Gå til innhold
Hundesonen.no

18 mnd. tispe Gravid etter abort-sprøyte.


PennyLane
 Share

Recommended Posts

Det der tror jeg rett og slett er en myte. Ikke noe annet. Fosteret kan ikke "tilpasse" seg, siden fosterene selvsagt ikke "vet" størrelsen på fødselskanalen de skal gjennom.

Det er vel ikke ukjent at en del raser med store hodeskaller må ha valpene tatt med keisersnitt, da de rett og slett ikke går gjennom naturlig fødselskanal. Det samme kan gjelde når det er stor forskjell på mor og far til kullet. Ingen vet hva valpene arver av egenskaper. Arver de hodeskallen til aussien, er den enormt stor i forhold til en whippet sin smale, lille skalle. Eller skulderpartiet. Som også er et sted valpen kan "henge igjen" når de skal gjennom fødselskanalen.

Vel, jeg skal ikke male fanden på veggen, men jeg ville definitivt vært obs på det og sittet klar med vakthavende veterinærs telefonnummer og tatt tiden på veene. Det bør man vel kanskje gjøre uansett valpenes opphav.

Det er faktisk forsket på hos hest, at størrelsen på fosteret tilpasser seg mors størrelse, så på hest er det hvertfall ingen myte.

Størrelsesforskjellen på en whippet og en aussie hadde jeg virkelig ikke bekymret meg over.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor diskutere dette nå når hun sikkert har nok med å tenke på fødsel? Er ikke noe poeng i å ta opp alt hun bør være redd for nå når hun er midt oppi det hele. Til Ts: Masse lykke til me

Jeg har allerede spurt Dyrlege og oppdretter om de er bekymret for størrelsen. De sa at whippeter har relativt store valper og at på bildene som ble tatt sist fredag så d ikke ut til å være så stor

Det er kjempe trist, å det værste jeg har vært med på. men når alt skulle gå så fryktelig galt var det kanskje for det beste at det ble keisersnitt så vi eller tispa ikke trengte og se valpene. Hun

Posted Images

Det der tror jeg rett og slett er en myte. Ikke noe annet. Fosteret kan ikke "tilpasse" seg, siden fosterene selvsagt ikke "vet" størrelsen på fødselskanalen de skal gjennom.

Det er vel ikke ukjent at en del raser med store hodeskaller må ha valpene tatt med keisersnitt, da de rett og slett ikke går gjennom naturlig fødselskanal. Det samme kan gjelde når det er stor forskjell på mor og far til kullet. Ingen vet hva valpene arver av egenskaper. Arver de hodeskallen til aussien, er den enormt stor i forhold til en whippet sin smale, lille skalle. Eller skulderpartiet. Som også er et sted valpen kan "henge igjen" når de skal gjennom fødselskanalen.

Vel, jeg skal ikke male fanden på veggen, men jeg ville definitivt vært obs på det og sittet klar med vakthavende veterinærs telefonnummer og tatt tiden på veene. Det bør man vel kanskje gjøre uansett valpenes opphav.

Disse rasene som sliter med å føde valper med store hodeskaller og breie skuldre, har vel også ofte trange bekken, det er det hverken på aussien eller whippeten. Det er heller ingen av de rasene som er spesielt breie i hverken hode eller skulderparti. Fosteret veit ikke størrelsen på fødselskanalen, men den vokser seg sjeldent for stor til livmorhornet den ligger i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen myte at fostrene tilpasser seg mors størrelse. På den andre siden har små hunder langt høyere fødselsvekt i forhold til egen størrelse enn store hunder. Tok i mot et dobermannkull for en del år siden. De hadde nøyaktig samme størrelse som nyfødte dachsvalper. Bare litt lengre bein :P Så tipper det ikke er stor forskjell på en nyfødt aussie og whippet?

Ja, Emma veide faktisk mer enn hva My gjorde da hun ble født..! Emma veier 2,5kg nå som 7år gammel, og My veier 17kg som 6år gammel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede spurt Dyrlege og oppdretter om de er bekymret for størrelsen.
De sa at whippeter har relativt store valper og at på bildene som ble tatt sist fredag
så d ikke ut til å være så store.

vannet gikk 16:50. nå venter vi spente på om de kommer. skal ringe dyrlege om d tar mere enn to timer etter vannet har gått.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å sammenligne bittelitt:

603630_10151963797035989_805745241439888Barbert aussie.

http://sandiegodogbeach.files.wordpress.com/2009/05/60sshavedshepherd1.jBarbert aussie, men mer utvokst pels...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Anakin_Whippet.j

Det er liksom ikke såååååååå stor forskjell i bunn og grunn. Såklart, den ene er mynde og den andre ikke; men ja.

Bilder sier jo ikke en dritt. Den aussien kan være av berner størrelse, og den whippeten kan være som en italiensk mynde liksom.

Det er ikke bare hodestørrelsen iallfall, men minst like mye med bekkenet som 2ne sier. Amerikansk bulldog har gigantiske hodet, men tas sjelden med keisersnitt.

Lykke til med fødsel! Håper hun er godt igang nå. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor diskutere dette nå når hun sikkert har nok med å tenke på fødsel?

Er ikke noe poeng i å ta opp alt hun bør være redd for nå når hun er midt oppi det hele.

Til Ts: Masse lykke til med fødsel! :D Dette går nok veldig bra!

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...