Gå til innhold
Hundesonen.no

Hamstertråden!


SunsetYang
 Share

Recommended Posts

Er det noen med hamster/dverghamster her? Del gjerne bilder, erfaringer, tips osv! Selv får jeg hjem en dverghamster om omtrent to uker :) Venter spent på bilder siden de nettopp har åpnet øynene! Er det mulig å sørge for riktig ernæring uten å kjøpe "tørrfor" til de? Har kjøpt inn multivitaminer, og noen gnageballer med lursern - hva i alle dager er det for noe egentlig? Vurderte å kjøpe stenger med reker som tilskudd av animalskt protein, men gudameg hvor mye tilsetningsstoffer det var i de. Kan man ikke bare tørke reker i ovnen som med hundegodbiter og gi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnagerballer med lucerne hørtes ut som noe kjedelige greier som bare er en ball fremfor en gnagerstang :P

Du kan tørke reker i ovnen ja, men du trenger ikke tørke de engang.

Rå kjøttdeig og rå kjøttbiter er også noe de pleier å like godt.

Jeg har ikke erfaring eller hørt om noen som ikke fòrer hamsteret sitt med pellets/tørrfòr. Selv bruker jeg care+. Jeg brukte oxbow en periode men gikk igrunn bort ifra det igjen da det ble helt latterlig dyrt med 3 hamstere.

Så jeg kan absolutt anbefale begge deler. Gnagerblanding ville jeg droppet, mye bedre å gi dem et stabilt inntak av vitaminer når de spiser så lite som de gjør. Da kan det gå mange dager mellom hver gang de spiser en bit med riktig næringsinnhold.

I tillegg tror jeg care+ smaker mye mer enn oxbow, de kunne la oxbowen ligge igjen i flere dager, mens care+ ble hamstret og lagt i sovehusene dems med en gang.

Hva slags multivitaminer er det du har kjøpt? Har aldri hørt om multivitaminer til hamster før. Sånn guffe til å blande i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnagerballer med lucerne hørtes ut som noe kjedelige greier som bare er en ball fremfor en gnagerstang :P

 

Du kan tørke reker i ovnen ja, men du trenger ikke tørke de engang. 

Rå kjøttdeig og rå kjøttbiter er også noe de pleier å like godt. 

 

Jeg har ikke erfaring eller hørt om noen som ikke fòrer hamsteret sitt med pellets/tørrfòr. Selv bruker jeg care+. Jeg brukte oxbow en periode men gikk igrunn bort ifra det igjen da det ble helt latterlig dyrt med 3 hamstere. 

Så jeg kan absolutt anbefale begge deler. Gnagerblanding ville jeg droppet, mye bedre å gi dem et stabilt inntak av vitaminer når de spiser så lite som de gjør. Da kan det gå mange dager mellom hver gang de spiser en bit med riktig næringsinnhold. 

I tillegg tror jeg care+ smaker mye mer enn oxbow, de kunne la oxbowen ligge igjen i flere dager, mens care+ ble hamstret og lagt i sovehusene dems med en gang. 

 

Hva slags multivitaminer er det du har kjøpt? Har aldri hørt om multivitaminer til hamster før. Sånn guffe til å blande i vannet? 

Jeg tenkte at jeg har jo alltid nøtter, frø, grønnsaker, frukt og kjøtt liggende, kan man ikke like gjerne gi det friskt? Skal sjekke ut care+ :) Det er sånne for å blande i vannet ja, hun jeg kjøper hamster av bruker samme greia, og de hadde mildt sagt flott pels.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vitamin i vann er mer tull enn noe annet egentlig. Det har en virkning i noen få timer, deretter dør vitaminene. Har ikke vitaminene blitt oppbevart riktig frem til det kommer i vannet har det ikke noen virkning i det hele tatt.

Mine har kjempeflott pels og aldri fått vitaminer i vannet sitt ;)

Råforing av hamster hørtes spennende ut, håper du oppdater mer og forteller hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vitamin i vann er mer tull enn noe annet egentlig. Det har en virkning i noen få timer, deretter dør vitaminene. Har ikke vitaminene blitt oppbevart riktig frem til det kommer i vannet har det ikke noen virkning i det hele tatt.  

Mine har kjempeflott pels og aldri fått vitaminer i vannet sitt ;)

 

Råforing av hamster hørtes spennende ut, håper du oppdater mer og forteller hvordan det går! 

