Gå til innhold
Hundesonen.no

Game of Thrones - for oss som ikke har lest bøkene (USA sendetid). Advarsel: spoiler av nyeste utgitte episode.


Mirai
 Share

Recommended Posts

Bøkene er jo bygd opp av narrativene til de ulike karakterene, og når feks Davos får sine egne kapitler, så er det ufattelig mange av dem jeg bare skumma gjennom. Makan til kjedelig fyr, både i bøkene og i serien! Det er ganske mye krig og strategi, så om en starter på bokserien fordi en er interessert i juicy renkespill, gøyale drager eller lidende bastard-skjebner, da blir det trått. :P

Jeg måtte skumlese meg gjennom Cersei sine kapittel (ja, og davos, fordi jeg er enig i at han er kjedelig). Med Cersei er det litt sånn at hun virker litt paranoid og kokko på utsiden, så man har VIRKELIG ikke lyst til å tilbringe tid inni hodet hennes.

Lydbøkene (lest på engelsk, selvsagt) er forøvrig ganske greie :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Regner med det ikke bare er meg...  

Da første scene starta, trudde jeg det var et tilbakeblikk. Og så forsto jeg... Å sitte i storsalen på Colosseum og kjenne gåsehuden reise seg antakelig simultant med 900 andre og kjenne applause

Hurra! Vant billetter til premieren av første episode som vises på Colosseum!!! 

Posted Images

Jeg måtte skumlese meg gjennom Cersei sine kapittel (ja, og davos, fordi jeg er enig i at han er kjedelig). Med Cersei er det litt sånn at hun virker litt paranoid og kokko på utsiden, så man har VIRKELIG ikke lyst til å tilbringe tid inni hodet hennes.

Lydbøkene (lest på engelsk, selvsagt) er forøvrig ganske greie :)

Tidenes beste sammendrag :lol:

Skal begynne på nytt med bøkene til høsten har jeg tenkt. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte skumlese meg gjennom Cersei sine kapittel (ja, og davos, fordi jeg er enig i at han er kjedelig). Med Cersei er det litt sånn at hun virker litt paranoid og kokko på utsiden, så man har VIRKELIG ikke lyst til å tilbringe tid inni hodet hennes.

Lydbøkene (lest på engelsk, selvsagt) er forøvrig ganske greie :)

Og i serien er hun jo riktig søt og sympatisk i forhold til i bøkene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg får lyst til å lese bøkene. Men jeg må innrømme at serien noen ganger er litt i overkant preget av politikk og strategi-skravling, og jeg kan forestille meg at bøkene er enda mer preget av det? Må innrømme at jeg aldri helt kom meg gjennom ringenes herre heller.

Men blir jo litt nysgjerrig på hva forskjellene på bøkene og serien er. Jeg kunne jo funnet meg spoilere, men da ødelegger jeg litt for å lese bøkene i fremtiden.

Hvis du ikke kommer deg gjennom Ringenes Herre, så er det ikke noe poeng i å begynne på disse bøkene, for Ringenes Herre er en kort og lettlest bok i forhold.

mvh 2ne, som egentlig syns at hele GoT-serien er opphypa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kommer deg gjennom Ringenes Herre, så er det ikke noe poeng i å begynne på disse bøkene, for Ringenes Herre er en kort og lettlest bok i forhold.

mvh 2ne, som egentlig syns at hele GoT-serien er opphypa :P

Nja, ringenes herre har alle sangene og slikt... som mange syns er ganske traurig. Og i GoT er det mer action fra begynnelsen, mens LotR først har action rundt side 180 :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes Cersei blir fremstilt for ensidig i serien og er mer sympatisk i bøkene :P

Man får vite mer om hvordan hun tenker og hvorfor hun gjør som hun gjør.

Det gjelder alle egentlig, jeg synes forfatteren har vært flink til å gi dybde til alle karakterene sine og synes det er litt trist at det har blitt såpass sort/hvitt i serien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes Cersei blir fremstilt for ensidig i serien og er mer sympatisk i bøkene :P

Man får vite mer om hvordan hun tenker og hvorfor hun gjør som hun gjør.

Det gjelder alle egentlig, jeg synes forfatteren har vært flink til å gi dybde til alle karakterene sine og synes det er litt trist at det har blitt såpass sort/hvitt i serien.

