Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt tips


SynneWoll
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg skal hente en Gordon Setter hannvalp på fredag, og da trenger jeg litt tips :) Dette er min første hund, men samboer har hatt Gordon setter før. Har lest mye på nettet, men det står forskjellige ting på forskjellige sider, så er litt usikker. Så be aware, mange spørsmål :D

1.Når skal jeg begynne å dressere? Lære det grunnlegende, sånn som sitt, ligg og bli ?

2.Hvordan skal jeg gå fram og lære han og være alene? Foreløbig har jeg ikke jobb, men begynner mest sannsynling til høsten med jobb, og blir da vekke i noen timer iløpet av dagen. Så har tid fram til det og lære han opp, sånn det ikke skal bli et problem. Men er så usikker hvordan jeg skal få lært han det på den beste måten? og mest effektive :)

3.Hvordan får jeg han vant til å sove i bur om natten? Vil ha bur døren åpen, men vil at han skal ha et sted han kan være trygg og få sove i fred.

4.Hvordan får jeg han stueren ? og hvor ofte anbefales det og gå ut med han ? Pleier det å ta lang tid før de er stueren ?

5. Har lest at valper ikke skal ha mat før de legger seg, men vi kommer ikke hjem før ca.23-24 på natten på fredag, og da har han sittet i bilen i ca.6 timer, skal han ikke ha noe mat da? vente til morgenkvisten? Og hvor ofte anbefaler dere å gi han mat? Har lest noen gir 4 ganger for dagen?

6.Hvordan er den beste måten å venne valpen til to katter ? Ene katten reagerer ikke så mye på hund, men den andre er veldig skeptisk.

7. Så har jeg lest at valper ikke skal på lange turer, men det stod at den ikke skal på noe spesielt lang tur til den iallefall er 1 år. Jeg bor langt ute på landet, rett ved havet, og her er baksiden av huset vår fult av store marker og noen flotte turstier, når kan jeg ta han med her? Selvfølgelig i hans egent tempo, men kan de ta skade av å gå formye når de er valp?

Beklager mange spørsmål :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan vertfall svare kjapt på spørsmål 6: berre gi han mat! Vi kom heim med kvalpen vår ca samme tid(23-2330) etter 5t tog, han fikk snuse rundt i leil, så satte vi fram mat. Han åt nesten alt, så tok vi han ut, han tissa og bæsja, så la vi oss med han i senga :) gikk så fint så!

Dei neste to vekene låg han ved sida av mi side av senga i ei banankasse med tissekladd underst, fleecepledd og lukteklut fra mamman sin. Så flytta vi han gradvis på gangen.

Edit:

Og 4: ta han ut ofte i starten, så han ikkje får mulighet til å gjer det som er feil. Vi tok ut vår ca kvar 30. min og etter mat, soving, drikking, leik. Sånn som "alle" seie man skal. Slitsomt i begynnelsen, men kjekt når han lærer å gå på do ute! Vår skjønte det ganske raskt pga dette. Skrøyt masse og ga godbiter når han gikk på do ute. (Både nr 1 og 2 :) )

Endret av Ragnhild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg skal hente en Gordon Setter hannvalp på fredag, og da trenger jeg litt tips :) Dette er min første hund, men samboer har hatt Gordon setter før. Har lest mye på nettet, men det står forskjellige ting på forskjellige sider, så er litt usikker. Så be aware, mange spørsmål :D

1.Når skal jeg begynne å dressere? Lære det grunnlegende, sånn som sitt, ligg og bli ?

2.Hvordan skal jeg gå fram og lære han og være alene? Foreløbig har jeg ikke jobb, men begynner mest sannsynling til høsten med jobb, og blir da vekke i noen timer iløpet av dagen. Så har tid fram til det og lære han opp, sånn det ikke skal bli et problem. Men er så usikker hvordan jeg skal få lært han det på den beste måten? og mest effektive :)

3.Hvordan får jeg han vant til å sove i bur om natten? Vil ha bur døren åpen, men vil at han skal ha et sted han kan være trygg og få sove i fred.

