Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbruk


yurij
 Share

Recommended Posts

Jeg tar buss til skolen. Planen var å sykle, og det gjorde jeg de 2 første ukene, men så punkterte sykkelen igjen, og jeg har ikke fikset den siden.

Trening tar jeg som sagt etter skolen, så jeg tar sånn sett buss til trening. Hundetrening, da tar jeg bilen. Jeg kjører også endel til tursteder. Jeg kjører til dansingen fordi det hadde kostet meg det samme med buss ish, men jeg hadde hatt mye dårligere tid om jeg skulle tatt buss.

Til jobb må jeg kjøre fordi jeg begynner på tider på døgnet der bussen ikke går av og til. Det er grunn nummer to til at jeg må ha bil.

Jeg prøver å ikke kjøre unødvendig. Planlegger flere ting jeg skal på samme strekket osv. Men det blir nok til at den bilen får seg en kjøretur av noe slag ihvertfall 6 ganger i uken. Men bruken har gått betydelig ned etter at jeg begynte å studere. Det ser jeg på hvor mye penger som går på bensin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er mange fordeler ved at befolkningen generelt sett benytter seg av sykkel, gange og kollektivtrafikk i større grad. F.eks. reduserte klimagassutslipp, mindre lokal luft- og støyforurensing, bedre

Jeg unngår å bruke bilen så langt det er mulig. Det er fordi alle syns det er så lettvint og greit å ta bilen at det blir køer på veiene og dårlig luft. Utbygging av veier fører bare til at det blir m

Det er helt meningsløst at det er slik. Lurer på når vi skal få en regjering og kommunestyrer som tenker fremtidsrettet og satser på infrastruktur og kollektivtransport, for dette er nok hverdagen for

Guest Jonna

Noe annet enn å ta bil til jobb er ikke ett alternativ, da måtte det blitt Taxi.

Men med gryende husjakt ser jeg på mulighet til å ta tog til noen vakter.

Jeg prøver slå sammen trening med butikk, posten tur o.l. Men har jeg glemt noe jeg må ha så kjører jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg kunne nok ha syklet til jobb om jeg var veldig ivirg, men nå jobber jeg til ugunstige tider, så å sykle til jobb klokka 24.00 i mørket i 80 sone er ikke veldig fristende :P Men jeg har tenkt tanken, på sommeren når det er lyst ute. Men så er det ganske deilig å komme fort hjem til senga og da :P

En grumm til, veldig mange sliter ed å sovne etter å ha syklet hjem fra nattevakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører bil 20min og deretter tog og tbane til jobben.

Bruker 1 time og 15 min hver vei til jobben

Kunne muligens ha tatt bussen men den tar enda lengre tid og står i kø, så det er ikke aktuelt pga tiden

Kjører bil til skogen når vi skal lufte hundene, og på butikken/hundetrening etc

Blir mye bilkjøring da vi er mye på farten i helgene etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo har vi bil, men bruker den bare når vi skal ut av byen på besøk, etc. Da jeg bodde i Tromø og jobben lå 45 minutter unna så kjørte jeg bil når jeg hadde mulighet til det (dvs. når modern ikke brukte den), det er så innmari kjedelig å gå samme veien fram og tilbake hver bidige dag, så da var det greit å kunne korte ned reisetida med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar buss og det stjeler utrolig mye tid. Går hjemmefra en time før jeg begynner på jobb, og må ha redusert arbeidstid pga barnehagens stengetid. Går glipp av penger og familietid. Hadde glatt kjørt om vi hadde hatt to biler.

Det er helt meningsløst at det er slik. Lurer på når vi skal få en regjering og kommunestyrer som tenker fremtidsrettet og satser på infrastruktur og kollektivtransport, for dette er nok hverdagen for veldig mange, spesielt de som har barn som skal i barnehagen.

