Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva en treningsdagbok bør inneholde


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Jeg skriver rett og slett dagbok, noterer gjerne ned en plan for trenings og så notater fra hver økt.

Jeg skriver av og til innslag fra hverdagen om det er noe spesielt.

Mer komplisert enn dette kan jeg ikke ha det, da gjennomfører jeg det ikke.

Dagboka til Tetris skrev jeg nesten daglig i starten, nå er det på hver trening. Dette har jeg gjort konsekvent i ca 6 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å holde orden på øvelsene/grunnferdighetene? :-)

Jeg velger meg et par øvelser jeg har fokus på i f.eks en måned. En måned er det FVF og innsitt, da jobber jeg med de øvelsene.

Da kan jeg skrive Økt 1 - innsitt, han kommer nå inn på kommando og setter seg riktig 80% av gangene. Veldig ivrig idag.

Eller Økt 2 - fvf, prøvde oss på litt lengde, men han satt bare ut så vi gikk nok litt fort frem.

I tillegg har jeg en liste (Canis sin) som jeg av og til går inn og krysser av på.

Men i hovedsak er metoden min å ha et lite fokusområde av gangen; to øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en, for meg, detaljert og oversiktelig treningsplan. Ikke sikkert andre er enige. :P Jeg trengte noe som ga meg så detaljert info som jeg trengte, men som også ga meg en rask oversikt over progresjon og status, samtidig som den raskt og effektivt kunne oppdateres uten å bruke mye tid.

Derfor har jeg brukt et Excel-ark hvor jeg har tre faner. Den første er en oversikt over grunnferdighetene (har ikke med Kryp og Hals, da jeg ikke har tenkt å lære inn dem, i hvert fall ikke i første omgang), fargekodet etter hvor bra Ozu kan dem. Oppe til venstre har jeg en teller som viser meg hvor mange celler som er av hver farge, og jeg har dermed en rask oversikt over hvordan jeg ligger an på grunnferdighetene og hva jeg må øve mer på (og hva jeg ikke en gang har begynt på).

post-11567-0-81582700-1397193790_thumb.j

Deretter har jeg den andre fanen, som er den jeg bruker daglig. Der har jeg treningsplanen. Der legger jeg inn planene for hver uke. Idealet er å ha fire økter per dag - trening av en ny øvelse/en han ikke kan så godt, repetering av en han kan fra før, en helhetstrening og en triksetrening. Det er slett ikke alltid jeg får til alle fire på en dag, men det er hva jeg jobber etter.

Der fargekoder jeg også etter hvor godt øvelsen gikk. Til høyre har jeg en teller for hver mappe, slik at jeg ser hvor ofte jeg trener hvilke mapper og om det da er noen mapper jeg "overser" og bør trene mer på. Så utfra status på grunnferdighets-fanen, samt oversikten over hvilke mapper jeg har trent mest/minst på, så bestemmer jeg hva jeg ønsker å jobbe med. Den nye øvelsen er da en som enten er hvit eller gul på grunnferdighets-fanen, repetering og helhetstrening er på de som er lyse- eller mørkegrønne.

post-11567-0-06476800-1397193970_thumb.j

Til slutt har jeg en fane for momenter, hvor jeg har brutt ned alle øvelsene i LP1 til momenter slik at jeg kan trene på dem. Jeg har ikke brukt den så mye siden jeg nå fokuserer mest på å øke biblioteket av grunnferdigheter, og jeg ser at dette er et "gammelt" oppsett for status og progresjon. Regner med jeg endrer denne til fargekoding også når jeg har kommet så langt at jeg jobber med dette.

post-11567-0-98147200-1397194044_thumb.j

Som dere ser så har veien blitt til mens jeg går, og jeg reviderer etter hva jeg trenger. Så f.eks moment-fanen kommer nok til å bli endret slik at den passer mer inn i malen til de to andre fanene når jeg begynner å bruke den mer aktivt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en, for meg, detaljert og oversiktelig treningsplan. Ikke sikkert andre er enige. :P Jeg trengte noe som ga meg så detaljert info som jeg trengte, men som også ga meg en rask oversikt over progresjon og status, samtidig som den raskt og effektivt kunne oppdateres uten å bruke mye tid.

Derfor har jeg brukt et Excel-ark hvor jeg har tre faner.

Ah.. denne var helt fantastisk! Jeg holder på å lage meg treningsdagbok (noe må man gjøre mens man venter på valp :D ) og jeg har tenkt på noe detaljert a la det du har.

- En kalender-del, hvor øktene kan planlegges.

- En del hvor jeg kan skrive om de ulike øktene

- En del del hvor jeg kan markere fremgang (grunnferdigheter, og sette sammen øvelser/klasser).

