Gå til innhold
Hundesonen.no

"Dyrehold tillatt" - et umulig prosjekt?


Kinea
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter (som flere kanskje vet) etter en hybel/leilighet i Oslo hvor jeg kan ha min kommende italienervalp jeg ønsker meg så mye. Dette er lettere sagt enn gjort... :hmm:

For tiden bor jeg i studentbolig og må nøye meg med å ha hunder på besøk (noe som er litt i grenseland angående hva som er lov iflg SiO), eller dra på besøk til foreldrene mine. Denne tilværelsen går greit enn så lenge fordi jeg trives i denne delen av byen, og hybelen er helt grei. Jeg vil ikke være i kollektiv, og vil leie alene uten samboer, men med hund. Dette er et tilnærmet umulig prosjekt har jeg erfart etter å ha sett etter, ringt på, vært på visning til og spurt utallige hybler. Få visninger, mange spørsmål om dyrehold fra min side, og mange nei fra utleiers side. :no:

Jeg forstår det godt ettersom mange er allergiske eller de er redd for ekstra slitasje på huset, men det er også litt vanskelig å kjøpe noe så tidlig i arbeidslivet så jeg får mitt eget sted. Det burde jo være en måte å løse det på? Jeg leter fortsatt og håper på at det snart er min tur til å finne et sted hvor både jeg og hund kan trives godt, noen år til!

Vet mange har bodd ulovlig med hund i studentbolig tidligere, men jeg har sendt en personlig søknad med legeerklæring for å prøve å få medhold i at jeg får ha hund her, så jeg kan ikke dra unnskyldningen om at jeg "ikke visste at det var ulovlig"... :icon_redface:

Hvordan har dere løst det?

Har du hund i byen?
Tips? Kjenner du noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor ikke jeg i Oslo, men på "landet" :P Men jeg har aldri hatt problemer med å finne leilighet sammen med hunden min. Men jeg er også veldig opptatt av at han ikke skal være til bry for andre. Derfor får han ikke lov til å bjeffe unødig, ødelegge inventar eller hoppe på folk. Derfor har han også gode skussmål fra tidligere steder jeg har bodd.

Nå bor vi en tomannsbolig med hage og stortrives begge to :D

Men har du prøvd å sette inn annonse selv? Og må du bo midt i Oslo? Hva med å lete litt utenfor selve bykjernen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Du tenker vel kanskje å finne leilighet før valpen er i hus? (Noe som såklart er veldig lurt)

Men det jeg gjorde, som alt hadde godt voksen hund, var rett og slett å dra på åpne visninger med hunden. Uavhengig om det stod at dyrehold var tillatt, men droppet de der det var spesifisert ikke tillatt i annonsen.

Min erfaring er at det lønner seg iforhold til å si på tlf at man har hund, at de selv får se hvor liten og grei hund man har (for de som har dette skåklart).

Men om du som nevnt skal ha leili. før valp, legg ut annonse selv, ja. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut annonse selv både på finn.no og hybel.no. Jeg bor riktignok i kollektiv, men her var det ikke noe problem å få huseier til å stryke "dyr ikke tillat" i leiekontrakten. Det handler mye om hvordan du legger det frem tror jeg.

Vi (og jeg alene) dro på mange visninger der hvor jeg tok kontakt. Da var det som regel mange om beinet, og da var det ikke særlig interessant å tillate dyr. Spesielt ikke siden jeg er student og mann i tillegg. La ut en annonse, og under en uke senere hadde vi et hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha med hunden er positivt. Om så bare i bilen så huseier har mulighet til å hilse på.

Er selv utleier og skal jeg leie ut til folk med hund synes jeg det er vel så viktig å se hunden også. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du bo i Oslo?

Jeg er født og oppvokst i Bærum og bor her fortsatt, har inntrykk av at det kan være litt lettere med dyrehold her.

Selv bor jeg på Stabekk som ligger ca 20min med buss til sentrum.

Akkurat her hvor jeg bor har jeg bussmuligheter til sentrum 6(!!) ganger i timen, når toget åpner igjen så har jeg også dette alternativet.

I området her som jeg bor er det også mye utleie leiligheter fordi det er veldig mange hus/villaer, vet at mange av dem godkjenner å ha hund.

