Gå til innhold
Hundesonen.no

Game of Thrones - for oss som ikke har lest bøkene (USA sendetid). Advarsel: spoiler av nyeste utgitte episode.


Mirai
 Share

Recommended Posts

Menne atte hæææ! :|

Altså, jeg veit denne episoden er primært for dem som ikke har lest bøkene, men jeg vil bare kommentere at jeg synes manusforfatterne tar seg drøyt friheter i forhold til forandringene. Legger frustrasjonsutbruddet innafor spoiler så slipper de som ikke vil vite hvordan bokversionen er, å se det.


Hele Jamie/Cercei-greia gjør meg bare forbanna. Hvordan de kan gjøre en ekkel sexscene hvor begge parter er med på det til regelrett voldtekt skjønner jeg bare ikke - det utgjor jo en TEMMELIG stor forskjell for en karakter om han tar dama han påstår han elsker mens hun trygler han om å la være, eller om de, som par, bare har jæklig dårlig smak. WTF!!

Egentlig begynner jeg å bli mektlig lei av tendensen til å gjøre sexscener som i utgangspunktet var mellom samtykkende parter om til voldshandlinger, det er jo ikke akkurat første gang. Minn meg på å aldri henge med manusforfatterne om den sjansen skulle oppstå... :x:sint_01:




Ellers syntes jeg også det var en litt småkjedelig episode. Satser på at neste tar seg opp, Dany driver jo med spennende ting. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Regner med det ikke bare er meg...  

Da første scene starta, trudde jeg det var et tilbakeblikk. Og så forsto jeg... Å sitte i storsalen på Colosseum og kjenne gåsehuden reise seg antakelig simultant med 900 andre og kjenne applause

Hurra! Vant billetter til premieren av første episode som vises på Colosseum!!! 

Posted Images

Menne atte hæææ! :|

Altså, jeg veit denne episoden er primært for dem som ikke har lest bøkene, men jeg vil bare kommentere at jeg synes manusforfatterne tar seg drøyt friheter i forhold til forandringene. Legger frustrasjonsutbruddet innafor spoiler så slipper de som ikke vil vite hvordan bokversionen er, å se det.

Hele Jamie/Cercei-greia gjør meg bare forbanna. Hvordan de kan gjøre en ekkel sexscene hvor begge parter er med på det til regelrett voldtekt skjønner jeg bare ikke - det utgjor jo en TEMMELIG stor forskjell for en karakter om han tar dama han påstår han elsker mens hun trygler han om å la være, eller om de, som par, bare har jæklig dårlig smak. WTF!

Egentlig begynner jeg å bli mektlig lei av tendensen til å gjøre sexscener som i utgangspunktet var mellom samtykkende parter om til voldshandlinger, det er jo ikke akkurat første gang. Minn meg på å aldri henge med manusforfatterne om den sjansen skulle oppstå... :x:sint_01:

Ellers syntes jeg også det var en litt småkjedelig episode. Satser på at neste tar seg opp, Dany driver jo med spennende ting. :wub:

Er helt enig med deg. Har ikke sett den siste episoden ennå (men har lest bøkene), og synes denne artikkelen sa det ganske bra:

http://www.avclub.com/article/rape-thrones-203499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dævvadævvadævva! Jeg leser bare på side 2 enda, for har ikke sett episode 3 og 4. SKAL fikse meg HBO Nordic i dag tenker jeg. Så se de i kveeeeld :heart: Da kan jeg lese resten av tråden!

btw, old News for dere da, men jeg også digger at J døde. fy flate for en guffen og ekkel fyr. Men jeg skjønner fint lite av det, det er jo snart ikke karakterer igjen i serien jo? :o haha. Neida, heldigvis mange spennende å ta av enda. Blir helt svett av å henge med. Tenker også, siden J døde så tidlig, så har de sjuukt mye kult på lager denne sesongen!!!!!!! GOT GOT GOT :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fått sansen for Jamie, men mistet den i grunnen etter dagens episode sick.gif .

Begynte å få sansen for han jeg og.

