Gå til innhold
Hundesonen.no

Baketråden!


ida
 Share

Recommended Posts

Her i England får man kjøpt fondant på supermarkeder og de fleste litt større matbutikker i alle fall. Ferdig og klar til bruk evt. kan man farge den. Det er sikkert mulig å finne det på større matbutikker i Norge?

Nå liker ikke jeg marsipan noe særlig da, men fondant smaker vel eller mindre sukker. Jeg synes ikke at det er fantastisk akkurat. Ser bedre ut enn det smaker. Avhengig av hva slags kake man lager, så tror jeg det er en del som bruker smørkrem etc. under for å få fondanten til å sitte bedre og får å gi mer smak/fuktighet.

Jeg baker nesten aldri, så det er sikkert noen av sonens superbakere som kan gi deg bedre svar. :)

Har aldri laget det selv, men ifølge en venninne av meg er det veldig enkelt. Hun er ingen superbaker, og jeg tror makroner er det eneste bakerelaterte hun lager. :P

Takk

Jeg liker nemlig heller ikke marispan, men så har jeg fått så lyst til å lage en kake og pynte den med Breton figurer (noe ale det som @ lagde for en en stund siden, om jeg ikke har drømt - det var vel dåpen til Jaran)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 200
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kaken ble en stor suksess, masse skryt for utseende og smak! Gøy.å lage kake når resultatet blir så bra  

Men den smaker godt selv om marengsen blir litt trist. I familien min heter kaka "verdens beste", så noen ganger får man servert "verdens beste takras"  om noen har plagdes litt med bakinga 

Jeg har lekt litt med konditorfarger i helga

Posted Images

Takk

Jeg liker nemlig heller ikke marispan, men så har jeg fått så lyst til å lage en kake og pynte den med Breton figurer (noe ale det som @ lagde for en en stund siden, om jeg ikke har drømt - det var vel dåpen til Jaran)

Jeg brukte fondant :) Veldig mye enklere å jobbe med synes jeg. Får kjøpt på jernia, kitch'n, tilbords og lignende. Smørkrem under er must, har hørt noen ganger om noen som har brukt vanlig krem også har hele fondanten bare smeltet sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte fondant :) Veldig mye enklere å jobbe med synes jeg. Får kjøpt på jernia, kitch'n, tilbords og lignende. Smørkrem under er must, har hørt noen ganger om noen som har brukt vanlig krem også har hele fondanten bare smeltet sammen :P

Er det vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanskelig?

Neida, bare ikke legg den i kjøleskapet. Da blir det noe herk. Fondant blir mykere når du knar det pga håndvarmen din. Skal du kle hele kaken syns jeg det er best å kjevle ut mellom to ark bakepapir, for da er du garantert at den ikke sitter fast :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MonicaT

Det er veldig forskjell mellom de forskjellige fondantmerkene, så anbefaler deg å smake først før du trekker hele kaken med den. Noen nærmest en tyggegummikonsistens i munnen, så jeg foretrekker alltid å trekke kakene med marsipan (Bruker Pals ekstra hvit eller Funcakes og den smaker ikke så mye mandler som "vanlig" marsipan). Pynten lager jeg i begge deler, alt ettersom.

Ellers er det jo et alternativ å ta fondanten til side og bare spise kaken inni.. Man for øvrig ikke dekke hele kaken med noe heller, i USA er det vanligst å bare bruke smørkrem og man kan nesten ikke se forskjell (men regner med det krever litt trening ;) ).

Jeg bruker stort sett alltid pisket krem under marsipanlokket og det går helt fint så lenge den står tørt og kaldt. Fyller man med vaniljekrem og frukt e.l. så er det viktig at dette ikke kommer i kontakt med marsipan/fondanten, for da smelter den. Det er lettere å trekke kaken helt jevnt og pent med smørkrem under. Sørg for at den er helt glatt og fin og sett den kaldt en stund før du legger på marsipan/fondant.

Skal lage en dåpskake i morgen og har holdt på med pynt i hele dag.. Men ble søte ugler da synes jeg :)

2014-04-25165821.jpg

Har noen bilder av kaker jeg har laget på Instagramkontoen min Dj_une.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å farge gulrotkake-glasuren med gulrotsaft?(en slik glasur med Philadelphia og smør) Noen som har prøvd det?

