Gå til innhold
Hundesonen.no

Ressursforsvar? *Bilder av skader*


SunsetYang
 Share

Recommended Posts

Slapp Yang sammen med en goldenhanne på 13 mnd idag. De lekte i over en time, uten noen form for bråk. Vi har truffet de to ganger før, siden den hunden er pinne/kongle/stein/mosegal, og Yang er så uinteressert i slikt som det går an å bli. Eieren av denne hunden trener hver dag for å bli kvitt dette, og hunden brydde seg ikke om at min gikk rundt om den så fikk tak i en pinne. Vi så det an i en halvtime, og den oppførte seg fint. Så vi slapp de løse. Og de lekte pent. Helt til Yang la seg på en pinne den andre hunden nettopp hadde gått ifra. Da gikk den rett etter strupen på Yang. Reaksjonen hans til sure hunder er å legge seg og vise at han er snill, så den andre hunden fikk ikke tak i strupen, men bet over snutepartiet til Yang. Skjønte plutselig hva som menes i den andre tråden om at de henger fast. Jeg måtte holde Yang så han ikke skulle kave og rive seg opp, en person måtte holde fast den andre hunden, og eieren av hunden måtte til slutt bryte opp kjeven dens med hendene. Da vi fikk de fra hverandre så rev den andre hunden opp klærne til vedkommende som holdt ham på et eller annet vis. Ingen av oss fikk en skramme, men Yang ligger nå halvdopet etter en hel time til veterinæren. To sting på leppen, noen på haken, noen smårifter, og sting i munnen der det sto en tann for noen timer siden. Tannen var klemt flat innover opp mot ganen, og var brukket av i beinet. Så det var med en beinbit ut når de trakk tannen...

Hun som eier hunden har sagt at hun skal betale halve regningen, og var redd det skulle "bli noe styr, med hunden og politiet". Jeg synes hele greia er helt forjævlig, og grusomt og.. ja. Men er ikke dette bare uflaks? Jeg skulle passet sååå mye bedre på, og angrer noe sykt. Men jeg tenker at dette er ressursforsvar? Og det kan vel trenes bort? Jeg vil ikke være skyld i at en hund må bøte med livet om det bare er snakk om tid og masse trening. Plasserte dette i diskusjonskjelleren så dere er fri til å si deres meninger, om meg inkludert. post-12863-1399581858,2268_thumb.jpgpost-12863-1399581871,4378_thumb.jpgpost-12863-1399581885,409_thumb.jpg

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden burde ha på munnkurv ved lek med andre hunder hvis det er så ekstremt. Ekkelt! Ville ikke latt de leke igjen. God bedring.

Tro meg, den hunden skal vi ikke i nærheten av igjen. Skal foreslå munnkurv.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan trenes bort overfor hunder i samme flokk/hus (det har jeg gjort, sjøl om Aiko aldri har vært så intens som den du møtte), men at det å forvente at en voksen hund skal slippe dette overfor fremmede hunder i ukontrollerte omgivelser ute, er nok skrekkelig optimistisk. Jeg ville aldri latt en sånn hund være løs sammen med fremmede. Og jeg ville aldri stolt på at en sånn hund er okej nok til å få være løs med mine hunder heller, uansett hva slags bikkjer jeg hadde hatt.

Håper Yang kommer seg raskt, det der er bare helt fryktelig. :(

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan trenes bort overfor hunder i samme flokk/hus (det har jeg gjort, sjøl om Aiko aldri har vært så intens som den du møtte), men at det å forvente at en voksen hund skal slippe dette overfor fremmede hunder i ukontrollerte omgivelser ute, er nok skrekkelig optimistisk. Jeg ville aldri latt en sånn hund være løs sammen med fremmede. Og jeg ville aldri stolt på at en sånn hund er okej nok til å få være løs med mine hunder heller, uansett hva slags bikkjer jeg hadde hatt.

Håper Yang kommer seg raskt, det der er bare helt fryktelig. :(

Ingen av oss visste at den var så ille før det hadde skjedd. Den har visst bare knurret før... Fikk med antibiotika (tror jeg, var litt fjern) fra veterinæren, så Yang kommer nok til å klare seg helt fint :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Stakkars lille.

