Gå til innhold
Hundesonen.no

18 mnd. tispe Gravid etter abort-sprøyte.


PennyLane
 Share

Recommended Posts

Hei, lurer på om noen kan gi meg noen råd.
Min nå 18 mnd. tispe parret seg ved et uhell i februar, satte abort-sprøyten og tenkte ikke mere over det. men i uken her så forandret hun seg og plutselig hovnet pattene opp og drakk mye mere enn vanelig og virket utilpass. dro til vetrineren for å sjekke om hun evt. hadde fått livmorbettenelse da det kan skje etter første løpetid og abort-sprøyte. men d viste seg at hun hadde 2 valper i magen, noe som er et mirakel da det nesten aldri skjer. så nå sitter jeg her uten erfaring i d hele tatt med en alt for ung tispe som ikke er moden og burde ikke bli avlett videre på da hun har uønket adferd. sånn som bjeffer på andre hunder, bjeffer når noen kommer inn i huset som hun ikke kjenner/lenge siden hun har møtt, har litt mat agresjon. valpene kommer om ca 5 dager (da har d gått 63 dager) å om valpene overlever er jeg livredd hun skal bli en dårlig mor og ´´smitte over´´ den uønskede adferden til valpene.

Har noen opplevd lignede før? blir de roligere etter valpene har kommet til verden? slår instingte inn?

Har lest i hele dag hvordan jeg kan hjelpe henne under fødselen og hva jeg kan forvente og i morge skal jeg årne valpekasse ol. men etter de er født har jeg ikke anelse på hva jeg skal gjøre. får bare håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor diskutere dette nå når hun sikkert har nok med å tenke på fødsel? Er ikke noe poeng i å ta opp alt hun bør være redd for nå når hun er midt oppi det hele. Til Ts: Masse lykke til me

Jeg har allerede spurt Dyrlege og oppdretter om de er bekymret for størrelsen. De sa at whippeter har relativt store valper og at på bildene som ble tatt sist fredag så d ikke ut til å være så stor

Det er kjempe trist, å det værste jeg har vært med på. men når alt skulle gå så fryktelig galt var det kanskje for det beste at det ble keisersnitt så vi eller tispa ikke trengte og se valpene. Hun

Posted Images

Mange tisper med problemadferd er gode mødre likevel, så ikke ta den bekymringen før den eventuelt kommer. :)

Så uheldig at ikke sprøyten virket, men 2 valper skal dere klare. Lykke til fremover :)

Har ikke tid til å skrive så mye nå, men legger ved noen linker til deg:

http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5880&temasider.tid=29

http://home.online.no/~hennilu/Norsk/Info/AVL2.html

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det beste ut av situasjonen, selv om mor ikke er "perfekt" så kan jo valpene blir fine likevel :)

Du burde sette deg ned og lese masse på nettet om alt fra fødsel, foring, til hva du som oppdretter bør gjøre for å forbrede valpene best mulig på livet.

Lykke til, det går sikkert fint :)

Hold oss oppdatert!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo tenkes noen kan hjelpe deg litt da? Med fødsel f.eks. Mange som har erfaring med sånt av hundefolk. Eneste man kan er å gjøre det beste ut av det. Man får til det man er innstilt på å få til. Flott at dere tar ansvar synes jeg. Ønsker dere lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lurer på om noen kan gi meg noen råd.

Min nå 18 mnd. tispe parret seg ved et uhell i februar, satte abort-sprøyten og tenkte ikke mere over det. men i uken her så forandret hun seg og plutselig hovnet pattene opp og drakk mye mere enn vanelig og virket utilpass. dro til vetrineren for å sjekke om hun evt. hadde fått livmorbettenelse da det kan skje etter første løpetid og abort-sprøyte. men d viste seg at hun hadde 2 valper i magen, noe som er et mirakel da det nesten aldri skjer. så nå sitter jeg her uten erfaring i d hele tatt med en alt for ung tispe som ikke er moden og burde ikke bli avlett videre på da hun har uønket adferd. sånn som bjeffer på andre hunder, bjeffer når noen kommer inn i huset som hun ikke kjenner/lenge siden hun har møtt, har litt mat agresjon. valpene kommer om ca 5 dager (da har d gått 63 dager) å om valpene overlever er jeg livredd hun skal bli en dårlig mor og ´´smitte over´´ den uønskede adferden til valpene.

