Gå til innhold
Hundesonen.no

"Godbitavhengighet" - har jeg laget problemer for meg selv?


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Meesha er en hund som er lett å motivere med mat. Tørrfôrkuler, pølse, litt brødskive – altså, hva som helst som er spiselig og som jeg holder i hånden, vil han ha, og han gjør gjerne litt innsats for å få en smak. Derfor har jeg hele veien brukt mye godbiter i treningen.

Nå kommer det sikkert tips om å trene annerledes siden klikkertråden er så aktiv for tiden, og det er helt ok altså :D

Jeg sliter med å få oppmerksomheten hans om jeg ikke har godbit eller leke. Leke blir han veldig heit av, den er det kuleste i verden, så den bruker vi som jackpot og når jeg ønsker mye power fra hans side (innkalling uten nedsitt i utgstilling f.eks.). Har jeg godbit i hånda, er både sitt, dekk, bli, lineføring, fvf og utgstilling fine. Ikke kjempebra, men såpass at vi har et greit utgangspunkt for å finpusse litt, og bli enda bedre, på en måte.

Men om jeg ikke har godbiten i hånda er det bare totalt uinteressant. Han kan holde kontakten, men faller fort ut. Snusing er MYE kulere. Kommandoer hører han ikke på. Det er liksom som om han bare... ikke gidder, når jeg ikke har godbiten i hånda og han vet det. Han kobler ut.

Så har jeg laget problemer for meg selv ved å være så "aktiv" i belønning med godbiter? Jeg belønner mye, både med stemme, godbit, kos og lek. Trener korte intervaller. Avslutter positivt. Treningen går liksom bra, men jeg har ikke lyst til å ha godbitavhengighet.

Hva kan jeg gjøre for å endre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste tror jeg er å ikke ha godbit i hånda. Start enkelt, uten godbit venter du til han tar kontakt - belønning med en gang. Når du har repetert det nok til at du har mer fokus, så kan du be om en sitt og belønne.

Gå rett og slett litt tilbake i treningen uten belønning i hånda, ha den heller lett tilgjengelig i en lomme eller treningsvest. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste tror jeg er å ikke ha godbit i hånda. Start enkelt, uten godbit venter du til han tar kontakt - belønning med en gang. Når du har repetert det nok til at du har mer fokus, så kan du be om en sitt og belønne.

Gå rett og slett litt tilbake i treningen uten belønning i hånda, ha den heller lett tilgjengelig i en lomme eller treningsvest. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Det er i de baner jeg også har tenkt. Fint å få det "bekreftet".

Jeg bare frykter at jeg må vente fryktelig lenge for å få den kontakten. Han er "selvbelønnende" sånn sett, kan fint stå rett opp og ned å snuuuuuuuuuuse på akkurat DEN flekken. Men da får jeg legge inn en ekstra innsats for å være dritkul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg gjort det også, trent en del på at de får forsterkeren selv om de ikke ser den. I begynnelsen på helt enkle krav, og så når de er mer "på" har jeg økt kravene.

Kan det være at han ikke "tror på" at han får belønningen om han ikke faktisk ser at den er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner GODT til snuseproblematikk! :P Du kan begynne å trene inne hvor det er mindre spennende lukter. Evt holde ham i så kort bånd at hans snuseareal er sterkt redusert. Jeg ville ikke lokke eller styre for å få oppmerksomheten hans, da forsterker du det å være uoppmerksom. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner GODT til snuseproblematikk! :P Du kan begynne å trene inne hvor det er mindre spennende lukter. Evt holde ham i så kort bånd at hans snuseareal er sterkt redusert. Jeg ville ikke lokke eller styre for å få oppmerksomheten hans, da forsterker du det å være uoppmerksom. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Snuseproblematikk må være noe av det mest irriterende i hele verden :P Hvordan forsterker jeg det å være uoppmerksom dersom jeg f.eks. hopper opp og ned og han ser på meg fordi jeg er rar? Da står jeg jo bare og gjør min greie mens han snuser, før han finner ut at jeg er morsom å se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han veldig avhengig av gobit i hånda - så ta en gobit i hånda, men belønn med andre hånda, med gobit du henter i lomma. Da kan du fade ut gobiten i hånden ved å aldri belønne rett fra hånda, altså alltid gå "via" lommen.