Han er en fjott igjen nå, men han er rundt Cersei nå, og Cersei er roten til alt ondt. :lol:

Jeg har lyst til å dele noen tanker fra ei smart dame jeg er så heldig å være i samme diskusjonsgruppe som, om voldtektscenen. Det er noen henvisninger til boka, men ikke noe som avslører handling videre:

"Jeg skuler ganske hardt på dem som kun leser Cersei som ei dum, ond kjerring uten å ta innover seg hvordan hun har blitt behandlet av samfunnet og ikke minst sin familie opp gjennom årene. Som hun sier både i bøkene og i serien, har hun kun blitt verdsatt som en fødemaskin som kan skaffe familien mer innflytelse ved å bli gifta bort, når det eneste hun ønsker har vært å ha like stor frihet, innflytelse og makt som det hennes far og bror Jaime har. Som hun sier selv, var Jaime og hun så like som barn at folk ikke så forskjell på dem, men når de ble eldre skulle hun tvinges inn i den underdanige rollen som gikk i skjørt og ikke fikk bruke verken sverd eller vett, mens Jaime skulle være en leder. Som den ekstremt sterke personligheten Cersei er, så stritter hun imot på alle punkt; dessverre er hun ikke av den personlighetstypen som vokser på motgang, og ender opp med å bli en knallhard, bitter kvinne som etterhvert også blir mer og mer paranoid for at noen skal ta fra henne den lille innflytelsen hun faktisk har. Er Cersei en god person i bøkene? Nei, men det er veldig lat lesning å avskrive henne kun som en antagonist, uten å analysere hvordan hun har kommet til dette punktet. Hjertet mitt blør for den Cersei vi kunne hatt, hadde hun vokst opp i et annet samfunn, og det blør også for den Cersei som ser veggene rundt seg vokse stadig høyere og rykke stadig nærmere, og som sakte men sikkert mister alt hun hadde som ankerfester i livet (Joffrey, Jaime, faren, skjønnheten sin, regentrollen, etc.).

I boka blir Cersei utsatt for voldtekt og vold fra sin døddrukne jævel av en ektemann, og det å abortere hans barn og AKTIVT VELGE å fortsette forholdet til Jaime, den ENESTE som respekterer og elsker henne, fucka opp som det forholdet er både med tanke på incest og hvor gjensidig avhengige de er av hverandre, er en av de få måtene Cersei kan vinne over samfunnet og Robert på. DET ER HENNES VALG. HENNES TRIUMF. Og i serien har de nå tatt fra henne denne ekstremt viktige seieren, og redusert henne til nok en kvinne som ikke får ta aktiv del i sitt eget (seksual)liv.

Jaime i boka (og i forrige sesong av serien) er HELT KLART ikke en voldtektsmann. Vi ser gang på gang at han uttrykker ubehag ved tanken på vold og voldtekt utført mot kvinner; han ville gripe inn da king Aerys mishandlet og voldtok sin kone, han stoppet Vargo Hoats menn fra å voldta Brienne (med det resultatet at han mistet det viktigste han "eide", sverdhånda si), han henretter senere i bøkene menn som voldtar (selv om kvinnen som ble voldtatt frivillig hadde hatt sex med denne mannen før; dette er et prinsipp vi har problemer med i vårt eget samfunn i dag, og Jaime har denne moralen i ryggraden i det fucka samfunnet Westeros er), og han vet VELDIG GODT at Robert og Cerseis forhold bygger på vold og makt. Vi kan til og med ta med det faktum at han var involvert i den helt forjævlige episoden med Tyrion og Tysha, som førte til at Tysha ble gjengvoldtatt og Tyrion ble tvunget til å delta (noe som er en voldtekt også av Tyrion, da han var barn og avhengig av den som beordret ham til å være med). Overalt rundt seg har Jaime sett voldtekt, og hans reaksjon er alltid negativ.

I boka er scenen helt annerledes enn i showet. Cersei sier "Nei" først, men dette har absolutt ingenting å gjøre med at hun ikke ønsker å ha sex med Jaime; det er stedet hun protesterer på, da hun er redd for at de skal bli oppdaget, og Cersei har bestandig vært den av dem som har vært mest opptatt av hemmelighetshold. Det er ganske tydelig at Cersei elsker og vil ha Jaime i boka, og etterhvert som lysten tar over for nervøsiteten, er HUN den som aktivt tar tak i penisen hans og fører den inn i henne, mens hun gjentatte ganger sier "JA" og stønner navnet til Jaime. EKSPLISITT samtykke. Er scenen ment å være "ekkel og ubehagelig", med tanke på at dette skjer i en kirke, med deres sønns døde kropp på en båre tre meter vekk, mens Cersei har mensen og Jaime står der uten høyrehånda? Definitivt. Men jeg leste ikke scenen som voldtekt verken første, andre eller tredje gang. Jeg kan forsåvidt godt skjønne hvis man leser scenen som noe uklar og grumsete sett i forhold til samtykke, men for meg er Cerseis aktive deltagelse og eksplisitte verbale samtykke det som utgjør den viktige forskjellen.