Det blir i beste fall bare en helt lys gulfarge, for man kan ikke bruke så mye væske før glasuren blir flytende. Hvis du vil farge den så kjøp fargepasta på Jernia/Panduro/Kitch'n e.l. Da trenger man bare tuppen av en tannpirker for å få sterke farger :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i beste fall bare en helt lys gulfarge, for man kan ikke bruke så mye væske før glasuren blir flytende. Hvis du vil farge den så kjøp fargepasta på Jernia/Panduro/Kitch'n e.l. Da trenger man bare tuppen av en tannpirker for å få sterke farger :)

Æsj... håpte den geniale planen min kunne fungere. :lol:

Takk for tips. :-) Skal se etter det neste gang jeg er innom kitch'n.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bakt i dag - gulrotmuffins i flaggfarger fordi mamma har bursdag og fordi det er mai! :D De ser veldig nam ut, så gleder meg til å smake! Laget noen store cupcakes og disse små muffinsene. Brukte rød fargepasta i glasuren. Er litt sucker for sånt med farge må jeg innrømme. Ser jo så moro ut! post-43-1399134304,6947_thumb.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TullBull

Tusen takk for godt svar

Kanskje noen har noen andre gode ider.

Det jeg har lyst til er å bake en kake og så ha en hundefigur (pepperkake form) som pynt, gjerne oppå og evt rundt.

Vet ikke om man kan lage sjokoladekake og så smøre glasuren pent og jevnt utover og så kanskje ha hundefiguren som smeltet sjokolade eller marsipan/fondant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen har noen andre gode ider.

Det jeg har lyst til er å bake en kake og så ha en hundefigur (pepperkake form) som pynt, gjerne oppå og evt rundt.

Vet ikke om man kan lage sjokoladekake og så smøre glasuren pent og jevnt utover og så kanskje ha hundefiguren som smeltet sjokolade eller marsipan/fondant?

Jeg lagde cupcakes nå, hvor jeg kjøpte spiselig dekorasjon på eBay. Jeg festet de litt feil, så de ikke ble så myke og medgjørlige som de skulle, men de gikk ned.

10329186_10154014278945136_1678677476029

(Jeg skulle ha gøret de mer ned i glasuren, så de kunne tiltrekke seg væsken og dermed bli lettere å tygge en bit av)

Det er mange, mange motiv å finne der, i tillegg til firmaer som lager det motivet du vil om du sender inn bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stilig @SFX

Hva søker jeg på når jeg skal finne slike?

Edible cake image / cake toppers. Man kan bestille her i Norge også fra for eksempel http://www.kakeboksen.no hvis man vil ha dem raskere, men er mye dyrere da ;)

Du kan også søke på rice paper, da det er det de er laget av, i hvert fall disse. De smaker egentlig ikke noe, omtrent som oblatene i kjerka, om jeg husker rett fra konfirmasjonstiden. Men det ser stilig ut.

Jeg betalte en slikk og ingenting for disse, og det tok ikke altfor lang tid før de kom i posten - på eBay står det gjerne estimert i hvilken tidsperiode de kommer, og hos meg kom de første dag i angitt tidsperiode til tross for at påska kom oppi det hele. Jeg skulle ha det i tide til innflyttingsfest 30. april, og det sto at de kom mellom 24. april og 2. mai - så de kunne kommet for sent, og derfor gadd jeg ikke kjøpe dyrest mulig heller. Men de kom altså fram i god tid, og jeg bestilte 15. april. Jeg vil dog tro at custom made tar lenger tid, med produksjon osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag var det bakedag.

65 stk skinkemuffins, test av ny oppskrift og små størrelser, forhåpentligvis for å servere i 60-årsdag om noen uker. Smaksprøve godkjent.

3 stk honningkake av oldemors oppskrift. Jeg kan virkelig ikke motstå denne, det er det beste jeg vet i hele verden! Og spiste en halv kake før de kom så langt som ned i fryseren... :innocent:

2 stk sitronkake av en oppskrift jeg fant på nettet for en tid siden og som så utrolig god ut. Den ble litt lite stekt, men ifølge mannen absolutt spiselig.

Skulle egentlig bake en bunn til marsipankaken til nevnte 60-årsfeiring også, men da var det tomt for bakepulver. :P Og i dag ble det visst ikke tid, så da får det bli neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et helt annet spørsmål. Når man lager skolebrød, hvordan får man bra "hull" til vaniljekremen? Jeg synes mine blir så små og lite krem

Jeg tar mine med bånnen av et (lite) ikeaglass. Da blir de perfekte synes jeg :)

Synes ikke så godt her, fordi jeg er så glad i glasuren :drool:https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/p843x403/1012277_10152131932370256_1422651323_n.jpg men blir plass til masse god vaniljekrem :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helt annet spørsmål. Når man lager skolebrød, hvordan får man bra "hull" til vaniljekremen? Jeg synes mine blir så små og lite krem

Jeg kjevler bollene flate, et par centimeter tykke, legger på vaniljekrem og lar de etterheve rundt kremen. Da unngår du at kremen blir liggende oppå!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dager baker jeg cacepops, gulrotcupcakes med glasur i rødt, hvitt og blått samt surdeigsbrød. Nå har a Maria fritidsproblemer igjen :P Spent på hvordan de to førstnevnte blir. Skal bake til 15 (klassefest), 16 (sambos bursdag) og 17 mai :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...