4.Hvordan får jeg han stueren ? og hvor ofte anbefales det og gå ut med han ? Pleier det å ta lang tid før de er stueren ?

5. Har lest at valper ikke skal ha mat før de legger seg, men vi kommer ikke hjem før ca.23-24 på natten på fredag, og da har han sittet i bilen i ca.6 timer, skal han ikke ha noe mat da? vente til morgenkvisten? Og hvor ofte anbefaler dere å gi han mat? Har lest noen gir 4 ganger for dagen?

6.Hvordan er den beste måten å venne valpen til to katter ? Ene katten reagerer ikke så mye på hund, men den andre er veldig skeptisk.

7. Så har jeg lest at valper ikke skal på lange turer, men det stod at den ikke skal på noe spesielt lang tur til den iallefall er 1 år. Jeg bor langt ute på landet, rett ved havet, og her er baksiden av huset vår fult av store marker og noen flotte turstier, når kan jeg ta han med her? Selvfølgelig i hans egent tempo, men kan de ta skade av å gå formye når de er valp?

Beklager mange spørsmål :D

Hei og velkommen hit! :)

Så kjekt at du skal få deg gordon setter. Det hadde jeg før. :)

1. Det kan dere begynne med så fort valpen kommer i hus. Såklart er det lurt å la ham bli husvarm og trygg på omgivelsene, men det er ikke noe i veien for å begynne og trene tidlig. Finn en belønningsform han liker, godbiter eller lek f.eks., og sett i gang. Begynn i det små. :) Det er forresten lurt å begynne med innkallingstrening tidlig. Det er lurt å ha en god innkalling, spesielt på en fuglehund som gjerne løper langt avsted.

2. Det er sikkert andre som har lure tips her, men jeg ville absolutt vært obs på dette ettersom gordon setter er en rase som ofte sliter med å være alene hjemme. Men samtidig så trenger du ikke å lage et problem av noe som ikke er et problem hvis du skjønner. Jeg ville begynt med å la ham bli vant med at du forlater rommet/huset uten å gjøre noe stort nummer ut av det verken når du forlater ham eller når du returnerer. Bare sørg for at det er ryddig slik at det er mindre sjanse for at han finner på noe ugagn mens du er borte. ;) Gå inn på badet og forlat ham i stuen, gå ut til postkassen og hent posten mens han er inne alene etc.

3. Jeg har valpene i sengen (har ikke bur annet enn i bilen). Valpen er fornøyd for den får være med meg, og så våkner jeg med én gang den må ut på do. Hvis dere har et bur så ville jeg bare lagt en myk pute/et teppe/en madrass der og så vil valpen legge seg der hvis den har lyst til det. Den legger seg jo der hvis den vil. Eller kanskje den vil ligge rett på gulvet. Mine hunder gjør gjerne det hvis de synes at det er litt varmt f.eks. Ellers så ville jeg ryddet vekk ting dere ikke vil at valpen skal tygge på. Jeg har som sagt valpene på soverommet til de blir husrene/trygge/slutter å ødelegge ting. Deretter flytter de ut på stuen og sover der. Har aldri hatt noe problem med det. Valpen flytter jo rett fra mor og sine søsken, og trenger gjerne den ekstra tryggheten som det er å sove på soverommet den første tiden.

4. Ta valpen ut ofte. Etter mat, soving, lek osv. Du vil fort se hvor ofte det trengs. De har små blærer og uhell kommer det til å bli, men det bedrer seg når de blir litt eldre. Noen blir fort stuerene, andre bruker lengre tid. Synes ofte at det blir bedre når de er ca. fire måneder. men dette er veldig individuelt.

5. Grunnen til at man ikke pleier å gi valper mat rett før man legger seg er fordi de da gjerne må på do etter en liten stund. Om dere kommer sent hjem fra en lang biltur så synes jeg at det er helt greit å tilby ham litt mat. Det er jo et engangstilfelle. Så gir dere heller mat tidligere neste kveld. Noen gir fire måltider, andre gir tre. Jeg har vel pleid å gi tre og så gått ned til to etter en stund, mest fordi valpen ikke viste interesse for å spise så ofte. Dere velger å gjøre det som passer best for dere og deres valp.

