Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund; Boxer eller Rhodesian Ridgeback?


Chiquita
 Share

Recommended Posts

Alle sier de røyter sånn inni hampen, stemmer det?

Jeg trodde folk overdrev før jeg kjøpte dalmatiner selv :-D og de første mnd tenkte jeg "hei, røyter nesten ikke!"... så skiftet han til voksenpelsen og NEI folk overdriver ikke :-P De røyter noe helt utrolig mye!! helt sinnsykt mye... Og de håra blir du aldri kvitt *lol*

Så ja, de røyter noe inni hampen... Og nå har min en hudbetennelse og røytingen har nådd ett nytt nivå :-P jeg trodde ikke det var mulig!!

men til TS :) Bare send pm om du har spørsmål, evnt still dem her.

Å se på kombinasjonen er viktigere enn å låse seg på en kennel vil jeg si :)

Av oppdrettere ville jeg sett på Kennel Running spot (Bergen, har kullplaner til vinteren), Kennel Spotnik (sørpå), Kennel Toots (tromsø) :) Kennel Dot.Com og min hund er fra kennel lovinda (Bergen)

Evnt se i utlandet! Er en del oppdrettere i sverige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott å kunne spørre her! Vi må se litt ang. det praktiske når det blir. (vinteren eller mot våren) ift hvor mye og når vi kan ta ut ferie. (er nylig ferdig med å studere, så jeg har vel hele 3 feriedager frem til jul...) og ikke minst besøke noen oppdrettere og eiere. Kjempeflott å høre anbefalinger om oppdrettere! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott å kunne spørre her! Vi må se litt ang. det praktiske når det blir. (vinteren eller mot våren) ift hvor mye og når vi kan ta ut ferie. (er nylig ferdig med å studere, så jeg har vel hele 3 feriedager frem til jul...) og ikke minst besøke noen oppdrettere og eiere. Kjempeflott å høre anbefalinger om oppdrettere! Takk :)

Hvor i landet bor dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også dalmis er et veldig fint valg med de kriteriene du har, den har litt til felles med både rr og boxer, men mindre sær og selvstendig enn rr, mindre hyper enn boxer, og røyter mer enn begge to til sammen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor dere? :)

Ja, vi bor litt utenfor Kristiansand, iallefall når vi er flyttet i nytt hus ;) Vi er veldig i tenkeboksen frem og tilbake. Jeg er nok den som har mest kriterier og er mest nøye på det, men det er jo selvsagt et valg vi skal være enige om ! :P Så vi skal få treft flere damlatinerer rundt her før vi i det hele tatt skal vurdere å bestemme oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. jeg må nok innrømme at jeg er meget surrete, og veldig frem og tilbake. Dalmatineren appelerer til oss på alle punkter, unntatt den røytingen, som jeg gjerne skulle sett att ikke var så ille som den vistnok er. Men jeg tror det skal gå fint om den faktisk er slik den høres som ;) Men hvordan er det med f.eks samkjønnsaggresjon her?

Jo mer jeg leser og forhører meg, jo mer ser jeg hva vi faktisk ønsker, og ikke ønsker i en hund. Var og innom Riesensauzer, men har hørt det både er mye vokt og samkjønnsaggresjon der, samt ikke så førerorienterte sammenlignet med dalmatineren? Jeg har iallefall sendte mail til flere oppdrettere av begge raser så jeg får svar derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. jeg må nok innrømme at jeg er meget surrete, og veldig frem og tilbake. Dalmatineren appelerer til oss på alle punkter, unntatt den røytingen, som jeg gjerne skulle sett att ikke var så ille som den vistnok er. Men jeg tror det skal gå fint om den faktisk er slik den høres som ;) Men hvordan er det med f.eks samkjønnsaggresjon her?

Jo mer jeg leser og forhører meg, jo mer ser jeg hva vi faktisk ønsker, og ikke ønsker i en hund. Var og innom Riesensauzer, men har hørt det både er mye vokt og samkjønnsaggresjon der, samt ikke så førerorienterte sammenlignet med dalmatineren? Jeg har iallefall sendte mail til flere oppdrettere av begge raser så jeg får svar derfra.

