Gå til innhold
Hundesonen.no

Sopp..


Recommended Posts

hyttetur3_zpsd75235a0.jpg

Blir ikke kvitt soppen! Vi har prøvd eddik, fòrbytter, eplecidereddik i vannet, nøye rengjøring hjemme, tørker henne alltid ordentlig etter tur osv. uten at vi ser mye forskjell. Hun har hatt sopp i rundt 4 år og blir gradvis verre til løpetid. Hun har sopp på potene(spesielt bakpotene blir knallrød), rundt tissen og i hudfolden på ene siden av munnen.. Hun må også av og til renses i ørene, da bruker vi Betnovat og det funker utrolig bra. Hun har tatt allergitester og det slo ut på støvmidd og lagermidd, men veterinæren mente at det ikke var et så stort utslag at det burde hatt noe å si. Merker lite forskjell når hun går på VogH, men det er hvertfall det som virker best generelt på henne. Har vært til flere veterinærer og ingen har noen flere muligheter til hva vi kan prøve.

Er det noen her som har noen tips? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyret her fikk et stygt potekutt i påska, som skulle holdes fuktig for å gro. Vetrinæren valgte da og barbere poten til dyret, slik at det skulle bli lettere og holde tørt, og dermed redusere faren for sopp!

Kanskje det er verd et forsøk?

Edit; gogjibæra spises:p

Har dere forsøkt å ha på henne skjerm? Om hun ikke får slikka på poten vil det bli mindre fukt:)

Blandt boxerfolk er det mange som bruker gogjibær for å redusere rødhet i rynkene under øynene, vet ikke om det bare demper fargen, eller hva det gjør, men det gir synelig forskjell i allefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyret her fikk et stygt potekutt i påska, som skulle holdes fuktig for å gro. Vetrinæren valgte da og barbere poten til dyret, slik at det skulle bli lettere og holde tørt, og dermed redusere faren for sopp!

Kanskje det er verd et forsøk?

Edit; gogjibæra spises:p

Har dere forsøkt å ha på henne skjerm? Om hun ikke får slikka på poten vil det bli mindre fukt:)

Blandt boxerfolk er det mange som bruker gogjibær for å redusere rødhet i rynkene under øynene, vet ikke om det bare demper fargen, eller hva det gjør, men det gir synelig forskjell i allefall:)

Har prøvd å klippe vekk og barbere, men var ingen synlig virkning, virket som det ble "klamt"? Skjerm har jeg ikke prøvd, hun slikker seg på natten og sikkert når hun er hjemme alene(noe som skjer sjeldent egentlig), så hun har ikke overdreven slikking heller. Hun vet hun ikke får slikke der hun har sopp, så hun gjør det sjeldent foran meg. Kanskje vi skal prøve skjerm en periode når jeg ikke får fulgt med på henne.

Gojibær faktisk, i pulverform eller hele, tørkede bær? :)

Jeg har ingen råd å komme med desverre, men er spørsmål: Er det soppen som gir den rød-rosa fargen på labbene?

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Ja, dårlig bilde, men var det nyeste jeg fant som viste alle områdene hun er blitt rød på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klippa pelsen kort, og hatt på skjerm så hun ikke fikk sleika i det heletatt! Trenger ikke slikke så ofte for å holde en soppinfeksjon ved like:/

Til en voksen boxer gis det 4-5oppbløtte bær pr dag, i maten:) bløtes de ikke opp, kommer de visst hele ut igjen;) litt dyrt for en pakke(de anbefaler økologisk), men med bare noen få bær pr dag så varer en pakke i evigheter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er hun plaget av det? Tror omtrent ikke jeg har sett en eneste hund (med farge hvor slikt vises) som ikke har det der rødskjæret i større eller mindre grad på typiske plasser som munnviker, (under) poter og i baken. Men har ikke sett noen som har vært plaget med det, så viss de ikke har det så har ihvertfall ikke jeg brydd meg med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve malacetic i wipesform eller spray. Klarer ikke å huske hvor jeg kjøpte min spray hen, var en utenlands nettbutikk, de hadde også wipes.

Malacetic er prøvd nylig(virket da hun fikk det første gang hun hadde sopp), helt uten virkning nå. :hmm:

Men er hun plaget av det? Tror omtrent ikke jeg har sett en eneste hund (med farge hvor slikt vises) som ikke har det der rødskjæret i større eller mindre grad på typiske plasser som munnviker, (under) poter og i baken. Men har ikke sett noen som har vært plaget med det, så viss de ikke har det så har ihvertfall ikke jeg brydd meg med det.

Hun klør veldig stedene der det er sopp(spesielt når øret blir ille, og på haken), og er hoven der det er verst, om hun har fått mulighet til å slikke/klø blir det sårt og kan begynne å blø.. Blir små sår. Synes ikke det ser, eller virker behagelig...

