Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få en rolig hund inne?


Gronnis
 Share

Recommended Posts

Helt siden jeg fikk Zana (7 mnd) så har hun hatt litt vanskelig for å roe seg inne, føler faktisk at hun er litt enklere å ha med å gjøre når hun er ute. Da hun var mindre (2-3 mnd) kunne hun faktisk sovne ute når hun ikke fikk det til inne. For å roe henne har jeg måttet stenge henne inne i en valpegrind, hatt henne på et rom eller i bur. Hvis hun har stor plass å boltre seg på og det skjer ting rundt henne så klarer ikke hun å legge seg ned, selv om hun er trøtt. Hun trakker/stresser rundt om kring, biter på/stjeler ting osv. Har prøvd å ha henne i bånd når jeg sitter i sofaen, men da girer hun seg mer opp, biter og drar i båndet.

Tenkte at det kanskje ville bli bedre etter hvert som hun ble eldre, men foreløpig ser jeg ikke noen endring. Virker som om hun faktisk må lære seg å være rolig inne, men det har ikke hjulpet å f.eks. ha henne i valpegrind.

Når det gjelder aktivitet pleier hun å få 3-4 turer om dagen. Morgentur på 10-15 min. Tur på ca 30 min på formiddagen dersom jeg er hjemme, 'hovedtur' på 45min-1t og en liten kveldstur. På minst en av disse turene får hun løpe i langline slik at hun får rast litt fra seg :-) I tillegg pleier vi å trene litt på diverse triks/øvelser slik at hun får litt mental stimuli, men ikke hver dag. Tror ikke problemet har med hvor mye aktivitet hun får, for hvis hun får et begrenset område å boltre seg på hvor det ikke skjer noe, så roer hun seg.

Jeg synes derimot at det er litt slitsomt at hun må 'tvinges' til å være rolig. Jeg ønsker å ha en hund som er rolig inne og klarer å legge seg ned og slappe av/sove. Uten 'hjelp'. Vil også at hun kan ligge/sove selv om det skjer ting rundt henne og vi som bor her går litt rundt omkring.

Noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første innskytelse er mental stimuli hver dag. Det er viktigere enn å løpe fra seg, selv om det også er viktig. Gi henne noe som er litt vanskelig, å lære seg noe nytt funker bra. Nye miljø også. Min var helt utkjørt den dagen han kjørte buss for første gang!

Du kan godt la henne bruke hjernen mens dere er på tur, balansere på ting, hoppe over, gå i trapper osv... Og trene på hverdagslydighet.

Min blir også veldig intens og urolig om han ikke har fått brukt seg nok... :)

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar :) skal prøve å trene litt med henne hver dag og se om jeg ser en forskjell da. Hun er tydeligvis mer krevende (når det gjelder hva hun trenger av stimuli) enn min forrige belger :P

Hun snuser masse når hun er ute og jeg pleier også å la henne søke etter godbiter i skogen :) Nye miljø pleier vi også å oppsøke, hun er vant til å ta buss/bybanen til forskjellige steder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har samme erfaringen! Han jeg har nå er en mye mer livlig type enn terven vi hadde da jeg var barn. Den var litt mer fornøyd med det den fikk, samtidig som den var veldig lærevillig. Han jeg har nå krever mer, men han er også ganske ung, så det har nok litt å si. Han begynner å trippe rundt og er urolig hvis han ikke har fått ut og fjaset, luktet, trent eller løpt, og sovner som et slakt etterpå (med mindre vi gjør noe gøy som han bare MÅ få med seg. Spesielt hvis det skjer på kjøkkenet. Det kan jo være en mikroskopisk sjanse for at det kommer mat hans vei..? Eller at vi - Gud forby - gjør noe artig uten ham!). Det kan jo også hende at hun blir roligere etter hVert som hun vokser til? :) Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå er unge belgere aktive, og det er naturlig å se på aktivitetsmengden og type aktivitet først. Men en ung belger skal også klare å slappe av inne uten timesvis med aktivitet.

En del av det være rolig inne er selvfølgelig aktivitet, men mye er også oppdragelse. Å begrense bevegelsesmuligheten hennes funker jo, men bare når hun er lukka inne. Jeg ville lært henne en god legg deg kommando og bedt henne legge seg. Reiser hun seg, så be henne rolig og bestemt om å legge seg igjen. Ikke kjefting eller styr, vi vil jo at hun skal slappe av. Det gjær man ikke etter kjeft og stress. Ros henne rolig når hun ligger, men ikke belønn med godbit. Godbit gjør hunden gira på trening og action, og målet er jo at hun skal slappe av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som slår meg er at det kanskje er litt for mange turer for en hund på 7mnd. Spesielt de på 1 time kan bli mye i tillegg til de andre turene.
For meg høres det rett og slett ut som at hun er litt overstimulert.
Jeg har ikke stor kjennskap til belgere, men én ting er viktig; og det er å lære de når de skal skru på av-knappen :)

Det å gå og snuse i bakken, på alle mulige lukter som finnes der, øker gjerne stresset i en hund - og spesielt unghunder.
Hvis dere kan kjøre et sted, der det går an å gjøre litt forskjellig på turen er det positivt. Som Stjernesol skriver; balanser på ting dere kommer over og benytt dere av masse hode- og nesearbeid!

