Gå til innhold
Hundesonen.no

Forventet levetid på laptop


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte for drøye to år siden en ny laptop til 10.000kr

Har vært kjempe fornøyd med den, men de siste ukene har den startet med å henge seg opp.

Eks åpner mailen i outlook og fått et bilde/vedlegg som jeg skal lagre. Da henger den seg helt opp og jeg må starte outlook på nytt

Bruker Google Chrome og når jeg skal legge bilder på FB/bloggen min så henger den også, så jeg må starte chrome på nytt.

Hender at den henger seg opp når jeg ser på bilder (blar gjennom bilder), får ikke lagret word/excel dokumenter osv

Er det noe jeg kan gjøre med maskinen jeg har, eller må jeg bare innse at de ikke lever så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme... Har hatt min laptop til 6000 i 2 år, men nå har viften begynt å klikke og jeg har svidd bort halve bunnen i et uhell :P Tidligere laptoper har vart 2-3 år, men jeg har sjeldent lagt mye penger i de. 

Vel før de brenner opp så pleier man kanskje å rense viften ;-) noe jeg også gjør for folk hehe. Sfx sin forrige laptop tok jeg ut en halv Berner valp :-P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...min har holdt i 5år og er like fin fortsatt, og det er IKKE en laptop til 10000kr, snarere ca 4000kr om jeg ikke husker helt feil.
Kanskje jeg har vært skikkelig heldig med min?

Jeg er forsiktig med min, slår den alltid av etter bruk og den har aldri gått i bakken osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skolelaptop (PH probook ettellerannet) som har holdt i snart 4 år. Eller... jeg har måttet bytte batteri, få vifta renset et par ganger, fjerne noen virus og en sånn dings inni har gått fra kobberfarge til lettere svart, men den henger seg aldri opp og tilter ikke som en flymaskin som privatlaptopen til mange penger har gjort. Dette til tross for noen turer i gulvet, fra 30- i skolesekken til full start uten å ha "romtemperert" den først og en hel haug med ukritisk nedlasting av filmer, spill og diverse samt at den aldri er mer avskrudd en hvilemodus med mindre jeg er uten lader og den dør av seg selv.. Så jeg mener at en pc til 10 000 burde holde mye lenger en 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener batteriet har forventet levetid på 2 - 2,5 år.
Det er 5 års reklamasjons på en pc, tror jeg, så da er den vel ment å skulle holde i disse 5 årene, minus da batteriet siden det regnes som forbruksvare. (mrk: jeg tror, jeg vet ikke sikkert om det er sånn)

Betalte 3400,- for min i 2008. Den går fort varm, men har kjøling under, så det går bra. Skjermen virker ikke da, så jeg har ekstern skjerm. Man kan så vidt skimte skjermbildet om man har rett lys/skygge. Den er litt treg da, spesielt når jeg skal spille av youtube-filmer, men vet at med formatering så hadde det fiksa mye, og kanskje litt kjappere grafikkort (tror jeg det heter?) Jeg skal etter hvert kjøpe meg ny, men vet ikke hvilken type og hva som anbefales. Den skal ikke koste så mye, gjerrig er man. Har Compaq i dag, synes den er way bedre enn Aceren jeg fikk av fatter'n da skjermen på min røyk. Skjermen på den røyk også nemlig, og den stopper sånn fra tid til annen.

Noen som har tips til god pc, brukes til å laste ned diverse, bilderedigering, skriving, fjesern og lignende, i tillegg hender det seg at jeg ser på forhåndsvisninger av serier ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En laptop til 10k bør vare mer enn to år. Dvs, det bør strengt tatt alle laptoper. Men med mye reising kan disken slites en del. Det kan også ha med minnebruk og/eller diskplass å gjøre, eller virus/malware.

Jeg kjøpte en laptop til rundt 5k i 2010, og byttet den ut nå i høst. Jeg reiser en del og har stort sett med laptop, pluss at når jeg er hjemme så står den på 24/7. Den hadde nok fungert greit et år til, kanskje to (jeg byttet disk på den etter et drøyt år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Dell laptop til rundt 10.000,- og har hatt det i ca. 5 år. Måtte bytte batteri på den i fjor, men utenom det har det ikke vært noe tull med den. Men den jeg hadde før, en Acer til 5.000,- var kaputt etter knappa 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette bidrar sikkert med gode råd, ellers så vil kanskje diskopprydding/formatering hjelpe? Evt fjerne alt å legge inn på nytt? jeg har hatt 2 laptoper de siste 10 årene, ca 5 år på hver, billigste sort (2-3000,-) og ingen av dem har dødd. Den første ble byttet ut fordi strømledningen røyk (hund) å da hadde jeg unnskyldning til å kjøpe meg ny siden den alikevell var så gammel. :P Den siste lever fint enda, men det er en minipc og jeg hadde behov for en større pc, med bla cd/dvd spiller så da kjøpte jeg ny nå i år. Så spør du meg så burde en pc garantert leve mer enn 2 år, spesielt om den koster 10 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...