Gå til innhold
Hundesonen.no

Aska, schæferhund :)


Sofie & Aska
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Da har vi startet lydighet klasse II og det frister ikke akkurat til gjentakelse. Det gikk egentlig helt greit nok, eneste vi ikke klarte var ruta, men det kom ikke som en overraskelse, for jeg har trent lite på den. Men vi fikk tre 0-er, nulla på apporten fordi JEG beveget på foten idet jeg kastet ut apporten. Nulla på fri ved foten fordi akkurat når jeg skulle starte så snusa hun i bakken, og da tok jeg henne i halsbåndet og begynte på ny. Jeg burde jo visst bedre enn å ta på hunden, men selve fri ved foten gikk fint, og det er jo det man skal få karakter på trodde jeg. Fikk null på en øvelse til, husker ikke helt hvilken det var. Enten var det hinderet eller så var det avstanden. Dobbeltkommando begge plasser. Kommentar fra dommer på premieutdelingen at det var lavt nivå i hele klasse II. Det hadde han sikkert rett i, i og med at jeg og Aska vant klassen med så dårlig poengsum. Konkurranselydighet er ikke noe for meg, nå angrer jeg på at jeg har meldt oss på i klasse D bruks. Eneste som gikk kjempebra var fellesdekken, der gikk jeg 9 1/2 og fikk trekk fordi jeg hadde vridd på kroppen idet jeg sa sitt. Noe som for meg er ganske naturlig når man står med hunden ved siden av seg, har aldri tenkt over det! Vi var på en veldig fin sykkeltur etterpå da!

Jeg skal drite i denne konkurreringen, og heller fokusere på å få en god redningshund jeg.

Høres ut som en kjip opplevelse, og dommeren hadde kanskje ikke den beste dagen ut i fra uttalelsene, men husk at bikkja gjorde veldig mye bra, selv om du gjorde noen feil. :) Det er veldig fort gjort å gjøre dobbeltkommandoer med kroppen, spesielt dersom man ikke er vant til å bli vurdert i en slik setting, og det kan hjelpe å få noen til å kommandere deg gjennom programmet og korrigere deg når du gjør noe du ikke får lov til, slik at du blir obs på det selv. Jeg kjenner folk som klapper seg selv på lårene under innkalling, tråkker framover når de kaster apporten, folk som styrer hunden med hele kroppen, osv, osv, og man må bli obs på det for å kunne gjøre noe med det. :) Sånne ting spiller jo ikke noen rolle når man driver med redningshund, men du har jo en kjempefin konkurransehund, og det er synd om du legger ting på hylla fordi det ble en dårlig opplevelse første gangen.

PS: bikkja vet ikke at dere nulla. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har mistet min elskede hund Aska ? Det er helt forferdelig. Igår var det nøyaktig 4 uker uten henne. Jeg klipper/limer inn noe jeg postet på Facebook.  Nå begynner jeg på min fjerde uke

Nå er Aska også blitt en A-godkjent lavinehund!   

Nå er vi vel hjemme fra hovedkurs ettersøkning nord norge hvor vi skulle på 1-regodkjenning. Vi reiste en dag før fordi jeg enda ikke hadde hatt mulighet til å ta A-prøvene, og måtte ta de første dage

Posted Images

Du har rett i det, jeg synes bare det var så strengt at jeg f.eks fikk null fordi jeg flytta foten litt bakover idet jeg slengte ut apporten. Karakteren tilsier jo at hun ikke kan apport ordentlig, men hun apporterte og avleverte. Langt fra perfekt, men null??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Du har rett i det, jeg synes bare det var så strengt at jeg f.eks fikk null fordi jeg flytta foten litt bakover idet jeg slengte ut apporten. Karakteren tilsier jo at hun ikke kan apport ordentlig, men hun apporterte og avleverte. Langt fra perfekt, men null??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bryter du posisjonen, så bryter du i teorien også øvelsen. Samme idet du tok i hunden på fvf. Apporten var sikkert kjempebra, med du som fører brøt øvelsen og da er det automatisk null, uansett hvor bra apporteringen er. Dommeren sa vel sikkert også det, at selv om apporten og fvf var bra, så måtte han/hun dessverre nulle deg? :) Her er det jo du som fører som trenger å trene selv, hunden gjør jo det den skal og har lært, så egentlig vil jeg si at dette er noe du lett kan gjøre noe med. :) Det hadde vært mye verre for deg om bikkja stakk avgårde med apporten eller ikke avleverte, for det er mye vanskeligere å trene bort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tuvane skrev:

Bryter du posisjonen, så bryter du i teorien også øvelsen. Samme idet du tok i hunden på fvf. Apporten var sikkert kjempebra, med du som fører brøt øvelsen og da er det automatisk null, uansett hvor bra apporteringen er. Dommeren sa vel sikkert også det, at selv om apporten og fvf var bra, så måtte han/hun dessverre nulle deg? :) Her er det jo du som fører som trenger å trene selv, hunden gjør jo det den skal og har lært, så egentlig vil jeg si at dette er noe du lett kan gjøre noe med. :) Det hadde vært mye verre for deg om bikkja stakk avgårde med apporten eller ikke avleverte, for det er mye vanskeligere å trene bort. :)

Jeg trodde også det var slik, at om fører endrer posisjon etter at øvelsen har startet så underkjennes øvelsen, men jeg finner ingenting om det i reglene? 99,9% sikker på at det stod noe om det i høringsutkastet for det nye regelverket, men regelendringene for det som pr. i dag er klasse 1 og 2 blir jo ikke gjellende før 2017...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Jeg trodde også det var slik, men jeg finner ingenting om det i reglene? 99,9% sikker på at det stod noe om det i høringsutkastet for det nye regelverket, men regelendringene for klasse 1 og 2 blir jo ikke gjellende før 2017...

Det er sånn, jeg har jobbet for lp-dommere i ringen flere ganger og opplevd at folk blir nullet for sånne ting. Det står jo ikke eksplisitt i reglene, men det står "For å få en godkjent karakter i en øvelse, er hovedregelen at øvelsen skal fullføres i henhold til gjeldende regelverk.", dvs at ved apportering skal man stå i ro, og man kan selvfølgelig ikke korrigere hunden i ringen (ved f. eks å ta hunden i halsbåndet for å få den på jobb). Da må man evt bruke en muntlig dobbeltkommando.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns også å huske at folk er blitt nullet for forflyttninger etc, men da kan jeg jo til en viss grad skjønne at folk syns det er strengt, når slike ting ikke er spesifisert i det gjellende regelverket, mens det står der at bagatellmessige og mindre førerfeil ikke skal tillegges for stor vekt i karaktergivingen av øvelsene. At man nuller for å ha tatt hunden i halsbåndet fordi den ikke hang med ved starten av fvf er ikke bagatellmessig i min bok heller, så der forstår jeg nullen, men å flytte en fot bakover når man kaster apporten utgjør liksom ikke noen forskjell for hvordan hunden utfører øvelsen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sofie & Aska skrev: Du har rett i det, jeg synes bare det var så strengt at jeg f.eks fikk null fordi jeg flytta foten litt bakover idet jeg slengte ut apporten. Karakteren tilsier jo at hun ikke kan apport ordentlig, men hun apporterte og avleverte. Langt fra perfekt, men null??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bryter du posisjonen, så bryter du i teorien også øvelsen. Samme idet du tok i hunden på fvf. Apporten var sikkert kjempebra, med du som fører brøt øvelsen og da er det automatisk null, uansett hvor bra apporteringen er. Dommeren sa vel sikkert også det, at selv om apporten og fvf var bra, så måtte han/hun dessverre nulle deg? [emoji4] Her er det jo du som fører som trenger å trene selv, hunden gjør jo det den skal og har lært, så egentlig vil jeg si at dette er noe du lett kan gjøre noe med. [emoji4] Det hadde vært mye verre for deg om bikkja stakk avgårde med apporten eller ikke avleverte, for det er mye vanskeligere å trene bort. [emoji4]

OK, jeg skjønner!