Personlig ville jeg ikke latt mine hunder leke med en så åpenbart forstyrret hund.Dersom din hund utviser et så klart språk og legger seg ned skal den andre hunden agere deretter. En hund skal tåle det meste, også at man mister pinner osv. Det er ikke spesielt vanskelig å lære dem heller, men det fordrer at man jobber med det helt fra starten, og det gjelder spesielt med raser hvor dette kan bli et problem. Kommer det en slippkommando fra eier forventer jeg at mine hunder slipper den gjenstanden de holder, også på 20 meters avstand. Kan jeg spørre om hvilken rase dette var?

Jeg tenker som så at i alle situasjoner har vi eiere endel ansvar, det å kreve avlivning er ofte et drastisk tiltak. Men du kan med fordel snakke litt med hundeeier og si at du krever at hunden skal gå med munnkurv fremover, og hvis dette ikke blir respektert vil du anmelde forholdet.

Du får bare prise deg lykkelig over at den ikke traff lengre opp eller mer vitalt til. Tvi tvi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig og trene vekk, spesielt imot hunder de ikke treffer ofte. ang avliving er det jo helt opp til deg om du vil anmelde eller ikke, personlig så tenker jeg at slikt kan skje når man slipper to hunder løs sammen, så ikke noe å gjøre noe med annet enn å droppe å slippe de sammen igjen. Du er jo også med på risken når du velger å slippe hunden din med en ukjent hund så den må du ta på din kappe, men veldig greit av den andre å ta halve regningen.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

KAn jo si noe. Jeg lar aldri mine hunder leke såpass lenge med fremmede hunder for hundene kan kave seg opp og få en utisiktet overslagshandling.

Husets hunder kan leke lenge sammen.

KAn være overslag kan være resurssforsvar. Begge deler kan gå galt.

Håper hunden din kommer fra det uten varige men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille. 

 

Personlig ville jeg ikke latt mine hunder leke med en så åpenbart forstyrret hund.Dersom din hund utviser et så klart språk og legger seg ned skal den andre hunden agere deretter. En hund skal tåle det meste, også at man mister pinner osv. Det er ikke spesielt vanskelig å lære dem heller, men det fordrer at man jobber med det helt fra starten, og det gjelder spesielt med raser hvor dette kan bli et problem. Kommer det en slippkommando fra eier forventer jeg at mine hunder slipper den gjenstanden de holder, også på 20 meters avstand. Kan jeg spørre om hvilken rase dette var? 

 

Jeg tenker som så at i alle situasjoner har vi eiere endel ansvar, det å kreve avlivning er ofte et drastisk tiltak. Men du kan med fordel snakke litt med hundeeier og si at du krever at hunden skal gå med munnkurv fremover, og hvis dette ikke blir respektert vil du anmelde forholdet. 

 

Du får bare prise deg lykkelig over at den ikke traff lengre opp eller mer vitalt til. Tvi tvi! 

Det var en golden retriever. Jeg visste ikke at det var så ille, og var naiv da jeg tenkte at litt knurring var det verste som kunne skje.

Det er vanskelig og trene vekk, spesielt imot hunder de ikke treffer ofte. ang avliving er det jo helt opp til deg om du vil anmelde eller ikke, personlig så tenker jeg at slikt kan skje når man slipper to hunder løs sammen, så ikke noe å gjøre noe med annet enn å droppe å slippe de sammen igjen. Du er jo også med på risken når du velger å slippe hunden din med en ukjent hund så den må du ta på din kappe, men veldig greit av den andre å ta halve regningen. 

Jeg tar det helt og fullt på egen kappe, det var jeg som utsatte Yang for dette, og vi skulle avsluttet mye tidligere. Kommer aldri igjen til å slippe han med noen jeg ikke personlig er 100% sikker på.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden burde ha på munnkurv ved lek med andre hunder hvis det er så ekstremt. Ekkelt! Ville ikke latt de leke igjen. God bedring.

Hunden burde ikke leke med andre hunder, å la hunder leke med munnkurv er bare feil...