Synes røytingen er litt overdreven av de fleste eg da. Men ja, du finner litt hår overalt. Holder selv min leilighet grei med å støvsuge noen ganger i uken, samt å gå over hunden med gummibørste en gang i uka eller så. Tar det i samme slengen som kloklippen. Men, som andre hunder, så har dalmisen røyteperioder vår/høst. I akkurat de ukene er det ett under at eg kommer meg på jobb uten å være full i hvite hår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye bidra med her, tenkte bare å slenge inn mine tanker om rasene da jeg føler RR ble litt dårlig fremstilt i tråden. For det første opplever jeg RR og Boxer som helt totalt forskjellige hunder, det eneste de har til felles er pelslengden (hehe). Jeg kjenner en helt utrolig herlig RR, han er fra en kennel på Soma i Rogaland, som har bra rykte på seg og flotte hunder. Det er jo ikke så langt fra Kristiansand (??) om dere ville besøkt dem.

Hver gang jeg møter/ser en Boxer tenker jeg at det er en hund jeg aldri kunne hatt. Den hyperheten, nesten AD/HD, liksom ikke ro i kroppen, da foretrekker jeg selv iallefall mye mer en god RR, om den så er litt reservert mot fremmede eller vanskelig å motivere. Den RR jeg kjenner er helt herlig mot alle hunder, utrolig godt gemytt, vennlig og veldig søt mot mennesker.

Og så kjenner jeg en herlig dalmatiner. Var jeg deg ville jeg nok valgt en Dalmis :) Føles som at en RR krever enda litt mer, da kanskje hovedsaklig mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye bidra med her, tenkte bare å slenge inn mine tanker om rasene da jeg føler RR ble litt dårlig fremstilt i tråden. For det første opplever jeg RR og Boxer som helt totalt forskjellige hunder, det eneste de har til felles er pelslengden (hehe). Jeg kjenner en helt utrolig herlig RR, han er fra en kennel på Soma i Rogaland, som har bra rykte på seg og flotte hunder. Det er jo ikke så langt fra Kristiansand (??) om dere ville besøkt dem.

Hver gang jeg møter/ser en Boxer tenker jeg at det er en hund jeg aldri kunne hatt. Den hyperheten, nesten AD/HD, liksom ikke ro i kroppen, da foretrekker jeg selv iallefall mye mer en god RR, om den så er litt reservert mot fremmede eller vanskelig å motivere. Den RR jeg kjenner er helt herlig mot alle hunder, utrolig godt gemytt, vennlig og veldig søt mot mennesker.

Og så kjenner jeg en herlig dalmatiner. Var jeg deg ville jeg nok valgt en Dalmis :) Føles som at en RR krever enda litt mer, da kanskje hovedsaklig mosjon.

Hei:)

Ja, jeg er enig, RR synes jeg virker som en herlig hund, og kunne godt tenkt meg det selv, men da helst under litt andre forhold enn hvordan ting er nå (Relativt lite hus, med en litt liten hage) selvsagt skal den ha mye mosjon i alle tilfeller (Det er hovedkriteriet bak det å ha hun i min verden). Hovedargumentet for å ikke ha RR nå er nettopp pga min jobb som miljøterapeut, og at jeg ikke vil risikere det, selv om jeg ikke tror det nødvendigvis er noe problem. Dalmatinerer appelerer helt klart til oss, og både Boxer og RR er slått ifra oss nå, så overskriften er ikke lenger så relevant ;) Vi er enda i vurderingsfasen, og vi har heldigvis ikke dårlig tid (selvom jeg er valpesyk uti fingerspissene.... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trekker opp litt igjen. Vurderte egentlig å lage en ny tråd, men hele greia forsvant :sint_01:

Vel altså; jeg traff min første dalmatiner i dag. Og som dere kanskje har sett gjennom tråden, har jeg falt mer og mer for den. Jeg var 99 % klar for dalmatiner, samboer var litt skeptisk til str, men var stort sett enig. Men dalmisen jeg traff i dag var nok ikke heeelt hva jeg så for meg. Den var trekkete, utålmodig og litt "heftig". Jeg regner med dette var en treningssak, men iom at jeg har vært borti lite dalmatinere tidligere, er det vanskelig å si om det er rasen jeg ønsker! Jeg prøver å oppsøke flere dalmiser rundt her, føler jeg må bli litt kjent med hvordan de er.