Dommer sa bare "du beveget på foten når du kastet" og fant frem nullen. Var ikke klar over at dette sto spesifikt i reglene faktisk. Visste at man ikke skal klappe seg på låret når man roper, gå et skritt til siden i innkomst innkalling og lignende, men det er liksom mer logisk fordi man gjør det for å påvirke hunden. Jeg prøver bare å kaste apporten ordentlig jeg, hehe.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nullet på hopp over hinder i klasse 1 fordi jeg flytta meg. Utrolig surt, men det var i det minste ikke hunden sin feil...dog...hadde hun gjort øvelsen som hun skulle, så hadde jeg ikke flytta meg :P Men det er jo også min feil da, at hun ikke kunne den skikkelig, eller ble forstyrret. Veldig kjedelig for vår del, for det var det som gjorde at vi ikke fikk opprykk. 

Kjedelig når man nuller på sånne førerfeil, men jeg ville ikke gitt opp av den grunn! Men klart, skal man videre opp i klassene i LP, så må man jo trene en del, så det blir jo en prioritering på hvor mye tid man vil bruke på det, når det bare er en sport ved siden av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
15 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Da har vi startet lydighet klasse II og det frister ikke akkurat til gjentakelse. Det gikk egentlig helt greit nok, eneste vi ikke klarte var ruta, men det kom ikke som en overraskelse, for jeg har trent lite på den. Men vi fikk tre 0-er, nulla på apporten fordi JEG beveget på foten idet jeg kastet ut apporten. Nulla på fri ved foten fordi akkurat når jeg skulle starte så snusa hun i bakken, og da tok jeg henne i halsbåndet og begynte på ny. Jeg burde jo visst bedre enn å ta på hunden, men selve fri ved foten gikk fint, og det er jo det man skal få karakter på trodde jeg. Fikk null på en øvelse til, husker ikke helt hvilken det var. Enten var det hinderet eller så var det avstanden. Dobbeltkommando begge plasser. Kommentar fra dommer på premieutdelingen at det var lavt nivå i hele klasse II. Det hadde han sikkert rett i, i og med at jeg og Aska vant klassen med så dårlig poengsum. Konkurranselydighet er ikke noe for meg, nå angrer jeg på at jeg har meldt oss på i klasse D bruks. Eneste som gikk kjempebra var fellesdekken, der gikk jeg 9 1/2 og fikk trekk fordi jeg hadde vridd på kroppen idet jeg sa sitt. Noe som for meg er ganske naturlig når man står med hunden ved siden av seg, har aldri tenkt over det! Vi var på en veldig fin sykkeltur etterpå da!

Jeg skal drite i denne konkurreringen, og heller fokusere på å få en god redningshund jeg.

Det var veldig mange erfarene som også reagerte på bedømmingen på denne konkurransen, så jeg ville ikke gitt opp sporten for at en dommer overdriver og ikke har sosiale antenner :)

1 time siden, Tuvane skrev:

Bryter du posisjonen, så bryter du i teorien også øvelsen. Samme idet du tok i hunden på fvf. Apporten var sikkert kjempebra, med du som fører brøt øvelsen og da er det automatisk null, uansett hvor bra apporteringen er. Dommeren sa vel sikkert også det, at selv om apporten og fvf var bra, så måtte han/hun dessverre nulle deg? :) Her er det jo du som fører som trenger å trene selv, hunden gjør jo det den skal og har lært, så egentlig vil jeg si at dette er noe du lett kan gjøre noe med. :) Det hadde vært mye verre for deg om bikkja stakk avgårde med apporten eller ikke avleverte, for det er mye vanskeligere å trene bort. :)

Før jeg lærte meg å kaste skikkelig fikk jeg stadig trekk for å røre foten. Jeg fikk trekk, ikke nulla øvelsen. Det er grenser for hvor strengt det skal være i kl 1 og 2. Fvf er jeg faktisk enig at bli null. Å måtte ta tak i hundens halsbånd i øvelsen skal gi null. Det man heller kan gjøre er å rope på hunden og få den inn igjen på plass. Da blir det litt trekk, men skal ikke bli null (hvis det ikke gjentas gjennom hele øvelsen). Dommerene må innse at hverken førere eller hunder er maskiner. Å hjelpe hunden skal gi ganske mye trekk, men å røre på en fot er null??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
32 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Merkelig at det skal være så strengt, samtidig som det klages på dårlig rekruttering...