Selv har jeg aldri hatt problemer med å finne leilighet med Chicka, har hatt hun i 11år nå og vi har flyttet 3 ganger, jeg har fått leiligheten på første forsøk, denne leiligheten ble jeg valgt ut blandt veldig mange andre som ville ha leiligheten og de var uten hund ;)

Når du skal prate med utleier så legg vekt på at du skal ha italiener som er en liten hund, den er rolig inne (ta også med at mynder liker å ligge mye under tepper, det syntes nok de fleste er søtt), røyter lite og er stille/bjeffer lite, og ta gjerne med et par bilder som du har printet ut så de kan se hvordan hunden ser ut.

Jeg kan ikke forstå annet enn at noen folk ville være positive til å ha en italiener i leiligheten, i alle fall her, for her er det mer vanlig med hund i huset, har jeg inntrykk av.

Det er selvfølgelig utleiere her også som ikke vil ha hund i huset, det er ofte pga allergi eller noen har brukt mye penger på oppussing og vil ikke ha hund i leiligheten, det er mye pengesterke mennesker her som kanskje ikke er så vant med hund eller som tror at hunder lukter mer eller ødelegger leiligheten masse, derfor lurt med bilde, så du kanskje kan snu tankene deres ;)

De stedene jeg har leid så har det ikke vært noen merker fysisk etter Chicka (hun er stille og rolig inne, har aldri fått lov til å rase rundt inne), selvfølgelig så slipper hun litt pels, men med normal rengjøring så holder man det under sjakk.

Lykke til, håper du får leilighet som du kan ha hunden i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hybel ledig fra juli/august :)

- Oslo Vest

- 6500,- (3 mnd depositum)

- 1 person

- Helst kun en hund, kan strekke oss til to små :)

- 25 kvm

- Stue/soverom

- lite te-kjøkken

- Bad med varmekabler

- Delvis møblert
- Vaskemaskin og tørketrommel

- Internett, tv og dekoder inkludert i prisen
- strøm kommer i tillegg

- Felles inngang med oss og rotet vårt :P


Vi søker en rolig, ikke-røykende person som ikke har fester og hæla i taket.

Skulle dette være intressant, ta kontakt med min mann på randolf@evry.com

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk drømmeleiligheten for over et år siden. Utleier sa på visning - nei til hund - vi hadde derimot katt og det var greit.

Der var det argument om sikkerhet ifht barn og lyd. Vi sa «okei - det er greit - vi vil uansett ha denne leiligheten» :P

Så fikk vi telefon - vi kunne flytte inn om noen uker. Så gikk jeg da et år og tenkte at valp ble det aldri på oss - og spekulerte på hvordan jeg kunne spørre utleier en siste gang, for å forsikre meg om at hund fortsatt var like uaktuelt.

Jeg tok mot til meg og spurte rett over nyttår - og fikk ja - vi kunne ha hund. :)

Vi bor ikke i by, men i sokkel.

jeg tror mange utleiere sier nei, fordi de er usikre på hvilken person som skal komme og bo i leiligheten - og ønsker kanskje derfor bli litt mer kjent med leietaker før de sier at hund er tillatt. De som er redde for slitasje er det bare å gi opp - der har man ikke sjans.

Et tips kan være å si at du på et tidspunkt tenker å kjøpe hund, og lurer derfor på muligheten til å ha hund i leiligheten. For en ting hadde vært om du hadde hunden nå, en annen ting er at du planlegger å kjøpe hund. :)

Fortell masse om deg selv, og forklar hvordan ditt hundehold vil bli seende ut. Vær klar på at det vil være ansvarlig, du er oppdatert på lovene vi reguleres av og ferdig med det. Ikke still så mye spørsmål - det er bedre å fortelle :)
men vær ydmyk ovenfor utleier - selv om vi som leietakere har rettigheter, så er det viktig å komme på godfot med personen! :)

Jeg vet at det finnes kollektiv i osloområdet som har hunder sammen :) Det kan være en mulighet! Let masse, ikke gi opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke slitt med å finne leilighet med lov til hund de to gangene jeg har flytta. Nå bor jeg så og si i sentrum av Sandnes, fikk tilbud om denne leiligheten bare to dager jeg selv la ut annonse på finn.no om at jeg og romvenninna mi trengte leilighet med fire hunder på det tidspunktet.

Nå skal jeg flytte igjen, da sammen med kjæresten og mine to hunder. Kommer til å legge ut annonse på finn på samme måte som tidligere og håper da på at det skal gå like lett denne gangen. Fikk hvert fall mange henvendelser på annonsa mi for et år siden.

