Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med den nye flått tabletten "Bravecto"


Recommended Posts

Det er altså en tyggetablett som gir umiddelbar effekt mot flått og lopper i 12 uker.

Når det kommer til sikkerhet:

Sikkerhetsstudier på valper
Ingen bivirkninger ble observert:
• Hos valper fra 8 ukers alder og med vekt på
2 kg eller mer.
• Ved overdosering på opp til 5 ganger maksimalt
anbefalt dose.
• Ved gjentatte behandlinger (3 ganger med 8 ukers
intervall).
Bravecto® kan brukes på valper fra 8 ukers alder.5
Sikkerhetsstudier reproduksjon
Ingen bivirkninger ble observert:
• Ved høyest anbefalt dose og 3 ganger maksimalt anbefalt
dose.
• Ved gjentatte behandlinger med 8 ukers intervall.
• Hos avlsdyr (tisper og hannhunder), drektige og
lakterende tisper.
Bravecto® er sikkert ved bruk på avlsdyr, samt drektige og
lakterende tisper.
Det er også trygt for Collie raser med defekt MDR1-gen
bivirkninger:
Vanlig observerte bivirkninger (hos 1,6%) er milde og forbigående
gastrointestinale effekter som diaré, oppkast, appetittmangel og
sikling.
Noen som har noen erfaringer? Jeg synes det er ser veldig interessant ut, samtidig er jeg litt skeptisk til å stappe i hunden "gift"... men det ser jo sikkert ut.
Ka dokk tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gitt i slutten av mai og ikke funnet noe mer flått på hundene (fant to før vi behandlet dem) Ikke noen bivirkning eller noe heller

Fra Felleskatalogen Indikasjoner: Flått- og loppeinfestasjoner hos hund. Umiddelbar og vedvarende loppedrepende (Ctenocephalides felis) effekt i 12 uker, umiddelbar og vedvarende flåttdrepende

Mine hunder har fått den, 4 juni. Ingen av de reagerte på noen måte på den. Den gikk lett ned. Jatzy hadde en flått vi ikke hadde sett, og den slapp seg av dagen etter, den var ikke full eller død.Jeg

Mener jeg leste noe om at flåtten brukte lang tid før den døde når man hadde brukt disse tablettene, altså blir de sittende og suge blod lenge før de får i seg nok gift til at de dør, ergo kan de allerede ha rukket å overføre sykdomsorganismer. Jeg VET ikke om det er tilfelle, men det var noen som skrev det på FB et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Felleskatalogen Indikasjoner:

Flått- og loppeinfestasjoner hos hund. Umiddelbar og vedvarende loppedrepende (Ctenocephalides felis) effekt i 12 uker, umiddelbar og vedvarende flåttdrepende effekt i 12 uker mot Ixodes ricinus, Dermacentor reticulatus og D. variabilis, og umiddelbar og vedvarende flåttdrepende effekt i 8 uker mot Rhipicephalus sanguineus. Lopper og flått må feste seg til verten og komme i kontakt med vertens kroppsvæsker for å eksponeres for virkestoffet. Begynnende effekt er innen 8 timer etter at lopper (C. felis) har festet seg og innen 12 timer etter at flått (I. ricinus) har festet seg. Kan også brukes som en del av behandlingsstrategien mot loppeallergidermatitt (FAD).

---

Så ja, flåtten kan rekke å overføre sykdommer før de får i seg giften og dør.

På korthårshunder som man lett finner flått vil jeg si det er bortkastede penger å kjøpe dette.

På langhårshunder, hvor man kanskje ikke finner all flåtten, så vil de jo ramle av etter 12 timer, men kan jo da ha overført sykdom alt. Og flåtten slipper jo selv taket når den er mett.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Bølla

Jeg bruker min hjemmelagde mikstur, fungerer mot stort sett alt av små uvesen (de har iallefall aldri hatt det, og jeg lærte dette da jeg drev med hester); eucalyptusolje, lavendelolje, tetreolje, knuste hvitløksfedd, eplecidereddik og sitronsaft. Daglig bading i havet ved Hvaler resulterte i 2-3 flått kontra ca 837 stk uten hjemkoket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min hjemmelagde mikstur, fungerer mot stort sett alt av små uvesen (de har iallefall aldri hatt det, og jeg lærte dette da jeg drev med hester); eucalyptusolje, lavendelolje, tetreolje, knuste hvitløksfedd, eplecidereddik og sitronsaft. Daglig bading i havet ved Hvaler resulterte i 2-3 flått kontra ca 837 stk uten hjemkoket.

