Gå til innhold
Hundesonen.no

Naomi (7) skambitt av politihund


Justisia
 Share

Recommended Posts

artikkel

ØSTFOLD (VG) Naomi Funkner (7) ble brutalt angrepet av naboens politihund i fjor høst. Hunden er ikke avlivet, og familien er redde hver gang de går ut på gårdsplassen.

May Linda Funkner opplevde alle mødres verste mareritt da hennes syv år gamle datter ble angrepet av en politihund i september i fjor. Saken er nå henlagt på grunn av bevisets stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En eier med kompetanse tar ansvar og avliver en hund om den utgjør en fare for samfunnet. Det handler ikke om å peke fingeren på hunden, det handler ikke om å fordele skyld i det hele tatt. Det hand

Jeg kommer på rundt 5 millioner grunner til å avlive friske hunder som skambiter mennesker bare her til lands. Min sønn er en av de.

Jeg grøsser inni meg. Mener du helt oppriktig at om din hund hadde bitt jenta slik denne hunden bet jenta så hadde du ikke avlivet? Det er sjokkerende for å være helt ærlig. Klarer man ikke dette i

De har tatt omfattende tester av hunden, men sier de ikke finner noe galt med den. Hva med det faktum at den syns et lite barn var en så stor trussel at den behøvde å gå til angrep? Litt lengre nede står det: "Den er hjemme av dyrevernhensyn: Den begynte å bite seg selv og en veterinær avgjorde at det var best for den at den kom hjem."...

Her er det mye som skurrer...

Stakkars, stakkars lille jente :no:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at pi Dahl som selv er gammel hundefører, og tidligere sjef for politiets hundetjeneste, kommer med en god forklaring på hundens reaksjonsmønstre ang beskyttelse, flokktilhørighet osv.

Det feil å skrive at hunden oppfatter 7 åringen som en så stor trussel osv. Man må hevne å se helheten i situasjonen når ungen begynner å fekte med armer og bein, hyle og skrike så kan nok dette utløse denne type atferd hos en slik hund. Selv om det er svært uheldig, og at det ikke skal skje.

For øvrig kritiseres jo myndighetene stadig i lignede saker, og hunder unnskyldes over en lav sko. Men denne hunden er åpenbart testet grundig uten at det finnes noe "feil" på hunden. Og det må vel være bra at den ert blitt testet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting at skriking og fekting kan utløse ting. Men det hjelper da egentlig ikke? Det SKAL ikke skje. Og om det skjer, så er det ingen andre som hadde beholdt bikkja levende etter å ha påført et barn så store skader. Det SKJER faktisk ikke, om bikkja hadde tilhørt "mannen i gata". (jo da, en hundeeier prøvde å holde liv i en hund som hadde gjort noe tilsvarende - og med liknende unnskyldning, for et år eller to siden? Men bikkja BLE avlivet. Skulle bare mangle!!!)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting at skriking og fekting kan utløse ting. Men det hjelper da egentlig ikke? Det SKAL ikke skje. Og om det skjer, så er det ingen andre som hadde beholdt bikkja levende etter å ha påført et barn så store skader. Det SKJER faktisk ikke, om bikkja hadde tilhørt "mannen i gata". (jo da, en hundeeier prøvde å holde liv i en hund som hadde gjort noe tilsvarende - og med liknende unnskyldning, for et år eller to siden? Men bikkja BLE avlivet. Skulle bare mangle!!)

Helt enig. Ingen andre hunder ville beholdt livet etter et slikt angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å slenge ut noen tanker, ikke meninger - men tanker rundt dette med forskjell i behandling og utfall av saker.

Hunden er en ressurs for politiet. Det er brukt mangfoldige timer på å få hentet fram og kontrollert driftene. Hunden oppfattet en liknende hendelse som den har blitt trent til å reagere i, og reagerte deretter. Dette kontra 'drittbikkja' til den vanlige mann som ikke har mulighet til å kontrollere angrepet med, som ikke har med intensjon blitt trent opp til å bite et annet menneske. Er det slikt de kunne tenkt?

Men den kontrollen ligger vell hos hundefører(ingen erfaring med c-arbeid, ikke skyt meg om jeg tar steinfeil), uansett om uhell skjer, så skal det ikke skje. Hunden måtte jo nesten ha skjønt at dette var 'uautorisert' ettersom en gravid kvinne klarte å få den fra vedkomne hunden angrep?