På en annen side. Dere begge hadde hundene løse så å anmelde dette blir helt feil etter min mening. Hadde den ene vært løs og angrepet din som var i bånd derimot. men når man slipper hunder løs sammen så er det begge eiernes ansvar og det er trossalt en liten risiko man tar også, og den har dere begge tatt :-) Snakk med eieren, så lenge eieren nå ser sin hund og tar ansvaret (ikke ha den løs med andre hunder) så tenker jeg at det bare er å komme seg videre. Uhell kan skje den beste!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det var en golden retriever. Jeg visste ikke at det var så ille, og var naiv da jeg tenkte at litt knurring var det verste som kunne skje.

Jeg tar det helt og fullt på egen kappe, det var jeg som utsatte Yang for dette, og vi skulle avsluttet mye tidligere. Kommer aldri igjen til å slippe han med noen jeg ikke personlig er 100% sikker på.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Veldig unormalt at en golden går til så drastiske grep, men dog; 13 mnd er en skummel alder. Jeg pleier ikke å la mine hunder leke med hannhunder i den alderen da man aldri vet helt hvor skapet står der og det kan fort gå fra eden til ******* på ett millisekund.

Jeg synes ikke at du skal dømme deg selv så hardt. Jeg har vokst opp med retrievere og hatt labradorer i mange år, ingen av de hundene vi har hatt i hus har oppført seg slik. Ja, de e er nokså oralfikserte, men det er en vesensforskjell på det å være eiesyk når man har pinnen og faktisk gå til angrep på en annen hund.

En god pekepinn; Alle hundeiere som sier ting som "Er det en hannhund? (Evt tispe) - DA GÅR DET BRA), "han er litt gærn med ball og pinner", osv; hold deg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge hundene fikk leke med pinner, selv om dere visste at golden hadde ressursforsvar. Nei, det er ikke noe å anmelde, det der får dere ta på egen kappe og ta som lærdom.

Om dere slipper de sammen igjen, så får ingen av de leke med noe som helst som det kan bli diskusjon om. Dvs pinner, kongler, steiner, baller, whatever. Særlig ikke etter at de har holdt på en time. Lek er ikke alltid bare lek, og det å legge fra seg en pinne så andre kan ta den, er ikke alltid bare å legge fra seg en pinne for at noen andre skal ta den, og det å ta en pinne en annen har hatt før, er ikke alltid bare det at de vil ha en pinne å leke med de også.

Om dere skal møtes igjen, overvåk leken og avbryt før det blir noe mer enn lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge hundene fikk leke med pinner, selv om dere visste at golden hadde ressursforsvar. Nei, det er ikke noe å anmelde, det der får dere ta på egen kappe og ta som lærdom. 

 

Om dere slipper de sammen igjen, så får ingen av de leke med noe som helst som det kan bli diskusjon om. Dvs pinner, kongler, steiner, baller, whatever. Særlig ikke etter at de har holdt på en time. Lek er ikke alltid bare lek, og det å legge fra seg en pinne så andre kan ta den, er ikke alltid bare å legge fra seg en pinne for at noen andre skal ta den, og det å ta en pinne en annen har hatt før, er ikke alltid bare det at de vil ha en pinne å leke med de også. 

 

Om dere skal møtes igjen, overvåk leken og avbryt før det blir noe mer enn lek. 

Begge lekte ikke med pinner. Min har aldri gjort lekt med noe annet enn ting jeg har vist han at er lov å leke med. Pinnen min LA seg på (altså han la seg på bakken og der var det en pinne) var en som goldenen hadde fått beskjed om å slippe da han skulle til å leke med den.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge lekte ikke med pinner. Min har aldri gjort lekt med noe annet enn ting jeg har vist han at er lov å leke med. Pinnen min LA seg på (altså han la seg på bakken og der var det en pinne) var en som goldenen hadde fått beskjed om å slippe da han skulle til å leke med den.