Har hørt flere som sverger til den blandingen med godt resultat :). Kanskje det er noe sånt jeg burde mikset sammen nå før vi skal på svensketur? Jeg har liksom ikke noe lyst til å dryppe dem noe særlig - jeg har jo ikke behov for det her jeg bor liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Har hørt flere som sverger til den blandingen med godt resultat :). Kanskje det er noe sånt jeg burde mikset sammen nå før vi skal på svensketur? Jeg har liksom ikke noe lyst til å dryppe dem noe særlig - jeg har jo ikke behov for det her jeg bor liksom :)

Absolutt å anbefale, eneste aberet ved blandingen er en noe spesiell odør, men den sitter ikke i så lenge, spesielt om man holder seg til 3-4 drp tetreolje og heller tar litt mer lavendel :-p

Jeg pleier å lage en stor blanding og så fyller jeg på små beholdere som jeg legger i bil, treningssekker og alt annet som pleier å være med på impulsive turer. Billig og veldig bra, og ikke minst ingen bivirkninger for hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt å anbefale, eneste aberet ved blandingen er en noe spesiell odør, men den sitter ikke i så lenge, spesielt om man holder seg til 3-4 drp tetreolje og heller tar litt mer lavendel :-p

Jeg pleier å lage en stor blanding og så fyller jeg på små beholdere som jeg legger i bil, treningssekker og alt annet som pleier å være med på impulsive turer. Billig og veldig bra, og ikke minst ingen bivirkninger for hundene.

Jeg vil tro at odøren fra bikkjedyret av hannkjønn er langt verre enn tetre-oljeodøren *ler*.

Lurt å ha sånne litt her og der ja :). Jeg liker billig og bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Men hvilke blandingsforhold er det på den blandingen? Kjekt å vite når man evt skal lage selv :)

1 del vann, 1 del eplecidereddik. Hvor mye olje man bruker (av hver sort) kommer an på hvor mye man lager. Til en liten flaske på ca 1 dl bruker jeg ca 5-10 drp (også av sitronsaften) av alle oljene. Litt sterkere blanding (10 drp) om man har i like mye vann som eddik eller om man skal til et sted der man vet det er mye bugs. Stinker det hest og vi planlegger å omgås fremmede dobler jeg dosen med lavendel.

Edit; til en liten flaske bruker jeg 2 små knuste hvitløksfedd.

Anbefaler å bestille oljene på iherb.com, der får man store flasker til en veldig billig pris. (Del opp bestillingen i 2-3 deler så kommer man under tollgrensen også). Varer i en hel evighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 del vann, 1 del eplecidereddik. Hvor mye olje man bruker (av hver sort) kommer an på hvor mye man lager. Til en liten flaske på ca 1 dl bruker jeg ca 5-10 drp (også av sitronsaften) av alle oljene. Litt sterkere blanding (10 drp) om man har i like mye vann som eddik eller om man skal til et sted der man vet det er mye bugs. Stinker det hest og vi planlegger å omgås fremmede dobler jeg dosen med lavendel. 

 

Anbefaler å bestille oljene på iherb.com, der får man store flasker til en veldig billig pris. (Del opp bestillingen i 2-3 deler så kommer man under tollgrensen også). Varer i en hel evighet! 

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men man drypper løsningen på hunden ja? Hvor mye tar du på og hvor på hunden? Overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men man drypper løsningen på hunden ja? Hvor mye tar du på og hvor på hunden? Overalt?

Jeg har tomme sprayflasker som jeg kjøper her og der, sprayer over hele bikkja, men litt spesielt i nakken, brystet og på rumpa. Gir størstemann 2-3 mer sprut enn minstmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos dyrlegen for å kjøpe expot da jeg manglet til 2 av hundene

Ble varmt anbefale å prøve denne tabletten, så da gjør vi det

Den er godt prøvd ut i andre land og man mener at flåtten ikke rekke å overføre sykdommer, selv om den kan gjøre det

Vi får se, har allerede plukket av en flått på to av hundene :(

Så får vi se om tablett eller expot gir best resultat her i huset. To med expot og to med tablett

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 del vann, 1 del eplecidereddik. Hvor mye olje man bruker (av hver sort) kommer an på hvor mye man lager. Til en liten flaske på ca 1 dl bruker jeg ca 5-10 drp (også av sitronsaften) av alle oljene. Litt sterkere blanding (10 drp) om man har i like mye vann som eddik eller om man skal til et sted der man vet det er mye bugs. Stinker det hest og vi planlegger å omgås fremmede dobler jeg dosen med lavendel.

Edit; til en liten flaske bruker jeg 2 små knuste hvitløksfedd.

Anbefaler å bestille oljene på iherb.com, der får man store flasker til en veldig billig pris. (Del opp bestillingen i 2-3 deler så kommer man under tollgrensen også). Varer i en hel evighet!

