Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøfrost Norrønkullet og Fjellflorakullet


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Det kan vel ikke lenger være noen tvil om at det blir noen små Siberian pølser her om ikke alt for lenge. Gaia ser ut som hun har svelget en badeball!

Med tanken på forhistorien hennes tror jeg ikke kullet blir så stort, men det er helt fint.

Gaia er en Siberian Husky med en unik stamtavle som er blandet av brukslinjer med en god del North Wapiti og utstillingslinjer. Hun er ei lita søt og grei tispe med en god arbeidsmoral i selen, men noe lederemne er hun ikke. Hun er norsk utstilling champion, øyenlyst fri, HD rtg til A

Gaia-col.jpg

Faren er min egen Freke. Han er en glad hund med en del lyd i. I utstillingsringen har han jevnt over gjort det svært bra. I selen jobber han godt og tar kommandoer fint. Han er pr i dag min eneste kommandoleder.

Freke_col2.jpg

Jeg håper de får en gjeng trivelige, friske og vakre valper. Ideelt sett også en hann som jeg kan sette ut på for/deleie. Til hvem dette evt blir har jeg ikke bestemt meg for pr idag.

Jeg venter muligens også et kull til etter Freke. Det ser lovende ut. Fjellbris fra mitt eget oppdrett er den andre potensielle mor.

Fjellbris er kun 2 år gammel, og har ikke blitt stilt ut så mye som jeg hadde planlagt. Men hun har i det minste CK å vise til. Hun er en glad ung tispe som elsker å jobbe, hun har også begynt å vise tendenser til å kunne gå som leder sammen med Freke neste sesong. Logrer bare man ser på henne denne jenta, men litt skeptisk til fremmede. Noe jeg synes er helt fint.

Hele kullet hun kommer fra er jevnt over av god eksteriør kvalitet, friske og av god mentalitet.

Fjellbris-col_first.jpg

Jeg er veldig fristet til å beholde noe også fra denne kombinasjonen om det kommer noe bra. Men det har jeg ikke endelig bestemt meg for enda.

Det er antallet hunder jeg har selv samt at jeg er skeptisk til å sette en tispe på foravtale som gjør at jeg ikke har tatt en beslutning ennå.

Men alle de potensielle valpene vil i alle fall ikke selges før jeg vet langt mer om hva jeg har :-)

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det kan vel ikke lenger være noen tvil om at det blir noen små Siberian pølser her om ikke alt for lenge. Gaia ser ut som hun har svelget en badeball! Med tanken på forhistorien hennes tror jeg ikke

Endelig bestemte Gaia seg for at det var på tide å få gjengen på utsiden! Fødselen gikk lett og fint. Ingen assistanse nødvendig. Første valpen surklet litt i starten, men hun er helt fin nå. Lit

Fant ut at jeg må beholde to...

Jeg har et problem. Hva skal temaet til kullet til Gaia være?

Fjellbris sitt kulltema er i boks, det blir fjellplanter :) akkurat hvilke har jeg ikke bestemt meg for enda.

men hva med Gaia?
Jeg liker mange av navnene fra Alaska, men på en måte vil jeg bruke Alaska navn på et fremtidig Denali kull (Denali er et fjell i Alaska).

Freke er fra norrøn mytologi, kanskje jeg kan bruke det som tema for Gaia sitt kull?

andre forslag jeg har liggende er bergarter/geologi, sibir tema og eventyr som tema. Navnene må fungere på norsk (sammen med Snøfrost) og helst ha noe med enten rasens historie å gjøre eller noe "nordlig".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det går bra med de begge og at jeg får en sommer fylt av glade små skapninger :-)

Jeg liker også godt tanken på norrøn kull, så jeg tror jeg går for det på de Gaia får.

Mye å velge i, så det er jo en blandet følelse. Kan være vanskelig å finne navn blandt så mange. Spesielt til hannene. Er jo flest hanner fra Norrøn mytolog. Og jeg vil antagelig i stor grad styre unna de mest kjente æsene, åsynjene og vanene

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke løp har foreldrene deltatt i, og hvilke resultater har de på løp?

Nå burde spot vite, på grunnlag av tidligere diskusjoner, at jeg ikke kjører løp. Jeg har så vidt nok hunder til det. Men Gaia har gått i all fall 1 løp, som hun ble finsk "farts meritert" i, med en 3. meritering. Dette var da hos hennes forrige eier. Sesongen 2012/2013 hadde jeg ikke mer enn 3 hunder som var gamle nok, denne sesongen utgikk "hobbyløp" av andre - personlige - årsaker (jeg hadde 5 hunder, så kunne kjørt 4-spann). Kanskje neste sesong?

Avhengig av hvor mange hunder jeg har, og hvordan jobb og bo situasjon ser ut på det tidspunktet.

Uansett jeg har ikke hundene for å kjøre løp, jeg vil aldri selge en valp til en som først og fremst skal ha en "kjørehund" - da videreformidler jeg kontakt med kenler som avler langt mer for dette formålet. Jeg er ærlig om hva mine hunder har og ikke har av prestasjoner, helse, av evt rusk i stamtavlene osv. Skal ikke tvinge noen til å kjøpe en hund jeg om jeg så må sitte med alle valpene selv.

Men hundene blir i alle fall kjørt en del mil (har ikke treningsdagbok, my bad) i løpet av et år, langt mer enn de fleste av såkalte utstillingslinjer andre steder i Europa (i norden er det jo vanlig å kjøre også for oss som har en større interesse for utstillinger).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi det etter mitt syn er helt vesentlig at hundene er testet innenfor sitt bruksområdet hvis man skal drive seriøse avl slik at gjennomsnittet a v gode hunder øker innenfor rasene.

