Gå til innhold
Hundesonen.no

Beholde en valp til den er 4-5 mnd


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Case:

Har en veldig seriøs kjøper fra Israel som ønsker valp. Vært mye i kontakt osv osv.

MEN den blir faktisk 4-5 mnd før den kan flytte. Jeg er jo litt kontroll freak og har jo ikke lyst til at den skal være andre steder enn det jeg kan kontroll på fram til det. Men jeg skal jo jobbe også..

Hvilken pris tenker dere er normalt å ta for noe slikt, jeg må evt plassere den ut til noen villige sjeler (som jeg stoler på) som har tid og kapasitet til å miljøtrene og sosialisere.

Men hva er normal "takst" på noe slikt? Er det noen som kan gi noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en som er villig til å ha hunden i 2-3 mnd så bør jo nesten den personen finne ut hvor mye hun/han ønsker for det og la valpekjøperen betale det. Kanskje noen synes det er så morsomt å ha en valp i et par mnd at de gjør det nesten gratis, til og med :teehe: Ekstrautgifter på mat og veterinær bør iallfall komme i tillegg.

Hvis det kan bli aktuelt å kjøpe valp fra valpekjøpere på et senere tidspunkt (antar jo bare at det er en oppdretter da) så vil det være en fordel å skape litt godvilje og ikke ta så mye, for det er ingenting som tyder på at mattilsynet skal endre reglene tilbake til at det blir mulig å importere valper under tre mnd igjen.

Jeg er en valpekjøper i samme situasjon som kjøperen din og er så heldig at oppdretteren synes det er helt greit å ha valpen frem til nesten 4 mnd. Det eneste de vil ha dekket er de ekstra utgiftene til mat og veterinær. Hun har sagt at hun kommer til å bruke ekstra tid på valpen og miljøtrene den under oppholdet. Men, de driver en gård så de har både mulighet til å ha med hundene til daglig og til å sette dem i hundegården når det trengs. En litt annen arbeidssituasjon enn du er i, sikkert.

Håper du finner ut av det, og artig å bli kontaktet fra Israel, da! Da vet du at ryktene går :thumbsup:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skulle ønske jeg hadde ett mer tilpasset "kennel" opplegg. Men det har jeg ikke her, heller ikke noe uteområde å være på uten tilsyn. Bor i rekkehus så da må man liksom ta mest mulig hensyn og rett som det er popper det unger opp i hagen min.

Hadde jeg hatt bedre mulighet så hadde jeg gjort det helt selv, og gjerne gratis. Men jeg unngår det her som jeg bor nå, men må man så må man om man sitter igjen med en valp. Men da er det jo ikke "planlagt".

Syns liksom det er vansklig å sette en pris på noe jeg hadde gjort gratis om jeg hadde hatt mulighet, utenom direkte utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg fikk 1500 kroner for å ha belgervalp i noen uker før den reiste til Australia. Jeg tenker at det er mye jobb med valp, så 1500 kroner pr. måned - minimum kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte rundt 1000-1500 mener jeg for at de hadde igjen pi. Kan finne euro summen etterpå. Det tok de for ekstra brydderi ol da de måtte ha hun 1,5 mnd ekstra for rabies. De måtte ha igjen fire valper som skulle ut av landet. Så ble jo litt ekstra jobb :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 1500 kroner for å ha belgervalp i noen uker før den reiste til Australia. Jeg tenker at det er mye jobb med valp, så 1500 kroner pr. måned - minimum kanskje.

Betalte rundt 1000-1500 mener jeg for at de hadde igjen pi. Kan finne euro summen etterpå. Det tok de for ekstra brydderi ol da de måtte ha hun 1,5 mnd ekstra for rabies. De måtte ha igjen fire valper som skulle ut av landet. Så ble jo litt ekstra jobb :-P

Takk, da har jeg ett par priser å forholde meg til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har også betalt 1500kr for at oppdretter skal ta seg av den pga det med rabies.

