Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med den nye flått tabletten "Bravecto"


Recommended Posts

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gitt i slutten av mai og ikke funnet noe mer flått på hundene (fant to før vi behandlet dem) Ikke noen bivirkning eller noe heller

Fra Felleskatalogen Indikasjoner: Flått- og loppeinfestasjoner hos hund. Umiddelbar og vedvarende loppedrepende (Ctenocephalides felis) effekt i 12 uker, umiddelbar og vedvarende flåttdrepende

Mine hunder har fått den, 4 juni. Ingen av de reagerte på noen måte på den. Den gikk lett ned. Jatzy hadde en flått vi ikke hadde sett, og den slapp seg av dagen etter, den var ikke full eller død.Jeg

  • 2 weeks later...

Jeg (dvs hundene :P ) prøver tabletten nå.

Den er blitt så populær at den er tom på hovedlager men kommer inn igjen om noen uker.

To av våre har fått expot og to har fått tabletten. Så får vi se om vi finner noen flått.

Bloggen blir oppdatert om noen vil følge utviklingen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mine hunder har fått den, 4 juni. Ingen av de reagerte på noen måte på den. Den gikk lett ned. Jatzy hadde en flått vi ikke hadde sett, og den slapp seg av dagen etter, den var ikke full eller død.Jeg har ikke funnet nye flått funnet på hundene enda, og her er det MYE flått.

Anbefales :D

Den er vel også den eneste flått behadlingen som er trygg for MDR1 hunder?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Bravecto og flåttbårne sykdommer, så er overføringstiden for sykdommene lenger enn repelleringstiden. Dvs at flåtten dør, tørker inn og faller av før den får overført noen sykdommer (iflg produsentene) :)

(Mulig noen har skrevet om det lenger opp, gadd ikke lese gjennom hele tråden :P )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Vi bor i "flåttland" og har alltid brukt Expot. Har nå prøvd Bravecto i sommer og er veldig fornøyd!

Vanligvis plukker vi noen flått, men har kun funnet en, og den var helt liten og død.

Ingen bivirkninger på våre to hunder. Kommer garantert til å bruke den igjen.

P.S Alle flåttmidler er trygge for MDR1-hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tar man bravecto da? Er det noe poeng å ta det nå? eller er det like greit å vente til neste sesong? 

Jeg har bestilt og venter på pakke fra apoteket nå - tenkte å gi siden vi skal på ferie sørover om en uke :) jeg er ikke vant til flått siden vi ikke har det her og vil ha minst mulig svære sånne ekle dyr på hundene i ferien :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså en tyggetablett som gir umiddelbar effekt mot flått og lopper i 12 uker.

Når det kommer til sikkerhet:

Sikkerhetsstudier på valper
Ingen bivirkninger ble observert:
• Hos valper fra 8 ukers alder og med vekt på
2 kg eller mer.
• Ved overdosering på opp til 5 ganger maksimalt
anbefalt dose.
• Ved gjentatte behandlinger (3 ganger med 8 ukers
intervall).
Bravecto® kan brukes på valper fra 8 ukers alder.5
Sikkerhetsstudier reproduksjon
Ingen bivirkninger ble observert:
• Ved høyest anbefalt dose og 3 ganger maksimalt anbefalt
dose.
• Ved gjentatte behandlinger med 8 ukers intervall.
• Hos avlsdyr (tisper og hannhunder), drektige og
lakterende tisper.
Bravecto® er sikkert ved bruk på avlsdyr, samt drektige og
lakterende tisper.
Det er også trygt for Collie raser med defekt MDR1-gen
bivirkninger:
Vanlig observerte bivirkninger (hos 1,6%) er milde og forbigående
gastrointestinale effekter som diaré, oppkast, appetittmangel og
sikling.
Noen som har noen erfaringer? Jeg synes det er ser veldig interessant ut, samtidig er jeg litt skeptisk til å stappe i hunden "gift"... men det ser jo sikkert ut.
Ka dokk tru?

Det som er tilfelle med alle nye medikamenter, er at de ikke vet alle bivirkninger og side-effekter ennå. Produsenten og helsetilsyn er avhengig av at medisinen brukes og at tilbakemeldinger gis over flere år, før man begynner å få egentlig oversikt.

Der er gjort studier på akkurat dette hos mennesker.

Studien viser at man må forvente at langt fra alle bivirkninger av et legemiddel vil være kjent ved godkjenningstidspunktet i Norge. Det er derfor viktig å være oppmerksom på at et symptom som oppstår hos en pasient som har vært eksponert for et nytt legemiddel, kan være en bivirkning selv om det ikke er nevnt i preparatomtalen i Felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent fortalte i sommer at hennes venninnes hunder (små, ca 5 kg) hadde en del bivirkninger i form av mage og tarm problemer. Bivikningene hadde startet et par dager etter tabletten var gitt og fortsatte i minimum 2 1/2 uker (sist hun hadde pratet med vedkommende.)

Vetrinær hadde sagt det var meget mulig at bivirkningene ikke slapp taket før virkningen av tabletten gikk ut.

Mtp at man da muligens risikerer å sitte med syke hunder så lenge virkeningen på tabletten fungerer, så kjenner jeg at jeg er veldig kritisk til den. Tenker at jeg fortsetter å bruke sclibour el frontline på mine ettersom jeg vet at det fungerer på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som eier mammaen til Tidi brukte Bravecto på sin hund. Hun er også veterinær. På hennes hund bet flåtten sin fast, døde og ble hengende der, slik at hun måtte plukke av en død flått.

Selv bruker jeg ravsteiner på mine. De har kun hatt 2 flått hver siden jeg fikk halsbåndene, og begge har mest sannsynlig kommet etter at jeg har glemt/ikke kunnet bruke halsbåndet. Tidi har også vært med til Sverige, hvor det visstnok er mer flått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorvald har aldri trengt noe flåttmiddel, før i sommer har han hatt en flått som satt fast samt en jeg fant kravlende i pelsen hans. For to uker siden plukket jeg av to nymfer som akkurat hadde bitt seg fast, og i helga fant vi to til. Tipper egentlig de fire kom samtidig, men de to i helga var jo bittesmå fortsatt, større enn nymfer, men kanskje 5 mm lange og 3 mm brede, såpass at de var vanskelige å kjenne selv i den tynne pelsen på magen. Men, når jeg plukket de av så oppdaget jeg at de var begge døde. Er det vanlig når hunden ikke har flåttmiddel på seg? Thorvald får jo så sjeldent flått, har ingen erfaring med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som eier mammaen til Tidi brukte Bravecto på sin hund. Hun er også veterinær. På hennes hund bet flåtten sin fast, døde og ble hengende der, slik at hun måtte plukke av en død flått.

Selv bruker jeg ravsteiner på mine. De har kun hatt 2 flått hver siden jeg fikk halsbåndene, og begge har mest sannsynlig kommet etter at jeg har glemt/ikke kunnet bruke halsbåndet. Tidi har også vært med til Sverige, hvor det visstnok er mer flått?

Det er vel det den skal gjøre hvis jeg har skjønt rett - flåtten blir forgiftet når den har bitt og dør? :) Plukker jo heller av en død enn en levende (uuusj :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det den skal gjøre hvis jeg har skjønt rett - flåtten blir forgiftet når den har bitt og dør? :) Plukker jo heller av en død enn en levende (uuusj :P )

Jeg tror de egentlig skal falle av av seg selv, mem jeg vet ikke. Det ble ihvertfall kommentert at de fremdeles hang fast og man måtte plukke av de døde.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...