Haha, bra det ikke kostet mange kronene da :P Skal såklart oppdatere etter hvert :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hamster lenger, men har hatt, jeg elsker hamstre å skulle gjerne hatt, men jeg har ikke ork til det nå.

Har hatt 5 hamstre på rekke og rad, Davis, Dranzer, Tussi, Valentino og Vegeta :)

Davis hadde jeg fra 4 April 2003 til 13 April 2005, absolutt min aller mest spesielle hamster.

943084_4934448438856_1447717958_n.jpg

Vegeta <3 Han og Mikkel var venner gjennom sprinklene :P

226061_2125903386985_5233308_n.jpg

Valentino:
8830_1219603010042_7967935_n.jpg

Han ble så sint for at han ikke fikk ut jordbær godteriet at han angreip metallet den hang i :P

8830_1219603050043_522795_n.jpg

Jeg hadde jo aldri sett dette mønsteret før, så jeg kalte han den lille Engelsk Setter hamsteren min, fordi mønsteret minte meg på farfar sin Engelsk Setter :)
8830_1219603090044_1733566_n.jpg

Jeg har ikke bilder av Tussi og Dranzer på maskinen lengre, jeg mistet de få jeg hadde når harddisken tok kvelden :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hamster lenger, men har hatt, jeg elsker hamstre å skulle gjerne hatt, men jeg har ikke ork til det nå.

 

Har hatt 5 hamstre på rekke og rad, Davis, Dranzer, Tussi, Valentino og Vegeta :) 

 

Davis hadde jeg fra 4 April 2003 til 13 April 2005, absolutt min aller mest spesielle hamster.

Postet bilde

Vegeta <3 Han og Mikkel var venner gjennom sprinklene :P

Postet bilde

 

Valentino:

Postet bilde

Han ble så sint for at han ikke fikk ut jordbær godteriet at han angreip metallet den hang i :P

Postet bilde

Jeg hadde jo aldri sett dette mønsteret før, så jeg kalte han den lille Engelsk Setter hamsteren min, fordi mønsteret minte meg på farfar sin Engelsk Setter :)

Postet bilde

 

Jeg har ikke bilder av Tussi og Dranzer på maskinen lengre, jeg mistet de få jeg hadde når harddisken tok kvelden :(

Såå stilig mønster på Valentino da! Ser likheten med ES ja :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri eid mitt eget hamster, men har passet endel vordende hamstetmødre fra jobb frem til ungene er leveringsklare. Jeg har fora de på vom og hundemat jeg! Haha, i tillegg til hamsterpellets og frukt/grønt selvsagt, men ja, det falt veldig i smak hos hamsterne hvertfall.

Ellers kan jeg anbefale deg å kjøpe sirisser (små gresshopper) på dyrebuttikken og slippe inn i buret, da må hamsteren jakte på og fange de selv :D

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hamster før, drev oppdrett samtidig som jeg drev med tamrotter. Jeg hadde 4 syriske hamstere. 2 av de var angora, Pjusken (viltfaget) og Tassen(albino). Disse fikk 2 kull med 9 unger i det første, og 4 unger i det andre. Nydelig gemytt på de! Hadde også en særing av en normal pelset syrer som het Nala(cremefarget), hun ville aldri ha noen kull. Jeg hadde også en dverg mascot som het Tommy Valentino, han var faktisk den som ble tammest.

Jeg har faktisk bare bilde av dvergen, han var shapir blå. (den hvite på bildet er et kullsøsken)

577042_10151208822585091_1500093595_n.jp

Herregud, det er faktisk snart 10 år siden nå :-O!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hamster før, drev oppdrett samtidig som jeg drev med tamrotter. Jeg hadde 4 syriske hamstere. 2 av de var angora, Pjusken (viltfaget) og Tassen(albino). Disse fikk 2 kull med 9 unger i det første, og 4 unger i det andre. Nydelig gemytt på de! Hadde også en særing av en normal pelset syrer som het Nala(cremefarget), hun ville aldri ha noen kull. Jeg hadde også en dverg mascot som het Tommy Valentino, han var faktisk den som ble tammest.

Jeg har faktisk bare bilde av dvergen, han var shapir blå. (den hvite på bildet er et kullsøsken)

577042_10151208822585091_1500093595_n.jp

Herregud, det er faktisk snart 10 år siden nå :-O!

