Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador


Red Merle

Recommended Posts

Bø!

Har snakket med muttern jeg .. og vi kom frem til at hvis jeg sparer penger frem til bursdagen min(i oktober), sånn ca halvparten av prisen på en hunde, sååå skall de kaaaaanskje leggeut resten:)

Derfor står det veldig mellom disse rasene: Labbis eller Aussie.

Så jeg lurer da litt på hva prisen på en slik hund er ( i og med at jeg må spare, må jeg vel vite hvor mye jeg må spare ).

Så hva er den vanligste prisen på skjokolade brune labrador tisper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så morsomt at det akkurat stod mellom de to rasene da - siden jeg har labrador og står på venteliste på aussie:-)

Har du tenkt på kenneler og slikt på labradorer? Man må nemlig være ganske så ops på en god del oppdrettere, for man kan fort få en hund som ikke gjør annet enn å sove, og i tillegg er det mye sykdom ute å går (som f.eks ørebetennelse, eksem, allergier osv som ikke kommer på stamtavlen). Hvis du vil vite mer om hvilke kennler du bør være obs på osv, så kan du bare sende meg en pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. litt både og.. Komme rnok til å være nøye med at den skal være fra gode linjer. Men har liksom ikke råd til å punge ut 12-13 000 kroner på en hund... ikke anda iallefall. kanskje senere i livet ... :wink:

Prisen på Aussien har jeg forhørt meg om, men takk :)

vet at det er to forskjellige rase. Det er det er, er at jeg har endel erfraring med labrador, og ingen ting med Aussie. Så hvis jeg bestemmer meg får å prøve noen nytt, blir det aussie. Hvis ikke, blir det labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du bør huske på er at du ikke bør velge selve hunden etter kjønn og farge, men etter personligheten - noe en god oppdretter vil hjelpe deg med. I dag kunne jeg godt tenkt meg å ha en annen labrador enn Tinka - ikke fordi jeg egentlig liker brune labbiser bedre enn svarte, men fordi Tinka er såpass stressa i forbindelse med løpetid og hormoner og sånn.

I tillegg er ikke brune labradorer så populære som svarte og gule. Jeg vil anbefale deg å høre med forskjellige labrador-oppdrettere (det ligger en del på www.retrieverklubben.no - også tror jeg Benedicte har linket til noen på www.labbis.tk - du kan også finne oppdretter i Sverige - www.labradorklubben.se), og deretter finne en kombinasjon oppdretteren har planlagt som du liker, og så heller "ta til takke" med f.eks. en svart i stedet for en brun. Farge er tross alt ikke så farlig, når alt kommer til alt. Som Benedicte nevnte er det viktig å undersøke helse og foreldre, så du unngår en sjuk og slapp hund.

Labradorprisen ligger på 8000-9500 vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay :) Ja, jeg komme rnok til å være nøye med valg av oppdretter osv .

jeg skla nok ikke la fargen avgjør hvem hund jeg velger, men brun er liksom den som er høyest på ønskelista :) etter brun kommer gul og så sort. Men det er jo egentlig det samma, bare bikkja er frisk og snill!

Fikk nemlig vite av en venninde at brune labrador tisper kostet 10-12 000 fordid e var så skjeldene.. Regna med at det ikke kunne stemme 100% - Hvsi ikke det er snakk om TOPP hunder med topp stamtavle osv. jeg skal ta kontakt med retriever klubben og retirever klubben avd vestfold, og høre hvilke oppdrettere de abefaler osv.

Jeg kjøper IKKE av hvem som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nemlig vite av en venninde at brune labrador tisper kostet 10-12 000 fordid e var så skjeldene.. Regna med at det ikke kunne stemme 100% - Hvsi ikke det er snakk om TOPP hunder med topp stamtavle osv. jeg skal ta kontakt med retriever klubben og retirever klubben avd vestfold, og høre hvilke oppdrettere de abefaler osv.

Jeg kjøper IKKE av hvem som helst!

Problemet er at man ikke alltid kan stole på de som sitter i retrieverklubben heller. Du aner ikke hvor utroooolig mye sjalusi og baksnakking som er i visse hundemiljøer, og du kan fort ende opp med noe du i hvert fall ikke vil ha som et resultatat av sjalusi i klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mne' date=' hvor kan jeg skaffe hund da ? Skal jeg kontakte NKK da eller ? :?[/quote']

Du må bare være utrolig, veldig, meget forsiktig. Snakke med så mange som mulig, høre hva de syns om andre kenneler osv. Selvsagt snakke med retrieverklubben, men også (som sagt) ringe oppdrettere og høre hva de syns om andre oppdrettere osv. Man oppdager fort om det er sjalusi ute og går, eller om oppdretteren virkelig er ute etter å forbedre rasen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, tilbake til det med pris, vanligpris er altså 9 - 9500 spenn ?

Jeg betalte 9000 for Cita, og det er vel mellom 8000-9000 det ligger på for tiden. Men det kommer veldig an på foreldredyrene. Om de bare er brukt som familiehunder eller har tittler som fyller et a4 ark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay. Jeg vil ha en hund som er en fin familiehund, turkamerat, LP (muligens agillity, hvis jeg skla ha aussie) også har jeg veldig lyst til å prøve litt utstilling. Så det er jo greit om foreldrene har blit stillt ut et par ganger.

jaja, da vet jeg iallefall hvor mye jeg må spare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...