Gå til innhold
Hundesonen.no

Forhudskatarr hos hannhund - tar det aldri slutt?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Det er ikke normalt å være syk. En hund som har kronisk betennelse i forhuden er ikke frisk.

Vi har 4 hannhunder i familien nå, og ingen av dem har hatt slike plager som er skissert i tråden her. Noen av dem har opplevd betennelse i forhuden et par ganger, men det har vært enkelt å behandle.

Som sagt; utflod er ingen sykdom. En kronisk betennelsestilstand har ikke kommet av seg selv, som regel er det mer enn godt nok å behandle lokalt med midler som stabiliserer ph. Når det så har blitt kronisk (å ha kontinuerlig utflod betyr ikke at det er kronisk forresten) og åpenbart en betennelse så har veterinærene flere behandlingsmuligheter.

Å kastrere en hund pga dette må være noe av det drøyeste jeg har lest, noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, jeg mener at det er unødvendig å mennskeliggjøre hunder på den måten du skisserer. Enda mer unødvendig å antyde at jeg har slike meninger. Hold deg til saken, er du snill. Jeg har hatt en uka

Har to hannhunder og i mitt hode er det ikke greit at de skal gå rundt å dryppe grønn gugge over alt? Ikke har jeg opplevd det heller selv om den eldste var plaget med forhudskatarr i sine yngre dager

Å la han drikke det er absolutt verdt et forsøk, men da over tid. Ellers kan du også prøve å bruke den og skylle på samme måte som du gjør med det du får fra dyrlegen

Når Melvin var rundt 8-9 mnd begynte han å ha jevnlig grønn gugge rundt tissen sin. Vetrinæren anbefalte meg å se det an og ikke begynne å skylle fordi det oftest gikk over av seg selv og skyllingen bare ødelegger. Så vi gjorde det. Neste gang vi var hos vetrinæren (kanskje et halvt år senere) var det fortsatt like ille, om ikke værre, og vi ble anbefalt å skylle med saltvann. Det holdt det forsåvidt unna når vi skylte, for da skylte vi det jo bort før det rakk å renne ut, men med en gang skyllingen stoppet kom det tilbake. Så vi fikk forhundsrens av vetrinæren, samme greia der.

Så gikk vi en lang periode med å bare la det være og tørke snoppeflekker fra gulvet flere ganger om dagen, helt til vi for en liten stund siden ble anbefalt å bruke yoghurt naturell å skylle med (!) fordi det skulle hjelpe til med å gjenoppbygge de naturlige bakteriene inni der, som ble ødelagt av all skyllingen. Men dette hjalp heller ikke. Hva prøver man ikke når man er desperat :lol:

Nå i det siste har det derimot blitt ganske ekstremt. Det er ikke lengre en flekk her og en flekk der, det er en hel STI med dråper fa soverommet og ut på kjøkkenet når han står opp om morgenen, det nærmest renner gugge ut av snoppen hans, og det virker ikke som om det noe å gjøre med det?!

Vi skal til vetrinæren neste uke i forbindelse med helsesjekk og vaksine, så jeg skal helt klart ta det opp da, men er det noen flere som har erfaringer med dette?

@bie Har ikke lest mer enn dette første innlegget, men er det sendt inn gugge til dyrking slik at man vet hva slags type betennelse/bakterie man har med å gjøre? Hvis ikke - gjør det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utflod er ingen sykdom. En forhudskatarr med tilhørende betennelsessymptomer krever behandling, men nå er det ikke slik at man går gjennom livet uten å bli forkjølet, ha influensa eller være dårlig i magen, og takk og pris for det. Det er en grunn til at alle levende vesener har et immunforsvar, som er et system som også trenger å bygges opp og holdes vedlike.

Du kan jo svare på spørsmålet til å begynne med.

Hvilket spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bie Har ikke lest mer enn dette første innlegget, men er det sendt inn gugge til dyrking slik at man vet hva slags type betennelse/bakterie man har med å gjøre? Hvis ikke - gjør det!
Nei, det er ikke gjort, takk for tips :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; utflod er ingen sykdom. En kronisk betennelsestilstand har ikke kommet av seg selv, som regel er det mer enn godt nok å behandle lokalt med midler som stabiliserer ph. Når det så har blitt kronisk (å ha kontinuerlig utflod betyr ikke at det er kronisk forresten) og åpenbart en betennelse så har veterinærene flere behandlingsmuligheter.

Å kastrere en hund pga dette må være noe av det drøyeste jeg har lest, noen gang.

Så å kastrere en syk hund, når kastreringen kan føre til at den blir frisk, er noe av det drøyeste du har lest? Da kan du ikke ha særlig stor fartstid på internett...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Så å kastrere en syk hund, når kastreringen kan føre til at den blir frisk, er noe av det drøyeste du har lest? Da kan du ikke ha særlig stor fartstid på internett...