Okay, det forandrer egentlig ikke stort på svaret mitt. Golden fikk tak i en pinne, det burde den ikke. Din hund la seg på pinnen, det utgjør neppe noen stor forskjell for en hund med så høyt ressursforsvar hvorvidt en annen hund tar pinnen eller legger seg på den, den mener jo åpenbart at din hund burde holde seg unna hans ting.

Det er sånt som dette som gjør at jeg ikke vil slippe mine hunder med fremmede hunder så sant jeg ikke kjenner eieren godt. Det kan være at golden aldri har vært så ille før, ikke sant? Det kan være at eieren ikke visste at han kom til å fly på din hund. Dette med ressurser er noe hunder bruker når de måler styrke og tester hverandre ut, og med rette (eller feil, heter det kanskje) hunden så kan man få en smell.

Det jeg syns er litt interessant med denne tråden, er forøvrig at det reageres sterkere på at en hund flyr på en annen hund, enn at hund biter folk. I en tråd om hund som biter folk, kan folka stort sett skylde seg sjøl som ikke holdt seg unna, respekterte hundens grenser eller whatever. Her kaster alle seg umiddelbart over hunden som beit og snakker om anmeldelse, avlivning, aldri få leke med andre hunder igjen og munnkurv, enda ressursforsvar er en forholdsvis normal greie for en hund. Hundefolk er rare.

Håper hunden din kommer fra dette uten varige men, og at sårene gror fint uten komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, det forandrer egentlig ikke stort på svaret mitt. Golden fikk tak i en pinne, det burde den ikke. Din hund la seg på pinnen, det utgjør neppe noen stor forskjell for en hund med så høyt ressursforsvar hvorvidt en annen hund tar pinnen eller legger seg på den, den mener jo åpenbart at din hund burde holde seg unna hans ting. 

 

Det er sånt som dette som gjør at jeg ikke vil slippe mine hunder med fremmede hunder så sant jeg ikke kjenner eieren godt. Det kan være at golden aldri har vært så ille før, ikke sant? Det kan være at eieren ikke visste at han kom til å fly på din hund. Dette med ressurser er noe hunder bruker når de måler styrke og tester hverandre ut, og med rette (eller feil, heter det kanskje) hunden så kan man få en smell. 

 

Det jeg syns er litt interessant med denne tråden, er forøvrig at det reageres sterkere på at en hund flyr på en annen hund, enn at hund biter folk. I en tråd om hund som biter folk, kan folka stort sett skylde seg sjøl som ikke holdt seg unna, respekterte hundens grenser eller whatever. Her kaster alle seg umiddelbart over hunden som beit og snakker om anmeldelse, avlivning, aldri få leke med andre hunder igjen og munnkurv, enda ressursforsvar er en forholdsvis normal greie for en hund. Hundefolk er rare. 

 

Håper hunden din kommer fra dette uten varige men, og at sårene gror fint uten komplikasjoner. 

Du har jo helt rett. Hadde vi avsluttet litt tidligere så hadde det jo ikke skjedd noe. Jeg hadde ikke tenkt på anmeldelse før eieren av den andre hunden nevnte at hun håpet det ikke ble noe slikt styr. Så den biten var kun for diskusjonens skyld :) Og jeg var "litt" utav meg i går, stresset til tusen :P Jeg kommer ikke til å be henne bruke munnkurv på den fast, men vi kom frem til at hunden ikke får til å plukke opp pinner med den på, og da er det jo greit å ha i treningssammenheng. Og evt putte den på om hunden viser tegn til å stresse seg opp.

Forøvrig er hunden min sitt vanlige jeg igjen. Men han ser jo skikkelig latterlig ut med den sårskjermen :P

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var den teite sårskjermen og stingene endelig borte, og vofsen er tilbake til sitt gamle jeg! *happy* Men plutselig er det veldig enkelt å få kontakt med ham... Og han går nydelig i bånd bare jeg ber om det, søker kontakt og er generelt mye mer behersket! Jeg har aldri klart å få kontakt med ham med godbiter/leke/klovneoppførsel dersom det har vært en annen hund i nærheten(eller på tur generelt), men nå har vi fått det til i 7 av 8 tilfeller siden skjermen kom av! Finnes det en logisk forklaring på dette? Jeg har ikke gjort noen forandringer i metodene siden jeg fikk ham, så er det bare tilfeldig? Er egentlig ganske forvirret for øyeblikket, hadde jo litt angst for at han skulle utvikle seg negativt etter hendelsen :o