Stakkars jente, jeg håper virkelig hun blir helt frisk og rask igjen og ikke får noen, verken fysiske eller psykiske, lidelser i etterkant! :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hvorfor politiet har høyere terskel for å avlive en tjenestehund, med tanke på hvor verdifull den kan være, all trening og penger som ligger bak godkjenningen osv. Men en politihund skal vel ikke gå til angrep/i forsvar på eget initiativ? Jeg spør fordi jeg lurer. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Jeg antar at familiemedlemmet som slapp hunden ut forsøkte å kommandere hunden til å slippe, skal ikke da en korrekt trent og kontrollerbar tjenestehund lystre rimelig kjapt og gå inn i "bevoktning"? Jeg vet at det er mye drifter i disse hundene, men jeg forventer mer av en tjenestehund enn dette.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det faktisk er slik at en politihund vil angripe på denne måten alle som veiver og fekter med armene fordi det oppfattes som en trussel, da har de ingenting i byggefelt med barn å gjøre.

Hvis det faktisk er slik at en politihund IKKE vil angripe på den måten, og at denne oppførte seg unormalt, så bør den avlives. Eller i det minste bo med noen som ikke bor i et slikt byggefelt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke det samme med politihunder som er spredt utover hele landet. Jeg bor i en liten/mellomstor by, og her har vi tre patruljehunder og en narkotikahund. Å bygge en hel kennel for de hundene går ikke. I tillegg måtte politiet hatt egene folk som luftet hundene = mye penger.

Det er også stor forskjell på militæret sitt hundehold og politiet sitt hundehold. Er man ansatt på hundeskolen så trener man hund hver dag/ har andre som trener hundene og går tur. Politiet (her) har en arbeidsdag i uken hvor de trener hundene (+ mye trening på fritiden) og har de selvsagt med på jobb når de er på jobb.

Selv så forstår jeg godt at politiet ønsker å ha hundene med seg hjem. Man får et helt annet samarbeid og forhold med hundene.

Man skal huske på at forsvaret trener hundene opp, og sender mange videre. De som har egen tjenestehund har de ofte med hjem. Alle HV hundene bor feks. hjemme hos hundeførerne osv.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det blir ikke det samme med politihunder som er spredt utover hele landet. Jeg bor i en liten/mellomstor by, og her har vi tre patruljehunder og en narkotikahund. Å bygge en hel kennel for de hundene går ikke. I tillegg måtte politiet hatt egene folk som luftet hundene = mye penger.

Det er også stor forskjell på militæret sitt hundehold og politiet sitt hundehold. Er man ansatt på hundeskolen så trener man hund hver dag/ har andre som trener hundene og går tur. Politiet (her) har en arbeidsdag i uken hvor de trener hundene (+ mye trening på fritiden) og har de selvsagt med på jobb når de er på jobb.

Selv så forstår jeg godt at politiet ønsker å ha hundene med seg hjem. Man får et helt annet samarbeid og forhold med hundene.

Man skal huske på at forsvaret trener hundene opp, og sender mange videre. De som har egen tjenestehund har de ofte med hjem. Alle HV hundene bor feks. hjemme hos hundeførerne osv.

Selv jeg skjønner det Marthe - det var egentlig mest "skaper trygge og harmoniske" hunder biten jeg tenker på. En hund som blir så stressa at den spiser seg selv når den står i kennel er neppe særlig harmonisk ellers heller - hvilket det stakkars barnets kropp bærer vitne om.

.....og etter helgen så har jeg mistet ganske mye respekt for kunnskapen politiet har om hund og hundetrening - for om holdningen jeg opplevde i helgen er representativ for hvordan det ønskes at tjenestehunder skal være så må jeg bare få si at jeg ikke er overrasket over at dette barnet ble maltraktert, ei heller at en vilkårlig turgåer på Slottsfjellet ble angrepet. Og det er ikke så rart at fyren på Dogs4all tuppa til bikkja si heller...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg skjønner det Marthe - det var egentlig mest "skaper trygge og harmoniske" hunder biten jeg tenker på. En hund som blir så stressa at den spiser seg selv når den står i kennel er neppe særlig harmonisk ellers heller - hvilket det stakkars barnets kropp bærer vitne om.

....og etter helgen så har jeg mistet ganske mye respekt for kunnskapen politiet har om hund og hundetrening - for om holdningen jeg opplevde i helgen er representativ for hvordan det ønskes at tjenestehunder skal være så må jeg bare få si at jeg ikke er overrasket over at dette barnet ble maltraktert, ei heller at en vilkårlig turgåer på Slottsfjellet ble angrepet. Og det er ikke så rart at fyren på Dogs4all tuppa til bikkja si heller..

Og jeg er uenig i at å ha hunder på kennel er å skape harmoniske hunder.

Jeg blir ikke overrasket av at en hund som er vant til å bo inne og være med hundefører og familie 24 timer i døgnet blir stresset av å bli plassert i en boks alene.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig sak!