Og jeg har tro på at du har gøy med hunden din selv om du er strukturert :D Noen elsker lister, og du er tydeligvis en av dem!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja, jeg storkoser meg med dette! Nå som jeg har fått struktur på treningen så ser jeg også mye raskere progresjon og fremskritt. Så for meg har dette vært gull. Spesielt siden jeg jo har en eksamen på slutten av året, da er jeg nødt til å ha litt oversikt. Og jo mer jeg kan grønne ut, jo mer motiverende er det. Får fremskrittene svart på hvitt (eller - grønt på hvitt)

Men hadde noen vist meg den planen for et halvt år siden så hadde jeg gått og gjemt meg. :P Så du må nesten se hva som passer for deg og din hund, også kan det jo være at du endrer den etterhvert som veien går seg til. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå fører jeg ikke treningslogg, så jeg har nok ingen gode tips å komme med her, men jeg lurer litt på hva man definerer som at hunden kan øvelsen eller momentet. Og hva gjør man når hunden "kan", men det ikke er bra nok? Selv de øvelsene som eldste hunden min i snitt får rundt 9 på i elite er det definitivt ting som må forbedres og ting som endrer seg så noe som var perfekt har sklidd litt ut. Alle disse skjemaene tar ikke høyde for det. Unghunden min kan jo alle momentene i fri ved fot, men han har allikevel ikke en sånn øvelse som jeg ønsker enda. Hva krysser man av på da? Det er ikke kritikk, alle har forskjellig system (jeg har hele mitt i hodet og noen tanker i bloggen), men jeg ser noen store svakheter med et så svart/hvitt system. Hvordan løser dere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fører jeg ikke treningslogg, så jeg har nok ingen gode tips å komme med her, men jeg lurer litt på hva man definerer som at hunden kan øvelsen eller momentet. Og hva gjør man når hunden "kan", men det ikke er bra nok? Selv de øvelsene som eldste hunden min i snitt får rundt 9 på i elite er det definitivt ting som må forbedres og ting som endrer seg så noe som var perfekt har sklidd litt ut. Alle disse skjemaene tar ikke høyde for det. Unghunden min kan jo alle momentene i fri ved fot, men han har allikevel ikke en sånn øvelse som jeg ønsker enda. Hva krysser man av på da? Det er ikke kritikk, alle har forskjellig system (jeg har hele mitt i hodet og noen tanker i bloggen), men jeg ser noen store svakheter med et så svart/hvitt system. Hvordan løser dere dette?

Systemet er ikke perfekt, og tar ikke høyde for alt. Jeg for min del må finne en balansegang mellom noe som er detaljert nok til at det funker for meg, og noe som ikke er så detaljert at det blir for mye arbeid å opprettholde. Jeg kjenner meg selv - blir det for mye å oppdatere, så gidder jeg ikke.

Det er alltid rom for forbedring, og det er derfor grønne øvelser repeteres jevnlig hos meg. Og jeg har i hodet hva som trenger å forbedres på hvert moment/ferdighet.

Når jeg går over til å trene mest på momenter og hele øvelser, så kan det være jeg trenger et annet system for å fange opp det du nevner. Per nå funker dette flott for meg for å lære inn grunnferdigheter systematisk. Så får jeg se om noe annet vil fungere bedre når jeg begynner å kjede sammen øvelser på ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fører jeg ikke treningslogg, så jeg har nok ingen gode tips å komme med her, men jeg lurer litt på hva man definerer som at hunden kan øvelsen eller momentet. Og hva gjør man når hunden "kan", men det ikke er bra nok? Selv de øvelsene som eldste hunden min i snitt får rundt 9 på i elite er det definitivt ting som må forbedres og ting som endrer seg så noe som var perfekt har sklidd litt ut. Alle disse skjemaene tar ikke høyde for det. Unghunden min kan jo alle momentene i fri ved fot, men han har allikevel ikke en sånn øvelse som jeg ønsker enda. Hva krysser man av på da? Det er ikke kritikk, alle har forskjellig system (jeg har hele mitt i hodet og noen tanker i bloggen), men jeg ser noen store svakheter med et så svart/hvitt system. Hvordan løser dere dette?

Kjempefint innspill! Dette demonstrerer kanskje forskjellen på de som er på et lavere nivå (eller ikke har begynt :teehe: ) og de som er langt forbi?

Jeg tenkte på det da jeg så skjemaet til @Tabris at jeg sannsynligvis aldri kommer til å oppnå "mørkegrønt", men vil forbli på lysegrønt, hvis du skjønner. Man er jo aldri 100% fornøyd, og hunden mister kunnskap som ikke trenes på.