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den teite sårskjermen og stingene endelig borte, og vofsen er tilbake til sitt gamle jeg! *happy* Men plutselig er det veldig enkelt å få kontakt med ham... Og han går nydelig i bånd bare jeg ber om det, søker kontakt og er generelt mye mer behersket! Jeg har aldri klart å få kontakt med ham med godbiter/leke/klovneoppførsel dersom det har vært en annen hund i nærheten(eller på tur generelt), men nå har vi fått det til i 7 av 8 tilfeller siden skjermen kom av! Finnes det en logisk forklaring på dette? Jeg har ikke gjort noen forandringer i metodene siden jeg fikk ham, så er det bare tilfeldig? Er egentlig ganske forvirret for øyeblikket, hadde jo litt angst for at han skulle utvikle seg negativt etter hendelsen :o

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Emma var slik etter hun ble angrepet av en hund. Nyt det så lenge det varer og ros og belønn for livet all god oppførsel :lol: Hos Emma varte det vel 1,5 uke så var hun sitt vanlige seg igjen, døv når hun føler for det osv ^^;

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den teite sårskjermen og stingene endelig borte, og vofsen er tilbake til sitt gamle jeg! *happy* Men plutselig er det veldig enkelt å få kontakt med ham... Og han går nydelig i bånd bare jeg ber om det, søker kontakt og er generelt mye mer behersket! Jeg har aldri klart å få kontakt med ham med godbiter/leke/klovneoppførsel dersom det har vært en annen hund i nærheten(eller på tur generelt), men nå har vi fått det til i 7 av 8 tilfeller siden skjermen kom av! Finnes det en logisk forklaring på dette? Jeg har ikke gjort noen forandringer i metodene siden jeg fikk ham, så er det bare tilfeldig? Er egentlig ganske forvirret for øyeblikket, hadde jo litt angst for at han skulle utvikle seg negativt etter hendelsen :o

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Vanskelig å si, det kan være en viss usikkerhet som gjør at han søker til deg, eller det kan være at han er ferdig med en "fase" (han er vell ung om jeg husker rett), slik at treningen du har lagt ned mens han var i fasen begynner og skinne igjennom å vise resultater når han er litt mer kontaktbar. Uansett så er det bare å benytte anledningen til å belønne riktig adferd :)

Jeg holder en knapp på at hunden er inne i en litt klarere fase av oppveksten, hadde det vært usikkerhet så ville den vell gjort seg gjeldende også før skjermen kom av og sting ble fjernet, og den ville vell helst ha vært gjeldende i forbindelse med andre hunder, ikke sånn generelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, det kan være en viss usikkerhet som gjør at han søker til deg, eller det kan være at han er ferdig med en "fase" (han er vell ung om jeg husker rett), slik at treningen du har lagt ned mens han var i fasen begynner og skinne igjennom å vise resultater når han er litt mer kontaktbar. Uansett så er det bare å benytte anledningen til å belønne riktig adferd :)

 

Jeg holder en knapp på at hunden er inne i en litt klarere fase av oppveksten, hadde det vært usikkerhet så ville den vell gjort seg gjeldende også før skjermen kom av og sting ble fjernet, og den ville vell helst ha vært gjeldende i forbindelse med andre hunder, ikke sånn generelt.

Belønner som bare juling :) Han blir straks 10 måneder, så han er rimelig ung enda ja. Han viser overhodet ikke usikkerhet ovenfor andre hunder nå. Han hadde en periode på nesten to måneder der han ble tulling og bjeffet og ulte tilbake dersom en hund knurret o.l. til ham - men det har roet seg! Det har skjedd én gang de siste dagene, og det var overhodet ikke i nærheten av like ille som før. Absolutt alt har bare blitt bedre rett og slett, så håper at det holder seg slik til neste tunge fase :) Han begynner og bli en riktig så staselig liten herremann synes jeg :P

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...