Jeg er vanligvis imot avliving av hunder, ettersom jeg mener at det er forskjell på bitt og situasjoner, men i denne situasjonen: avliv hunden. En politihund skal IKKE angripe på eget initiativ. ALDRI. At den gjorde det viser at den ikke er god nok, og at det er sjanse for at det skal skje igjen. Et helt nabolag skal ikke måtte gå rundt og være redde. En malle er en stor hund, det er MYE hund, og denne er trent i å angripe. Vanligvis vil hundene klare å skille situasjonene, men denne gjør det tydeligvis ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og jeg er uenig i at å ha hunder på kennel er å skape harmoniske hunder.

Jeg blir ikke overrasket av at en hund som er vant til å bo inne og være med hundefører og familie 24 timer i døgnet blir stresset av å bli plassert i en boks alene.

Og mitt poeng var at en hund som tilter i vinkel i en sånn setting NEPPE er særlig harmonisk og balansert ellers heller - for når hunden i sivil, dvs. UTENFOR tjeneste/på fritid, hvor den handteres av andre enn hundefører - helt på EGET initiativ går til angrep og maltrakterer en seksåring så understreker det bare mitt poeng - en velfungerende hund gjør ikke sånt, og en velfungerende hund fungerer også når den blir satt i kennel. Min konklusjon - bikkja det er snakk om er IKKE velfungerende (alternativt ekstremt feiltrent fordi han har fører uten kunnskap) og den bør avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mitt poeng var at en hund som tilter i vinkel i en sånn setting NEPPE er særlig harmonisk og balansert ellers heller - for når hunden i sivil, dvs. UTENFOR tjeneste/på fritid, hvor den handteres av andre enn hundefører - helt på EGET initiativ går til angrep og maltrakterer en seksåring så understreker det bare mitt poeng - en velfungerende hund gjør ikke sånt, og en velfungerende hund fungerer også når den blir satt i kennel. Min konklusjon - bikkja det er snakk om er IKKE velfungerende (alternativt ekstremt feiltrent fordi han har fører uten kunnskap) og den bør avlives.

Jeg er ikke uenig i at dette er en svært (!) stygg sak, og at hunden ikke burde ha reagert sånn som den gjorde.

Men at hunden reagerer sånn ved et lengre kennelopphold ser jeg ikke på som unormalt. Det står ingenting om hvor mye hunden er trent, turet osv. under kenneloppholdet. Det er mange som driver kennel som kun oppbevaring. Da er det "normalt" at en hund som er vant med å få både fysiske og psykiske behov tilfredsstilt, kan reagere negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig sak!

Jeg er vanligvis imot avliving av hunder, ettersom jeg mener at det er forskjell på bitt og situasjoner, men i denne situasjonen: avliv hunden. En politihund skal IKKE angripe på eget initiativ. ALDRI. At den gjorde det viser at den ikke er god nok, og at det er sjanse for at det skal skje igjen. Et helt nabolag skal ikke måtte gå rundt og være redde. En malle er en stor hund, det er MYE hund, og denne er trent i å angripe. Vanligvis vil hundene klare å skille situasjonene, men denne gjør det tydeligvis ikke.

Hvis hundefører blir angrepet, så skal politihunden angripe på eget initiativ. Hunden skal ikke bare sitte der og vente på en kommando. Det er den trent til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at hunden reagerer sånn ved et lengre kennelopphold ser jeg ikke på som unormalt. Det står ingenting om hvor mye hunden er trent, turet osv. under kenneloppholdet. Det er mange som driver kennel som kun oppbevaring. Da er det "normalt" at en hund som er vant med å få både fysiske og psykiske behov tilfredsstilt, kan reagere negativt.

Dette synes jeg er viktig å få med seg, så jeg quoter det for å framheve det. Hvis man stenger av all stimuli for noen som er høyt på det så blir det kaos i knotten for alle og enhver. Selv rolige mennesker blir "gale" hvis vi fratar de stimuli i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hundefører blir angrepet, så skal politihunden angripe på eget initiativ. Hunden skal ikke bare sitte der og vente på en kommando. Det er den trent til.

Men det var ikke hundefører som (ikke) ble angrepet, og hunden skal vel da uansett lyde en stopp-kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet på pensjonat fikk vi inn 5 politihunder ei uke pga av ei samling av hundeførere. Førerne skulle bo på hotell og hundene ble satt hos oss. Mye pga kjentskap mellom sjefen min og politiet. Merket godt at hundene ble mer rastløse på slutten av oppholdet. Hundene var i hvert sitt bur inne, og hadde hver sin store hundegård ute. Pga mye beitedyr og mye turister ble vi oppfordret til å ha dem sikret inne av førerne. Pga uforutsette situasjoner.

For en opplevelse på jenta. Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...