Det som er viktig, når du legger ut annonse, er å legge stort fokus på at hunden ikke skal være til bry og at du er svært samarbeidsvillig. Hunden skal ikke på noen måte være til sjenanse, og om det skulle skje, så vil du selvfølgelig ta fullt ansvar og fikse det eller komme fram til en løsning. Jeg brukte over halve annonsen bare til å forsikre om at vi var seriøse hundeeiere og brukte hundene aktivt i trening og sport. Huseier er storfornøyd med oss og sier hun knapt merker det bor så mange hunder vegg i vegg med henne. (vertikaldelt leilighet).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er villig til å ha en "room mate", (samboer, funker det i denne forstanden? lol på norskkunnskapene mine for tiden) og dere deler leien har du mange flere muligheter, som inkluderer større og mer sentrale leiligheter med bedre standard til samme prisen. Har søkt endel rundt på finn nå fordi jeg kunne tenke meg å flytte til Oslo med hund for å studere selv, og det er igrunn det valgmulighetene dine er; a) betale i bøtter og spann for en veldig liten leilighet/hybel du bor i alene, få er sentrale eller har særlig god standard, b) betale samme pris ved å skaffe deg room mate, og få en større, sentral leilighet med god standard. Sistnevnte er det faktisk endel av, som har skrevet i annonsen at tillater dyrehold. Noen nevner at katt og smådyr er tillatt men ikke hund - men der tror jeg du kan ha god sjangs til å overtale den om at en italiener er liten og søt og ikke til mer sjenanse enn en katt :) Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hybel ledig fra juli/august :)

- Oslo Vest

- 6500,- (3 mnd depositum)

- 1 person

- Helst kun en hund, kan strekke oss til to små :)

- 25 kvm

- Stue/soverom

- lite te-kjøkken

- Bad med varmekabler

- Delvis møblert

- Vaskemaskin og tørketrommel

- Internett, tv og dekoder inkludert i prisen

- strøm kommer i tillegg

- Felles inngang med oss og rotet vårt :P

Vi søker en rolig, ikke-røykende person som ikke har fester og hæla i taket.

Skulle dette være intressant, ta kontakt med min mann på randolf@evry.com

Har sendt en mail! :-)

Tok bare litt tid før jeg rotet meg inn på hundesonen igjen, men dette kan jo absolutt høres bra ut! Tusen takk, vi får snakkes videre på mail! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du et sted nå? Har ei venninne som leier ut et rom på Kjelsås nå, bor en whips og en lodott der fra før av, kan sette deg i kontakt om du vil? :)

Er ingen hast.

Jeg har faktisk tittet litt ekstra på den annonsen, det var en fin leilighet og virket som veldig kurrante folk! :-) Og - en whips! :wub:

Jeg er dog litt skeptisk til bofellesskap ettersom jeg trives med en del alenetid og liker å kunne disponere kjøkken/stue osv som det best passer meg - men det er jo ett av de mer aktuelle bofellesskapene jeg har sett! Kjelsås er ikke så dumt det heller, faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du bo i Oslo?

Jeg er født og oppvokst i Bærum og bor her fortsatt, har inntrykk av at det kan være litt lettere med dyrehold her.

Selv bor jeg på Stabekk som ligger ca 20min med buss til sentrum.

Akkurat her hvor jeg bor har jeg bussmuligheter til sentrum 6(!) ganger i timen, når toget åpner igjen så har jeg også dette alternativet.

I området her som jeg bor er det også mye utleie leiligheter fordi det er veldig mange hus/villaer, vet at mange av dem godkjenner å ha hund.

Selv har jeg aldri hatt problemer med å finne leilighet med Chicka, har hatt hun i 11år nå og vi har flyttet 3 ganger, jeg har fått leiligheten på første forsøk, denne leiligheten ble jeg valgt ut blandt veldig mange andre som ville ha leiligheten og de var uten hund ;)

Når du skal prate med utleier så legg vekt på at du skal ha italiener som er en liten hund, den er rolig inne (ta også med at mynder liker å ligge mye under tepper, det syntes nok de fleste er søtt), røyter lite og er stille/bjeffer lite, og ta gjerne med et par bilder som du har printet ut så de kan se hvordan hunden ser ut.

Jeg kan ikke forstå annet enn at noen folk ville være positive til å ha en italiener i leiligheten, i alle fall her, for her er det mer vanlig med hund i huset, har jeg inntrykk av.

