Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjetetrening av Islandsk Fårehund


kjamma
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har en islandsk fårehund på snart 3 år med mye gjeterinstinkt.

Har også 4 islandshester som hun "gjeter" på egenhånd, med MYE lyd og napping i haser.

Hun er veldig sterk mentalt (er mentaltestet), ikke redd for noe! Vi bor på gård og hun går stort sett fritt her, og har derfor på egen hånd tatt på seg "arbeidet" med å gjete hestene.

Noen som har tips til hvordan jeg kan starte et samarbeid med henne om hvordan og når hun skal få lov å "arbeide" med hestene?

Finner mange tips på nettet ang gjeting med Border Collie, men en Islandsk Fårehund gjeter på et helt annet vis. De går tett opptil hesten/sauen + bjeffer intenst + løper mye! Noen som har trent gjeting på Islandsk fårehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en blandingsborder collie hanne, som er med å slipper ut hestene hver dag. Da går han med meg og jager de ut ved å bjeffe å løpe etter de. Hestene våre er vandt til at hundene løper mye rundt dem, så de er ikke særlig redde. Han er mye bedre enn den renrasede border collien, fordi hun bare løper rundt i ring og "frister" hestene ved å nappe i hale etc. Så når det er hester så synes jeg at det er en fordel at hunden bjeffer og går litt mot dem. Hunden jeg har går også mye løst på tomten, og han lar hestene være i fred helt til de skal enten inn eller ut. Da er han med. Men han følger mer på hva jeg har si om saken, enn hun andre.

Jeg har ikke prøvd han på sau, men han sirkler ikke på samme måten som bc-er ofte gjør.

Tispen jeg snakket om, hun løper å "gjeter" litt på egenhånd visst hun får være løs. Hun finner seg som regel en hest som hun bestemmer seg for å sirkle rundt å bite i halen. Og når hestene løper etter henne, så synes hun det er kjempegøy. Vi lar henne ikke være lenge løs alene på grunn av at hun finner på jobber til seg selv hele tiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...