Gå til innhold
Hundesonen.no

Naomi (7) skambitt av politihund


Justisia
 Share

Recommended Posts

Men Fido må fratas eier og aller helst dø. Denne saken understreker at en del oppdrettere og politifolk ikke har en anelse om hva de begir seg ut på når man ønsker seg det heiteste av det heiteste. Dette er baksiden av medaljen.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En eier med kompetanse tar ansvar og avliver en hund om den utgjør en fare for samfunnet. Det handler ikke om å peke fingeren på hunden, det handler ikke om å fordele skyld i det hele tatt. Det hand

Jeg kommer på rundt 5 millioner grunner til å avlive friske hunder som skambiter mennesker bare her til lands. Min sønn er en av de.

Jeg grøsser inni meg. Mener du helt oppriktig at om din hund hadde bitt jenta slik denne hunden bet jenta så hadde du ikke avlivet? Det er sjokkerende for å være helt ærlig. Klarer man ikke dette i

Guest Belgerpia

Men Fido må fratas eier og aller helst dø. Denne saken understreker at en del oppdrettere og politifolk ikke har en anelse om hva de begir seg ut på når man ønsker seg det heiteste av det heiteste. Dette er baksiden av medaljen.

...etter helgen så tenker jeg at oppdrettere kanskje ikke har all skyld..... jeg tror etter denne helgen at det handler langt mer om helt feil fokus i treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tatt omfattende tester av hunden, men sier de ikke finner noe galt med den. Hva med det faktum at den syns et lite barn var en så stor trussel at den behøvde å gå til angrep? Litt lengre nede står det: "Den er hjemme av dyrevernhensyn: Den begynte å bite seg selv og en veterinær avgjorde at det var best for den at den kom hjem."...

Her er det mye som skurrer...

Stakkars, stakkars lille jente :no:

Uten at utfallet blir noe bedre, men jeg vil anta at det kanskje ikke er trussel som trigget angrepet , men kanskje heller jakt. Ikke noe bedre altså, men bare sånn ifht at du spør hva som gjør at den synes et barn er en stor trussel.

Helt grusomt, dog ikke overaskende. Politiet har hatt mange grove uhell de siste åra, og når man vet hvilke hunder de setter i trening så er det ingen bombe at slikt skjer.. Uten å dra alle under en kam så begynner jeg å få lite tiltro både til hundetrenere, hunder, instruktører og testledere i politiet.. Det er alt for mye "dritt" både på mennesker og hunder tilknyttet. Og fåtallet blir avlivet etter uhell.

Personlig kjøper jeg ikke argumenter om ressurser osv, en skarptrent hund som kanskje skal slippes løs etter folk rundt andre folk, folk som er stresset og kanskje reagerer irrasjonelt, bør jaggu være litt stabil i toppen. Ja, jeg vet at de må ha en liten "nerve" men det er forskjell på det å det å bite uhemmet eller å ikke klare å skille på oppgavene. Ikke alle som har bitt er skarptrent heller og ikke alle som ble bitt har gjort noe som kunne ligne på noe stressende eller truende. Hundene lever fortsatt..

Nå mener jeg ikke nødvendigvis at alle skal avlives, men det er en rød tråd her som tyder på at loven ikke gjelder for politiet og at de gjør som de vil, og det er feil.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...etter helgen så tenker jeg at oppdrettere kanskje ikke har all skyld.... jeg tror etter denne helgen at det handler langt mer om helt feil fokus i treningen.

Tja, jeg tviler på at det har så mye med trening å gjøre. De aller beste arbeidshundene jeg kjenner, med stor kamplyst, ekstrem byttedrift og med mot og nerver som matcher, er noen av de mest stabile familiehundene jeg kjenner. Jeg tror denne og tilsvarende episoder hviler mye på avl, som igjen gjenspeiler etterspørselen. Jeg vet om en heit og veldig arbeidsvillig hund som beit seg fast i hvem som helst og hva som helst hvis han bare en ørliten trigger, som et lett dytt i siden. Han ble solgt til brukshjem. En annen heit hund drepte en mindre hund (10 kilo ca) før fylte ni måneder. Denne ble også solgt som brukshund og siden brukt i avl. And so on. Jeg tror nok fortsatt det har mye med avl å gjøre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg ble nysgjerrig jeg, hva mener du? :)

+1

Nå har det vel vært nok av eksempler på hvordan observasjoner av trening av tjenestehunder kan oppfattes så til de grader feil at jeg dør av nysgjerrighet.