Hun kan nok fint få maten sin servert ute på tur også, som søksoppgave (forutsetter at hun er vant til å søke enten godis eller fôr ute i gress - dere kan gjerne starte der også). :)

Inne ville jeg prøvd Adaptil (putt den gjerne i et oppholdsrom som stua). Hvis buret er en av de stedene hun faktisk klarer å slappe av og sove, så benytt dere av det i en periode. Etterhvert kan dere prøve å åpne burdøra når hun ligger der, og se om hun fortsatt klarer å slappe av der inne. Kanskje dere alltid vil komme til å måtte bruke et innebur, som kan stå åpent hele tiden slik at hun begynner å velge det for å slappe av :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder må faktisk lære seg å være i ro, dvs at man må være på dem å be dem legge seg. Slitsomt i en periode, men så lenge man er konsekvent på at inne er det ro så blir det en vane etter hvert. Ta vekk leker o.l. (om den har noe slikt inne), trenger ikke det, inne sover man. Be hunden legge seg og gjenta når/om den reiser seg. I starten vil den kanskje bare ligge der, men etterhvert så blir det kjedelig og den kommer til å resignere. Samme prosedyre om den spretter opp hver gang noen rører seg, be den legge seg å bli der mens du gjør det du skulle. Ikke la den stresse seg opp ved å fotfølge deg osv. Forøvrig tror jeg ikke så mye på at hunden er overstimulert av det aktivitetsnivået du beskriver, men det kan nok være fordelaktig for deg og legge litt større vekt på mental stimuli, det gjør nok mye mer nytte på en ung pøbel belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportrening, søk etc er ofte fin trening for hunder som trenger å roe hodet sitt litt. Jeg synes ikke lp og triks har helt samme effekt.

Og noen hunder må få beskjed om å slappe av.

Jeg har brukt bånd inne på to belgere som måtte lære å slappe av. God gammeldags tvangsroing.

edit: for å være mer presis. Jeg geleidet bikkja rolig tilbake på plass slik @Snusmumrikk beskriver. Når jeg ble lei bandt jeg den på plassen sin..De glemte seg fort de to. Men de ble veldig rolige hunder innendørs etterhvert.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat en slik selv. Hun har alltid vært slik siden vi fikk henne som 8 uker. Ble veldig overrasket over det høye aktivitetsnivået. VI måtte bruke en del bur og slikt for å tvangsroe henne, og nå må vi noen ganger ta på bånd inne hvis hun begynner å gå frem og tilbake og ikke vil høre på GÅ Å LEGG DEG kommandoen. Det har hjulpet bra, men synd man må ty til bånd.

Jeg seg at når hun får løpt nok ifra seg, så er hun rolig. Men er det et par dager med kun båndgåing, så blir hun helt fæl å ha i hus. Helt umulig. Så da vet vi at nå må vi ut å la henne løpe. Mentaltrening er nok et veldig bra tips. Jeg er dårlig til det selv (derfor jeg valgte en rase som ikke MÅ ha det i like stor grad som andre) men jeg ser at hvis jeg tar meg sammen og gjør noe mentalt, så får jeg jo betalt. Tror spor hadde vært perfekt for henne, bare synd jeg ikke er så glad i det selv.

VIl tro i ditt tilfelle at mentaltrening vil være super. Og være kosekvent med å ha de rolig inne, gjerne binde fast. Så får vi håpe det blir bedre med alderen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette har så mye med aktivitet å gjøre, spesielt siden du synes hun er bedre ute enn inne. Du har ikke den første belgeren som trenger litt hjelp til å roe seg inne, det har litt med hvor god avknappen er fra naturen sin side etter min erfaring, 2 av de 6 jeg har hatt har vært som din. Jeg ville gjort omtrent som Snusmumrikken sier. Lær henne kommando for å gå og legge seg, og vær konsekvent. Det kan være en fordel å ha en fast plass i starten. Reiser hun seg, så bare gå rolig bort og geleid henne på plass, det er mulig du må gjøre dette veldig mange ganger før hun roer seg, men så blir det sjeldnere og sjeldnere. Som hun sier er det viktig at du ikke kjefter og ikke belønn med noe som får hunden til å tenke 'Å så gøy, vi trener'.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Kjekt med gode tips :ahappy: Skal prøve å få henne til å legge seg ved bruk av kommando og være konsekvent på det.

Hun har ingen leker inne, få kun ting å tygge på. Ku-klover, tyggebein osv, men hun bryr seg ikke alltid så mye om de da :P Og når vi trener på ting så prøver jeg å trene ute.
Når vi er på tur er det ikke slik at vi nødvendigvis går så langt. Trener på båndtrening og div, så det kan bli en del stopp. Og når jeg har henne i langlinen kan det hende at vi bare tusler litt rundt om kring på marken utenfor. Det varierer litt :) Men jeg kan godt prøve å erstatte litt turtid med treningstid.