Det er selvfølgelig utleiere her også som ikke vil ha hund i huset, det er ofte pga allergi eller noen har brukt mye penger på oppussing og vil ikke ha hund i leiligheten, det er mye pengesterke mennesker her som kanskje ikke er så vant med hund eller som tror at hunder lukter mer eller ødelegger leiligheten masse, derfor lurt med bilde, så du kanskje kan snu tankene deres ;)

De stedene jeg har leid så har det ikke vært noen merker fysisk etter Chicka (hun er stille og rolig inne, har aldri fått lov til å rase rundt inne), selvfølgelig så slipper hun litt pels, men med normal rengjøring så holder man det under sjakk.

Lykke til, håper du får leilighet som du kan ha hunden i :)

Jeg MÅ ikke bo i Oslo, men jeg "må" bo vest/nord av byen fordi jeg går på Høgskolen (Pilestredet), jobber på Grefsen óg i Hønefoss, derfor vil det bli litt for lang reisevei til Hfs hvis jeg må helt på andre siden av byen for å komme meg hjem... Har altså tittet en del på Lilleaker og helt ut mot Haslum-området. Akershus er ikke uaktuelt, men da bør det være en grei pris ettersom kollektiv transport vil øke med 3-4-500 kroner mer i måneden jo lenger utenfor byen jeg kommer, og det er grenser for hvor mye jeg har råd til å betale i faste utgifter som ung student... :no:

Du har jo sånt som dette, hvor dyr tillates og det ligger sentralt. Men du betaler jo òg for det, særlig tatt i betraktning til størrelsen.

edit: men så er jo og strøm, internett, tv inkludert i prisen, pluss at det er møblert. Flytter jeg til Oslo vil jeg bo der :aww:

Ja, igjen, her kommer problemet med å være student inn. Jeg får 7k i stipend, og da vil det bli litt knapt hvis jeg må bruke mye av lønning også på faste utgifter...

Om du er villig til å ha en "room mate", (samboer, funker det i denne forstanden? lol på norskkunnskapene mine for tiden) og dere deler leien har du mange flere muligheter, som inkluderer større og mer sentrale leiligheter med bedre standard til samme prisen. Har søkt endel rundt på finn nå fordi jeg kunne tenke meg å flytte til Oslo med hund for å studere selv, og det er igrunn det valgmulighetene dine er; a) betale i bøtter og spann for en veldig liten leilighet/hybel du bor i alene, få er sentrale eller har særlig god standard, b) betale samme pris ved å skaffe deg room mate, og få en større, sentral leilighet med god standard. Sistnevnte er det faktisk endel av, som har skrevet i annonsen at tillater dyrehold. Noen nevner at katt og smådyr er tillatt men ikke hund - men der tror jeg du kan ha god sjangs til å overtale den om at en italiener er liten og søt og ikke til mer sjenanse enn en katt :) Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det er det jeg håper på, at jeg ikke HAR hund, men har planer om å få en hund - og at den i tillegg er liten... Og søt! :innocent:

Samboer/bofellesskap er jeg noe skeptisk til ettersom jeg er introvert med et stort behov for alenetid. Dette virker kanskje sært, men det er jo faktisk sannheten. Spesielt ettersom jeg allerede er vant til å bo alene og kan disponere alt når jeg ønsker det, og ikke trenger å forholde meg til andre i særlig stor grad når jeg er hjemme hos meg selv.

Ser selvfølgelig fordelene ved at det blir billigere og eventuelt kan man bytte litt på hundepass, matlaging eller lignende.

Hvis jeg flytter fra studentboligen ila 2014 eller tidlig 2015 vil det nok bli hund ila 2015 - og det er jo det jeg ønsker at jeg skal få til. Da vil jeg flytte med en plan om å bo der i hvert fall (så lenge alle forhold er avklart og i orden med husleier, og at jeg er fornøyd) til jeg har fullført bacheloren min og vesle italieneren har blitt litt større.

Tror neste sted blir å legge ut en "Ønskes leid"-annonse, men jeg tror jeg drøyer det til litt nærmere sommeren i håp om at Oslos boligmarked blomstrer samtidig med våren. Det er jo lov å håpe! Uansett blir det nok en annonse hvor jeg presenterer ting som det er, og sier at jeg med tiden vil ha en liten hund i huset. Jeg er glad for at jeg ikke har dårlig tid, for da kan jeg ta meg tid til å finne et sted jeg faktisk tror jeg kan trives fremfor å ta en forhastet beslutning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...