Kjedelig sak, fremtiden til hunden er vel absolutt diskuterbart. Men jeg syns det blir lite nyansert når journalistikken er basert på bitre foreldre i frykt. Leste akkurat saken på nrk.no og det handler minst like mye om å få politimannen dømt som å få hunden avlivet. Jeg klarer ikke helt å forholde meg til sånt fjas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Nå har det vel vært nok av eksempler på hvordan observasjoner av trening av tjenestehunder kan oppfattes så til de grader feil at jeg dør av nysgjerrighet.

Det var ikke under trening, men under tester. Såpass vet jeg, derfor er jeg nysgjerrig på resten @Belgerpia (ta det gjerne på pm om du heller vil det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hundefører blir angrepet, så skal politihunden angripe på eget initiativ. Hunden skal ikke bare sitte der og vente på en kommando. Det er den trent til.

Joda, men det er en helt annen situasjon enn det var i denne saken. Her lå hundefører og sov og hunden angrep noen som falt og laget hyl og skrål.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...etter helgen så tenker jeg at oppdrettere kanskje ikke har all skyld.... jeg tror etter denne helgen at det handler langt mer om helt feil fokus i treningen.

Trening har nok litt av skylda, men det ligger i bikkja. Vil vel si at om vi skal dele ut skyld, får oppdrettere og hundeførere ta halvparten hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Trening har nok litt av skylda, men det ligger i bikkja. Vil vel si at om vi skal dele ut skyld, får oppdrettere og hundeførere ta halvparten hver.

Helt for deling, men om man lar være å kjøre bikkjene så vanvittig opp i stress så er jo sannsynligheten for at hunden selv gjør en avveining før den handler på egen hånd litt større............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt for deling, men om man lar være å kjøre bikkjene så vanvittig opp i stress så er jo sannsynligheten for at hunden selv gjør en avveining før den handler på egen hånd litt større......

Selvsagt, men stresset ligger også der fra før av. Og jakta og lysta til å bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det var ikke under trening, men under tester. Såpass vet jeg, derfor er jeg nysgjerrig på resten @Belgerpia (ta det gjerne på pm om du heller vil det)

Det går for meg for det samme. Har man ingen forutsetninger for hva som spesifikt kreves av tjenestehunder har man heller ingen forutsetninger for å forstå hva som skjer på disse testene som på ingen måte kan sammenlignes med kjente sivile tester..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går for meg for det samme. Har man ingen forutsetninger for hva som spesifikt kreves av tjenestehunder har man heller ingen forutsetninger for å forstå hva som skjer på disse testene som på ingen måte kan sammenlignes med kjente sivile tester..

Vi har nok ingen forutsetning til å forstå spesifikt hva som kreves av tjenestehunder, vi som bare driver med sivile tester. Det er nok derfor det blir avisoverskrifter når tjenestehunder biter, fordi det egentlig kreves at de er sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vi har nok ingen forutsetning til å forstå spesifikt hva som kreves av tjenestehunder, vi som bare driver med sivile tester. Det er nok derfor det blir avisoverskrifter når tjenestehunder biter, fordi det egentlig kreves at de er sånn :)

Har da ikke sagt noe om at det kreves at de er sånn. Spar deg for oppgulpet jeg har heller ikke nevnt noe om "dere" som driver med sivile tester. Jeg snakker om gjennomsnittlige hundeiere, ingen grunn til å gå i skyttergravene.

Ja, å lese, høre om noen som har observert trening og/eller test av tjenestehunder blir for meg som å lese det i vg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ikke sagt noe om at det kreves at de er sånn. Spar deg for oppgulpet jeg har heller ikke nevnt noe om "dere" som driver med sivile tester. Jeg snakker om gjennomsnittlige hundeiere, ingen grunn til å gå i skyttergravene.