Av og til skulle jeg ønsket meg en autoritær statskapitalistisk kinesisk regjering, som bare skjærer igjennom og bygger akkurat som de vil... men et slikt regime har jo sine negative sider også :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bil, men har dårlig samvittighet for det. Kunne ha tatt buss noen dager i uka, men andre dager må jeg ha bil fordi jeg skal hit og dit på møter i arbeidstida. Og så har jeg ikke sjans til å bære dagligvarer hjem hvis jeg tar buss (dårlig til beins og langt å gå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverken bil, lappen eller sykkel, men liker å gå og bor greit til med tanke på buss. Tar som regel buss om morgenen og går hjem fra universitetet (ca 45 min), hadde nok sannsynligvis sykla en del hvis jeg hadde hatt sykkel. Jobben min er bare 10 min hjemmefra, så dit går jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må være den verste husholdningen som finnes. Nesten. Vi er seks stykker som bor sammen, og vi har seks biler...

Jeg kjører, men det er først og fremst fordi det tar over en time å gå hver vei, og fordi veien er veldig lite syklistvennlig (det foregår en kampanje nå for å få midler til å utbedre den). Jeg føler meg faktisk utrygg hvis jeg sykler. Tidligere da jeg bodde andre steder så gikk eller syklet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg må bare skryte litt av Budapest. Siste måneden så har det kommet opp slike bysykkelstativ (slike som finnes i Oslo) over hele byen. I forrige uke plasserte de ut syklene. De fjernet mange parkeringsplasser og gjorde de om til sykkelparkering i stedet og mange av de enveiskjørte veiene har fått sykkelvei-merking. Skal kjøpe meg et kort neste gang jeg er på metroen, men stort sett så går vi/trikker/toger, whatever - er ikke suicidal nok til å kjøre bil her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar buss til skolen. 1,5time hver vei, så jeg hadde gjerne valgt bil om jeg hadde mulighet. Hvis jeg bare får start på scooteren blir det nok at jeg kjører inn til Knarvik hvertfall, sparer ca 30min hver vei på det.

Typen kjører til jobb, ikke godt nok busstilbud for han, + at han jobber litt forskjellige steder. Vi kjører også for å handle osv, om ikke en av oss gjør det på vei hjem. Jeg handlet mye på veien hjem før, men nå må jeg gå 30min fra bussen og hjem, da orker jeg ikke bære på tunge poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører bil selv om det bare er 5 km til kontoret... Men jeg er avhengig av bil for å komme meg rundt på befaringer og møter i løpet av dagen og så har vi parkeringsplasser nok. I tillegg kjører jeg el-bil ( :wub: ), så jeg har ikke såååå dårlig samvittighet for det. Jeg kunne syklet, men det er frytkelig upraktisk om jeg skulle bli kalt ut på befaring på andre siden av byen eller i Drammen når jeg har kontor i Sandvika..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går til skolen (10 min.) og går til jobb (15 min.). Dersom jeg er lat en dag eller det er skikkelig dårlig vær tar jeg bussen. Skal jeg på hundegreier, kjører jeg som oftest, enten alene eller sammen med andre. Går som regel til butikken med mindre det handles på veien hjem når vi kjører bilen noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykkel et alternativ? Dere som biler?

Nei ikke her, har ikke dusj eller sånn på jobb, og jobber i butikk med kunder så vil ikke gå rundt å være svett og lukte på jobb :P

Edit: pluss at jeg nok hadde vært rimelig kaputt når jeg kom frem til jobb også, vet ikke hvor lang tid det ville tatt å sykle til jobb, men tar 20 min med bil, og da er en del av veien e18 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer mellom å gå og kjøre. Bor veldig nært jobben, men har en jobb som gjør at jeg må være klar til å rykke ut dersom det oppstår et eller annet. De dagene jeg går er jeg sikker på at kollegaen min har med bil, og bilen min er så innesnødd at jeg ikke orker begynne å grave den frem etter nattens uvær :P Denne uka har jeg bare gått :) Offkom er ikke et alternativ her... Kjører til alt annet, ikke at jeg er så ofte ut på vift :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet: Hvordan tar dere dere til jobb/skole/trening ? Tar dere bilen,og i såfall kjører dere alene eller har dere flere i bilen som skal samme vei? Hvorfor velger du/ dere bilen? Evt hvorfor ikke?

Jeg kjører bil :-)

Det er kun meg i bilen + hundene.