Det som var litt morsomt var at da de møttes så hadde valpen med en så stor bag med ting at den måtte sjekkes inn :teehe:

Var alt mulig av fine ting i bagen og det var ting for over 1500kr i den, snille oppdrettere :thumbsup:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av en dansk oppdretter at jeg bare måtte betale ekstra depositum.

Men disse er 2 stk, de eksporterer mange hunder og har rutiner for å holde igjen valper til rabiesvaksinen er klar. De leverte uansett ikke valper før de var 10 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalt nesten 4000 kr for å ha ekstra i nesten 2 mnd.

Ja jeg tror 100 kr dagen er en reel verdi om man faktisk skal gjøre en jobb med hunden og ikke bare ha den rundt seg. Det blir jo ca 1000 kr uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror 100 kr dagen er en reel verdi om man faktisk skal gjøre en jobb med hunden og ikke bare ha den rundt seg. Det blir jo ca 1000 kr uken.

Jeg ville også tatt ca 100kr pr dag, man må/bør jo gjøre litt med hunden også i form av trening osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det muligens opp til 20 uker gammel.

Hadde jeg kunne hatt den selv så hadde jeg gjort det gratis, men det kan jeg desverre ikke. Så da må man nesten betale noen andre for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det muligens opp til 20 uker gammel.

Hadde jeg kunne hatt den selv så hadde jeg gjort det gratis, men det kan jeg desverre ikke. Så da må man nesten betale noen andre for å gjøre det.

Ja den ser jeg :-) Jeg tenker at det er en del av jobben som oppdretter, men selvsagt må det være litt betaling om du får andre til å trå til. Helt klart ;-) Bra at du forsøker å finne en løsning, :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen raser er det vanlig å beholde valpene frem til 10-12 uker, uten at det er en prisøkning :-) Jeg tenker 1500-2000 høres greit ut.

Det er vel en vesentlig forskjell på

a) beholde valpen til den er 12 uker fordi det er normen i rasen at de ikke leveres før da

b) ikke ha kjøper til valpen når den er leveringsklar, og derfor ha den gående hjemme til rett hjem dukker opp

c) ha valpen etter at søsken er levert, fordi eier ikke er i stand til å ta imot valpen akkurat da, for eksempel ferieavvikling

d) ha valpen etter at søsken er levert, fordi eier bor i et land med krav til import

Ved punkt A og B tar en selvfølgelig ikke noe ekstra utover valpepris, ved punkt C mener jeg det kan legitimeres å ta noe ekstra avhengig av hvor lenge det er snakk om - det er forskjell på om valpen er åtte uker på fredag og hentes mandag, eller om du må ha valpen tre uker ekstra fordi ny eier har booket cruise akkurat da. Ved punkt D ville jeg aldri stusse på at oppdretter tar noe ekstra, i det minste for å dekke reelle utgifter. Det er ikke en del av oppdrettergjerningen å drive veldedighet - skulle jeg importere, ville heller ikke jeg forvente at de hadde valpen gratis i flere måneder.

Når det er sagt, er det jo lov til å være menneske oppi det hele, og tenke samarbeid og gjensidig hjelp. Jeg eksporterte ved mitt forrige kull, og valpen måtte være her til den var få dager unna fem måneder, og jeg tok ikke noe ekstra fordi jeg syntes valpen ble sprøtt dyr nok som det var, med diverse vaksiner, blodprøver, analyser, ormekurer, flåttbehandling, fly, karantene, you name it. De hundrelappene i V&H kunne jeg saktens spandere.

