Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodsporprøve hos Norsk Spanielklubb avd. Hordaland


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Så var vi ute i skogen igjen; på leit etter hjorteskanken :)

Denne gangen var det spanielklubben i Hordaland som var arrangør og i et nydelig vårvær var 19 ekvipasjer i ilden.

Det var ikke fritt for at det var vanskelig for noen og enhver; det er massevis av hjort i skogen og den ene etter den andre kom tilbake til basecamp uten at det hadde vært videre suksess i sporet.

Natt til i går var jeg og Amigo ute på et trafikkettersøk så vi hadde minimalt med søvn på øret før vi dro oppover til Os. Tre timer rettere sagt :)

Amigo var først ut av gutta og han startet flott og sporet nydelig helt til han kom til ei myr; der fikk han trøbbel og han måtte virkelig jobbe for å komme seg videre. Det var tydelig at det var mye ferske tråkk i området samt at vi også var klin inntil en velbrukt skogsvei der andre hunder hadde gått og markert båder her og der. Amigo klarte aldri å løse floken så han ble stoppet etter 23 minutter og da blir jo resultatet 0. Det var helt fair for meg; han var ganske trøtt etter nattens jobb så jeg skjønner at han sleit.

Deretter var det Storm sin tur; han er jo Amigo sin rake motsetning med sin jaktiver og fart i sporet :) Så det var vel ikke fritt for at jeg var en smule betenkt all den tid så mange andre ekvipasjer hadde nullet pga alt viltet i skogen... jaja - man liker jo utfordringer eller hur!

Vi satte i gang og Storm jobbet bra og i fint tempo. Et par steder hadde han seg en detour ut av sporet for å sjekke ferske tråkk men kom fint tilbake av seg selv.

Så havnet vi nede på en skogsvei som var pepret av hjortetråkk; da han fulgte den veien ble jeg jo litt i tvil for var det hjortetråkket eller blodsporet han fulgte? Umulig å si for det var ikke en blodflekk å oppdrive. Så spratt han brått inn i et kratt og gikk rett i jaktmodus; halen gikk som en propell og han snuste som en gal på bakken. Jeg skjønte jo kjapt at det var mus/fugl han var på sporet av så jeg gikk inn og tvang ham ut av modusen og over på det jeg antok var blodsporet. Heldigvis så klarte han å styre instinktene sine og la mus/fugl til sides og fortsatte på sitt opprinnelige spor :) Derfra og inn til sporslutt som kom etter noen hundre meter så var det piece of cake; jeg var superglad når vi kom fram til skanken! Flinke lille tullegutten min, han jobbet myyyye bedre denne gangen kontra forrige konkurranse vi var på.

Tilbake i campen så ble det å sitte og nyte sola og vente på at dommerne skulle bli ferdige med kritikkskrivingen og rangeringen av ekvipasjene. Jeg var uhyre spent på hvilken premie Storm ville få; jeg hadde et ørlite håp om at han skulle ha klart å få en 1 premie.

Kritikkene ble en etter en lest opp og her var det mange nuller - 12 av 19 ekvipasjer gikk til null i dag! Siden ingen fikk tredje eller andre premie så skjønte jeg at poden hadde fått sin aller første 1 premie - men hvilken rangering ville han få?

Det var syv ekvipasjer som endte opp med 1 premie og Storm overrasket meg stort med å bli prøvens tredje beste hund!! Helt alldeles fantastisk; for det var vanskelig i dag og han jobbet virkelig bra :wub:

NSKavdHordalandsporproslashveOs2014068_z

NSKavdHordalandsporproslashveOs2014054_z

Flinkeste Storm :wub: :wub:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...