Viktig at du etterhvert belønner med begge hender, fra lomma/bordet/gobitposten/whatever du velger å ha belønningen i. Og han lærer at hånden din ikke trenger å være "synlig" for at han skal kunne få gobiter.

Fjern den synlige påvirkningen. Etterhvert kan du belønne med leke som "oooi, den lå plutselig i lomma den!" når han egentlig forventer gobit.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han veldig avhengig av gobit i hånda - så ta en gobit i hånda, men belønn med andre hånda, med gobit du henter i lomma. Da kan du fade ut gobiten i hånden ved å aldri belønne rett fra hånda.

Viktig at du etterhvert belønner med begge hender - fra lomma/bordet/gobitposten/whatever du velger å ha belønningen i.

Fjern den synlige påvirkningen. Etterhvert kan du belønne med leke som "oooi, den lå plutselig i lomma den!" når han egentlig forventer gobit.

Snedig! Jeg har alltid godbit og leke i høyre lomme og belønner alltid med høyrehånda. Høyrehendt, så det er enklest og går "automatisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi da blir situasjonen - fra hundens ståsted - som følger:

1. Jeg snuser

2. Mor hopper opp og ned

3. Jeg snur meg og får godbit

Hunder kjeder fort, og etter noen gjentagelser vil han lære seg at snusing fører til at mor hopper som fører til godbit.

Jeg så det hos Ozu da jeg skulle være lur å lære ham å ikke bjeffe ut vinduet hjemme. Han bjeffet, jeg ropte ham bort til meg og ga godbit. Etter noen få repetisjoner hadde han lært - han løp bort til vinduet, bjeffet en gang høyt og tydelig og løp så bort til meg for å få godbit. :P

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig! Jeg har alltid godbit og leke i høyre lomme og belønner alltid med høyrehånda. Høyrehendt, så det er enklest og går "automatisk".

Veldig artig å se på folk som skal belønne med "feil hånd" for førs egang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi da blir situasjonen - fra hundens ståsted - som følger:

1. Jeg snuser

2. Mor hopper opp og ned

3. Jeg snur meg og får godbit

Hunder kjeder fort, og etter noen gjentagelser vil han lære seg at snusing fører til at mor hopper som fører til godbit.

Jeg så det hos Ozu da jeg skulle være lur å lære ham å ikke bjeffe ut vinduet hjemme. Han bjeffet, jeg ropte ham bort til meg og ga godbit. Etter noen få repetisjoner hadde han lært - han løp bort til vinduet, bjeffet en gang høyt og tydelig og løp så bort til meg for å få godbit. :P

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Er vel verdt et forsøk. Så får jeg se om han er med på den ideen eller ikke :)

Veldig artig å se på folk som skal belønne med "feil hånd" for førs egang :lol:

post-12379-0-38802500-1398375459.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først om hvorvidt det er lurt eller dumt å belønne snusing:

Du kan fint starte med å forsterke snuseatferden, ved å lokke eller klikke eller bare gi godbit. Det handler om hvor høye kriterier du skal sette (hvor mye du skal kreve av hunden) din før belønning. Et mulig utgangspunkt kan være å krive ingenting. Og faktisk kan du forsterke (belønne) snusing gang på gang, og så lenge du forsterker tidlig i snusingen (altså ikke lar han snuse lenger og lenger), så vil han faktisk bli dårligere til å snuse dersom han liker belønningen. Etterhvert vil snusingen bli mindre interessant og belønningen mer interessant. MEN, det er en forutsetning at belønningen er mer verdifull enn snusingen slik at han selv begynner å tilby ikke-snusing/kontakt etterhvert. Det er også en forutsetning at du opprettholder forsterkningsfrekvensen (hyppigheten på belønningen) slik at han ikke begynner å kjede seg og snuse igjen.

Jeg har brukt det samme på hestemøkk. Belønning for å spise, og etterhvert så begynner hunden å se opp (sladre) ved synet av hestemøkk istedet for å løpe bort å spise.

