Gå til innhold
Hundesonen.no

Krevende katter


buddy13
 Share

Recommended Posts

Noen her som har litt greie på katt?

Vi bor i enebolig med hage, med flere naboer rundt. Har et bra forhold til naboene, som i all hovedsak er eldre damer, alle med katt. Ukastrerte hannkatter. Jeg liker katter, men føler vi har et lite problem med dem.

For det første markerer kattene overalt. Tiss er forsåvidt greit, men de bæsjer også overalt, veldig tett innpå huset vårt. Iflg. naboene gjør de ikke dette hos noen andre, kan det være fordi vi har hund? De bæsjer på trappa, i blomsterbedet.. Ikke så veldig delikat. Visste ikke at katter markerer med bæsj? Jeg vet ikke om det er en eller alle fire-fem som driver med dette.

Finnes det noe vi kan kjøpe og legge ut/spraye på rundt trapp og blomsterbed for at de skal ligge unna?

For det andre er de veldig "på" hunden min. Han er liten av vekst (6 kg). De begynte med denne markeringen da han kom i hus, så er derfor jeg lurer på om de gjør det pga. han. Han var redd de i starten, men nå er han mer "tøff", og går etter dem, men de stiller seg alltid sånn at han ikke får tak i dem. De freser, skyter rygg og "flekker" tenner (hvis katter gjør de, de hveser liksom), og han har blitt angrepet av en av den en gang. Han lekte da med et tøydyr på veradaen, og plutselig kommer en katt i full fart og går på han. Katten stikker like fort som den kom, ingen skade skjedd.

En av de mest pågående kattene ble etterlatt av forrige huseier (fælt gjort). Den mates av en av nabodamene, men bor ute hele året (visstnok). Vi har vært i kontakt med Viking og Dyrebeskyttelsen, men de vil ikke ta den sier de, siden den fôres av hun gamle dama. Kan det være den som er ekstra aggressiv fordi hunden har "flyttet inn" i huset dens?

Hunden stopper opp og knurrer når vi ser katter, men det er ikke noe problem, problemet er at de tydeligvis er så opptatte av han. Eneste hunden i nært nabolag såvidt jeg vet.

Noen råd? Jeg har ikke peiling på katter, derfor jeg spør i håp om at noen her er mer kattehviskere enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du får kjøpt midler på de fleste dyrebutikker til å spraye/sprute i blomsterbed og på hagemøbler, men jeg tipper det inneholder ting du helt sikkert har i kjøleskapet fra før av :P Mener å ha hørt at appelsinskall er effektivt? Uten at jeg vet hva du skal gjøre med det :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter bruker både urin, avføring og spytt i sin kommunikasjon med andre dyr og mennesker, men spesielt katter.

Spraying handler ofte om å opprettholde territoriet, og kan ofte oppstå når det kommer nye dyr enten inn i husstanden eller i nærheten.
Du skal ikke se bort ifra at de mener hunden er en «trussel» og markerer for å sette av sin egen lukt.

for det første: ukastrerte hannkatter?! grøss! be de om å kastrere dyra sine :pinch:

Ellers, er det helt lov å husje bort kattene - i alle fall når du ser de :fear:
Det finnes middel du kan kjøpe i dyrebutikk for fjerning av urin og sånt ute - mener det heter noe så enkelt som Urine OFF!

Mange katter skyr sitruslukt som pesten - verdt å prøve. Eddik er jo også en mulighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Ja, de er iflg. eierne ikke kastrerte. De er aggressive og slåss endel, så jeg vil tro det kan stemme med det atferden?

Da skal jeg prøve litt forskjellig. Har også googlet meg til noen kjerringråd, så får forsøke. Greit nok med avføring, men det er så ekkelt at de må bæsje på den nye fine tretrappa mi.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe vi kan kjøpe og legge ut/spraye på rundt trapp og blomsterbed for at de skal ligge unna?

Get off krystaller, finnes på dyrebutikk. Det holdt nabolagets katter unna carporten min. Legg det langs gjerdet/grensen, så krysser ikke kattene over.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Ja, de er iflg. eierne ikke kastrerte. De er aggressive og slåss endel, så jeg vil tro det kan stemme med det atferden?

Da skal jeg prøve litt forskjellig. Har også googlet meg til noen kjerringråd, så får forsøke. Greit nok med avføring, men det er så ekkelt at de må bæsje på den nye fine tretrappa mi.. :hmm:

høres veldig sånn ut ja. Synd er det, for da vil man bli kvitt mye problematikk kattene mellom..

du får nok bare prøve deg fram ja - det er skikkelig kjipt med «gaver» her og der - vi sliter masse med spraying rundt huset her - æsj sier jeg bare :(

og bedene er blitt dokasser.. glad jeg kun er leieboer og at det ikke er mine bed!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at de ikke markere hos andre er kanskje fordi "de andre" også har katt?

Det sies at enkleste måten å bli kvitt markering er å skaffe seg en (slosskjempe) av en katt selv.

Noen graver ned ballonger i bedene sine for å skremme dem vekk, men det er gjerne mer for katter som bruker din tomt som do. Og ikke uten risiko, kan jo virkelig skremme vannet og hørselen (midlertidig) av dem slik.

Prøv med get off spray, citrus skall langs tomten f.eks.

Å spyle eventuelle nærgående katter med vannslangen er også en mulighet. (Om de jamrer/sloss kan det være effektivt)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo for bed, men kanskje noen av tipsene kan brukes?

http://www.klikk.no/bolig/hage/article900537.ece#.U2SIPwvZRwA.facebook

Om ingenting hjelper, kanskje det kunne gå an å snakke med naboene om kastrering av disse kattene? Skjønner at den kanskje sitter langt inne, for det er en ubehagelig samtale å ta :|

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver så snill å ikke skaff deg en katt for at den skal sloss for å holde disse monsene unna deres eiendom, gudene vet om ikke disse ukastrerte kanskje har pådratt seg noe skummelt noe som katte aids.

Husker vi hadde samme problem som dere hjemme hos mamma for en 10 år siden og mamma kjøpte get off spray og sprutet rundt døra å på trappa, samt hjørnene og hjulene på bilen, da ble det bedre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...