Ut fra det jeg har lest fra produsentene og regissøren, er det (minst) to oppfatninger ute og går av hvordan scenen i TV-serien skal ses; regissøren mener dette skulle leses som i boka, med at Cersei protesterer litt først, men deretter samtykker, mens produsenten (som vanligvis ikke akkurat sier nei til vold mot kvinneskikkelser) faktisk anerkjenner det problematiske aspektet og mener å tro at scenen viser en voldtekt. Problemet ligger da her i måten de har skrevet og filmet scenen på; vi får ikke den eksplisitte godkjennelsen som Cersei gir i boka, vi får ikke den mer kjærlige og lystne Jaime som kun tenker på hvordan han vil være med og beskytte Cersei i all fremtid mens de har sex; i stedet får vi en scene som mange, både boklesere og ikke, så på som en direkte voldtekt. Så kan man så klart flisespikke i evigheter på at "det var jo ikke MENT sånn", men det de da heller burde gjøre er å innrømme at dette var dårlig skrevet, dårlig filmet og dårlig fremført."

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så stusser jeg virkelig på at de bare...fortsetter uten å vedkjenne seg dette. Altså, jeg skjønner jo at når enkelte av folka bak ikke ser på dette som voldtekt (Igjen, jeg vil aldri være aleina i ett rom med den fyren, fy ****) så ser ikke de på det som noe som skal bearbeides av Cercei videre - men for de av oss med øya åpne som oppfattet dette som ett klart overgrep så er det skikkelig rart at det bare forsvinner ut i stillheten. Spesielt med tanke på karakteren Cercei, og forholdet mellom henne og Jaime.

Og så er jeg forøvrig helt enig i det sitatet Sandy linka til. Blæ.


In other news: Jeg liker Bronn. Rare, trivelige mannen. Kan noen kaste Littlefinger på sjøen snart? Og de der onde folka som styrer rundt i Castle Black. "Åh, nå kommer det overnaturlige monstre OG en enorm hær mot oss - dette er virkelig tiden å ha en stor maktkamp på altså!". :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å bare "glemme" den scenen med Cersei og Jaime siden den tydeligvis er helt feil i hva som står i bøkene, for da kan jeg like Jaime allikevel :P . Syns det er synd de velger å forandre på ting som er såpass viktige. Vi som bare ser serien og ikke har lest bøkene kan liksom ikke ta utgangspunkt i så mye mer enn det vi ser på skjermen!

Hvem er han duden som har tatt over huset med alle jentene/døtrene som ligger rett ved Castle Black? Altså han som nå har fanget Bran og de andre? Ekkel type hvertfall. Får vondt av Hodor!!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er han duden som har tatt over huset med alle jentene/døtrene som ligger rett ved Castle Black? Altså han som nå har fanget Bran og de andre? Ekkel type hvertfall. Får vondt av Hodor!
http://gameofthrones.wikia.com/wiki/Karl Til og med jeg som har lest bøkene og synes det gikk greit, sliter med å følge med på hvem alle er. Han som ble kompis med Jon Snow og skulle bli med over veggen er med Bolton og kappa av hånda til Jamie. Måtte innom wikien i går kveld fordi jeg synes han virket litt kjent! Hadde helt glemt at det var han.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://gameofthrones.wikia.com/wiki/Karl

Til og med jeg som har lest bøkene og synes det gikk greit, sliter med å følge med på hvem alle er. Han som ble kompis med Jon Snow og skulle bli med over veggen er med Bolton og kappa av hånda til Jamie. Måtte innom wikien i går kveld fordi jeg synes han virket litt kjent! Hadde helt glemt at det var han.

Er det DER han er fra! Ikke rart jeg syntes han virka så sinnsykt kjent... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hæren til White Walkers er vel mer enn "bare" de incestbarna? Si han har 20 sånne daughter wives da, som hver kanskje får banr en gang i året. Tar en stund å bygge en god hær da :D . Men digger konseptet med at de bare blir gjort om til WW!! Så slutten av episoden i frykt for at han første skulle legge den fra seg på alteret der og at vi ikke skulle få se hvem som tok over babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hæren til White Walkers er vel mer enn "bare" de incestbarna? Si han har 20 sånne daughter wives da, som hver kanskje får banr en gang i året. Tar en stund å bygge en god hær da :D . Men digger konseptet med at de bare blir gjort om til WW! Så slutten av episoden i frykt for at han første skulle legge den fra seg på alteret der og at vi ikke skulle få se hvem som tok over babyen.

Skal ikke si jeg vet dette med 100% sikkerhet, men jeg trodde de fleste var lik. Likene skal brennes så fort så mulig, for å unngå at de blir white walkers. Om jeg husker riktig var det første som skjedde i boken Game of Thrones at en av Night's Watch blir en white walker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si jeg vet dette med 100% sikkerhet, men jeg trodde de fleste var lik. Likene skal brennes så fort så mulig, for å unngå at de blir white walkers. Om jeg husker riktig var det første som skjedde i boken Game of Thrones at en av Night's Watch blir en white walker.