6. Det er sikkert andre som kan dele sin erfaring når det gjelder dette, men først og fremst så ville jeg sørget for at både valpen og kattene har mulighet til å komme seg vekk fra den andre. Kattene må få lov til å få fred fra dette lille krapylet, hehe. Og pass på skarpe katteklør! Det går som oftest veldig greit, men det er ikke helt uvanlig med katteklor på øyet til en nysgjerrig valp.

7. Som du sikkert har fått med deg allerede, så er det fryktelig mange meninger om hunder og hundeoppdragelse. Jeg synes at dette med at valper ikke skal gå tur er noe stort tull. Ja, selvsagt tar man ikke en liten valp med på lang sykkeltur, lang kløvtur eller jogger en maraton med den, men de tåler mer enn man tror. Aktivitet er viktig for å sikre en normal vekst og utvikling. Store marker og turstier høres midt i blinken ut for en valp. Det er bare å ta ham med. Helt i begynnelsen blir det gjerne ikke noe særlig mer enn lek i hagen, men en gordon setter er en aktiv rase som kommer til å gå på veggen om den ikke får gå på tur før den er ett år gammel. ;) Så lenge du tar ting i valpens tempo så ser jeg ikke noe problem i det hele tatt med å ta ham ut på tur. Kjøp en enkel sele og en langline så har du kontroll der han løper og leker i sitt eget tempo. Ta med godbiter så kan du trene litt innkalling på turene også.

Ikke vær redd for å stille spørsmål. Ingen spørsmål er for dumme. :)

Lykke til med valpen. Jeg håper du legger ut bilder av den lille når du får ham i hus. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for et utfyllende svar Bones! Fikk svar på det jeg lurte på, veldig gode svar :thumbsup:

Det med tur ble jeg veldig skeptisk på når jeg leste de ikke skulle gå noe særlig før de var 1 år, tenkte dette ble ett tøft år med en Gordon setter bare i hagen, og kun på småturer hehe Gleder meg til å ta han med på turer!

Burde jeg intordusere han for andre dyr tidlig og ? Er masse sauer her, og han kommer til å måtte omgåes med hester. Det som er så flott er at her hvor jeg bor, er et "pitstop" for fugler før de flyr sydover, og når de kommer tilbake, er veldig spent på hvordan han reagerer på det :D

Det kommer garantert mange spørsmål fremover! Det blir en spennende tid, gleder meg veldig :)

Her er gullklumpen, som har fått navnet Tiko :

15_694303854.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Heisann!

Jeg skal hente en Gordon Setter hannvalp på fredag, og da trenger jeg litt tips :) Dette er min første hund, men samboer har hatt Gordon setter før. Har lest mye på nettet, men det står forskjellige ting på forskjellige sider, så er litt usikker. Så be aware, mange spørsmål :D

1.Når skal jeg begynne å dressere? Lære det grunnlegende, sånn som sitt, ligg og bli ?

Det begynner jeg forsiktig med en gang. San som når du gir han mat, bruk gjerne fløyta på kom og få mat. Jeg holder gjerne maten litt opp og valpen detter da gjerne ned i sitt og den får maten.

2.Hvordan skal jeg gå fram og lære han og være alene? Foreløbig har jeg ikke jobb, men begynner mest sannsynling til høsten med jobb, og blir da vekke i noen timer iløpet av dagen. Så har tid fram til det og lære han opp, sånn det ikke skal bli et problem. Men er så usikker hvordan jeg skal få lært han det på den beste måten? og mest effektive :)

Siden du har god tid så la han bli husvarm først. Så går du på do aleiene osv bygger på til ut utgangsdøra og rett inn igjen. LAger han lyd da så må du vente til mellom to bjeff

3.Hvordan får jeg han vant til å sove i bur om natten? Vil ha bur døren åpen, men vil at han skal ha et sted han kan være trygg og få sove i fred.