Takk for oppskrift! :)

Pga leversykdom anbefaler veterinæren å kutte ut Frontline, så nå krysser jeg fingre og tær for at "vår" flått skyr denne blandingen også. :) Jeg har bestilt oljer (fra Iherb seff ;) )og ser frem til å mikse min egen mikstur, men siden jeg er parfymeallergiker lurer jeg fælt på om lukten sitter godt i hundepelsen eller om du må påføre ny mikstur flere ganger om dagen for å holde effekten gående. Må bikkja stinke for å holde flåtten vekk eller holder det med en liten dusj om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Takk for oppskrift! :)

Pga leversykdom anbefaler veterinæren å kutte ut Frontline, så nå krysser jeg fingre og tær for at "vår" flått skyr denne blandingen også. :) Jeg har bestilt oljer (fra Iherb seff ;) )og ser frem til å mikse min egen mikstur, men siden jeg er parfymeallergiker lurer jeg fælt på om lukten sitter godt i hundepelsen eller om du må påføre ny mikstur flere ganger om dagen for å holde effekten gående. Må bikkja stinke for å holde flåtten vekk eller holder det med en liten dusj om dagen?

I vanlig parfyme er det veldig mange kjemiske tilsetningsstoffer som du kan reagere på, jeg er litt sensitiv til parfyme selv. Rene, eteriske oljer har jeg derimot ingen problemer med.

Du trenger ikke å dynke hunden (dvs slik at den blir klissvåt). Jeg bruker en liten flaske, jeg tror den rommer 80-100 cl, og den holder 3-4 uker, så det er ikke store greiene som skal til. Vi har store hunder og vi spruter hver hund 4-6 ggr, kanskje mer om vi skal til f eks Hvaler e.l. Hvor mye du sprayer kommer an på hundens størrelse og om du har hatt mye vann i blandingen (da blir den naturlig nok litt svakere).

Jeg sprayer kanskje 2-3 dag, hvis hundene har badet lenge (vassing teller ikke) og vært helt under vann må man spraye de på nytt. Det lukter mest rett etter påføring, en stund etter har det absorbert, men virkestoffene er der fortsatt og vil virke avvisende på krypdyrene.

Jeg har kjøpt små tomme flasker med spraytut (fås på Clas Ohlsson til en billig penge) som jeg har fylt opp etter å ha laget en større blanding; en i bilen, en i treningsjakken, en i vesken, en i gangen.. Da glemmer jeg det sjeldent iallefall. Du må nesten bare prøve deg litt frem, ser du at hunden får flere enn 3 flått må du spraye hunden mer, evt lage litt sterkere mikstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke flått her omkring? *håpehåpe*

Det kan nok sikkert være en og annen her også, men det er nok på langt nær så ille som i kyststrøkene lenger sør :). Jeg behandlet ikke mine hunder da jeg bodde på Holter heller, og det var svært sjelden jeg fant flått på dem :). Nå har jeg jo bare bodd her ca 1,5 år, men har ikke hatt flått på hundene ennå i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten (altså for nesten 30 år siden, hjelpes...) så var det ikke flått på Hamar, men de siste årene har vi funnet en og annen på bikkja. Så jeg ville nok ha sjekket jevnlig :)

Men en helt annen verden enn lenger sør ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vanlig parfyme er det veldig mange kjemiske tilsetningsstoffer som du kan reagere på, jeg er litt sensitiv til parfyme selv. Rene, eteriske oljer har jeg derimot ingen problemer med.

Du trenger ikke å dynke hunden (dvs slik at den blir klissvåt). Jeg bruker en liten flaske, jeg tror den rommer 80-100 cl, og den holder 3-4 uker, så det er ikke store greiene som skal til. Vi har store hunder og vi spruter hver hund 4-6 ggr, kanskje mer om vi skal til f eks Hvaler e.l. Hvor mye du sprayer kommer an på hundens størrelse og om du har hatt mye vann i blandingen (da blir den naturlig nok litt svakere).

Jeg sprayer kanskje 2-3 dag, hvis hundene har badet lenge (vassing teller ikke) og vært helt under vann må man spraye de på nytt. Det lukter mest rett etter påføring, en stund etter har det absorbert, men virkestoffene er der fortsatt og vil virke avvisende på krypdyrene.

Jeg har kjøpt små tomme flasker med spraytut (fås på Clas Ohlsson til en billig penge) som jeg har fylt opp etter å ha laget en større blanding; en i bilen, en i treningsjakken, en i vesken, en i gangen.. Da glemmer jeg det sjeldent iallefall. Du må nesten bare prøve deg litt frem, ser du at hunden får flere enn 3 flått må du spraye hunden mer, evt lage litt sterkere mikstur.

Takk for info! :)

Dette høres absolutt overkommelig ut. jeg reagerer absolutt mest på luktforsterkende syntetiske stoffer og jeg vet jeg tåler lavendel og eucalyptus så jeg håper det skal gå bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...