Okay? Du skreiv:

Nå har det vel vært nok av eksempler på hvordan observasjoner av trening av tjenestehunder kan oppfattes så til de grader feil at jeg dør av nysgjerrighet.

Og fikk svar:

Det var ikke under trening, men under tester. Såpass vet jeg, derfor er jeg nysgjerrig på resten @Belgerpia (ta det gjerne på pm om du heller vil det)

Hvorpå du svarer igjen:

Det går for meg for det samme. Har man ingen forutsetninger for hva som spesifikt kreves av tjenestehunder har man heller ingen forutsetninger for å forstå hva som skjer på disse testene som på ingen måte kan sammenlignes med kjente sivile tester..

Men klart, det var ikke snakk om "oss", selv om dere lurer på hva Belgerpia har sett i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men klart, det var ikke snakk om "oss", selv om dere lurer på hva Belgerpia har sett i helgen.

Hvem oss? Jeg vet ikke hvor mange brukere det er her på sonen jeg, eneste jeg vet er at alt ikke handler om deg.

Belgerpia er for meg en helt tilfeldig anonym bruker av sonen , en hvemsomhelst som i helgen tilfeldigvis har oberservert en test av tjenestehunder og sett " ett eller annet" som må deles på PM mellom de innvidde. Hvordan og hvorfor skal jeg forholde meg til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem oss? Jeg vet ikke hvor mange brukere det er her på sonen jeg, eneste jeg vet er at alt ikke handler om deg.

Mannehukommelse de luxe.. La oss gå gjennom dette en gang til? Det begynner her:

+1

Nå har det vel vært nok av eksempler på hvordan observasjoner av trening av tjenestehunder kan oppfattes så til de grader feil at jeg dør av nysgjerrighet.

Kjedelig sak, fremtiden til hunden er vel absolutt diskuterbart. Men jeg syns det blir lite nyansert når journalistikken er basert på bitre foreldre i frykt. Leste akkurat saken på nrk.no og det handler minst like mye om å få politimannen dømt som å få hunden avlivet. Jeg klarer ikke helt å forholde meg til sånt fjas.

Her antyder du at f.eks Belgerpia ikke har oppfattet sine observasjoner riktig.

Det var ikke under trening, men under tester. Såpass vet jeg, derfor er jeg nysgjerrig på resten @Belgerpia (ta det gjerne på pm om du heller vil det)

Margrete påpeker at det ikke var en hund som ble trent, men testa.

Det går for meg for det samme. Har man ingen forutsetninger for hva som spesifikt kreves av tjenestehunder har man heller ingen forutsetninger for å forstå hva som skjer på disse testene som på ingen måte kan sammenlignes med kjente sivile tester..

Det er jo ett fett for deg, har man ingen forutsetning for å forstå hva som skjer på test (her antyder du igjen at Belgerpia ikke forstår hva hun har sett), selv om du ikke aner hva for slags test hunden Belgerpia snakker om har gått. Det var forøvrig en sivil en.

Vi har nok ingen forutsetning til å forstå spesifikt hva som kreves av tjenestehunder, vi som bare driver med sivile tester. Det er nok derfor det blir avisoverskrifter når tjenestehunder biter, fordi det egentlig kreves at de er sånn :)

Jeg svarer - som du helt riktig observerer - noe sarkastisk.

Har da ikke sagt noe om at det kreves at de er sånn. Spar deg for oppgulpet jeg har heller ikke nevnt noe om "dere" som driver med sivile tester. Jeg snakker om gjennomsnittlige hundeiere, ingen grunn til å gå i skyttergravene.

Ja, å lese, høre om noen som har observert trening og/eller test av tjenestehunder blir for meg som å lese det i vg.

Du er ikke den første som beskylder oss "sivilister" (du skjønner, Belgerpia og jeg er stort sett på de samme sivile testene, vi) for å egentlig ikke ha peiling. Du blir neppe den siste. Det er besides the point, poenget var at tjenestehunder ikke skal bite på eget initiativ så sant det ikke er snakk om en reell trussel - og en hund som tar en liten unge som ruller rundt på bakken som en reell trussel, burde neppe være tjenestehund, enten fordi den mangler noe i mentaliteten, eller fordi den er for dårlig trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du er ikke den første som beskylder oss "sivilister" (du skjønner, Belgerpia og jeg er stort sett på de samme sivile testene, vi) for å egentlig ikke ha peiling. Du blir neppe den siste.

