Gå til innhold
Hundesonen.no

Game of Thrones - for oss som ikke har lest bøkene (USA sendetid). Advarsel: spoiler av nyeste utgitte episode.


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Regner med det ikke bare er meg...  

Da første scene starta, trudde jeg det var et tilbakeblikk. Og så forsto jeg... Å sitte i storsalen på Colosseum og kjenne gåsehuden reise seg antakelig simultant med 900 andre og kjenne applause

Hurra! Vant billetter til premieren av første episode som vises på Colosseum!!! 

Posted Images

Drager kan vel spise fisk? Kommer masse hval og spekkhuggere hit på vinteren, tenk for en turistmagnet det hadde vært å grille dem! Hvalene, altså. Ikke turistene. Selv om det siste hadde jo vært litt morsomt det også :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha sånn mini modelldrage som de har i Harry Potter jeg. De er jo ikke engang levende og trenger ikke fôres, men veldig kule likevel. Kunne kanskje vært litt større, men noen full size drage kan jeg ikke si er så fristende å ha. Tenk om den blir grinete på deg en dag :o 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

Jeg vil ha sånn mini modelldrage som de har i Harry Potter jeg. De er jo ikke engang levende og trenger ikke fôres, men veldig kule likevel. Kunne kanskje vært litt større, men noen full size drage kan jeg ikke si er så fristende å ha. Tenk om den blir grinete på deg en dag :o 

Min tanke og, lifesize drage er kanskje litt for mye, men de fra Harry Potter er nice!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Poter said:

Kult å se den scenen etter at jeg har sett ferdig sesong 1 igjen - Arya gjør akkurat det samme som Syrio lærte henne! :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare to episoder igjen av sesongen?! Synes det akkurat var sesongpremiere jeg da..

En liten nedtur etter forrige episode, mange sjakkbrikker som måtte flyttes. Følte det ble litt mye i hui og hast rundt omkring..

Og endelig er Gendry tilbake! Ser Davos hadde en replikk som må reflektere fansen "jeg trodde du kanskje rodde ennå"[emoji28]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte dagens godt, viktig at det ikke bare er drager og sverd.  Men jeg liker alle episodene så jeg har vel ikke så mye jeg skulle sagt :lol:

Nå begynner ting å dra seg til, baby på vei, Sam stikker til muren, Gendry er tilbake og brorskapet blir med på andre siden av muren. 

Men rart hvor fort Dany snudde. Hun har jo hele veien vært slik at folket skal følge henne fordi de vil, ikke fordi de må. Men idag var det ingen kjære mor, bøy knærne eller bli brent levende liksom :P

Jeg ser egentlig for meg at siste sesong blir mye av de døde. De står jo bare å venter. Også ser jeg for meg at de levende taper, også slutter det med at alle dør og iskongen vinner Trona :P optimistisk jeg! 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig up to date! Valgte å se hele serien om igjen, og rakk ikke bli ferdig med det før nå i helga, så da fikk jeg plutselig fem nye episoder på rappen :D Har nesten ikke turt å gå inn hverken her eller på andre sosiale medier, var redd for spoilere. De er jo overalt! Særlig på forsiden her inne, så ser man jo første delen av nye innlegg, og jeg har holdt på å bomme et par ganger, altså :o Iiih, gleder meg allerede til neste! Skal se den siste en gang til, og få med noen flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaanee... vet ikke helt jeg. Eller jeg vet, men våger neste ikke helt innrømme (for meg selv) det eller si det høyt (til andre). Fallet i kvalitet bare fortsetter synes jeg. Dagens episode var tynn. Ingen ting får tid til å modnes eller å utvikle seg. Det blir veldig summarisk det hele. Skikkelige plot twists og undring er borte. Cliffhangers er ikke cliffhangers - var det noen som i det hele tatt lurte på om Jamie kom til å overleve? Regien er svakere, dialogen like så. Åpningssenen (opp av vannet) var et godt eksempel. Fikk mer en slags action-komediefølelse heller enn mørke, skumle GoT.