En kronisk forhudskatarr med alvorlige betennelsessymptomer lar seg helt fint behandle uten å kastrere hunden. Det er et helt vannvittig drastisk tiltak som jeg aldri kommer til å bifalle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 av mine 3 hannhunder hat i korte perioder som unghunder hatt litt forhudskatarr. Sånn som jeg forstår det på vetrinæren min, er det ganske vanlig, men noen unghunder er litt mer slurvete med snoppevasken og dermed kan det bli vedvarende.
Begge mine hunder har latt seg fort behandle med Optima ph sin forhudsvask :)

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har du skylt hver eneste dag, to ganger om dagen uten unntak i hvertfall 2 ukers tid? Sluver du bare en dag eller to kan det være nok til at det ikke blir bra.

Om du har gjort det, er antibiotikakur neste, sammen med saltvannsskylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skylt hver eneste dag, to ganger om dagen uten unntak i hvertfall 2 ukers tid? Sluver du bare en dag eller to kan det være nok til at det ikke blir bra.

Om du har gjort det, er antibiotikakur neste, sammen med saltvannsskylling.

Tror vi skylte hver eneste dag i en måned med saltvann og enda 2-3 påfølgende uker med forhudsrens.

Okei, da regner jeg med at vi får det av vetrinæren når vi drar dit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Tror vi skylte hver eneste dag i en måned med saltvann og enda 2-3 påfølgende uker med forhudsrens.

Okei, da regner jeg med at vi får det av vetrinæren når vi drar dit. :)

For mye skylling kan gjøre vondt verre når det først har gått så langt. Et generelt råd; dersom du ikke ser noe bedring ila 7-8 dager bør du konferere med veterinær. Jeg ville heller brukt eddikblanding eller yoghurt fremfor forhudsrens.

Først vil de fastlå årsaken til betennelsen, mest sannsynlig er det en bakteriell infeksjon og da vil de ordinere antibiotika.

Etter behandling og for fremtiden kan du hjelpe hunden din litt med "egenvask"; du kan selv dra frem forhuden så fremre del av luren kommer ut, da vil de fleste hannhunder ty til selvvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye skylling kan gjøre vondt verre når det først har gått så langt. Et generelt råd; dersom du ikke ser noe bedring ila 7-8 dager bør du konferere med veterinær. Jeg ville heller brukt eddikblanding eller yoghurt fremfor forhudsrens. Først vil de fastlå årsaken til betennelsen, mest sannsynlig er det en bakteriell infeksjon og da vil de ordinere antibiotika. Etter behandling og for fremtiden kan du hjelpe hunden din litt med "egenvask"; du kan selv dra frem forhuden så fremre del av luren kommer ut, da vil de fleste hannhunder ty til selvvask.
Hvis du leser den aller første posten i denne tråden ser du hvordan vi gjorde det. Først lot vi det være, så skylling, så mer skylling. Også yoghurt. Da er det mest sannssynlig antibiotika som er neste. Synes bare det er rart vi ikke har fått beskjed om det før når det har gått så lang tid. Ang selvvask så er ikke hunden min myk nok til å rekke ned selv :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hvis du leser den aller første posten i denne tråden ser du hvordan vi gjorde det. Først lot vi det være, så skylling, så mer skylling. Også yoghurt. Da er det mest sannssynlig antibiotika som er neste. Synes bare det er rart vi ikke har fått beskjed om det før når det har gått så lang tid. Ang selvvask så er ikke hunden min myk nok til å rekke ned selv :P

Beklager.

Skylling er som nevnt ikke bare positivt, det hemmer den naturlige prosessen i slimhinnene om det blir for mye av det gode. Når han er tilbake til sitt gode jeg bør dere bruke yoghurt eller utblandet eddik en gang i (og kun det) siden han ikke klarer å vaske seg selv, dog høres det litt merkelig ut :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager.

Skylling er som nevnt ikke bare positivt, det hemmer den naturlige prosessen i slimhinnene om det blir for mye av det gode. Når han er tilbake til sitt gode jeg bør dere bruke yoghurt eller utblandet eddik en gang i (og kun det) siden han ikke klarer å vaske seg selv, dog høres det litt merkelig ut :-p

Alle sier forskjellig: skyll! ikke skyll! skyll med ditt, skyll med datt..

Så jeg valgte å høre på vetrinærene jeg var i kontakt med, regner med de har ordnings på hva de anbefaler :)

Ang. vaskingen er det helt vanlig at bullehunder ikke greier sånt, litt mye muskler i veien vil jeg tro? Mennesker med store muskler er jo heller ikke særlig smidige. Og jeg vet han ikke greier fordi jeg har sett han prøve - særlig etter at vi skylte med yoghurt, da skulle han gjerne hatt en smak :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Alle sier forskjellig: skyll! ikke skyll! skyll med ditt, skyll med datt..