Har noen opplevd lignede før? blir de roligere etter valpene har kommet til verden? slår instingte inn?

Har lest i hele dag hvordan jeg kan hjelpe henne under fødselen og hva jeg kan forvente og i morge skal jeg årne valpekasse ol. men etter de er født har jeg ikke anelse på hva jeg skal gjøre. får bare håpe på det beste.

Hvor i landet bor du? er mange dyktige hudnefolk med erfaring på sånt som kanskje kan bistå deg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så masse svar, har allerede tatt kontakt med oppdretter snakket litt, fått anbefalt noen bøker som jeg skal kjøpe i dag. Har også snakket lenge med dyrlegen og noen andre ansatte å har lest mye. Har ei venninne som er godt kjent med tispa som har vært med på fødsel av mange dyr bare ikke hund. Så vi har bestem og gjøre det sammen. Føler meg ganske trygg på fødselen. Men lurer veldig på hvordan tiden etter på vil være da hun er en hund som ikke vil være alene, og blir veldig febrilsk når jeg går. Men kanskje d forandrer seg når valpene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja for fornuftige mennesker! Bøyer meg i støvet for deg!

Uhell kan skje. Du har gjort det du kan, nå får du bare gjøre det beste ut av det når situasjonen ble som den ble. Ikke bekymre deg for mye for at adferd smitter over. Gjør ditt beste mtp sosialisering med mennesker og andre hunder når valpene blir gamle nok, så har du gjort det du kan for at de skal få det beste utgangspunkt. Lykke til - høres ut som om du vil klare dette utmerket. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det? Er det en rase som tradisjonelt sett er lettfødende, eller har de oftere problemer med fødsler?

Regner med det er whippet? I såfall er de normalt sett lettfødende :)

Takk for så masse svar, har allerede tatt kontakt med oppdretter snakket litt, fått anbefalt noen bøker som jeg skal kjøpe i dag. Har også snakket lenge med dyrlegen og noen andre ansatte å har lest mye. Har ei venninne som er godt kjent med tispa som har vært med på fødsel av mange dyr bare ikke hund. Så vi har bestem og gjøre det sammen. Føler meg ganske trygg på fødselen. Men lurer veldig på hvordan tiden etter på vil være da hun er en hund som ikke vil være alene, og blir veldig febrilsk når jeg går. Men kanskje d forandrer seg når valpene kommer.

Så bra, virker som du har god kontroll på fødselen :)

Om tispa ikke liker å være aleine ville jeg prøvd å få det til slik at hun var minst mulig aleine, spesielt i starten. Du vil merke på henne om hun blir stresset av at du går. F.eks kan det være at hun løper etter deg, samtidig som hun vil tilbake til valpene, at hun flytter valpene, osv. I såfall ville jeg satt opp valpegården det stedet du var mest, gjør rett og slett det tispa trenger for at hun skal være trygg og avslappet. Men ta det som det kommer. I utgangspunktet er det ikke i innleggene dine som tilsier at hun skal være en dårlig mor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke renrase det er whippet (mor) blandet med australsk shepherd (far).

Har prøvd og lage valpekasse med pappesker, avispapir og et teppe som de anbefalte fra dyrlegen.
Har også kjøp inn kladder for under fødselen, lurer på om noen vet hvordan en bra valpekasse skal se ut å om denne vi har laget ser ok ut?

Har også lest en plass (husker ikke hvor) at andre hunder ikke skal være nær valpe kassa vet noen om d stemmer? å siden den står på stua, da det er lett å ha d passe varmt her og det er her jeg er for d meste er, har jeg satt opp gjære rund kassa så den andre hunden ikke skal ha tilgang.

Så når fødselen er i gang er d lett og ta den opp så tispa kan gå fritt i hele stua. da vil ikke den andre tispa være i samme rommet. men nå må begge få lov å være her fordi d er jo her jeg er for d meste. høres dette helt tullete ut eller høres d greit ut?