Det høres interessant ut, nå blir jeg bare mer motivert til å lese bøkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes Cersei blir fremstilt for ensidig i serien og er mer sympatisk i bøkene :P

Man får vite mer om hvordan hun tenker og hvorfor hun gjør som hun gjør.

Det gjelder alle egentlig, jeg synes forfatteren har vært flink til å gi dybde til alle karakterene sine og synes det er litt trist at det har blitt såpass sort/hvitt i serien.

Det har jeg hørt før også! Husker det var en diskusjon om henne ideene tråden noen sider tilbake. Veldig interessant å høre. Spesielt om hvor like Cersei og Jamie var, og at de ønsket seg mye av det samme, men at Cersei bare ble behandlet som "vanlig kvinne" som skulle produsere barn.. Det er jo ikke rart hun er bitter og overbeskyttende ovenfor barna sine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen venner pleier å samles en gang i uken for å se den nyeste episoden, og igår endte det med at vi alle satt i stillhet ute og sturet etter slutten. Jon Snow har vært en av mine favorittkarakterer siden sesong 1, og hvis han dør vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg!

Melisandre BØR gjenopplive han, ellers går jeg på veggen tror jeg.

Og hva var greia med Theon og Sansa? Jeg vet det var snø nederst på bakken, men med min livlige fantasi kan de ha tatt selvmord. :lol:

- - -

Jeg har forsåvidt alltid likt Melisandre, synes hun er en interessant karakter med mye "hemmeligheter". Hvor kommer hun fra? Hva er hennes motiver? Er denne ildguden ekte? Hvem skal hun alliere seg med nå? Hmmm... :aww:

Ble også veldig skuffet over at Myrcella døde, spesielt fordi Jaime endelig fikk oppklart far-datter med henne. Koselig stund som endte i tårer. Håper Ellaria Sand dør en grusom død i neste sesong, den dama har jeg mislikt siden første gang hun kom på skjermen.

:mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes Cersei blir fremstilt for ensidig i serien og er mer sympatisk i bøkene :P

Man får vite mer om hvordan hun tenker og hvorfor hun gjør som hun gjør.

Det gjelder alle egentlig, jeg synes forfatteren har vært flink til å gi dybde til alle karakterene sine og synes det er litt trist at det har blitt såpass sort/hvitt i serien.

Er så enig! Ikke at det er overraskende, men ting er jo mye mer komplisert i bøkene, det er jo det som er gøy med bøker, en kan gi de en dybde som er vanskeligere i TV-serier :) Flere ting i serien jeg har måttet forklare samboer (som ikke har lest bøkene) i forhold til bakgrunnshistorie etc.

Gleder meg til å lese bøkene igjen :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ringenes herre har alle sangene og slikt... som mange syns er ganske traurig. Og i GoT er det mer action fra begynnelsen, mens LotR først har action rundt side 180 :D

Man kan hoppe over "sangene og slikt" uten å gå glipp av handlingen i Ringenes Herre :P Og noe av problemet med GoT er nettopp at det mer action, det er så ****** mye action hele ***** tiden at du sitter igjen som et spørsmålstegn til slutt - hvem var han igjen? Hva var det hun gjorde igjen? Hva skjedde der igjen?

Jeg syns bøkene er slitsomme, det er overdrevent mange POV-karakterer, for mange historier og tråder å følge, at det hele blir ei smørje man ikke helt klarer å holde orden på så sant man ikke allierer seg med Song of Ice and Fire -wikipedia. Å høre de på lydbok er ikke noe spesielt bedre, men det kan ha noe med han duden som leser de på engelsk å gjøre, jeg blir trøtt av å høre på'n jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og liker Melis Andrè, hun er en spennende karakter.