Og er ikke hundene testet så bør man avstå fra å avle. Man må jo ikke avle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi det etter mitt syn er helt vesentlig at hundene er testet innenfor sitt bruksområdet hvis man skal drive seriøse avl slik at gjennomsnittet a v gode hunder øker innenfor rasene.

Og er ikke hundene testet så bør man avstå fra å avle. Man må jo ikke avle...

Du kan fint starte en egen diskusjonstråd om dette temaet istedenfor å begynne å diskutere hva man bør og ikke bør avle på i en kulltråd synes jeg.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi det etter mitt syn er helt vesentlig at hundene er testet innenfor sitt bruksområdet hvis man skal drive seriøse avl slik at gjennomsnittet a v gode hunder øker innenfor rasene.

Og er ikke hundene testet så bør man avstå fra å avle. Man må jo ikke avle...

De er hobbytestet, og selv om det ikke er godt nok for deg og en rekke andre her på berget så bryr ikke jeg meg så mye om det. Mange av de beste trekkhundene faller langt utenfor standard i eksteriør og blir avlet med. Mange av kullene i rasen er hverken testet i selen (ikke engang på hobbybasis) eller i utstillingsringen, og ofte har ikke eier/oppdretter særlig med kunnskaper om rasen heller.

Men jeg er litt lei hele denne diskusjonen som går sin runddans ørten ganger pr år, på forumer, i raseklubben, på facebook. Så jeg har ikke tenkt å ha en slik en i denne tråden. Jeg har fortsatt det samme synet jeg alltid har hatt, og det har nok også du. Vi får bare være enige om å være til dels uenige om noen punkter angående hva som gjør en hund av avlskvalitet.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ærlighet er veldig bra!

Også skulle det vært flere slike oppdrettere som du skriver, som kun avlet på virkelige gode representanter for rasene hvor bruksegenskapene står i høysete (helse og gemytt bør være selvfølgeligheter for ethvert oppdrett). Det gjør det det dessverre ikke for disse som oppdretter showsiberians.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt at Gaia's kull blir et "Norrønkull" og Fjellbris sitt blir et "Fjellflorakull"

Har navnene sånn delvis klare, men jeg aner jo ikke kjønn og antall enda så kan hende de må endres litt på underveis.

Synes like så godt Gaia's kan komme nå jeg. Føler meg klar for å få noen små gryntepølser i hus :wub:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir helt nydelig, krysser fingrene for deg! :)

Du kan fint starte en egen diskusjonstråd om dette temaet istedenfor å begynne å diskutere hva man bør og ikke bør avle på i en kulltråd synes jeg.

Men nå er det nå engang sånn her på sonen at om en (kommende) oppdretters vurderinger kan stilles tvil til, så må det gjøres, uansett hvor upassende det er i en kulltråd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir helt nydelig, krysser fingrene for deg! :)

Men nå er det nå engang sånn her på sonen at om en (kommende) oppdretters vurderinger kan stilles tvil til, så må det gjøres, uansett hvor upassende det er i en kulltråd. ;)

Spot sin uenighet med meg plager meg overhodet ikke. Jeg er jo fullstendig klar over de meninger han ytrer står sterkt i deler av rasemiljøet uansett :)

Jeg har tatt mine valg, de har tatt sine. Jeg kan stå for mine og lever fint med å ikke være den mest populære i store deler av rasens miljø i Skandinavia.

Samtidig er jeg en "raring" i det store showmiljøet nedover i Europa fordi jeg faktisk ser på bruksegenskaper, om en bare til hobbybruk. Tar det som et tegn på at jeg gjør noe riktig jeg ;)

I mitt hode skal ikke rasen hverken være reindyrket utstillingsdyr (mine er jo langt ifra ekstreme) eller reindyrkede konkurransehunder uten hensyn til eksteriør.

Det sagt så synes jeg det er mange fine, godt konstruerte, hunder av brukslinjer som også har gode resultater å vise til i sporet. Jeg har absolutt ikke noe i mot bruksavlede Siberians i det store og hele. Og har i flere runder også vurdert å putte litt mer bruksblod inn i mine fremtidige kull, og største årsaken til at det ikke skjer er dessverre at enkelte hunder er svært fremtredene i norsk/svenske stamtavler og har en eller flere kvaliteter, eller har produsert kvaliteter, som jeg ikke liker. Hvilken hund(er) og hva lar jeg være usagt i et offentlig forum.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at om jeg skulle hatt Husky så skulle jeg hatt fra deg :-D Jeg hadde ønsket en frisk sibhusky med godt gemytt, god utholdenhet men samtidig et flott eksteriør uten å være ekstrem. Dog vil jeg ikke ha sletehund på det ekstreme. Du virker veldig seriøs i din avl ;-)

Blir spennende å følge denne tråden :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, svak som jeg er for sledehunder generelt er jo en sibbe kull tråd livs farlig :P Jeg syns du har klare planer for hva du som oppdretter vil ha fram i dine siberians, du er åpen og ærlig og jeg syns det virker veldig seriøst bare det, og det er jo viktige punkter for en valpekjøper.

Gleder meg til å se de små pels ballene :D

Edit: Glemte å si lykke til! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at om jeg skulle hatt Husky så skulle jeg hatt fra deg :-D Jeg hadde ønsket en frisk sibhusky med godt gemytt, god utholdenhet men samtidig et flott eksteriør uten å være ekstrem. Dog vil jeg ikke ha sletehund på det ekstreme. Du virker veldig seriøs i din avl ;-)

Blir spennende å følge denne tråden :-)

Tusen takk Shlush!

Gleder meg til å se de små pels ballene :D

Edit: Glemte å si lykke til! :D

Takk skal du ha :)

Dette blir spennede! :) Gleder meg til å se bilder av små pelsballer!

Bilder skal det bli!

Gleder meg til de kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...