Jeg skulle likevel likt å hørt om det er noen alternativer til dalmatinere? Muligens i str hakket mindre. Mi mor anbefaler som sakt puddel. Utseende appelerer ikke til meg, men det betyr til syvende og sist ingenting....

For å si det slik; hund blir det. Nå har jeg våknet sambo 2 netter på rad med å snakke i søvne.... Første natta stod jeg med klesskapet og skulle "finne ei lue for å sammenligne med dalmatineren", og i natt rista jeg i han til han våkna for han "måtte skynde seg opp siden vi skulle velge valp"- og jeg husker ikke en dritt.... :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å tilføye i valget, men da jeg skulle velge rase ville jeg gjerne møte flest mulig av forskjellig. Da dro jeg til Kristiansand Hundepark på Tveit for å se, møte og snakke med hundeeiere av forskjellige raser. I tillegg spurte jeg på Hund i Agder (tror jeg) om noen hadde en aktuell rase jeg kunne treffe. For min del var det genialt iallefall :)

Det er ikke sikkert at det er folk i parken til alle døgnets tider, så om du poster på parkens facebookside at du lurer på om du kan treffe hunder av x-rase så er det garantert noen som skal opp. Vet iallefall at det er både dalmis (tispe) og boxer (hanne) som er der regelmessig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "trekkete og heftig"?

Synes ikke du skal basere deg ut i fra et tilfeldig individ du møter på gaten, men skjønner jo at det er vanskelig å la vær å få noen tanker om saken da.

Jeg er veldig klar over at dette var et enkeltindivid, og jeg stiller meg egentlig ikke bak hva jeg så i denne hunden heller. Vanskelig å forklare hva jeg mener, men veldig utålmodig, den trakk og prøvde å "dra" avgårde mens vi stod å snakket. Jeg er helt klar på at dette var EN hund jeg traff, den var på tur, osv. Jeg ønsker bare å treffe flere hunder for å se hvordan de er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar over at dette var et enkeltindivid, og jeg stiller meg egentlig ikke bak hva jeg så i denne hunden heller. Vanskelig å forklare hva jeg mener, men veldig utålmodig, den trakk og prøvde å "dra" avgårde mens vi stod å snakket. Jeg er helt klar på at dette var EN hund jeg traff, den var på tur, osv. Jeg ønsker bare å treffe flere hunder for å se hvordan de er ;)

Skjønner :)

Det er jo forskjell på hunder, min er ikke slik som driver og trekker og maser når jeg stopper opp, men det kan hende det er fordi jeg alltid har vært bevisst på det og, at hunden min skal tåle å ta pauser uten å bli masete (hadde en masehund før, så visste hva jeg ikke ville ha). Så dette er "bare" en treningssak, det har ikke spesielt med rasen å gjøre (jeg kjenner f.eks ikke igjen mitt individ i dette, han får alltid masse skryt for å være så tålmodig.... er vel slik det blir med en sosete eier :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RR er nok ikke noe særlig krevende på mentaldelen. Ekstremt aktive vil jeg heller ikke si at de er, men de trenger en del mosjon, ja. Gårdshunden min er dog mye mer aktiv enn ridgebacken, selv om sistnevnte kan holde høyere tempo over tid.

Jeg vil heller ikke si at boxeren er noe enklere hund å ha enn rr. De er veldig greie hunder å ha, bare ikke så lette å trene. De fleste boxere jeg har møtt har mye mer issues.