Så håper jeg vel på god karma, og at jeg kan være heldig en dag jeg skal importere og finne en oppdretter som ikke bare tenker business og sluttlinje. Selv om jeg vet om de som synes jeg var dumsnill ved å ha valpen tre måneder ekstra gratis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller inn et punkt i @SFX sin liste da det manglet e) ha valpen til den er 6-12 måneder fordi det er normen å garantere riktig bitt.
Jeg har kommet over oppdrettere som ikke ønsker å selge valp før den har fått alle voksne tenner, dvs. mellom 6-12 måneder. Slik at de kan garantere riktig bitt og en lovende kroppsbygning. Det synes jeg ikke er så dumt, for da slipper man å game når man ønsker en utstillings- og/eller avlshund. Klart det er uvant og rart, for vi er vant til å hente valp ved 8 ukers alderen. Disse oppdretterne tar selvfølgelig ikke ekstra betalt for valpene i perioden, men disse selges til en dyrere pris da de har en slik garanti.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller inn et punkt i @SFX sin liste da det manglet e) ha valpen til den er 6-12 måneder fordi det er normen å garantere riktig bitt.
Jeg har kommet over oppdrettere som ikke ønsker å selge valp før den har fått alle voksne tenner, dvs. mellom 6-12 måneder. Slik at de kan garantere riktig bitt og en lovende kroppsbygning. Det synes jeg ikke er så dumt, for da slipper man å game når man ønsker en utstillings- og/eller avlshund. Klart det er uvant og rart, for vi er vant til å hente valp ved 8 ukers alderen. Disse oppdretterne tar selvfølgelig ikke ekstra betalt for valpene i perioden, men disse selges til en dyrere pris da de har en slik garanti.

Interessant, er dette normalt i puddelmiljøet? Og gjør en det da med hele kullet? Eller kun for de valpekjøperne som er interessert i avl og utstilling? Hva skjer om valpen/unghunden likevel har feil bitt?

Og gis det tilsvarende garantier for andre eksteriørfeil? Og hva er kriteriene? Altså, hva garanterer en på andre eksteriøre trekk? At hunden er av CK-kvalitet? At den er bra nok for very good?

Jeg har aldri hørt det som en bevisst strategi i de rasemiljøene jeg vanker, det er derfor jeg spør.

Derimot vet jeg om hunder som har endret bitt helt opp i fireårsalderen.

Bitt og tannsett er jo ikke det samme, da det er hvordan kjevene utvikler seg som avgjør førstnevnte - og siden underkjeven er det siste som kommer, kan bittet være i endring over lang tid. Jeg vet om hunder som har gått fra korrekt til feil bitt i voksen alder, og jeg vet om hunder som har gått fra feil bitt til korrekt bitt når kjeven er ferdig utviklet.

Jeg har forståelse for at eksempelvis en ettåring som er ferdig røntget, har korrekt bitt, er godt konstruert og ser lovende ut selges til mer enn valpepris. Men i mine øyne er ikke et lovende enkeltindivid isolert sett et avlsdyr - for meg er helheten i kullet vel så viktig, så jeg ville ikke betalt mye mer for en unghund - da venter jeg heller til hele kullet er røntget, har utviklet seg og en kan si mer om hva de er. Altså, jeg er mer interessert i å kjøpe en toåring til 30.000 eller en åtte uker gammel valp til 15.000, enn å kjøpe en på ni måneder til 20.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller inn et punkt i @SFX sin liste da det manglet e) ha valpen til den er 6-12 måneder fordi det er normen å garantere riktig bitt.

Jeg har kommet over oppdrettere som ikke ønsker å selge valp før den har fått alle voksne tenner, dvs. mellom 6-12 måneder. Slik at de kan garantere riktig bitt og en lovende kroppsbygning. Det synes jeg ikke er så dumt, for da slipper man å game når man ønsker en utstillings- og/eller avlshund. Klart det er uvant og rart, for vi er vant til å hente valp ved 8 ukers alderen. Disse oppdretterne tar selvfølgelig ikke ekstra betalt for valpene i perioden, men disse selges til en dyrere pris da de har en slik garanti.

de tar jo ekstra betalt ved at de selger valpen dyrere? Og får den ikke riktig bitt så selger de den vel da rimeligere pga utstillingsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...