Hvordan skal jeg som ikke er en del av klanen gjette meg til sånt? Poenget mitt står fortsatt, like idiotisk som om jeg skal dra på ett AG-stevne en helg for så gå på nettet å fortelle om hvordan de skal gjøre det på landslaget uten engang fortelle hva jeg har sett. Tror du jeg ville blitt tatt seriøst? Og når det attpåtil bare konkluderes uten engang nevne noe som helst av hva som ble observert kan dessverre ikke jeg forholde meg til det.

Ha en fortsatt fin sommerdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg som ikke er en del av klanen gjette meg til sånt? Poenget mitt står fortsatt, like idiotisk som om jeg skal dra på ett AG-stevne en helg for så gå på nettet å fortelle om hvordan de skal gjøre det på landslaget. Tror du jeg ville blitt tatt seriøst? Og når det attpåtil bare konkluderes uten engang nevne noe som helst av hva som ble observert kan dessverre ikke jeg forholde meg til det.

Ha en fortsatt fin sommerdag. :)

Vi har diskutert hvorvidt vi som funksjonærer på test burde la hunder vi veit kommer til å bite fortsette en test tidligere, du og jeg, så du hadde ikke trengt å gjette deg til noe utover det at det kanskje var en sammenheng der, særlig når Margrete påpekte for deg at det var snakk om en testsituasjon. Er sammenligningen din med agility reell, så bør du ha trent agility i noen år, så jeg veit ikke jeg - ville du bli tatt seriøst?

Ha en fin sommerdag du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig sak!

Jeg er vanligvis imot avliving av hunder, ettersom jeg mener at det er forskjell på bitt og situasjoner, men i denne situasjonen: avliv hunden. En politihund skal IKKE angripe på eget initiativ. ALDRI. At den gjorde det viser at den ikke er god nok, og at det er sjanse for at det skal skje igjen. Et helt nabolag skal ikke måtte gå rundt og være redde. En malle er en stor hund, det er MYE hund, og denne er trent i å angripe. Vanligvis vil hundene klare å skille situasjonene, men denne gjør det tydeligvis ikke.

What she said.

Helt utrolig tragisk at denne hunden får leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går for meg for det samme. Har man ingen forutsetninger for hva som spesifikt kreves av tjenestehunder har man heller ingen forutsetninger for å forstå hva som skjer på disse testene som på ingen måte kan sammenlignes med kjente sivile tester..

Jeg mener at en skal gå et skritt lengre, i tilfelle noen skulle forstå, likevel. Det som skjer på tester i Norge, skal hemmeligholdes. Det må ikke komme ut. Det er et mysterium, og må forbli det.

Det som skjer i virkelige situasjoner, teller ikke. De hemmelige testene ingen andre forstår, viser noe annet.

Som her:

EDIT: Dette var en reéll situasjon.

Hvis barn i slike situasjoner, blir hysteriske og motsetter seg at politiet tar dem, kjemper imot og angriper og hyler og skriker, er det helt naturlig, at hunden river barnet i fillebiter. Den er trent til det, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

@2ne og @Belgerpia Jeg syns det er lite profesjonelt å diskutere hunder som har vært på test, på et forum. Som NKK representanter forventes det en annen holdning fra dere.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barn i slike situasjoner, blir hysteriske og motsetter seg at politiet tar dem, kjemper imot og angriper og hyler og skriker, er det helt naturlig, at hunden river barnet i fillebiter. Den er trent til det, faktisk.

De er trent til og ikke gi seg, ja. Men det har ingen ting med å forbinde lyd eller skrik med å angripe noen. En mentalt frisk hund har ingen problem med å skille noen som faller, hyler bare fordi eller fekter med armene med noen som er truende, to veldig forskjellige ting, med et hav av forskjellige signaler, i fremtoning og kroppsspråk. På samme måte som du selv sikkert lett ser forskjell på en person som er sur eller bare snakker høyt. En som er truende eller bare fleiper. En som snubler og en som forsøker å overfalle deg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...