Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden beit meg


litchi
 Share

Recommended Posts

Tidligere i dag havnet jeg i en situasjon som gjorde meg veldig forvirret. Vi har nettopp overtatt en hund på 5 år som er vokst til nå har bodd i en barnefamilie og bare har vært snill og grei.

Vi satt i dag og lekte litt på gulvet med en ball, jeg trillet den og hun hentet. Jeg har vant med å bare ta ballen ut av munnen på hundene jeg leker med, første gang jeg tok fra hun ballen var det greit, andre gangen hadde hun den i munnen da jeg strekte meg for å ta den. Da smalt det og jeg ble bitt. To dype kutt ned i hånden.

Jeg sitter her veldig forvirret, jeg er ikke redd for hundebitt, men er redd hun skal bite noen andre. Kanskje det var min egen feil som var så brå, kanskje hun ikke rakk å knurre eller si ifra før jeg hadde stappa hånden min i munnen hennes? Kanskje det kommer av den helt nye situasjonen med nytt hjem og nye mennesker?:/

Hun har frem til nå bare virket som en livsnyter og vi har ikke hørt noe om at hun har hatt ressursforsvar. Hun har heller ikke bitt noen før. Likevel kan jeg ikke ha en hund som jeg ikke stoler på.

Hva hadde du gjort i denne situasjonen? Tror du det er noe vi kan trene bort på noen måte? :)

Håper noen kan hjelpe, dette er ikke en morsom situasjon å være i.:/

Edit: hvor seriøst hadde dere tatt en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lært hunden slipp, og hatt to baller å leke med :) Ikke ta fra henne noe, bare bytt, bytt og bytt. Lær henne å slippe på kommando, og vær rolig når du tar etter ball - hvis dere begge går etter ballen samtidig, blir det fort en konkurranse mellom dere, og hun girer seg opp og "bommer". Ikke la henne gire seg opp, tren på å være kontrollert, og pust med magen selv ;)

Sånn ca :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært min til at når noe skal trilles/kastes så skal det slippes ved føttene mine og hunden skal gå unna og avvente til jeg har plukket opp gjenstanden. På den måten slipper jeg å missforstå om hunden vil fortsette leken eller bare vil være i fred med leken sin.

Om det hadde vært meg i en slik situasjon hadde det nok gitt meg en knute i magen og så hadde jeg begynt å se etter hva det var jeg gjorde feil og husket det til neste gang så det ikke skjedde igjen. Jeg hadde nok ikke tatt det så alvorlig første gang, men andre hadde jeg nok reagert sterkere og gjort større tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta noe fra en hund er sjeldent en god idé - da skal de i såfall ha vært trent på at det er OK og at det ikke er farlig.
Når man tar noe fra en hund, er sjansen nokså stor for at den etterhvert tenker; aha - dette skal jeg beskytte bedre neste gang.

Jeg vil tro det er sjeldent at hunder går så raskt til å bite - så det kan hende hun har blitt terget tidligere, og derfor har lavere terskel for denne typen lek.

Jeg ville ikke vært redd for et nytt bitt - men du må være klar på at alle som leker med henne må drive med byttelek! :)

byttelek:

ha to like leker - last den end leken, og med det samme hun plukker opp og er på vei tilbake - kast den andre leken. Etterhvert skal hun komme inn til deg og vente på at den andre leken blir kastet.
For å avslutte leken kan du vise henne godbiter og idet hun slipper leken kaster du gobitene over gulvet så du får pakket bort lekene.

Du kan også drive byttelek ved å bytte objekter med godbiter :)

å ha tau på leker og lære inn passivitet er også lurt. Når du slutter å leke og forholder deg passiv, venter du til hun slipper, og gir henne en godbit.
Etterhvert kan du legge på en slippkommando, og så er problemet ute av verden (i mine øyne i alle fall) :)

Bytting gjør at vi ved krisetilfeller kan ta farlige objekter ut av munnen til hunden, uten at det vil trigge noe som helst, fordi den vet at det kommer noe godt etterpå! :)
Man deler likt på ressursene - om man kan si det sånn :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det litt seriøst, men stadig sovet godt på natta. Selv om det ikke er "rapportert" om ressursforsvar fra tidligere, kan slikt godt feks slå ut litt i forbindelse med for eksempel flytting --> litt usikkerhet, utrygghet. Slikt roer seg sannsynligvis, men jeg ville notert meg hva som skjedde og jobba med det. Det er kommet mange gode tips. Poenget må være å lære bikkja at han kan stole på deg, at det ikke er noen grunn til å forsvare tingene "sine" overfor deg.

