Gå til innhold
Hundesonen.no

Smarttelefon til friluftsliv


Gjest
 Share

Recommended Posts

Det som aldri skulle skje meg har skjedd: jeg har knust skjermen på mobiltelefonen min… :| Nå har den gått endel i bakken, så det var vel forventet at det skulle skje snart, men jeg trenger uansett tips til hvilken jeg burde velge denne gangen.

Kriterier:

- god batterilevetid

- gode muligheter for å laste ned kart-apper og tur/trenings-apper

- fuktsikker

- tåler en "trøkk"

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å velge iPhone igjen neste gang, men jeg føler at de knuser omtrent bare du ser på dem, pluss at jeg synes skjermen blir veldig liten - og vannavstøtende er den hvertfall ikke..

Telefonen jeg har nå er en Samsung galaxy S3, jeg har forsåvidt vært fornøyd med den, men den har blitt veldig treig i det siste, og batteriet lader sjeldent mer enn halvveis selvom den står i laderen hele natta. Akkurat samme på en kompis sin mobil (og flere som jeg har lest om) så det er neppe bare min..

Jeg har lurt litt på den nye modellen - Galaxy s5. Den er smuss- og vannavstøtende og ser veldig lovende ut, men jeg er redd for å få samme problemer jeg har hatt med s4..

Forslag? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sony Xperia er vanntett og tåler en del støt. Knussikker er den ikke da, men jeg har hatt min i over ett år nå. Det er leverekord på en mobil hos meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony Xperia er vanntett og tåler en del støt. Knussikker er den ikke da, men jeg har hatt min i over ett år nå. Det er leverekord på en mobil hos meg ihvertfall.

Sony Xperia hva da? Z1? Jeg har Z1 og startet med å knuse skjermen, her tålte den ikke en trøkk. Den er riktignok vanntett, men er ikke fallsikker på noe som helst vis, eller knussikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner også deksel som er både støtsikre og vanntette. De vanntette er ganske store og "klumpete" iom at de dekker hele tlf, men greit og ha på feks når man skal ut og bytte til noe annet ellers. Da står man jo ganske fritt til og velge det man vil.

Jeg er kronisk på å miste tlf i bakken, men etter at jeg knuste en så kjøpte jeg meg heldekkende lær etui, slik som dekker både fram og bak på tlf, og har nå ikke knust flere tlf (har vell hatt 3 etterpå). De går fortsatt i bakken jevnt, men læret demper greit og den er jo dekt både foran og bak så ingenting som knuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inneforstått med at jeg ikke vil få en knusesikker smarttelefon altså. Så store touchskjermer kommer med en viss fare for knusing om den ikke behandles pent, jeg vil bare ikke ha de "knuseligste" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony xperia Z1 og Z1 compact.

Samsung galaxy s4 Active, S5 kjenner jeg ikke til.

Lumia sine telefoner bruker vel windows som operativsystem? isåfall ville jeg styrt unna, mye mindre valgmuligheter på apper og lignende kontra andriod og apple.

Selv har jeg Z1 compact og den har gått i bakken noen ganger uten antydning til å knuse. Den er også vanntett noe som er fint å ha i Bergen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows Phone er ikke langt etter de andre nå og jeg synes det blir litt dumt å bare droppe det automatisk "bare fordi". Faren min har hatt iPhone siden det kom omtrent og kjøpte nå en lumia 1020 pga kamera. Han er veldig fornøyd og du får uoffisielle apper til det du synes mangler som ofte fungerer bedre enn originalen. Byttet selv fra Samsung til LG og har ikke vært så fornøyd med en mobil før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows Phone er ikke langt etter de andre nå og jeg synes det blir litt dumt å bare droppe det automatisk "bare fordi".

Faren min har harr iPhone siden det kom omtrent og kjøpte nå en lumia 1020 pga kamera. Han er veldig fornøyd og du får uoffisielle apper til det du synes mangler som ofte fungerer bedre enn originalen.

Har selv en lumia og den er ikke på langt nær på samme nivå som andriod og apple. Men det kommer jo selvfølgelig anpå hva brukerne selv synes er viktig og ikke. Så jeg for min del kommer ikke til å kjøpe en windowsphone igjen før de er på samme nivå og gjerne med de samme appene. Men det er jo smak og behag selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en lumia og den er ikke på langt nær på samme nivå som andriod og apple. Men det kommer jo selvfølgelig anpå hva brukerne selv synes er viktig og ikke. Så jeg for min del kommer ikke til å kjøpe en windowsphone igjen før de er på samme nivå og gjerne med de samme appene. Men det er jo smak og behag selvfølgelig. 