Så søt han var :D

Kan jeg spørre hva du ville anbefalt som sovehule-fyll? Ser liksom ikke helt for meg at bomull og papir er så spiselig og ufarlig som det står på pakkene... Jeg heller mer mot halm av havre (uten tilsetninger), det må da være lunt og spisevennlig?

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt han var :D

Kan jeg spørre hva du ville anbefalt som sovehule-fyll? Ser liksom ikke helt for meg at bomull og papir er så spiselig og ufarlig som det står på pakkene... Jeg heller mer mot halm av havre (uten tilsetninger), det må da være lunt og spisevennlig?

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Jeg bukte høy til mine. Ikke stivt stråhalm, men mykt og spisevennelig høy, mer som gress liksom. De var også veldig glad i å lage reder av dopapir :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg bukte høy til mine. Ikke stivt stråhalm, men mykt og spisevennelig høy, mer som gress liksom. De var også veldig glad i å lage reder av dopapir :) 

Det ble høy, var i dyrebutikk og tok på de forskjellige typene :P Halm var virkelig stivt! Forøvrig fikk jeg se bilde av nurket for første gang nå:

post-12863-1399039728,1855_thumb.jpg

Så liiiten :o

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble høy, var i dyrebutikk og tok på de forskjellige typene :P Halm var virkelig stivt!

To gode naboer selger en pakke med 500g. Det høyet kalles kosehøy. Les mer om det her:

http://www.togodenaboer.no/To_Gode_Naboer/Gnager_-_forskjellig_hy.html

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mine hamstere!

11954_757319827645690_324103687529596181

Dette er Bitz. Hun heter Bitz fordi hun biter så fælt, det har hun forsåvidt alltid gjort.

Hun er født 10.12.13.

10301436_757320554312284_108101085239908

Dette er Min Dyreverden's Bea. Bea er en nydelig hamster med verdens herligste personlighet. Hun er født 26.06.13.

1797558_757320624312277_7799700361469618

Kjapz! Hun er så fantastisk skjønn og minner meg om mitt første hamster som også het Kjapz... Hun er født 17.08.12 så hun begynner å bli en gammel dame.

10268705_757320814312258_909447740289117

Hamster! Hamster er også helt vanvittig nydelig. Jeg har bare hatt henne noen dager men fy søren for en snill og god hamster! Hun er født oktober/november 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gode naboer selger en pakke med 500g. Det høyet kalles kosehøy. Les mer om det her: 

 

http://www.togodenaboer.no/To_Gode_Naboer/Gnager_-_forskjellig_hy.html

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mine hamstere!

 

Postet bilde

Dette er Bitz. Hun heter Bitz fordi hun biter så fælt, det har hun forsåvidt alltid gjort.

Hun er født 10.12.13. 

 

Postet bilde

Dette er Min Dyreverden's Bea. Bea er en nydelig hamster med verdens herligste personlighet. Hun er født 26.06.13. 

 

Postet bilde

Kjapz! Hun er så fantastisk skjønn og minner meg om mitt første hamster som også het Kjapz... Hun er født 17.08.12 så hun begynner å bli en gammel dame. 

 

Postet bilde

Hamster! Hamster er også helt vanvittig nydelig. Jeg har bare hatt henne noen dager men fy søren for en snill og god hamster! Hun er født oktober/november 2013. 

Sååå fine hamstere! :D

De hadde jo masse fancy høy :P Rart jeg ikke visste om den siden, har brukt "noen" timer på å finne nettsider med ting til hamster :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er det mulig med overvektig hamster? Synes de ser feite ut :o Og de fores 100% naturlig! Friske grønnsaker, frukt og bær, alltid tilgang til høy, litt nøtter og forskjellige kornsorter, alt etter hva jeg har i skapene :) Er forøvrig to gutter jeg har, kullsøsken. Helt utrolig hvor stor forskjell det er på personlighetene! Den ene grafser og hopper tulling mot burveggene så fort den ser folk, og kommer løpende opp i hånden om man putter den i buret. Den andre foretrekker å snuse på fingrene gjennom gitteret, må "fanges" når han skal ut av buret, og sitter rolig i hånda kun dersom den får mat :P

Selvsagt måtte de ha ytterst merkelige navn ;)

Zima Káhlua

post-12863-1401227396,3307_thumb.jpg

Zumerki Nogi:

post-12863-1401227921,5113_thumb.jpg

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...