Når det gjelder å lære hunden at det går an å gjøre ting uten synlige godbiter så handler det om å kreve veldig lite før man forsterker. Start på et sted uten forstyrrelser. Når jeg skal lære inn lek som belønning, starter jeg med å kaste leken/ha drakamp IDET hunden ser opp på meg. Jeg krever altså veldig lite de første gangene. Deretter venter jeg bittelitt for å se om det kommer noe mer. Det gjør det sannsynligvis og da forsterker jeg det. Etterhvert kan jeg variere mellom å forlange mye og lite og alt imellom. Du kan gjøre nøyaktig det samme med godbiter, og dersom situasjonen er at du feks er på trening eller steder med forstyrrelser og får null kontakt, så kan du gjøre som beskrevet øverst med snusingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus Takk for svar! Må innrømme at det høres myyye enklere ut å belønne når han IKKE snuser. Eller, for å si det mer korrekt; belønne når han tar kontakt. Det kommer sikkert til å ta lang tid, men nå står vi fast med måten vi har gjort ting på, så da er det på tide å prøve noe litt annet.

Det kan nevnes at han som regel har god kontakt i lineføring om jeg roser jevnt med stemmen. Men når vi er "på en plass" rent fysisk er hele verden kulere enn å se på matmor. Det henger kanskje sammen med alderen? Han er 9 mnd. nå. Og da er vel gjerne verden et spennende sted med mange interessante lukter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i slike settinger som du beskriver hatt god effekt av både fokustrening (hunden skal sitte rolig og SE p godbiten til du gir den lov å ta den), samt "indirekte lokking" - med begge hender- og trent på på det en periode. (Det er også bra fokustrening :)) . Deretter har jeg veldig gradvis begynt å øke belønningsfrekvensen under andre øvelser, samtidig som jeg øker tiden mellom to belønninger LITT,kan jeg i neste omgang bruke "maskin-pistol-belønning". Og jobber mye med meg selv for ikke å falle inn i mønster, og dermed bli forutsigbar (ift når belønningen kommer). Det å falle inn i mønster er veldig lett. Det kan hjelpe om du får noen til å observere deg når du trener, ev ta deg selv opp på video og se gjennom etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i slike settinger som du beskriver hatt god effekt av både fokustrening (hunden skal sitte rolig og SE p godbiten til du gir den lov å ta den), samt "indirekte lokking" - med begge hender- og trent på på det en periode. (Det er også bra fokustrening :)) . Deretter har jeg veldig gradvis begynt å øke belønningsfrekvensen under andre øvelser, samtidig som jeg øker tiden mellom to belønninger LITT,kan jeg i neste omgang bruke "maskin-pistol-belønning". Og jobber mye med meg selv for ikke å falle inn i mønster, og dermed bli forutsigbar (ift når belønningen kommer). Det å falle inn i mønster er veldig lett. Det kan hjelpe om du får noen til å observere deg når du trener, ev ta deg selv opp på video og se gjennom etterpå.

Det siste først: vet du, jeg så nettopp gjennom den nyeste treningsvideoen av oss, og jeg kan omtrent bruke belønningsfrekvensen min som sekundteller... Så der sier du nok noe lurt.

Hva mener du med indirekte lokking?

Mener du å holde godbit i åpen hånd mens hunden ser på den, eller på gulvet f.eks.? Hvordan er det i praksis liksom?

Hilsen t-skje-kjerringa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste først: vet du, jeg så nettopp gjennom den nyeste treningsvideoen av oss, og jeg kan omtrent bruke belønningsfrekvensen min som sekundteller... Så der sier du nok noe lurt.

Hva mener du med indirekte lokking?

Mener du å holde godbit i åpen hånd mens hunden ser på den, eller på gulvet f.eks.? Hvordan er det i praksis liksom?

Hilsen t-skje-kjerringa :)

Ja :) Eksempel 1: Hold godbiten i åpen hånd, hver gang hunden beveger seg mot godbiten lukk hånda rundt godbiten, åpne den igjen så snart hunden har hodet rolig. Når hunden sitter med hodet rolig UTEN å bevege seg frem mot godbiten, gir du den til han.