Tja ved å gi han mye godt og gnage på i buret, ved å putte han i buret når han er trøtt og lokke igjen døra. Men i førstningen som valp så vil den helst ligge tett intil deg og kjenne varmen

4.Hvordan får jeg han stueren ? og hvor ofte anbefales det og gå ut med han ? Pleier det å ta lang tid før de er stueren ?

Ut ut ut, Altså ut etter lek, mat og søvn. Noen av dem ser du begynner å snuse og får en fartsendring. Da gjelder det gjerne å få dem ut. Noen blir stuereine med en gang andre går det saktere med så fra noen dager til firemnder må du regne med

5. Har lest at valper ikke skal ha mat før de legger seg, men vi kommer ikke hjem før ca.23-24 på natten på fredag, og da har han sittet i bilen i ca.6 timer, skal han ikke ha noe mat da? vente til morgenkvisten? Og hvor ofte anbefaler dere å gi han mat? Har lest noen gir 4 ganger for dagen?

Jeg begynner på fire måltider om dagen for så å gå nedover til tre for så to. Når endringene sker er gjerne når ha blir litt lei på et av måltidene eller jeg må på jobb fra fire til tre måltider eller at jeg anser hunden som såpass stor at han godt klarer seg med to måltider

6.Hvordan er den beste måten å venne valpen til to katter ? Ene katten reagerer ikke så mye på hund, men den andre er veldig skeptisk.

Har ingen erfaring, men etter hva jeg har lest så skaff kattene steder dem kan ha for seg selv og betrakte uvesenet

7. Så har jeg lest at valper ikke skal på lange turer, men det stod at den ikke skal på noe spesielt lang tur til den iallefall er 1 år. Jeg bor langt ute på landet, rett ved havet, og her er baksiden av huset vår fult av store marker og noen flotte turstier, når kan jeg ta han med her? Selvfølgelig i hans egent tempo, men kan de ta skade av å gå formye når de er valp?

I eget tempo og uten andre hunder til å dra han opp har mine vært på langtur siden dem var trygge på å oppdage nye ting. Han jeg har nå begynte med langturer i hans tempo da han var tre måneder. Hvis han skal brukes til jakt så skal han jo ha god kondiskjon og bli godt muskelsatt til høsten og det kommer da ikke dettende ned i hode på han.

Beklager mange spørsmål :D

HAr svart inni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det kan du begynne starte med med en gang! Er en god måte å bli bedre kjent med hunden på.

2. Jeg ville latt han være alene i først 5 min, så 10 min, så 15 min, så 25 min osv. Rett å slett økt litt og litt for hver gang.

3. Jeg ville latt hunden sovet i buret i starten får å venne han til det viss det skulle inntreffe situasjoner hvor han må stå litt i bur, da er han ihvertfall vant til det! Vi gjorde ikke noe stort nummer ut av det med våres hund. Vi hadde hun inne i buret med åpningen stengt de første månedene. I starten vil det bli litt grining, men det går over! Nå sover hunden enten i sengen min, eller på rommet sitt der buret er åpent så hun kan gå fritt på rommet og legge seg i buret når hun følet for det.

4. Du må selvfølelig lufte han ofte. Viss han gjør fra seg inne mens du ser på så sier du rolig nei og tar han med ut. Husk å ros mye når han gjør i fra seg ute! Tar ikke så altfor lang tid, men noen uhell blir det.

5. Dere kan jo ta dere en pause midt i bilturen og eventuelt gi han litt mat og la han gjøre fra seg etter på? I starten så skal vell valper ha mat 3 ganger til dagen viss jeg ikke husker feil. Som voksne er det naturlig og gi hunden mat 1-2 ganger til dagen.

6. Tror det helst er kattene som må vennes til hunden..

7. I starten ville jeg ruslet noen turer alt etter hva som føles rett. Det er jo ingen som sier du ikke kan ta han med på turer i skogen, bare husk å følg med på om han bli sliten! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tusen takk for svar lijenta! :D Er så greit med forskjellige svar!