Akkurat nå ligger hun slik bak meg her, så jeg vet at hun kan ;)10335749_10152476108967975_1334381419_n.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over ang å lære henne "gå og legg deg" - det funka på min vrange lille bc-skapning. Ett tips da - det kan være greit å henge på ett bånd så du kan huke tak i det. Sånn i fall du mister å bli litt oppgitt, og dermed ender opp med å lære krapylet at det er driiiiiiiiiitkult å stikke av fra mamsen, og at om man gjemmer seg under spisebordet så må mamsen ned å krype for å få tak i, og det er jo enda morsommere... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, how I feel your pain. Vi trener masse på "gå og legg deg", men dæven døtte så langt inne det sitter. Ligger han på plassen sin i et halvt minutt blir jeg steike imponert...

Det som fungerer best for oss er 1) å la han få løpe løs og rase masse, og 2) bruke hodet skikkelig. Jeg vet ikke om du har fått med meg mine jevnlige utbrudd her inne om mongo unghund som ødelegger, maser, trør, klenger, piper og bare er drit irriterende og ikke klarer å sette rumpa si ned i lengre tid enn man rekker å si første stavelse av "flink gutt". I dag har han først gått spor (som vel ble mer en søksøvelse, da langlina røyk *kremt, det er mye krefter i sprelsk whippet, kremt*), og så løpt og lekt med andre hunder – og siden vi kom inn igjen halv seks i ettermiddag har han sovet på sofaen, tisset en gang, og kost litt.

Så: "legg deg" (jeg holder på å klikke siden det ikke går inn, men det gjelder vel bare å være konsekvent), løpe løs og rase, og bruke hodet skikkelig. Da har i alle fall vi husfred i noen timer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trente gå og legg deg fra hun var rimelig liten, iom at hun var hyper til tusen, og ikke forsto at man ikke kunne løpe i whippetfart inne. Kommandoen betyr for oss "legg deg på plassen din, og bli liggende til du har sovnet og så våkner opp igjen". Trente det ved å geleide henne til plassen, og så legge henne ned. Prøvde hun å reise seg ble hun pent holdt nede til hun ble rolig. I begynnelsen satt vi med henne til hun hadde sovnet. Etterhvert kunne vi bare gå bort om hun prøvde å reise seg. Så til slutt trengte vi bare å gjenta kommandoen om hun prøvde å reise seg. Gikk ganske raskt før hun skjønte hva det betydde :)

Sikkert andre måter å lære dette på, men hun er første egne hund som har hatt behov for en slik kommando :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Be bikkjekreket legge seg. Lær henne at det er det man gjør inne. Vær konsekvent noen dager så skal du se hun roer seg.

Ad tur og aktiviteter så synes jeg det høres fornuftig ut men legg gjerne inn for eks godbitsøk på hovedturen.

(Jeg får alltid lyst til å slå folk som kikker på at valper får bevege seg mer enn to minutter pr dag. )

Valper skal bevege seg og ha det moro men de må også styres. Så jobb med å få henne til å legge seg inne og vær bedtemt og konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Viser seg å være litt lettere sagt en gjort dette her. Zana er som forventet ganske så uenig i denne måten å "trene" på og prøver å løpe vekk når jeg skal få henne til å legge seg. Hun vil heller ikke "høre" når jeg ber henne om å legge seg. Det funker dårlig å ha på henne bånd, for frustrasjonen går veldig utover dette båndet og hun ender opp med å bli enda mer opphisset. Å ta henne i halsbåndet og geleide henne til plassen sin fungerer også dårlig, da prøver hun å bite. Ikke noe hardt, men det er ikke noe jeg ønsker å fremprovosere. Vil ikke at hun skal negative assosiasjoner til det å bli tatt på ved halsen/i halsbåndet. Hun er med andre ord ikke enkel å ha med å gjøre. Noen gode tips til hvordan jeg kan håndtere dette, eller har andre metoder?

Og når skal hunden få lov til å gå litt fritt igjen? Bruker dere ett friord? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en passe kort kjetting(kan ikke bites over) festet i et sofabein, trappegelender, krok i veggen eller annet passende sted. Fest et kort bånd (så kort at hun ikke kan bite i det) i halsbånden som hun kan gå med inne. Løkke/krok i båndet og i kjettingen slik at du kan ta tak i båndet, leie henne på plassen sin og kjapt feste henne fast. Gjør dette uten øyekontakt, kjefting eller slikt. Bare rolig og bestemt lei på plass. Jeg ville ikke brukt kommando før hun i hvert fall har begynt å akseptere at hun må bli der. Deretter overse henne totalt. Slipp løs når hun er rolig, helst sover, og uansett aldri mens hun maser eller er utålmodig.

Biter hun i listverk eller annet hun kan få tak i (min prøvde seg på gulvlistene, jeg måtte også pansre sofaen ettersom han var bundet i den), smør med f.eks tabasco. Jeg gjorde dette med min da han var valp og i starten kunne han ikke få senga si en gang før han var nesten sovnet. Fikk han den for tidlig skulle han herje med den evt jukke på den.

Unghund er gøy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...