Nå skal det sies at jeg måler GoT mot GoT. Enn så lenge. Før GoT opererte jeg med A, B og C-serier av de jeg synes var verdt å se. GoT ble en helt egen kategori. Jeg føler imidlertid at serien er godt på vei inn i B-land om det ikke snur veldig fort. Fremdeles underholdende så det holder, men ikke noe helt eget, ekstraordinært.

Innser at dette er et eksempel på at glasset er halvtomt og ikke halvfullt. Eller kanskje til og med kvart-tomt, bare. Men blir bare litt fortvilet over at de ikke maktet å gjennomføre serien på samme plettfrie, historisk bra måte.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaanee... vet ikke helt jeg. Eller jeg vet, men våger neste ikke helt innrømme (for meg selv) det eller si det høyt (til andre). Fallet i kvalitet bare fortsetter synes jeg. Dagens episode var tynn. Ingen ting får tid til å modnes eller å utvikle seg. Det blir veldig summarisk det hele. Skikkelige plot twists og undring er borte. Cliffhangers er ikke cliffhangers - var det noen som i det hele tatt lurte på om Jamie kom til å overleve? Regien er svakere, dialogen like så. Åpningssenen (opp av vannet) var et godt eksempel. Fikk mer en slags action-komediefølelse heller enn mørke, skumle GoT.
Nå skal det sies at jeg måler GoT mot GoT. Enn så lenge. Før GoT opererte jeg med A, B og C-serier av de jeg synes var verdt å se. GoT ble en helt egen kategori. Jeg føler imidlertid at serien er godt på vei inn i B-land om det ikke snir veldig fort. Fremdeles underholdende så det holder, men ikke noe helt eget, ekstraordinært.
Innser at dette er et eksempel på at glasset er halvtomt og ikke halvfullt. Eller kanskje til og med kvart-tomt, bare. Men blir bare litt fortvilet over at de ikke maktet å gjennomføre serien på samme plettfrie, historisk bra måte.
Jeg føler det også slik, at nivået har sunket drastisk. Skulle ønske at bøkene var ferdig skrevet før den kom på TV.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chako skrev:

Jeg føler det også slik, at nivået har sunket drastisk. Skulle ønske at bøkene var ferdig skrevet før den kom på TV.

 

Og det er nok akkurat der skoen trykker. Mangelen av George R.R. Martin i materialet er åpenbar. År med fundering og finpussing. Hans språk og hans syke fantasi. Han virker å være utrolig ærekjær og pedantisk, så skjønner ikke helt at han har latt dette gå gjennom, all den tid han tross alt har vært involvert. Men mulig han har blitt fanget av noen tidligere kontrakter - selv ikke han hadde vel sett for seg at han ikke skulle bli ferdig. Men jeg vet ikke.

Økonomi er vel også et tema. Det er økonomiske grunner til at alt nå skal gjøres ferdig på to korte sesonger.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hypotese om at hadde man lest bøkene før, så la man ikke så merke til kvaliteten/hoppe fort over ting fordi man selv fyllte ut det som manglet. Det som lugget var jo at for eksempel sand Snakes var så hinside tåpelige i forhold til de morderiske, infame, sterke damene beskrevet i bøkene eller Jaimie som voldtok Cersei, noe som ikke var i bøkene. Nå som man er forbi siste bok, så synes jeg også det går fort i svingene (og særlig det at det tydeligvis plutselig går veldig fort å flytte seg fra sted til sted, og alle kommer frem helskinnede uansett..). Og dialogen er overhodet ikke hva det var, Tyrion for eksempel, han har tydeligvis mistet mesteparten av humoren og munnrappheten sin, blitt nesten avholdsmann og damene frister ikke lenger..  Forrige episode var et fyrverkeri, dagens var nok mer en transportetappe for å samle litt tråder. Men jeg syntes scenen med Jon og dragen, var aldeles fantastisk nydelig. Og så synes jeg Arya er blitt direkte creepy..