Bare spør i veg du. Men siden du har god tid hjemme så er jo ikke buret det værste om der ikke bruker heller men kjekt å bruke kunen bruke det hvis dere skal på jakt prøver/kurs osv. Men en fast plass er det lurt å ha. San som min han brukte bur fra starten fordi han hadde funent ut at leke kl 4 om natten jippi dritgøy og jeg var ikke pendagogisk på den tiden av døgnet. Han bruker bur når han er hjemme alene. Den turninga kl4 om morgenen tok slut og da gav jeg han en fast plass til å sove på i steden. Buret blir fortsatt brukt når jeg er vekk fordi han lukekr opp dører og rdder opp alt som står ca 1,5 meter opp på veggen. Lærer han til å kunen stå ute så jeg kan gå fra han ute i steden jeg da. Bor på landet j å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke at du hadde svart Ragnhild! Takk for svar ! Tar vel litt tid før han spiser, til han må på do ?

Ginaml : Ja, tenker å venne han til buret med en gang, er greit at han har et sted å være trygg? Så da har jeg døren lukket i begynnelsen, men er det ikke sånn at hunder helst ikke vil på do der de sover? Da vil vel han pipe eller bjeffe når han må på do om natten? :)

Lijenta: Ja, er greit at han har en god forbinnelse med bur når vi først skal noen steder og han må være i bur i bil osv :) Har tenkt litt på en hundegård, sånn han kan stå ute når det er fint vær iallefall, men jeg er borte. Men er ikke helt sikker, noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Så ikke spørsmålet ditt angående sau.

Det i innføre dyr tidlig har mange meninger. Han er en jakthund og kan tenne på sau selv om han har sett dem tidlig. Så der ville jeg nok holdt han vekk og strømmet så han holder avstand. Mange jaktterreng krever også at de er testet på sau med godkjenning før en får leid terrenget.

De andre dyrene så er jo hest et dyr som ahn også kan jage opp men enklere å få trent til rett opførsel der enn med sau etter hva jeg ahr hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke fokusert for mye på bur i begynnelsen. Han er en liten baby som først og fremst trenger nærhet og trygghet og å bli kjent med dere og familien. :) Hvis du har buret på soverommet med dere med burdøren åpen, så kan du legge inn gode tepper og kanskje noe godt hundegodt eller et bein der, slik at det blir en kjekk plass å være. Jeg ville ikke lukket burdøren for hele natten, jeg personlig synes det er altfor lang tid for en liten valp (og voksen hund, for den saks skyld) og ligge på så liten plass. Men det er det jo ulike meninger om, som så mye annet.

Vi hadde to katter da vi fikk valp. Det viktigste er at kattene har noe de kan rømme opp på - et klatrestativ, en bokhylle el.lign - slik at de har et fristed hvor valpen ikke rekker, og hvor de kan betrakte denne nykommeren på trygg avstand. Selv hadde vi vår valp i bånd de første minuttene, bare for å se hvordan det gikk og for å unngå at han, på valpers vis, løp bardus rett på dem og fikk et klor i øyet.

Lykke til med ny valp! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du lufter han og ikke gir han mat rett før han legger seg så skal ikke hunden ha noe problem med å vente til klokka 6-7-8 på morgningen får å gå på do. Kan være andre grunner til at han griner også, kanskje fordi han ikke vil være i buret. Han lærer seg etter noen dager at grining to timer etter han har lagt seg ikke gjør noen nytte, og at han må vente til morgningen før han kan komme ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det Tabris :) Buret er på soverommet, skal ta inn masse gode tepper og noen leker til han, så ser jeg om han vil inn, føler ikke for å tvinge han inn i starten

Ginaml: Takk for så gode svar! Blir spennede å se hvordan han reagaerer på buret!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min var helt fersk sov vi sammen på en madrass på gulvet. (Jeg var redd for at han skulle tisse i senga, derfor lå vi heller begge på gulvet.) For det første synes jeg det var ufattelig koselig og savner fortsatt en liten valp i halsgropa, og for det andre er jeg sikker på at det var med på å bygge et nært og godt forhold mellom oss :) Lille gutten hadde blitt fjernet fra alt som var trygt og kjent, så da gjorde det godt i mammahjertet mitt og gi han den tryggheten om natta.