Legger ved litt bilder:

20140503_192115_zps7e126ed4.jpg

Skamdårlige bilder, men man kan jo se hevelsen på den siden hun har sopp

20140503_192102_zps2c0ca610.jpg

20140503_192012_zpsda12f168.jpg20140503_192001_zps163c6405.jpg

20140503_191918_zpsb1e6f517.jpg

Hun har ikke pels igjen her, og er sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka får ofte sopp mellom potene som hun har på bildene, jeg smører på sinksalve, sinken "dreper" soppen :)

Jeg bruker Weleda sink salve med calendula er veldig for nøyd med den, den gjør vistnok så hunden under klarer å puste også nå den er på.

Har også prøvd vanlig baby sink salve, fungerte bra den også, men Weleda er den beste jeg har prøvd.

Noen har nevn for meg at jeg kan bruke sink tilskudd/piller, men det har jeg ikke gjort enda siden den Weleda kremen fungerer såpass bra, men kanskje verd å prøve?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Dra til veterinær og få reseptebalgt middel, som f.eks Malaseb shampoo, eller noe annet som kun er beregnet for å ta knekken på sopp.

Og hør om produktet også kan brukes i "skrittet" og helt ved munn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka får ofte sopp mellom potene som hun har på bildene, jeg smører på sinksalve, sinken "dreper" soppen :)

Jeg bruker Weleda sink salve med calendula er veldig for nøyd med den, den gjør vistnok så hunden under klarer å puste også nå den er på.

Har også prøvd vanlig baby sink salve, fungerte bra den også, men Weleda er den beste jeg har prøvd.

Noen har nevn for meg at jeg kan bruke sink tilskudd/piller, men det har jeg ikke gjort enda siden den Weleda kremen fungerer såpass bra, men kanskje verd å prøve?? ;)

Det skal jeg og prøve, takk! :)

Dra til veterinær og få reseptebalgt middel, som f.eks Malaseb shampoo, eller noe annet som kun er beregnet for å ta knekken på sopp.

Og hør om produktet også kan brukes i "skrittet" og helt ved munn der.

Har prøvd malaseb og malacetic, wipes og shampoo, har bedre virkning av medisinsk grønnsåpe, men det går jo ikke bort.. :hmm: Ingen veterinærer vet hva mer vi kan prøve, så nå prøver jeg "alternativt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg og prøve, takk! :)

Har prøvd malaseb og malacetic, wipes og shampoo, har bedre virkning av medisinsk grønnsåpe, men det går jo ikke bort.. :hmm: Ingen veterinærer vet hva mer vi kan prøve, så nå prøver jeg "alternativt".

Har du forsøkt å endre dietten? Kuttet ut tørrfôr, godbiter og andre karbohydrater? Sopp blomstrer av sukker og karbohydrater, samt ubalansen i floraen hennes kan komme av f.eks matintoleranse. Jeg regner med det er Malassezia oppblomstring?

Min hund slet med det samme, men har omtrent blitt helt kvitt det takket være akupunktur og diettendring. Håper det ordner seg for dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som har problemer med oppblomstring av sopp i den kalde årstiden (hun får sprekker/små åpne sår mellom tredeputene og huden blir rød og irritert); kan også få det i munnviken. Den enkleste og mest effektive behandlingen på henne som faktisk holder soppangrepet unna er Optima Hudspray (eddikbasert) Sørger for lav PH-verdi så soppen ikke trives. En liten dusj/spray om dagen under hver pote er nok til å unngå oppblomstring og forebygge problemer. Er hunden allerede angrepet sprayer man to ganger om dagen, morgen og kveld. Helt fantastisk: Rimelig, miljøvennlig og ikke giftig for hunden. Anbefaler deg å prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å endre dietten? Kuttet ut tørrfôr, godbiter og andre karbohydrater? Sopp blomstrer av sukker og karbohydrater, samt ubalansen i floraen hennes kan komme av f.eks matintoleranse. Jeg regner med det er Malassezia oppblomstring?

Min hund slet med det samme, men har omtrent blitt helt kvitt det takket være akupunktur og diettendring. Håper det ordner seg for dere! :)

Hun spiser V&H, godbiter har jeg vært dårlig med å følge helt opp, men skal kutte helt ut tørre godbiter. Gjort det i perioder, men ikke sett forskjell. Har nok ikke vært for streng på det. Anbefaler du noe annet fòr? Akupunktur skal jeg se nærmere på. :)

Jeg har en hund som har problemer med oppblomstring av sopp i den kalde årstiden (hun får sprekker/små åpne sår mellom tredeputene og huden blir rød og irritert); kan også få det i munnviken. Den enkleste og mest effektive behandlingen på henne som faktisk holder soppangrepet unna er Optima Hudspray (eddikbasert) Sørger for lav PH-verdi så soppen ikke trives. En liten dusj/spray om dagen under hver pote er nok til å unngå oppblomstring og forebygge problemer. Er hunden allerede angrepet sprayer man to ganger om dagen, morgen og kveld. Helt fantastisk: Rimelig, miljøvennlig og ikke giftig for hunden. Anbefaler deg å prøve det.

