ingen vil ha", men jeg skjønner hva Bølla sier om at jeg må være kritisk til valg av valp, og ikke bare plukke til meg "den første og beste"....

Uansett håper jeg at selve oppdretter diskusjonen kanskje kan flyttes over i en annen tråd... Det jeg først og fremst håper å få hjelp til her er tips til passende hunderaser etter mine kriterier, og så får jeg heller bekymre meg for valg av oppdretter senere....

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg lest masse og klarer liksom ikke å finne "drømmehunden"... Her er rasene jeg veksler mellom og som jeg liker:

*engelsk cocker spaniel (pelsstellet og det at noen linjer har dårlig temperament skremmer meg)

*mellompuddel (pelsstellet er litt skumnelt)

*dansk svensk gårdshund (mulig FOR aktiv for meg?)

*shetland sheepdog (skremnende mye pelsstell og røyting)

*havanais (pelsstell og separasjons angst skremmer meg)

Gi meg gjerne tips om flere mellomstore raser...tenker sånn ca 40cm + -

Helse er viktig, vil ikke ha en rase som avles på "skavanker", flate neser, hjertefeil etc

Vil ha en sporty hund som har litt av knapp innendørs...kjedelig om hunden girer seg opp hver gang en unge løper over gulvet liksom.

Lettlært, slik at jeg ikke blir så frustrert når jeg trener med den...har hatt en urhund før, og han var nesten umulig å lære noenting, utrolig slitsomt og frustrerende...

Ikke for mye vakt, vil ikke ha en hund som kan bli litt overbeskyttende overfor familien, synes det er litt skummelt når hunden føler at det er hans jobb å passe på meg og ungene.... Been there, done that....

Har kjørt meg litt fast, og trenger å lese om flere raser før jeg tar et valg...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår havanais takler utrolig fint å være hjemme alene, faktisk også opptil 10 timer. For han er det hipp som happ, så kanskje du bør revurdere de oppdretterne du har sett på..

Men vil anbefale deg Lhasa Apso. Har en nabo som har hatt to stk og de er herlige :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest masse og klarer liksom ikke å finne "drømmehunden"... Her er rasene jeg veksler mellom og som jeg liker:

*engelsk cocker spaniel (pelsstellet og det at noen linjer har dårlig temperament skremmer meg)

*mellompuddel (pelsstellet er litt skumnelt)

*dansk svensk gårdshund (mulig FOR aktiv for meg?)

*shetland sheepdog (skremnende mye pelsstell og røyting)

*havanais (pelsstell og separasjons angst skremmer meg)

Gi meg gjerne tips om flere mellomstore raser...tenker sånn ca 40cm + -

Helse er viktig, vil ikke ha en rase som avles på "skavanker", flate neser, hjertefeil etc

Vil ha en sporty hund som har litt av knapp innendørs...kjedelig om hunden girer seg opp hver gang en unge løper over gulvet liksom.

Lettlært, slik at jeg ikke blir så frustrert når jeg trener med den...har hatt en urhund før, og han var nesten umulig å lære noenting, utrolig slitsomt og frustrerende...

Ikke for mye vakt, vil ikke ha en hund som kan bli litt overbeskyttende overfor familien, synes det er litt skummelt når hunden føler at det er hans jobb å passe på meg og ungene.... Been there, done that....

Har kjørt meg litt fast, og trenger å lese om flere raser før jeg tar et valg...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Stemmer for sheltie! Som jeg har hørt og opplevd er det, til tross for mye pels, veldig lite pelsstell. Altså type gjennombørsting en gang i uka. De jeg kjenner børster ikke så ofte engang, og hundene har ikke floker :)

Ellers er det lettlærte og greie hunder, som i min erfaring trives med det de får. Setter pris på mentaltrening og lange turer, men krever ikke veldig mye. Kan være mye lyd i de, men har inntrykk av at det er lett å dempe. Hvertfall i hverdagen.

Helse har jeg ikke oversikt over, men tror ikke det er mye sykdom på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har en havanais (den gjenværende, 4 måneder gamle valpen i kullet som følge av en avbestilling ;) ).
Hun klippes/barberes ned hver 3.-4. måned, og utenom det børstes hun et par ganger i uka (jo oftere det gjøres, jo mindre tid tar det). I tillegg plukkes det litt rusk og rask fra pelsen når hun har herja i skogen, men det kommer jo naturligvis også an på hvor mye hun kryper og ruller rundt i marka.