Ellers er det jo sånn at det fint går an å si at en grunnferdighet et "ferdig" selv om den må repeteres innimellom eller før den skal brukes, mens øvelsene aldri blir ferdig for alltid. Kanskje svaret er at grunnferdighetene kan "krysses av", mens øvelsene må settes opp og krysses av før hver konkurranse eller lignende? Selv om jeg snakker om lydighet nå så gjelder dette igrunnen alle mulige aktiviteter med hund.

Det kunne vært interessant å vite hva slags opplegg feks førerhundskolen har for sine hunder. De er vel avhengig av å være ganske systematiske .. med flere hunder pr trener og MANGE forskjellige faktorer og øvelser som hundene skal takle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig regner jeg kan som når man har stimuluskontroll "100%" av gangene, men det er langt fra kan til perfekt. Men da begynner man med pirk av hvordan man vil at det skal se ut, og kan begynne å belønne det 70-90% beste, og på den måten, gradvis øke kvaliteten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg jobber med grunnferdigheter så skal jo de tilbys frivillig og ikke være på stimuluskontroll. Så får se hva slags system jeg lager til når jeg kommer så langt at jeg begynner med momenter, øvelser, kjeding og stimuluskontroll. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg jobber med grunnferdigheter så skal jo de tilbys frivillig og ikke være på stimuluskontroll. Så får se hva slags system jeg lager til når jeg kommer så langt at jeg begynner med momenter, øvelser, kjeding og stimuluskontroll. :)

Er ikke siste skrittet etter flyt at det skal være stimuluskontroll? (samt kvalitetesikring med doggiezen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke siste skrittet etter flyt at det skal være stimuluskontroll? (samt kvalitetesikring med doggiezen).

På eksamen skal vi presentere 60 grunnferdigheter som skal tilbys frivillig. Ingen kommando. Slik jeg forstår det så skal selve grunnferdighetene være på frivillig atferd, også skal man utfra dette lage momenter som man setter på stimuluskontroll. Når momentene er på stimuluskontroll, så baklengskjeder man dem til ferdige øvelser.

Kvalitetssikring med doggie-sen er faktisk satt opp som egen grunnferdiget - en per mappe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eksamen skal vi presentere 60 grunnferdigheter som skal tilbys frivillig. Ingen kommando. Slik jeg forstår det så skal selve grunnferdighetene være på frivillig atferd, også skal man utfra dette lage momenter som man setter på stimuluskontroll. Når momentene er på stimuluskontroll, så baklengskjeder man dem til ferdige øvelser.

Kvalitetssikring med doggie-sen er faktisk satt opp som egen grunnferdiget - en per mappe.

Dette er sikkert avhengig av hva den enkelte foretrekker (og kurset man går på), men mange grunnferdigheter er det lite hensiktsmessig å ha under stimulus kontroll og samtlige SKAL kunne utføres frivillig (noe som i praksis betyr at man aldri kan få de under 100% stimulus kontroll - siden sk betyr at hunden alltid utfører atferden når signal gis, men aldri ellers).

Ideelt sett så går det jo an å ha en ekstra kolonne for hver av grunnferdighetene for å registrere stimulus kontroll, (og evt en egen for doggie-zen og/eller andre forstyrrelser), men å kalle det stimulus kontroll blir altså ikke helt presist. Det kan jeg dog leve med :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eksamen skal vi presentere 60 grunnferdigheter som skal tilbys frivillig. Ingen kommando. Slik jeg forstår det så skal selve grunnferdighetene være på frivillig atferd, også skal man utfra dette lage momenter som man setter på stimuluskontroll. Når momentene er på stimuluskontroll, så baklengskjeder man dem til ferdige øvelser.

Kvalitetssikring med doggie-sen er faktisk satt opp som egen grunnferdiget - en per mappe.

Ah, du snakker altså om ditt spesifikke kurs, da forstår jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Men det er vel ikke noe problem for en hund å tilby en atferd frivillig og ha atferden på stimuluskontroll? Angus kan f.eks dekk på kommando, men han kan også tilby dekk uten problem. En hund vil jo etter hvert forstå når den skal tilby og når den skal vente på kommando (vi er ikke helt der, men det kommer seg :P ) tenker jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke noe problem for en hund å tilby en atferd frivillig og ha atferden på stimuluskontroll? Angus kan f.eks dekk på kommando, men han kan også tilby dekk uten problem. En hund vil jo etter hvert forstå når den skal tilby og når den skal vente på kommando (vi er ikke helt der, men det kommer seg :P ) tenker jeg da :)

Ja, begge deler går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...