Har du en "gammel" lumia som ikke har muligheten til å oppgraderes til 8.1 skjønner jeg at du synes den er litt kjip. De nye modellene har denne versjonen som er helt overlegen sen gamle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det bare er jeg som fortsatt har Nokia tlf (Windows), men de tåler i hvert fall å brukes i vær og uvær og mishandles litt :P Kunne fått en ny Galaxy et-eller-annet her om dagen, men nei, gav den til jentungen i steden. Hun ble fornøyd da.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows Phone er ikke langt etter de andre nå og jeg synes det blir litt dumt å bare droppe det automatisk "bare fordi". Faren min har hatt iPhone siden det kom omtrent og kjøpte nå en lumia 1020 pga kamera. Han er veldig fornøyd og du får uoffisielle apper til det du synes mangler som ofte fungerer bedre enn originalen. Byttet selv fra Samsung til LG og har ikke vært så fornøyd med en mobil før :)

Jeg er også knallfornøyd med min 1020 :)

Noen apper sliter jeg med å finne, men har det jeg trenger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en galaxy s4 active, og eh. Tja. Det blir ikke DEN igjen, for å si det slikt. Den tåler at jeg sjekker noe mens jeg står ute i regnet, for all del, men i og med at jeg er på mitt andre batteri som holder på å dø hen nå, og har hatt telefonen siden september, så er jeg ikke superimponert. Jeg må ha en telefon som overlever å være på innerlomma i alt slags vær, og det blir for kaldt for galaxyen tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony Xperia hva da? Z1? Jeg har Z1 og startet med å knuse skjermen, her tålte den ikke en trøkk. Den er riktignok vanntett, men er ikke fallsikker på noe som helst vis, eller knussikker. :)

jeg har mistet min flere ganger :-) Både på asfalt, vanlig gulv og betong. Telefonen kom uskadet fra alt... Jeg har silikon-deksel til den, men det MÅ man ha på dagens telefoner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sony Experia Z, den er genial. :lol: Tåler en dusj (yep, jeg snakker i telefonen i dusjen) og takler litt. Skjermen er jo stor, så den knuser nok lett. Men min har overlevd i ett år i mai uten problem (bank i bordet)

Eneste er at jeg syns batteriet er dårlig, men det er nok min egen feil mtp bruk (på nett, fb osv ca 3 timer sammenlagt løpet av en dag med 100% strøm på skjermen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg absolutt ikke anbefaler Windows Phone (hadde Nokia Lumia), hele oppsettet på den irriterte jeg meg grønn over, og den hadde jo ikke halvparten av appene jeg ville ha heller(instagram F.eks). Dummere telefon har jeg aldri hatt. Elsker iphonen min da, har iPhone 5s nå. Mister i bakken rett som det er (på baderomsfliser, asfalt osv), uten deksel eller engang skjermbeskytter - like hel, med unntak av noen få skraper i skjermen. iPhone 5 tåler nok mye mer enn hva 4 gjorde, er mitt inntrykk hvertfall Mtp batteri syns jeg min varer overraskende lenge. Lader hver kveld da, men jeg har konstant 4g LTE på, bruker MYE data og tekster mye gjennom en dag, pleier fremdeles å ha greit med batteri igjen når jeg kommer hjem. Touchskjermen roter heller ikke om du står i regnet og skriver ei melding heller liksom. Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg absolutt ikke anbefaler Windows Phone (hadde Nokia Lumia), hele oppsettet på den irriterte jeg meg grønn over, og den hadde jo ikke halvparten av appene jeg ville ha heller(instagram F.eks). Dummere telefon har jeg aldri hatt.

Instagram, Facebook, messenger etc har kommet nå. Som sagt mye har forandret seg med oppsettet etter den siste updaten!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, merker jeg er litt skeptisk til Windowstelefon, er ikke veldig fan av windows på pc :P

Hva med Tapatalk, Runkeeper og Photobucket - finns de som apper hos windows? De tre er de jeg bruker aller mest og ikke greier meg uten :P

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg bruker store deler av fritiden min bak et hundespann i skauen, enten vogn eller slede. Jeg har to telefoner, en gammeldags nokia med taster, og en iphone. iphone fungerer bedre enn jeg trodde- jeg oppbevarer den i en vanntett pose (en får kjøpt spesialposer også, som gjør at telefonen kan brukes inni posen), og har en sånn der "mappe" rundt den. Det fungerer greit- men når det er mer enn 5-6 minusgrader er Iphone noe herk. Den "dør" med en gang, og touchskjerm med kalde hender, det er ingen suksess. Så der kommer den gamle nokiatelefonen inn :) Mannen har en sony xperia som skal tåle litt av hvert, men kulde og touchskjerm... niks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...