Skjer vel i serien også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææ, har lest alt som har komt ut, så skal ikkje vere for aktiv her ved fare for å spoile(sjølv om serien stadig endra seg litt fra bøkene, det viktigste er/blir vel forhåpentligvis likt). Men kva syns folk om episode 4? Bran og co fanga, fekk sjå guttebabyen omvandla til WW og nok en gang bli overraska over kor mykje som skjer "baki kulissene" i spillet, som går folk flest og sjåarane hus forbi før det blir avslørt. +Brinne på eventyr med Pod! :D Gleda meg til resten av sesongen! Eh, måtte inn og redigere. Dei nyaste innlegga kom ikkje opp, merkelig. Så ser no at episode 4 allerede er blitt diskutert ;) Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt spent på utviklingen til Daenerys, synes hele greia gikk litt fort over så skjer vel noe spennende derfra snart håper jeg :P

Ellers kom det godt frem på denne episoden hvem som faktisk forgiftet Joffrey, godt hun tenkte på fremtiden til barnebarnet sitt :aww: “You don't think that I'd let you marry that beast, do you?" Men slu dame ass. Gleder meg til å se fortsettelsen!

Men søte Tommen. Også pusen hans :heart:

Ble nesten litt sur når Bran, Summer og co ble fanget. Gaaah :P !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hæren til White Walkers er vel mer enn "bare" de incestbarna? Si han har 20 sånne daughter wives da, som hver kanskje får banr en gang i året. Tar en stund å bygge en god hær da :D . Men digger konseptet med at de bare blir gjort om til WW! Så slutten av episoden i frykt for at han første skulle legge den fra seg på alteret der og at vi ikke skulle få se hvem som tok over babyen.

Skal ikke si jeg vet dette med 100% sikkerhet, men jeg trodde de fleste var lik. Likene skal brennes så fort så mulig, for å unngå at de blir white walkers. Om jeg husker riktig var det første som skjedde i boken Game of Thrones at en av Night's Watch blir en white walker.

Skjer vel i serien også :)

Lurer evt på om de "nye" whitewalkers ser helt ugjenkjennelige ut?

De(n) som vi har sett hittil ligner jo ikke på noen, men om feks onkelen til Jon (han er vel fortsatt bortevekk?) har blitt whitewalker, lurer på om Jon da kjenner ham igjen!

Altså, White Walkers er en egen rase. Det er de digre, rolige fælingene med det lange, flagrende håret. De levende døde som de gjør til slavene sine, eller de døde som gjenopplives med de isblå øynene kalles "wights" på engelsk. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, White Walkers er en egen rase. Det er de digre, rolige fælingene med det lange, flagrende håret. De levende døde som de gjør til slavene sine, eller de døde som gjenopplives med de isblå øynene kalles "wights" på engelsk. :)

Å.. Det har jeg ikke fått med meg i det hele tatt. :lol: Er han på hesten en white walker? Jeg har alltid tenkt med meg selv at det er en gammel offiser eller ranger av Night's Watch.

Edit: Nå googlet jeg det, white walkers er de helt hvite, wights ser ut som "vanlige" mennesker, men med blå øyne. Er det riktig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å.. Det har jeg ikke fått med meg i det hele tatt. :lol: Er han på hesten en white walker? Jeg har alltid tenkt med meg selv at det er en gammel offiser eller ranger av Night's Watch.

Edit: Nå googlet jeg det, white walkers er de helt hvite, wights ser ut som "vanlige" mennesker, men med blå øyne. Er det riktig?

Ja, white walkers er som sagt en egen rase, som har sovet i 8000 år elns. Det er de den gamle kona på Winterfell forteller historier om til Bran helt i starten som han blir så redd for , og de kan kun drepes med drageglass. De er mye større og sterkere enn mennesker, og gjør mennesker, både døde og levende, om til wights.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente eg blei så sint når eg såg korleis dei behandla Hodor, håpa Bran klara å warge/skinchange seg inn i han så han kan ta en skikkelig rage og komme seg fri! Lure på om Jon kjem i tide, eller om det blir som det ofte er når "vi" ønska at folk skal møtes, at Jon kjem akkurat når Bran og co har klart å stikke av. Er jo typisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som blir litt sånn :sint_01::x:cry: Av at serien avviker såpass grovt fra bøkene?? Skulle ønske jeg kunne la være å se, men greier ikke helt :getlost:
Blir sint/frustrert her og, men prøva å godta at det er to ikkje heilt like historier, og prøver å nyte begge deler! Serien er jo en flott produksjon, så den bør jo nytes sjølv om serieskaperane tar seg endel friheta i blandt.. :) men det kan vere veldig forvirrande til tider. Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...