Men det pleier jo ikke være så strengt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt tråden din, og sett du er veldig aktiv med Aska, men kom til å lure. Har du stilt henne? (Oppfølgingsspml; hva synes de om bygningen hennes kontra den typiske utstillingsschäferen? Er det fy-fy?) Håper det går fint at jeg lurer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt tråden din, og sett du er veldig aktiv med Aska, men kom til å lure. Har du stilt henne? (Oppfølgingsspml; hva synes de om bygningen hennes kontra den typiske utstillingsschäferen? Er det fy-fy?) Håper det går fint at jeg lurer [emoji4] 

Hei! Nei jeg har ikke stilt henne og kommer nok ikke til å gjøre det heller da utstilling ikke er av min interesse. Jeg synes min hund er godt bygget, dog er hun for stor, det er mer hannhundstørrelse på henne. Veldig kraftig tispe. Jeg vil tro hun hadde gjort det dårlig på utstilling i og med de ønsker en helt annen type schæfer der.

Idag har vi lagt lydigheten bak oss, og trent spor. Fikk et ukjent spor, men han hadde mobilen min med seg da han gikk ut sporet slik at jeg har loggen til etterpå. 1400 m der store deler av slutten var på grus. Der var det ingen gjenstander siden han ikke trodde jeg ville gå spor der, så der belønnet jeg med ball for sporatferd. 987a3609319020c666796bebc62b9cef.jpg

704ca9d77b6650077c2f8ece93af184b.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Før jeg lærte meg å kaste skikkelig fikk jeg stadig trekk for å røre foten. Jeg fikk trekk, ikke nulla øvelsen. Det er grenser for hvor strengt det skal være i kl 1 og 2. Fvf er jeg faktisk enig at bli null. Å måtte ta tak i hundens halsbånd i øvelsen skal gi null. Det man heller kan gjøre er å rope på hunden og få den inn igjen på plass. Da blir det litt trekk, men skal ikke bli null (hvis det ikke gjentas gjennom hele øvelsen). Dommerene må innse at hverken førere eller hunder er maskiner. Å hjelpe hunden skal gi ganske mye trekk, men å røre på en fot er null??

Det spørs jo også på grad av bevegelse, men følges reglementet, så skal det gis 0, og det er det jeg har opplevd når jeg har hjulpet til i ringen. Da har du nok heller møtt på snille dommere, som har valgt å ikke bedømme det så strengt. Å røre på seg i en øvelse man skal stå stille medfører i praksis at man bryter øvelsen, og da nuller man. For hundens del spiller det jo ingen rolle, den vet ikke hva slags karakter den har fått, det er det bare fører som påvirkes av (samme med premiering). Verken hunder eller førere er maskiner, men lydighet handler jo om å gjennomføre et visst antall øvelser på korrekt måte, og da må man jo også trene på akkurat det. Gjør man en enkel feil i rally, så disker man jo hele konkurransen, men det er jo ingen som sier at rally er strengt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
32 minutter siden, Tuvane skrev:

Det spørs jo også på grad av bevegelse, men følges reglementet, så skal det gis 0, og det er det jeg har opplevd når jeg har hjulpet til i ringen. Da har du nok heller møtt på snille dommere, som har valgt å ikke bedømme det så strengt. Å røre på seg i en øvelse man skal stå stille medfører i praksis at man bryter øvelsen, og da nuller man. For hundens del spiller det jo ingen rolle, den vet ikke hva slags karakter den har fått, det er det bare fører som påvirkes av (samme med premiering). Verken hunder eller førere er maskiner, men lydighet handler jo om å gjennomføre et visst antall øvelser på korrekt måte, og da må man jo også trene på akkurat det. Gjør man en enkel feil i rally, så disker man jo hele konkurransen, men det er jo ingen som sier at rally er strengt av den grunn.

Selvfølgelig handler lydighet om å utføre øvelsene korrekt. Jeg er den første til å forsvare at det skal være litt strengt. At det ikke er noe moro når folk får høyeste karakter bare for å møte opp. Men samtidig skal det være en utvikling i bedømmelsen. Det skal ikke bedømmes like strengt i kl 1 og 2 som i kl 3 og elite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Selvfølgelig handler lydighet om å utføre øvelsene korrekt. Jeg er den første til å forsvare at det skal være litt strengt. At det ikke er noe moro når folk får høyeste karakter bare for å møte opp. Men samtidig skal det være en utvikling i bedømmelsen. Det skal ikke bedømmes like strengt i kl 1 og 2 som i kl 3 og elite. 