Vet noen når d er okei at jeg lar tispa (Den som ikke er mora) komme inn på stua etter at valpene er født? leste at d var okei at hun kunne hilse på og hjelpe til når de er 3 uke gammle men må de være adskilt frem til da? post-10603-0-09223700-1397328831_thumb.jpost-10603-0-97277400-1397328856_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine valper er to uker nå. Den andre tispa i huset (ikke mora) har ikke fått tilgang på valperommet enda. Eller, jo, hun har såvidt vært innom for å titte litt, men har ikke hilst på valpene enda. Begge tispene er løse på stua sammen, men på valperommet får mora være i fred med valpene.

Når valpene nærmer seg en måned blir de å være mye å stua sammen med oss. Da håper jeg begge tispene kan være i lag sammen med valpene. På natta eller når hundene skal være alene hjemme blir valpene på valperommet sammen med mora mens den andre tispa er på stua.

Det går sikkert greit med en slik valpekasse du har laget. Jeg foretrekker å ha en innvendig "karm" slik at valpene ikke kan komme i klem bak mora og veggen. Jeg legger ved bilde så du kan se.

dsc_0992.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal gå fint :)

Du kan evt kjøpe inn noen kompostgrinder (kanskje det du allerede har), og dele av stuen. Spesielt om du merker tispen vil være i fred fra den andre hunden, men samtidig få litt plass til å vandre i stuen.

I starten så legger du padsene oppå teppet, slik som på bildet over. Så er det lett å holde rent i kassen :)

Så nydelig bilde @KristinR :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor alene så er ikke så mye uro på stua heldigvis, tror d vil bli d beste for hu at hu ikke blir alein, men ka veit æ kanskje når valpan kommer så e hu mere opptatt av å ta sæ av dæm enn ka æ gjør, forhåpentligvis.
Har allerede delt av stua der valpekassa e og prøvd å lær hu ´andre tispa´ at hu ikke ska bort ditt, å får vell se ann situasjonen ang når æ lar hu ´andre tispa´ kom inn på stua.

ang den kanten så tenkt æ at æ kanskje kunna ta noen kosteskaft å tre gjennom, men den valpe kassa e ganske stor å d blir bare to valpa så veit ikke om d e nødvendig men e vell kanskje best å vær på den sikkre sia?

ja d blir spennende å se hvordan dæm ser ut! håpe dæm klare sæ å e normal litt av en ferd dæm har hadd.

post-10603-0-96418900-1397335303_thumb.j

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispen kan overraske og dette kan gå veldig fint. Morsintinktet til tispene er helt utrolig! Skjerm henne og gi henne fred og ro de første ukene.

Men med tanke på gemyttet, Aussie er jo en rase som gjerne tester mentalitet. Om du vet hva faren heter så fins det mulighet for å sjekke evt mentalitet og helse på han, søsken og foreldre. Kan være kjekt å ha senere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skal gi henne ro, om hun klarer og slappe av alene med valpene er jo det d beste for dem så håper det skjer.
Vist ikke får jeg oppholde meg stille i nærheten, får ta d som d kommer.

Jeg skal prøve og komme i kontakt med eiern til ´far´ etter helgen.
hvordan spørsmål burde jeg stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skal gi henne ro, om hun klarer og slappe av alene med valpene er jo det d beste for dem så håper det skjer.

Vist ikke får jeg oppholde meg stille i nærheten, får ta d som d kommer.

Jeg skal prøve og komme i kontakt med eiern til ´far´ etter helgen.

hvordan spørsmål burde jeg stille?

Om hunden er røntget (resultatet) evnt andre helsetester :-) Om han har gått Mh, stamtavlenavnet, og så hvordan hunden er i hverdagen som redd for lyder? andre hunder? er den sosial? treningsvillig? hvordan han er på miljø (evnt usikkerhet) :-)

det hadde jeg spurt om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vær så snill og følg retningslinjene med å skrive bokmål eller nynorsk. Det er mange av oss som kan gi nyttige råd og vink, men som ikke orker å lese dialekt eller sms- språk,

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...