Alternativ - når hunden har lært denne leken kan du legge godbiten på gulvet foran hunden (enklest om hunden ligger syns jeg) - legg godbiten feks mellom forbena på hunden men så langt frem at hunden må bevege seg litt for å få tak i den. Hunden skal nå stirre PÅ GODBITEN hele tiden til du sier "Ja" og den dermed kan f¨å den. Hvis hunden prøver å ta godbiten løft godbit opp eller legg hånda over den slik at hunden ikke får tak i den.

Eksempel 2: Fokus-trening med hånd- targeting: Hold håndflaten på ene hånden åpen og belønn hver gang hunden rører med snuten mot håndflate. Men belønn ALLTID med andre hånden. Varier etterhvert hvor du holder håndflaten - til høyre, venstre, over eller under hunden. Men regelen er : den skal berøre håndflaten. Også god trening som start for levering av apport. Så etterhvert kan du kreve at hunden skal trykke snuten litt hardere mot håndflaten.

Lagt til: I starten av denne videoen ser du eksempel på fokustrening.

http://vimeo.com/85211994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus Takk for svar! Må innrømme at det høres myyye enklere ut å belønne når han IKKE snuser. Eller, for å si det mer korrekt; belønne når han tar kontakt. Det kommer sikkert til å ta lang tid, men nå står vi fast med måten vi har gjort ting på, så da er det på tide å prøve noe litt annet.

Det kan nevnes at han som regel har god kontakt i lineføring om jeg roser jevnt med stemmen. Men når vi er "på en plass" rent fysisk er hele verden kulere enn å se på matmor. Det henger kanskje sammen med alderen? Han er 9 mnd. nå. Og da er vel gjerne verden et spennende sted med mange interessante lukter :)

Selvsagt er det bedre å belønne for å ikke snuse :-) Svaret mitt var skrevet som en forklaring på hvordan man kan avlære snusing ved å belønne snusing - ref. det @Tabris skrev om at å lokke eller jobbe for å få oppmerksomheten til hunden når den snuser (eller gjør noe annet man ikke ønsker akkurat da) er det samme som å belønne hunden for snusing. Det @Tabris sier er helt rett, men det jeg forsøkte å få frem er at det faktisk går an å belønne snusing for så å pense hunden over på det man ønsker. Om belønningen er å lokke, smatte eller rett og slett miste en godbit foran snuta når hunden snuser spiller egentlig ikke så stor rolle. (Og fortsettelsen er at hunden begynner å se opp for å sjekke om det kommer mer belønning, og da er du på rett vei og kan slutte å belønne snusing.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo whippet du har, så det er absolutt ikke sikkert at du har laget problemer for deg selv, noen raser er bare mer slik enn andre. Det går ikke på hva de kan eller hvorvidt det er enkelt eller vanskelig å lære dem ting, men på hvorvidt de synes det er lønnsomt, og for slike raser går gjerne lønnsomt på noen annet enn å please eier.

Det sagt så er det jo ting du kan forsøke, som nevnt tidligere, skjult belønning slik at han jobber først også kommer godbit, får du til den forventningen så vil det bli lettere også uten godbiter. Og om du ikke har noen krav så kunne du jo forsøkt med det i tillegg til å belønne det som er bra. Ikke harde krav, men at du litt aktivt går på slik at han ikke har noe valg om og ikke følge med. Det kan jo feks være at du rygger (hunden i bånd) da må han bare følge med, gå slik til han velger å se på deg og når ha ser på deg så belønner du.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En gylden regel er at godbiter skal vekk fra hånden i ned i lomma ganske raskt. Det er fordi eller får man en hjelpeavhengig hund som det heter. Så er det det med hvor ofte man belønner. I begynnelsen svært ofte for så å trappe gradvis ned etter som hunden mestrer. Si at hunden klarer å utføre en øvelse fire av fem ganger, altså innenfor 80% regelen, da kan man minke belønningsfrekvensen og se om kunnskapen opprettholdes for å si det slik. Belønningen kan aldri fjernes helt og vanlig vedlikehold er å belønne hver 6. eller 7. gang.

Om belønning fjernes helt vil hunden etter hvert heller finne seg andre stimulanser i miljøet. Slik er det med oss også. Slutter vi helt å få lønning, så gidder heller ikke vi å gå på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...