Når han ble større, og jeg flyttet opp igjen i senga, skulle han liksom bli igjen på gulvet i senga si, men ja... Jeg synes det bare er superkoselig, men jeg skjønner veldig godt at det ikke passer for alle med voksen hund i senga :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dobbelpost, men får ikke fiksa på telefonen. Ang tilvenning til bur, så er min i bur i bilen og vant til å være i bur der, så de trenger ikke å ligge i bur om natta for å tilvennes det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å låne den boka på bibliotek, det gjorde vertfall eg. Og turid rugaas-bøkene. Greit å låne dei først også heller kjøpe etterpå :D og det med eting på kvelden @SynneWoll, det tar jo litt tid fra han ete til det samme må ut, men vår måtte vertfall alltid på do etter han hadde spist/når han drakk i starten, for det nye "pressa" det gamle ut :P var ikkje plass til så mykje.

Og apropo mat: viss du ikkje har lest om V&H anbefala eg det. Vi prøvde ørten typa av alle dei bra tørrfora før vi gikk over til V&H, en heilt anna verden! Så viss din slite med dårlig/rar mage o.l, så prøv det! :) men dette kan du jo sjå på etter kvart då.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Ragnhild!

Da er første natten overstått, det gikk veldig bra! Var litt grining i bilen på vei hjem, han slo seg ikke helt til rette. Men siste stykket holdt jeg han foran med meg, da sovnet han i fanget mitt :) Ellers er han nesten blitt vandt til buret, legger han inn der når han sovner på dagen, så skal prøve i natt, men jeg tenker jeg må ligge vedsiden av de første nettene.

Er ute ganske ofte med han, han har bare tisset litt på gulvet, men det var min egen feil da jeg var litt treig ut med han.

Er en livlig valp med mye energi, føler jeg har et barn, huset blir vasket mens han sover :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er han blitt veldig trygg på oss, og huset, rekordfort syntes nå jeg :P Han følger etter meg overalt, og er redd han blir vandt til å dilte etter meg, burde jeg begynner med "hjemmealene" treningen nå?

Det er nok lurt, men berre veeldig smått i starten. Har du begynt å lukke dørene mena du er på do o.l? Så han lærer det først. Etter kvart kan du gå kjapt ut og inn uten å lage noke styr. Blir han stressa av det kan du kanske prøve å gi han en leike/tyggebein/noke godt før du går, så han ikkje fokusera på det. Sikkert litt standardsvar, eg er ingen ekspert akkurat (sjøl om eg har hatt litt styr med aleinetreninga med min og lært mykje) :P

Edit:

Forresten, i starten når vi trente slik på vår hund, så sa vi "hade bra", etterkvart sa vi "bli" for han hadde lært den kommandoen. Oppdretter anbefalte det, for det fungerte på hennas hunder. Men det funka ikkje på vår. Så etter tips fra andre begynte vi å oversjå han før vi gikk og når vi kom tilbake. Det var masse bedre. Oversjå heilt til han har roa seg, viss han har rekt å stresse seg opp! :) Lykke til!

Endret av Ragnhild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann!

Jeg skal hente en Gordon Setter hannvalp på fredag, og da trenger jeg litt tips :) Dette er min første hund, men samboer har hatt Gordon setter før. Har lest mye på nettet, men det står forskjellige ting på forskjellige sider, så er litt usikker. Så be aware, mange spørsmål :D

1.Når skal jeg begynne å dressere? Lære det grunnlegende, sånn som sitt, ligg og bli ?

2.Hvordan skal jeg gå fram og lære han og være alene? Foreløbig har jeg ikke jobb, men begynner mest sannsynling til høsten med jobb, og blir da vekke i noen timer iløpet av dagen. Så har tid fram til det og lære han opp, sånn det ikke skal bli et problem. Men er så usikker hvordan jeg skal få lært han det på den beste måten? og mest effektive :)

3.Hvordan får jeg han vant til å sove i bur om natten? Vil ha bur døren åpen, men vil at han skal ha et sted han kan være trygg og få sove i fred.

4.Hvordan får jeg han stueren ? og hvor ofte anbefales det og gå ut med han ? Pleier det å ta lang tid før de er stueren ?