Optima PH spray og ørerens er det "nest siste" jeg har brukt her, tørket og sprayet labbene etter hver tur og renset ørene en til to ganger til dagen i en periode, men fikk ikke bort skitten i øret eller soppen på resten av kroppen. :ermm: Betnovat funket mye bedre, bare ett drypp i øret og det gikk bort av seg selv.

Tusen takk for svar alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser V&H, godbiter har jeg vært dårlig med å følge helt opp, men skal kutte helt ut tørre godbiter. Gjort det i perioder, men ikke sett forskjell. Har nok ikke vært for streng på det. Anbefaler du noe annet fòr? Akupunktur skal jeg se nærmere på. :)

Optima PH spray og ørerens er det "nest siste" jeg har brukt her, tørket og sprayet labbene etter hver tur og renset ørene en til to ganger til dagen i en periode, men fikk ikke bort skitten i øret eller soppen på resten av kroppen. :ermm: Betnovat funket mye bedre, bare ett drypp i øret og det gikk bort av seg selv.

Tusen takk for svar alle!

Det kan ta lang tid før du ser noen effekt, men jeg ville vært total nazi på alt av godbiter og tyggeben.

Min veterinær anbefaler ikke V&H lenger så jeg har sluttet å gi det. I samråd med veterinær lager jeg hundematen selv samt jeg gir middagrester. Har du forsøkt å kun gi en form for proteinkilde over lang tid - om det hadde noen effekt?

Jeg gir diverse tilskudd, som omega 3, enten i form av krillolje eller linfrøolje. Noen ganger gir jeg kokosolje (som også skal være bra for tarmfloraen). Jeg har sett god effekt av å gi probiotika, det styrker de gode bakteriene slik at soppen får litt mer motstand. Hvitløk er soppdrepende og immunstyrkende så det gir jeg i maten i perioder - mest for flåtten sin del nå for tiden siden sopp-problematikken er nærmest ikke eksisterende. Men best effekten har kommet av akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun fått medisinsk bad? Tenker da ala det vi mennesker kan få. (Lilla saker man blander ut i vann. Farger av.)

Jeg fikk 3 dagers kur med det på sykehuset samt betnovat i 10 dager 2 ganger om dagen + antibiotika. Da for å ta knekken på betennelse og soppinfeksjon i eksem/huden.

Det er nå 1år siden og jeg har ikke hatt det igjen. Går fast på imundempende medisiner og har alltid resept på kortison liggende. (Elocon og mildison)

Kanskje en lignende kombinasjons kur er mulig for hund også?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun fått medisinsk bad? Tenker da ala det vi mennesker kan få. (Lilla saker man blander ut i vann. Farger av.)

Jeg fikk 3 dagers kur med det på sykehuset samt betnovat i 10 dager 2 ganger om dagen + antibiotika. Da for å ta knekken på betennelse og soppinfeksjon i eksem/huden.

Det er nå 1år siden og jeg har ikke hatt det igjen. Går fast på imundempende medisiner og har alltid resept på kortison liggende. (Elocon og mildison)

Kanskje en lignende kombinasjons kur er mulig for hund også?

Krystallfiolett er veldig effektivt på eksemhud og mot sopp. Kan hende det funker i dette tilfellet også, men det farger veeeldig, så da får du lilla hund ;)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krystallfiolett er veldig effektivt på eksemhud og mot sopp. Kan hende det funker i dette tilfellet også, men det farger veeeldig, så da får du lilla hund ;)

Hehe. Fargen går heldigvis bort etterhvert da. :P

Viktig å huske på at fargen kan smitte av også. Tok noen turer i vaskemaskinen før lakenet og sengesettet mitt ble "rent" igjen etter den kuren. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 :lol: Hvordan foregår medisinsk bad? Prøver å google det + hund, men får ikke opp noe. Fikser man det selv hjemme? Kommer jo til å se helt forferdelig ut! :lol: 

Aner ikke på hund, men på folk varierer det litt. Jeg møtte opp på sykehuset og badet i 20min ca i et svært metall badekar på et lite rom.

Andre jeg kjenner med hyppige soppinfeksjoner i huden har fått med seg hjem og blandet ut i eget badekar. (Begynner å bli 10ish år siden så vet ikke om det praktiseres idag) De anbefaler ikke det pga faren for misfarging av badekaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Hvordan foregår medisinsk bad? Prøver å google det + hund, men får ikke opp noe. Fikser man det selv hjemme? Kommer jo til å se helt forferdelig ut! :lol:

Søk på krystallfiolett :) Hvis du gir henne et helbad vil hun bli lyselilla en god stund ja :P Men kan jo være verdt det hvis det funker. Er også et middel som heter kaliumpermanganat som er antibakterielt og soppdrepende, og kanskje ikke fullt så misfargende.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...