Så jeg valgte å høre på vetrinærene jeg var i kontakt med, regner med de har ordnings på hva de anbefaler :)

Ang. vaskingen er det helt vanlig at bullehunder ikke greier sånt, litt mye muskler i veien vil jeg tro? Mennesker med store muskler er jo heller ikke særlig smidige. Og jeg vet han ikke greier fordi jeg har sett han prøve - særlig etter at vi skylte med yoghurt, da skulle han gjerne hatt en smak :teehe:

Bulldoger er vel ikke kjent som de smidigste nei, klarer bare ikke helt å se det for meg da mine mer enn gjerne går i hundespagaten for en real selvsleik.

Det er synd at det florerer så mange dårlige råd og det er ikke alle veterinærer som er sitt ansvar bevisst heller. Men vi får håpe det løser seg.

Det er forresten viktig at dere bidrar til god pH i området når han ikke klarer å vaske seg selv, det kommer lett bakterier inn fra annen urin, når de legger seg på bakken osv, og bakterier trives ikke når det blir dårlige vekstvilkår for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar opp denne tråden istedet for å lage ny.

Meesha har tidvis litt gugge på tuppen av tissen. Det har konsistens som snørr, og grønnhvit farge. Det kommer sjelden, jeg ser det kanskje en gang hver 2.-3. uke, og det forsvinner "av seg selv". Jeg regner da med at han vasker det vekk selv. Dette er forhudskatarr, sant? Han viser ingen tegn til å plages med noe. Vi var jo hos vet. for noen uker siden, men da glemte jeg å spørre siden det var såpass lenge siden han hadde hatt det sist. Trenger vi å gjøre noe med det, eller skal vi bare la det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne tråden istedet for å lage ny.

Meesha har tidvis litt gugge på tuppen av tissen. Det har konsistens som snørr, og grønnhvit farge. Det kommer sjelden, jeg ser det kanskje en gang hver 2.-3. uke, og det forsvinner "av seg selv". Jeg regner da med at han vasker det vekk selv. Dette er forhudskatarr, sant? Han viser ingen tegn til å plages med noe. Vi var jo hos vet. for noen uker siden, men da glemte jeg å spørre siden det var såpass lenge siden han hadde hatt det sist. Trenger vi å gjøre noe med det, eller skal vi bare la det være?

Det høres ut som forhudskatarr ja.

Jeg har brukt optima sin forhudsrens til mine hannhunder ved behov, har fulgt anvisningen på flasken og det har løst det hele :)

Selges bl annet på Felleskjøpet på Laksevåg.

55-optimap-1_708-600x600.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne tråden istedet for å lage ny.

Meesha har tidvis litt gugge på tuppen av tissen. Det har konsistens som snørr, og grønnhvit farge. Det kommer sjelden, jeg ser det kanskje en gang hver 2.-3. uke, og det forsvinner "av seg selv". Jeg regner da med at han vasker det vekk selv. Dette er forhudskatarr, sant? Han viser ingen tegn til å plages med noe. Vi var jo hos vet. for noen uker siden, men da glemte jeg å spørre siden det var såpass lenge siden han hadde hatt det sist. Trenger vi å gjøre noe med det, eller skal vi bare la det være?

Jeg fikk beskjed om å ikke begynne å rense av oppdretteren til hunden min (altså, ikke veterinær) fordi rensing kunne ødelegge bakteriefloraen og forverre problemet/gjøre det kronisk. Jeg fikk beskjed i etterkant, så skaden var enten allerede gjort eller så hadde det blitt kronisk og veldig plagsomt uavhengig av skylling. Hvem vet? :icon_confused:

Kanskje Optima PH er annerledes enn annen forhudsrens, men jeg ville ringt til en veterinær og spurt før evt. forhudsrens.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Da tar jeg en tlf til vet i morgen og spør, jeg :) Bare for å være helt sikker! Det kommer såpass sjelden at jeg egentlig tror det beste er å la det være. Virker som om han "takler" det selv. Jeg så gugge på tissen hans da jeg skrev innlegget her for litt under en time siden, nå er det borte. Han er flink til å vaske seg selv men er ikke intens eller opphengt i det på noen måte.

Takk for tips om rensemiddel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ser ut til å fikse det selv hadde jeg helt klart bare latt det være! Evt tørket av snappen hans med en liten papirbit ellernoe.

Vi har hatt et snoppeflekkfritt hjem de siste par mnd pga hormonsprøyte satt tidligere i sommer, men nå som virkningen har starta å forsvinne så er det så smått tilbake igjen.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinær sa "rens" i min tid med labbis og sch gutta også. Vel å merke begynner det nå å bli over 10 år siden.

Jeg brukte faktisk en jod løsning som jeg blandet selv (etter anbefaling av veterinær). Gjor vel det en gang i mnd eller noe og holdt det i sjakk. Men det har nok kommet endel bedre produkter på markede siden den gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...