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg antar at det er noe av grunnen til at vi er nede i 7 episoder pr sesong. 

Det er jo helt hinsides :shocked: Synes de kunne vært litt mindre grådige så det ble penger igjen til flere episoder :lol: (og mer direwolves!)

Enig i at serien har tapt seg etter at den tok igjen bøkene, savner kompleksiteten og omstendeligheten i George Martins arbeid. Men digger serien likevel :) Verste er at jeg føler at jeg blir spoilet for de siste bøkene (hvis de i det hele tatt blir gitt ut, begynner å miste trua) :aww:

Men herregud, Jon Targaryen! :frantics: Ingen bastard likevel :D 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, TonjeM said:

Jeg har en hypotese om at hadde man lest bøkene før, så la man ikke så merke til kvaliteten/hoppe fort over ting fordi man selv fyllte ut det som manglet. Det som lugget var jo at for eksempel sand Snakes var så hinside tåpelige i forhold til de morderiske, infame, sterke damene beskrevet i bøkene eller Jaimie som voldtok Cersei, noe som ikke var i bøkene.

Det er nok tilfelle. Det er i hvert fall sånn med Harry Potter-filmene, vi som har lest bøkene fyller ut den informasjonen som disse filmfolka bare hopper bukk over, og tenker ikke større over at mye av det må være uforståelig for de som ikke har lest bøkene..

Quote

Nå som man er forbi siste bok, så synes jeg også det går fort i svingene (og særlig det at det tydeligvis plutselig går veldig fort å flytte seg fra sted til sted, og alle kommer frem helskinnede uansett..). Og dialogen er overhodet ikke hva det var, Tyrion for eksempel, han har tydeligvis mistet mesteparten av humoren og munnrappheten sin, blitt nesten avholdsmann og damene frister ikke lenger..  Forrige episode var et fyrverkeri, dagens var nok mer en transportetappe for å samle litt tråder. Men jeg syntes scenen med Jon og dragen, var aldeles fantastisk nydelig. Og så synes jeg Arya er blitt direkte creepy..

Men dette med Tyrion kan jo være naturlig utvikling. Jeg mener, han drepte faren sin og kvinnen han elsket, faren fordi han prøvde å drepe ham, og Shae fordi hun vitnet mot han og lå med faren hans. Jeg tror kanskje jeg hadde mista litt av humoren min jeg og, om jeg var han. 

Arya har vært creepy lenge hun, lille frøken seriemorder :aww: 

2 minutes ago, Emmy said:

Det er jo helt hinsides :shocked: Synes de kunne vært litt mindre grådige så det ble penger igjen til flere episoder :lol: (og mer direwolves!)

Jeg er både enig og uenig. Skuespillerne er jo litt av grunnen til at serien har blitt så populær som den har, så de fortjener jo å få betalt. Jeg tror ikke HBO går i minus uansett. 

Quote

Enig i at serien har tapt seg etter at den tok igjen bøkene, savner kompleksiteten og omstendeligheten i George Martins arbeid. Men digger serien likevel :) Verste er at jeg føler at jeg blir spoilet for de siste bøkene (hvis de i det hele tatt blir gitt ut, begynner å miste trua) :aww:

Jeg syns at kompleksiteten og omstendigheten i GRRMs arbeid er for komplekst og omstending. Jeg mener, hvor mange POV-karakterer er det i bøkene? 14 major POV, 10 minor POV og 7 prolog/epilog-POV (jeg googlet og fant). Jeg syns det har vært slitsomt :P 

Jeg ville ikke vært redd for å bli spoilet, det er karakterer som fortsatt lever i bøkene som er drept i tv-serien, så jeg tror ikke de følger helt den samme stien, selv om de ender opp på noenlunde samme sted. 

