Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden bjeffer om natta


Stjernesol
 Share

Recommended Posts

Vi har hatt hunden i to måneder nå, og han bjeffer om natta. Det er skikkelig slitsomt, det er som å ha en liten baby med tanke på nattevåk. Vi har tenkt at dette er noe som går seg til etterhvert som han blir vant til oss og sitt nye hjem, men nå har det gått to måneder og vi hadde satt stor pris på å kunne sove en hel natt. Hunden er en 1,5 år gammel meget hormonell terv.

Utfordring nummer to er alenetreninga, for det har han ikke lært da han var valp. Vi jobber med saken, men det er jammen ikke lett det heller!

Han sover inne på soverommet vårt, hvor han har sin egen krok med et teppe. Han pleier uansett å flytte litt på seg i løpet av natta, men stort sett ligger han nedenfor fotenden av senga. Senga vår er ganske høy, men han vet at vi er her. Han burde jo lukte og høre oss.

Vi har en ekstra utgangsdør i glass, med gardiner helt ned til gulvet så han ikke ser ut. Vi har også en nattlampe til ham så det ikke er helt mørkt (de siste dagene, vi prøver alt). Allikevel bjeffer han med jevne mellomrom i løpet av natta, kanskje annenhver time. Det varierer mellom enkeltbjeff og knurring/bjeffing/varsling. Det KAN hende det er lyder fra motorveien han hører og reagerer på, men vi kan ikke gjøre noe med suset fra motorveien.

Vi har prøvd adaptil, det brukte vi mye i starten, både i veggen og spray på en bøff han hadde på seg. Merker vel egentlig ingen forskjell på ham når han har på seg bøf med adaptil og ikke.

Hva kan vi gjøre for at han skal slutte å bjeffe og vekke oss om natta? Vi bor i rekkehus, så vi synes også det er ubehagelig med tanke på naboene når han setter i og bjeffer.

Vi hadde sett for oss at det skulle være en del jobb å ha hund, men nattevåk over flere måneder var ikke en utfordring jeg forventet... Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert å sette på lyd feks en radio inn til han for å se om han da ikke "hører" alle lydene å varsle på når han er alene hjemme?

Mulig jeg ikke er våken enda? Sover han på gangen eller o sengen deres når han bråker om natten? Er dere hjemme da eller er han alene hjemme på natten når han bjeffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd radio om natta ennå! Det kan prøves, men da spørs det om jeg får sove, da...

Vi sover på samme rom, han ligger som regel nedenfor fotenden vår (på gulvet).

Vi pleier å ha på radio på dagtid, og da sover han, med våkner med et bjeff med jevne mellomrom da også... Med det er verdt et forsøk om natta likevel, vi prøver alt!

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte egentlig når han var alene hjemme :)

Men om du får sove med radio/rolig musikk på og bikkjen gjør det, så kan det jo være en løsning en periode.

Har dere gitt han noe å gjøre når han er alene hjemme, eller er rommet sterilt? Feks pappesker er lett å rydde opp etter, legg godbiter i den og pakk godt sammen, kong fylt med frossen vom/annet som fryses som hunden spiser. Aktivitetsleker som gir han hjernegymnastikk?

Jeg har feks den her som jeg putter godbiter i som den ene mine hjerne holder på med i 30-60 min alt etter hvor enkelt det jeg putter inni er å få ut. Det er alt fra oppklippet oksesener til gulerot.

caninegenius_mike_0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skjønner!

Vi har ikke kommet opp i mer enn et par minutter alene foreløpig, for han stresser og bjeffer så innmari. Skraper på døra og bjeffer etter 15-20 sek. Og det er godt mulig at vi burde bare la ham bjeffe seg ferdig, men vi har også tenkt at det er bedre å gå inn igjen FØR han bjeffer, sånn at han ikke blir så stressa og sånn at han skjønner at vi kommer tilbake uten at han må bjeffe. Men godt mulig det er feil.

Han har litt leker strødd utover stua, og har fått tyggebein å jobbe med uten at de har vært interessant når vi dro. Vi kan jo prøve å øke kvaliteten, fylt kong som du sier...

Er det andre ting vi kan gjøre for at han skal slutte å bjeffe om natta?

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg vil tippe at du har en halvannet år gammel helt normal terv. Ikke spesielt hormonell - men tenåring rett og slett.

Det at han plutselig bjeffer om natten kan jo være at han hører stemmer i hodet sitt - ikke unormalt på tenåringsbelgere det heller. Jeg ville imidlertid kanskje forsøkt å la han sove på gangen utenfor soverommet og sett om det hjalp.

Litt avhengig av hva han var vant til fra før - har du vurdert å låne ett bur og se om det funker? Om han har vært vant til det fra før på natten så kan det være at han i en overgangsperiode kanskje trenger det litt til. Litt sånn "avvenning" til bur om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han noe oppmerksomhet fra dere på natta eller dagen når han bjeffer eller overser dere han?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Han får vel oppmerksomhet, ja... Har prøvd mild "hei hei, vi er her", og i det siste har han fått et strengt nei.

Ignorering kan jo alltids funke?

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at du har en halvannet år gammel helt normal terv. Ikke spesielt hormonell - men tenåring rett og slett.

Det at han plutselig bjeffer om natten kan jo være at han hører stemmer i hodet sitt - ikke unormalt på tenåringsbelgere det heller. Jeg ville imidlertid kanskje forsøkt å la han sove på gangen utenfor soverommet og sett om det hjalp.

Litt avhengig av hva han var vant til fra før - har du vurdert å låne ett bur og se om det funker? Om han har vært vant til det fra før på natten så kan det være at han i en overgangsperiode kanskje trenger det litt til. Litt sånn "avvenning" til bur om du skjønner.

Han har pleid å sove i bur i et eget hunderom hvor hver hund har hvert sitt bur, så du har et godt poeng. :) Det kan prøves!

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du lagde denne tråden nå TS, satt å tenkte på bjeffende hund om natten bare en time tidligere :P

Men til temaet.

Jeg har en hund som har bjeffet endel om nettene, det har skyldes flere ting. Han har vært ung (er nå 4 år og endelig blitt ordentlig voksen i hodet), har hatt mye hjort og rev gående utenfor huset, og han har hatt tilgang på hele huset.

Etter at jeg begynte å ha han inne på rommet mitt hver natt så har han roet seg, men han har også trengt å bli voksen i hodet.

Min hund har nok vært ekstra stresset over at han har følt at han trengte å passe på boligen om natten, og når det da bor hjort og rev på gårdsplassen store deler av året så har ikke det hjulpet på bjeffingen til en pubertal BC gutt.

Har egentlig ingen konkrete råd til deg dessverre, men håper det løser seg om ikke så alt for lenge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Han har pleid å sove i bur i et eget hunderom hvor hver hund har hvert sitt bur, så du har et godt poeng. :) Det kan prøves!

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Det var du som har overtatt Storm?

I så fall så vil jeg tippe at det kanskje roer seg om du prøver med bur først og så gradvis venner han av med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som har overtatt Storm? I så fall så vil jeg tippe at det kanskje roer seg om du prøver med bur først og så gradvis venner han av med det :)
Det stemmer! :) Han er en skikkelig flott, snill vofs med mye lærelyst! Vi liker ham kjempegodt, sånn bortsett fra at han bjeffer om natta og strever med å lære seg å være alene... Jammen bra han er søt, myk og snill, hender det at vi sier til hverandre når han er umulius om natta... Men da prøver vi først bur. Vi har ingenting å tape på det :) Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...