Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte med utekatt


Grim
 Share

Recommended Posts

Vi flytta for en uke siden, og jeg lurer på hvor lenge han bør holdes inne før han kan gå ut alene? Noen sier 2 uker, noen sier 2 mndr - hvordan skal jeg vite hva som er rett for vår katt? Har luftet han et par ganger i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde holdt han inne minimum en måned, og ihvertfall til han oppfører seg som normalt. Har dere flyttet før med katten?

Jeg ville også ha sluppet han ut alene første gang med et halsbånd og tidlig en lørdag morgen det er pent vær. Da kan du være ute med han og terrassedøra kan stå åpen hele dagen så han kommer seg enkelt inn igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sett an katten. Vi hadde en som måtte holdes inne en god stund(gikk seg bort, ble aldri komfortabel med å være ute egentlig og var småredd alt annet enn meg), og en som kunne slippes ut samme dag. Hun siste viste vi kattedoen, hun nektet å gå på do ute, og mat og vann, så fikk hun velge om hun ville ut eller ei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an trivslen. Noen utekatter går på veggen av å bli holdt inne, og det gagner ingen. Katten skal jo helst trives i sitt nye hjem og ville returnere dit. Men start med å være ute sammen med pus, og la pus finne veien inn døra selv, evt med lokking. Ikke bær katten ut og inn. Stort sett går det veldig bra å flytte kattene, men som sagt, se an trivslen til pus mtp hvor lenge den kan holdes inne.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke flyttet han før, men synes han takler det veldig bra. Oppført seg som normalt hele tiden. Nå begynner han å bli mer frustrert og vil ut - måtte nettopp krype ut vinduet og hente han ettersom han fikk det opp. :P Så kanskje han er klar allerede? Samtidig er jeg redd for å slippe han for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt fire uker som en tommelfingerregel, men med min gamle hannkatt måtte jeg gi opp etter en uke siden han da - bokstavlig talt - klatret oppover veggene for å komme til vinduet og komme seg ut.

Så jeg tror også du må se det an, se at katten slår seg litt til ro og oppfører seg som om det nye huset er hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye med katt og adopsjon av katt. Den generelle regelen vi gir er 2-3 uker hos en trygg katt. Følg med på om katten begynner å føle seg hjemme, og om han sitter mye i vinduet og orienterer seg om hva som er utenfor - slik gjør katter seg kjent med sitt nye nabolag. I tillegg er det greit å være ute med pus de første gangene :)

I tillegg ville jeg satt på ham halsbånd slik at ikke naboer i god mening tror han er hjemløs og "redder" ham :P Skjer overraskende ofte det der altså! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...