@2ne det er mitt inntrykk og, at det er litt for mange karakterer og litt for mange historier. Jeg mener, jeg sliter fortsatt med å få med meg hvem alle er, og jeg se jo bare på tv-serien, som tydeligvis er veldig "forenklet"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler de som vurderer å lese bøkene å starte. De første to bøkene er de hardeste å lese seg gjennom. Jeg synes det er så fascinerende med all historien om Westeros, og det å komme inn i hodene på karakterene. F.eks var Cat Tully/Stark en av mine favoritter i serien da hun var med, men når jeg leste bøkene hatet jeg henne! Herregud, for ei kjedelig dame. Så man får ett litt annet forhold til karakterene. Noen ganger så lever jeg meg slik inn i bøkene, at jeg kan visualisere scenene for meg i hodet slik som tv-serien kunne ha laget de. Det er mange ting som er gjort annerledes i bøkene, og ting som jeg synes er mye bedre enn i tv-serien.

Liker at det er så mange ulike karakterer som vi ikke får sett på tv. Man blir f.eks mye bedre kjent med Greyjoy familien etterhvert i bøkene enn det man gjør i serien. Synes det er en veldig interessant familie. Synes Theon som Reek kun er en skygge i serien sett opp mot bøkene. Hvor vi i detalj får vite hvor grusom Ramsey virkelig er!

Jeg har dog lest snart hele serien på norsk, og vil tro den er hakke bedre på sitt originale språk. De på norsk er veldig lett å lese :) Jeg synes engelsk er veldig tungt når det blir såpass høyt side antall, og over en slik lang serie.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smashing body da, uansett hvem som eier den! :P

Hatet at Jon Snow døde, men satt å ventet på det... Trodde egentlig han lille gutten kom til å knerte han i søvne eller noe.

Jeg tror han kommer tilbake på et vis.. at han lever videre i ulven, eller at Melisandre brenner han og troller litt for å få liv i ham. Eller kanskje ilden gjør underverker fordi han er en Targaryen - hvis han er en Targaryen - og da er han fri fra sine plikter the Night's watch.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han kommer tilbake på et vis.. at han lever videre i ulven, eller at Melisandre brenner han og troller litt for å få liv i ham. Eller kanskje ilden gjør underverker fordi han er en Targaryen - hvis han er en Targaryen - og da er han fri fra sine plikter the Night's watch.

Jeg håper det jeg også, blir spennende å se :)

Er det noen andre enn meg som håper at hun Faith-damen får en mindre fin skjebne? Jeg ble helt sprø av henne!

"Confess. Confess"

"Shame. Shame. Shame." ding "Shame. Shame. Shame." :gaah:

Ja... Jeg heier litt på Cersei nå, frem til hun har fått hevn på de slemme, onde damene. :P Hele den der "confess" greia er jo også regelrett tortur...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke synes litt synd i Cersei engang :P Jeg ble faktisk overrasket på slutten av den vandringen hennes, når hun kom frem til the red keep, at de faktisk hadde klart å bryte henne ned. Det trodd jeg ikke kom til å skje. Man så jo hun klamret seg fast til seg selv i begynnelsen, men så begynte det bare å gå nedover og nedover når hun ble innsmurt i bajs og alle kalte henne fæle ting :P

Sambo bare: "de burde ikke slippe henne ut, da dør de jo alle sammen!" og jeg er ganske enig. :P Tenk hvor hun blir å snu "skammen" om til sinne! Hoder blir å flakse alle veier :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo ikke vant med skam og definitivt ikke å bli nedverdiget på den måten. Hun er jo den gamle dronningen, king's mother, hun ble jo sett opp til. Hun har alltid vært helt utrolig sterk, men det tar på når noen hun hjalp til makten snur seg mot henne og tar fra henne alt det hun husker og bryr seg om. Hun fortjente det jo, men synes likevel synd på henne. Jeg har lyst til å lese bøkene egentlig kun for å få se mer av hva hun tenker :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke særlig synd på henne og tenkte at gråtingen på slutten var mer et spill for galleriet. Tror også at hun blir å vende det om til sinne og ta alle som hun synes er skyldig. Det blir interessant å se hva hun blir å gjøre når hun får vite at datteren er død, jeg kan tenke meg det er ei dronningmor som får lyst til å starte krig da!

EDIT: Ordnet ei setning

Endret av Poter
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan noen kan mene at hun fortjente den behandlingen :P Men nå er jeg veldig rettferdig av meg da og ikke spesielt blodtørstig. Selv om det er ok med hevn i serier :sleep::lol:

Hadde det vært i virkeligheten hadde jeg nok ikke vært like... eh.. hevntørstig :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...