Men det er også mulig at det bare ble en situasjon som kom litt over styr, og at det aldri kommer til å bli noe problem senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er ALLTID en grunn til at hunder omplasseres - jeg leser "fra barnefamilie" og "beit deg fordi du tok ballen" og trekker lett konklusjonen at hunden er omplassert grunnet ressursforsvar og at den antagelig har vært en potensiell trussel mot tidligere families barn.

5 år - hmmm...... jeg tror ikke det er så enkelt som å lære den slipp - denne type adferd relateres ofte til andre ting enn leker tenker jeg.

Så jada, det var klønete av deg å stikke pølsene inn i munnen på en hund du egentlig ikke kjenner - men de SKAL IKKE bite av den grunn.

Jeg fikk tilbake en hannhund med sånne tendenser - vi valgte å ha han en stund for å se hvordan han utviklet seg - var supergrei til oss helt til en dag jeg var i skogen og lekte med han, kastet ball med snor - det var kaldt så snora var mer som en stiv pinne - så vi kastet vel egentlig pinne med ball - vi hold på en stund, plutselig idet jeg tok "pinnen" for femte eller sjette gang så satt han i armen på meg - HARDT - hadde jeg ikke vært ekstremt godt kledd så hadde det blitt skikkelig hull - den hunden ble avlivet to timer senere.
Han var for øvrig to år. Meningen for oss var å omplassere han - men for meg er det ikke ett tema å omplassere en hund med sånne issues, i alle fall ikke når de ikke engang er forutsigbare.

Mitt råd til deg - lever bikkja tilbake til forrige eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år - hmmm... jeg tror ikke det er så enkelt som å lære den slipp - denne type adferd relateres ofte til andre ting enn leker tenker jeg.

Mitt råd til deg - lever bikkja tilbake til forrige eier.

Altså at hunden også burde ha matforsvar fordi den forvarte en leke?

i mine øyne kan dette forebygges og hunden vil fungerer som den skal. Den forsvarer en ressurs - eier må klare å vise at ressurser aldri blir tatt vekk sånn helt uten videre. måten man gjør det på er byttelek, og byttelek er grunnleggende trening for alle hunder, uansett alder, uansett utfordringer.

Hunden ble usikker på situasjonen - og ga lite, til ingen forvarsler, så ja - skal ikke se bort ifra at den har blitt overkjørt hos tidligere eier. Da blir terskelen for å bite i slike situasjoner, uhyre lavere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at hunden også burde ha matforsvar fordi den forvarte en leke?

i mine øyne kan dette forebygges og hunden vil fungerer som den skal. Den forsvarer en ressurs - eier må klare å vise at ressurser aldri blir tatt vekk sånn helt uten videre. måten man gjør det på er byttelek, og byttelek er grunnleggende trening for alle hunder, uansett alder, uansett utfordringer.

Hunden ble usikker på situasjonen - og ga lite, til ingen forvarsler, så ja - skal ikke se bort ifra at den har blitt overkjørt hos tidligere eier. Da blir terskelen for å bite i slike situasjoner, uhyre lavere.

Det går an, men med en 5 år gammel hund som allerede har bitt minst en gang, og omplassert av en eller annen grunn? Så kan det være uforutsett mye jobb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an, men med en 5 år gammel hund som allerede har bitt minst en gang, og omplassert av en eller annen grunn? Så kan det være uforutsett mye jobb.

Det kan bli mye jobb, det kan bli lite jobb, alt avhengig av individet. Men ja, jeg er enig. Hvis man tror det blir for mye, må man se på andre muligheter. men så lenge man har tanker om å få fikset dette synes jeg man kan prøve - det skylder man hunden (i mine øyne) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...