5. Har lest at valper ikke skal ha mat før de legger seg, men vi kommer ikke hjem før ca.23-24 på natten på fredag, og da har han sittet i bilen i ca.6 timer, skal han ikke ha noe mat da? vente til morgenkvisten? Og hvor ofte anbefaler dere å gi han mat? Har lest noen gir 4 ganger for dagen?

6.Hvordan er den beste måten å venne valpen til to katter ? Ene katten reagerer ikke så mye på hund, men den andre er veldig skeptisk.

7. Så har jeg lest at valper ikke skal på lange turer, men det stod at den ikke skal på noe spesielt lang tur til den iallefall er 1 år. Jeg bor langt ute på landet, rett ved havet, og her er baksiden av huset vår fult av store marker og noen flotte turstier, når kan jeg ta han med her? Selvfølgelig i hans egent tempo, men kan de ta skade av å gå formye når de er valp?

Beklager mange spørsmål :D

Gratulerer med valp snart :D

1.Min begynte å lærte sitt på 9,5 uke :) Han er 10 uker nå og kan sitt helt! Vi skal begynne å lære han ligg snart.

2.Begynn med å gå ut av rommet i ett minutt, neste gang går du 5 minutter og sånn øker du vidre.etter hvert blir lengden så du kan gå i butikken og handle, så til slutt så tåler han flere timer. Men en liten valp er litt for liten for å være hjemme - hvis du sammenligner han med ett lite barn så ville du ikke latt den være alene hjemme den første tiden heller :)

3.Vi har nettopp lært vår bur, vi begynte med å lokke døren da, bare for at han skal lære å være der og ikke bare hoppe ut. Vi lå ved siden av buret med en hånd inn igjennom en glepp i buret (eller døra hvis den er åpen). Så ligger vi der og koser med han til han evt. sovner. Gjør sånn en stund så går det seg nok til. Legg leker inni der, tepper og gjerne noe fra moren/søsknene :D

4.Ta han ut etter mat,lek,soving og når du syns det har gått lenge.Stuerensliheten kommer ann på dere, om dere går ut med han nok osv. Vår på 10 uker var omtrent husren når han kom.Har bare skjedd ett par uhell, så går nok raskt hvis dere er nøye :)

5.Syns du skal gi han mat da.. 6 timer er lenge for dem. Vi gir 4 ganger om dagen, morgenen,lunsjtider,middagstider og kveldstid.En neve ca vær gang.

6.La dem møtes forsiktig først, og venn dem sakte men sikkert til hverandre.Men husk at en valp er vilter så kan hende at kattene ikke liker dette også :teehe:

7.Du får en ganske aktiv rase, tror ikke en sånn tur vil gjøre noen skade så lenge du stopper og går tilbake når han er sliten, evt. bærer han tilbake.Så tror ikke at sånne turer er veldig skadelige, det er jo uansett veldig viktig å sosialisere dem over alt. La dem lukte og kjenne på alt det måtte være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar MarteSofie! Min kan sitt nå, og klarer helt fint å være alene! Han har lært utrolig fort! Nå har han akkuratt vært på 12 ukers kontrollen sin! Han er veldig flink til å tisse ute, han skjønner konseptet, men har sine uhell av og til.

Det med kattene går også greit, han er litt vilter. Men begge kattene er veldig tålmodige med han!

Turene har også gått veldig bra, ikke opplevd enda at han har blitt sliten på turene, men sovner når vi kommer hjem! Han storkoser seg på tur i marken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vi gjorde med vår valp var å ha henne i bur ved siden av sengen. da er vi i nærheten samtidig som hun ble vant til å ikke være avhengig av nærkontakt hele tiden. Vi har en eldre tispe som hjalp veldig med at hun lå i nærheten av buret så hun lå i øyesyn hos valpen.

Ut å tisse ble det etter hvert måltid, lek og søvn samtidig hvis hun begynte å snuse mye rundt. Vi hadde flosstepper ei stund til vi så at alle uhellene hennes skjedde på teppet. Så disse måtte vi fjerne da vi tror hun trodde at det var gress ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...