Men ja, rr har sine særheter, og er nok en av grunnene til at jeg ikke kommer til å ha rasen igjen. :)

Er sjølv eiger av ridgeback. og Roligare og meir trygg hund skal ein leite lenge etter. Reagerte også på at noen påstår at den ikkje er vennlig mot fremmede. Min hilser alle velkommen, men det er stort sett *hallo kven er du, åja var det bare deg* tusler videre og legger seg :)

Elsker vaktegenskapene, alt som har med lyder,ringeklokker, folk som går utenfor bryr han seg ikkje om. Men han vokter når det først trengs, og det har skjedd ein gang. Var aleine hjemme og sent på natten gjekk hunden bort til terrassedøren og begynte og brumme. Det viste seg at det sto to skikkeliser utenfor. Det viste seg jo at det kun var eit par kompiser som var på fest i nærheten og ville stikke innom og straks eg hadde sagt hei så var bryteren skrudd av. Og for meg er det en utmerket egenskap :)

Men treningsmessig er det en tung hund. En må jobbe mye mye mye. Eg har brukt min til både lydighet, agility og spor. Og eg har jobbet mye med han og ikkje klart og oppnå det eg ville desverre.. Men nå snakker eg på konkurransenivå. Det er en hund som tenker sjølv og gidder den ikkje så gidder den ikkje. Me hadde veldig gode dager treningsmessig og noen skikkelig dårlige.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Det er jo forskjell på hunder, min er ikke slik som driver og trekker og maser når jeg stopper opp, men det kan hende det er fordi jeg alltid har vært bevisst på det og, at hunden min skal tåle å ta pauser uten å bli masete (hadde en masehund før, så visste hva jeg ikke ville ha). Så dette er "bare" en treningssak, det har ikke spesielt med rasen å gjøre (jeg kjenner f.eks ikke igjen mitt individ i dette, han får alltid masse skryt for å være så tålmodig.... er vel slik det blir med en sosete eier :P )

Min derimot er slik :P han trekker ikke da, men pauser på tur er for pyser... spesielt hvis han ikke får overfalle personen! men det er min skyld, JEG hater også å stå i ro og vente når vi er på tur ;) Men dalmatiner kan være mye hund, og de er som regel aktive og energiske av seg!

Hva med pinscher? :) (typ, mellompinscheren altså). Det er en rase jeg er fan av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Det er jo forskjell på hunder, min er ikke slik som driver og trekker og maser når jeg stopper opp, men det kan hende det er fordi jeg alltid har vært bevisst på det og, at hunden min skal tåle å ta pauser uten å bli masete (hadde en masehund før, så visste hva jeg ikke ville ha). Så dette er "bare" en treningssak, det har ikke spesielt med rasen å gjøre (jeg kjenner f.eks ikke igjen mitt individ i dette, han får alltid masse skryt for å være så tålmodig.... er vel slik det blir med en sosete eier :P )

Det er helt topp å høre at du ikke kjenner deg igjen i det! Jeg kommer nok helt klart og til å fokusere på dette, så da får vi håpe den eventuelle hunden er med på det ;)

Min derimot er slik :P han trekker ikke da, men pauser på tur er for pyser... spesielt hvis han ikke får overfalle personen! men det er min skyld, JEG hater også å stå i ro og vente når vi er på tur ;) Men dalmatiner kan være mye hund, og de er som regel aktive og energiske av seg!

Hva med pinscher? :) (typ, mellompinscheren altså). Det er en rase jeg er fan av.

Hehe, ja, jeg er innstilt på mye hund altså, det er jeg. Men ja, kanskje rett og slett litt dårlig førsteinntrykk ;) Skal undersøke, kjempeflott å få tips til flere hunder å se på, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til ang min RR. Ufordragelig i unghundtida,men som voksen heilt fantastisk ;) RR er en krevende hund i unghundperioden. Men det går over :)

Og ang trim og aktivitet. han krevde en del i starten (unghund). Men nå holder det og vere familiehund. Trente aktivt med han fram til han var 4-5 år. No fungerer han utmerket som familiehund og trives med det. kan gå flere dager uten en skikkelig tur også og han takler det helt fint. Er og blir en livsnyter :)

Så om du vil ha en hund som har mye personlighet og egenvilje,trene på hobbybasis uten dei store ambisjonene så kjør på ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok både boxer, rr og dalmatiner kan være en god håndfull og vel så det i unghundtiden. Det samme er pinscher, men jeg lurte også på å foreslå det som et alternativ, som jeg ser er gjort litt over her.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...