Quote

Men herregud, Jon Targaryen! :frantics: Ingen bastard likevel :D 

Veit du, jeg syns det var teit, jeg. Rhaegar er tydeligvis tidenes drittsekk som annullerer ekteskapet med sin sykelige kone som han alt har to barn med, for å pare ei 16 år gammel jente fordi han har lest en eller annen profeti han ikke kan vite at gjelder han engang. Mannen som ble beundret av et helt kongerike fordi han var så intelligent og snill og musikalsk osv, så er han bare en slesk sviker av et mannebein :aww: Ikke rare respekten for han, nei.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg er både enig og uenig. Skuespillerne er jo litt av grunnen til at serien har blitt så populær som den har, så de fortjener jo å få betalt. Jeg tror ikke HBO går i minus uansett. 

Jeg syns at kompleksiteten og omstendigheten i GRRMs arbeid er for komplekst og omstending. Jeg mener, hvor mange POV-karakterer er det i bøkene? 14 major POV, 10 minor POV og 7 prolog/epilog-POV. 

Jeg ville ikke vært redd for å bli spoilet, det er karakterer som fortsatt lever i bøkene som er drept i tv-serien, så jeg tror ikke de følger helt den samme stien, selv om de ender opp på noenlunde samme sted. 

Veit du, jeg syns det var teit, jeg. Rhaegar er tydeligvis tidenes drittsekk som annullerer ekteskapet med sin sykelige kone som han alt har to barn med, for å pare ei 16 år gammel jente fordi han har lest en eller annen profeti han ikke kan vite at gjelder han engang. Mannen som ble beundret av et helt kongerike fordi han var så intelligent og snill og musikalsk osv, så er han bare en slesk sviker av et mannebein :aww: Ikke rare respekten for han, nei.. 

Trykket på noe rart der, så innlegget ble sendt før jeg hadde skrevet noe :blink:

Veldig enig i det med POV-karakterene, det er altfor mange spesielt i bok 4 og 5. Men jeg elsker alle detaljene, foreshadowing, alt som ligger mellom linjene, osv.

Det med Rhaegar får ham til å virke som en drittsekk, ja (men hvem vet når vi har såpass lite informasjon). Men han er uansett død og begravet for lengst, så det har ikke så mye å si for min del. Men det at Jon plutselig har "a better claim to the iron throne" (sorry, er ikke inne i terminologien på norsk) enn Daenerys kan jo bli interessant! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Var det ikke den hun ble tvunget til å skrive av cersei i sesong 1 eller 2?

Ja fant det nå på recapen hos dagbladet :)

Til sist: Etter å ha spionert på Lillefinger, tror Arya at hun har oppdaget et brev fra arkivet som han forsøker å gjemme unna. Lillefinger har åpenbart plantet brevet for at hun skal finne det. Ifølge serieskaper D.B.Weiss selv, som omtaler scenen i ukas «Inside the Episode», vil han for enhver pris unngå at Sansa og Arya får et tettere forhold, ettersom det vil true hans egen posisjon. Lillefinger tror, ifølge Weiss, at hvis Arya begynner å opptre agressivt overfor Sansa, vil Sansa vende seg til ham for støtte. Forholdet mellom søstrene er ikke særlig tett i utgangspunktet. Det var anstrengt da de var yngre, og i forrige episode så vi at Sansa ble sjokkert både av å høre om Aryas drapsliste, og av å se henne trene med Brienne i borggården. Arya, på sin side, mistenker Sansa for å ha sin egen agenda.

Så hvilket brev er det Lillefinger har foret Arya med? Det er trolig brevet Cersei tvang Sansa å skrive til Robb i første episode, like etter at faren deres var fengslet for høyforræderi. Lillefinger så henne skrive det. I brevet kaller Sansa faren sin en forræder og ber broren om å komme til King's Landing og sverge troskap til Kong Joffrey. Robb forstod raskt at ordene var Cerseis, men det er ikke sikkert at Arya vil være like forståelsesfull. "

http://www.dagbladet.no/kultur/recap-sam-forsto-ikke-gillys-kjempeavsloring-i-game-of-thrones-gjorde-du/68590037

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...