Hun klarer fint å være alene hjemme. Og jeg må si at for meg så virker den utviklinga blant havanais-oppdrettere skummel - det virker nesten som de "avler" separasjonsangst på rasen jo :icon_confused:

Når det gjelder cockeren så ville jeg ikke tenkt på at det på noen linjer er dårlig temperament. Du har god tid, så bruk den tiden på å navigere deg rundt i miljøet. Jeg mente at det ALDRI kunne komme en toller i hus, nettopp på grunn av ryktet, men etterhvert så finner man ut hvem man kan stole på, og hvem man bør ligge unna.

Helt på tampen så tenker jeg.. Kunne omplasseringshund vært noe? Da vet du i større grad hva du får, både i form av jakt, gjeting, temperament, pelsstell, og you name it. Du vil også slippe valpeperioden (med alle sine fordeler og ulemper), spesielt med tanke på at du blir mer eller mindre alene om hundeholdet i familien - og den vil til en viss grad komme "ferdig" oppdratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG er den jeg for tiden er mest oppslukt i...virker som stødige hunder som er sporty og morsomme...og lite pelsstell :) må lese myyyye mer om de :)

Jeg har ei semilanghårs utekatt, som har skikkelig borrelåspels...han drar med seg ALT inn...jeg klipper ut greiner, gress, blader, fluer, snegler, meitemarker og aaaalt..... Jeg går mye tur i fjellet, der er det lyng og grus og kvister...blir frustrerende å sitte en time etter hver tur å børste ut lyng og kvister fra langhårspels...derfor synes jeg sheltien er litt skremmende...men gode hunder...bestemoren min hadde en, og han var sååååå søt og god, vennlig og grei :)

Havanaisen virker jo herlig da...men både på de oppdretter sidene jeg har lest og i raseklubben, står det uthevet at disse hundene ikke bør oppholde seg alene over lengere tid...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden men må kommentere ang havanais og det å være alene hjemme. Min havanais har ingen problemer med det og jeg kjenner flere som er hjemme alene mens familien er på jobb uten problem. Jeg føler det er sterkt overdrevet at de ikke kan være hjemme alene men jeg ville forvisset meg om at oppdretterne man velger ikke avler på hunder med seprrssjonsangst :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG er også den enste hunden så langt som gubben synes ser bra ut av de jeg vurderer... Puddel synes han ser skikkelig ille ut, hehe, mens DSG kan han vurdere å gå tur med også.... Puddel vil han aldri vise seg offentlig med...hmmmm.....

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe..... Siden gubben ikke kommer til å bruke hunden til noenting, og kun lufte den fordi han må, så er utseendet viktigere enn bruks.... Jeg synes også DSG er fine, men skulle jeg valgt hund av utseendet, så hadde det blitt en heeelt annen rase...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg finner meg noen DSG bøker på biblioteket kanskje.... Veldig handy størrelse på de...passer fint i bilen, vi reiser jo mye til og fra hytta, og da skal det være plass til hele familien med bagasje og ene katta mi, og hunden, så noe større enn DSG har vi ikke plass til....

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo unektelig nyyyydelige da...og bare tanken på å ha en hund jeg slipper å børste hver dag er veldig digg.... Kan ikke bestemme meg enda, men en sterk kandidat... Som sakt tidligere er engelsk cocker en av mine yndlingsraser, også et alternativ...men da må jeg være forberedt på peksstell i haugevis, og også en del helseplager kan jo følge med...synes det er viktig med friske raser, og har forstått at DSG er ganske frisk, og det er godt..at de har lite streifelyst er bra...hadde vært fint med en hund jeg kan ha løs på hytta.... Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg var også veldig interessert i cocker spaniel. De dro og besøkte en oppdretter av cocker spaniel, men hundene der var vist nok veldig nervøse og forsiktige. Nå vet ikke jeg helt om dette gjelder alle oppdrettere, men jeg har hørt at det er en del nervøsitet innen rasen. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er desverre blitt litt dårlig temperament i rasen...blir ekstra skeptisk når de skriver det på raseklubbens side også.... Siden det er en av verdens mest populære raser, så er det nok alt for mange useriøse oppdrettere som har avlet på helt feile individer...trist, for de er jo flotte hunder..... Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...