Det skal det ikke, men i klasse 2 forventes det mer rutine enn i klasse 1. :) Noen dommere er strengere enn andre, og så lenge de er innenfor regelverket, så er det ok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Hei! Nei jeg har ikke stilt henne og kommer nok ikke til å gjøre det heller da utstilling ikke er av min interesse. Jeg synes min hund er godt bygget, dog er hun for stor, det er mer hannhundstørrelse på henne. Veldig kraftig tispe. Jeg vil tro hun hadde gjort det dårlig på utstilling i og med de ønsker en helt annen type schæfer der.

Skjønner. Synes hun er kjempefint bygget, var ikke noe med det. Takk for svar :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo nå at vi antakelig ikke hadde noe å gjøre i klasse II. Jeg har aldri gått noe LP-kurs så jeg visste ikke at det var så strengt. Fikk så mye skryt da vi startet klasse en av dommeren at jeg trodde vi var klar for klasse II i og med at vi kunne øvelsene. (Unntatt ruta da..) har vært gøy å trene på ruta, skal nok trene litt mer på den likevel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sofie & Aska skrev:

Jeg skjønner jo nå at vi antakelig ikke hadde noe å gjøre i klasse II. Jeg har aldri gått noe LP-kurs så jeg visste ikke at det var så strengt. Fikk så mye skryt da vi startet klasse en av dommeren at jeg trodde vi var klar for klasse II i og med at vi kunne øvelsene. (Unntatt ruta da..) har vært gøy å trene på ruta, skal nok trene litt mer på den likevel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dere hadde nok like mye der å gjøre som alle andre :) Det bør være helt greit å komme som man er å prøve seg, uansett hva resultatet blir. Det er jo mye læring i det også og alle har jo begynt en plass. Og slike dommere som du møtte i klasse 1, de finnes også oppover i klassene, men dommere er like forskjellige som andre folk. Noen er snille, andre er strenge, noen er hyggelige, andre har kanskje litt mindre sosiale antenner. Jeg har gått for dommere som jeg absolutt ikke føler for å gå for igjen, av div årsaker, da lagrer jeg bare navnet på netthinnen også lar jeg være å melde på til dem senere. :) Feks så så jeg en ekvipasje i klasse to i dag, med en hund som bla datt helt ut på fvf, løp rundt å fjaset og fikk ikke samlet seg igjen, der fikk ekvipasjen lov til å gå hele øvelsen med line og bli kommandert for å få hunden på nett igjen også gå resten av programmet. Veldig snill dommer. Fvf ble jo null selvsagt, men det ga de jo en god mulighet til å få samlet seg til resten av programmet/ikke la hunden få erfaring med sånt tull. Mange dommere nuller ikke fordi om man tar i båndet osv heller, selv om de kan/skal. Om du synes lp er det minste interessant så synes jeg ikke du skal gi opp pga en dårlig dommer altså, det finnes mange av de som er både snillere og hyggeligere, selv om man selvsagt ikke skal regne med å få slippe unna med alt heller. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Jeg skjønner jo nå at vi antakelig ikke hadde noe å gjøre i klasse II. Jeg har aldri gått noe LP-kurs så jeg visste ikke at det var så strengt. Fikk så mye skryt da vi startet klasse en av dommeren at jeg trodde vi var klar for klasse II i og med at vi kunne øvelsene. (Unntatt ruta da..) har vært gøy å trene på ruta, skal nok trene litt mer på den likevel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dere har jo noe å gjøre i klasse to, du må bare trene på hva du skal gjøre. :) Hunden kan jo øvelsene, bortsett fra ruta. :) Lydighet virker jo ganske enkelt - møt opp og gjør øvelser, men det er en grunn til at de som gjør det bra har mye rutine og erfaring. :) Og rutine og erfaring får man ikke uten at man jobber med saken og trener på det. Jeg er sikker på at dersom du får litt hjelp av noen til kommandering, så kommer dere til å gjøre det kjempebra neste gang. :)

10 timer siden, Malamuten skrev:

Dere hadde nok like mye der å gjøre som alle andre :) Det bør være helt greit å komme som man er å prøve seg, uansett hva resultatet blir. Det er jo mye læring i det også og alle har jo begynt en plass. Og slike dommere som du møtte i klasse 1, de finnes også oppover i klassene, men dommere er like forskjellige som andre folk. Noen er snille, andre er strenge, noen er hyggelige, andre har kanskje litt mindre sosiale antenner. Jeg har gått for dommere som jeg absolutt ikke føler for å gå for igjen, av div årsaker, da lagrer jeg bare navnet på netthinnen også lar jeg være å melde på til dem senere. :) Feks så så jeg en ekvipasje i klasse to i dag, med en hund som bla datt helt ut på fvf, løp rundt å fjaset og fikk ikke samlet seg igjen, der fikk ekvipasjen lov til å gå hele øvelsen med line og bli kommandert for å få hunden på nett igjen også gå resten av programmet. Veldig snill dommer. Fvf ble jo null selvsagt, men det ga de jo en god mulighet til å få samlet seg til resten av programmet/ikke la hunden få erfaring med sånt tull. Mange dommere nuller ikke fordi om man tar i båndet osv heller, selv om de kan/skal. Om du synes lp er det minste interessant så synes jeg ikke du skal gi opp pga en dårlig dommer altså, det finnes mange av de som er både snillere og hyggeligere, selv om man selvsagt ikke skal regne med å få slippe unna med alt heller. :) 

^^^^^THIS!

Mange dommere strekker seg langt for at man skal få en god opplevelse i ringen, og jeg vet om folk som f. eks har avsluttet midt under en øvelse, sendt hunden ut for å få belønning, og så avsluttet konkurransen. Helt greit, så lenge det er avklart med dommeren på forhånd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du legger lp på hylla! Dere er så flinke! Ta en pause fra konk, tren, bli kommandert, tren i konkmiljø og film deg selv - det lærer man så utrolig mye av! Jeg fant ut at jeg gikk uten å bevege armene feks. og så helt nørd ut.:lol: Da legger man også merke til alle detaljer, og man kan spørre om andres vurdering. Gull verdt! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vi startet bruksprøver for første gang! Spor, felt og lydighet. Jeg var ganske spent på hvordan det skulle gå, felt har vi ikke helt kontroll på alltid, og spor er hun flink til, men vi har ikke trent med pinner, bare gjenstander. 

Aska fikk løpetid for noen dager siden, men vi fikk heldigvis være med likevel, bare vi gikk sist.

Feltet gikk såvidt... Vi fikk en 6-er. Hun fant bare to, hun dekket ikke hele feltet.. Og det var leker de hadde lagt ut... Først fant hun en bitepølse.. Så fant hun en draleke med pip inni... Hun kom med de, men hun avleverte jo ikke i det hele tatt, hun ville jo tygge og leke med de. 

Sporet gikk greit. Vi fant bare 1 pinne + slutten, men jeg har ikke trent med pinner, så vi må trene litt mer på å finne pinner. Hun er så vant med å finne gjenstander. Fikk en 7. 

Lydigheten gikk ganske bra egentlig. Roa nervene mine litt at det ikke var så stort publikum og at dommeren var veldig hyggelig. Vi fikk trekk for tygg på apporten og på innkallingen senka hun farten da hun nærmet seg meg, hun forventet nok en "stå". 

13119850_10153570633601056_1457316229508

fellesdekk: 10

13130907_10153570634801056_5837187799054

på vei til feltet

13086644_10153570635361056_7680516054562

feltsøk

13130875_10153570635871056_8124592682716

på vei til sporet

13173129_10153570636081056_2622009469399

spor

 

Film lineføring (8):

https://drive.google.com/file/d/0Bw8JCVQWnn9qNDBfSjV3cHJFOUk/view?usp=sharing

Film dekk under marsj (8.5)

https://drive.google.com/file/d/0Bw8JCVQWnn9qMjNfSjQ0WGxWSUk/view?usp=sharing

film innkalling (7)

https://drive.google.com/file/d/0Bw8JCVQWnn9qaGJKSXUyMHUtOEU/view?usp=sharing

film apport (7)

https://drive.google.com/file/d/0Bw8JCVQWnn9qT19sNktqLTVZSDQ/view?usp=sharing

film fritt hopp over hinder (8)

https://drive.google.com/file/d/0Bw8JCVQWnn9qVEJ1dGhZSDd6enM/view?usp=sharing

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...