Velger bilen fordi det er det mest praktiske for meg. Til trening så sitter hundene i bilen mellom treningsøktene. Å ta buss med to hunder tror jeg ikke hadde gitt oss særlig økonomisk egentlig da det ofte er fult på bussen, og noen krever betalt for hund i tilegg. 25 for meg med bybussen pluss 20 per hund blir 65 tur/retur = 130kr :-P pluss stresset for meg ooog jeg blir reisesyk på buss.

Til jobb er det 17km, det er i nabokommunen og det går buss en gang i timen, men dem går ikke til mine arbeidstider. og jeg orker ikke å være på jobb 40 min før eller etter arbeidstid. På søndag går det ikke buss før langt ut på dag og jeg jobber turnus. Og jeg har med en hund i bilen da han ikke er alene en hel arbdag enda!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fordeler ved at befolkningen generelt sett benytter seg av sykkel, gange og kollektivtrafikk i større grad. F.eks. reduserte klimagassutslipp, mindre lokal luft- og støyforurensing, bedre folkehelse osv. Et av de viktigste argumentene i mine øyne er likevel framkommelighet. Dette gjelder særlig i større byområder hvor det er mange som er ute og reiser på samme strekning til samme tid - og hvor det gjerne faktisk finnes et brukbart kollektivtilbud. Man kan ikke bygge seg ut av køproblemene - ny vei tilfredsstiller en latent etterspørsel og gir både generert trafikk og nyskapt trafikk. Dvs at på kort sikt vil det bli bedre framkommelighet, men på lengre sikt vil køene være like lange og saktegående - bare bredere. Artikkelen "Generated Traffic and Induced Travel" av Todd Litman forklarer dette fenomenet: http://www.vtpi.org/gentraf.pdf

Et par andre interessante linker ift bilbruk vs kollektivtransport som jeg kom på nå i farta:

http://www.nrk.no/ytring/na-har-elbilen-blitt-et-problem-1.11647357 (Elbilen gjør at bussene kommer saktere fram = bussen blir svakere i konkurranse med bilen = selv om elbil er bedre mtp klimagassutslipp bidrar den likevel til redusert framkommelighet.)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152292297337356 (Når pizzaen kan leveres kollektivt innen tidsfristen tyder det kanskje på at det er ganske mange som kan komme seg på jobb "innen tidsfristen" hvis de bare gidder å prøve.)

Det er viktig å skille på by og bygd i en diskusjon omkring dette. Det sier seg selv at argumentene for å velge eller ikke velge bil er ganske forskjellige for en som bor i Oslo og en som bor på Vingsand på Fosen. Likevel tror jeg det er mange som velger bilen av ren latskap og vane, selv om de egentlig kunne kommet seg fram på annet vis.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lappen da, men :lol:

Busser til og fra jobb da bussen går rett forbi arbeidsplassen min, men sitter gjerne på noen andre hjem om jeg blir tilbud, rett og slett fordi jeg ikke liker å traske alene rundt kilometeren gjennom byen kl 22-24 om jeg ikke må.

Om jeg må noe innenfor en radius på halvtimen/timen så går jeg som regel, sykkel er enda litt vanskelig da jeg oftes har med unghunden om jeg skal noe (sett bort fra butikkrunder osv).

Men ja, jeg er gjerne den galne hundedama som tar bussen med 4x15kg tørrfôr eller bur, treningsbag og to hunder i blant når hun skal på kurs. Flybur og bagasje når jeg skal hjem nordover på toget eller skal andre steder alene med togforbindelse. Selvsagt setter jeg pris på om noen henter meg eller så, og spør gjerne om det hvis jeg føler for det eller ikke har tid, men i hovedsak kollektivt eller til fots. Slik som instruktørkurs og gjeting så har jeg nærboende kjente som ikke kan gjøre annet enn å kjøre bil selv, da har vi avtale om å at jeg sitter på så får vedkomne kjøregodtgjørelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet på "landet" i fjor høst, så er nok 60/40 i favør buss her, busser mer når vi bodde i byen.

Har ca 15 min reiseveg i bil, 30 min med buss, så er ikke ille. Trives med å ta buss. Den kræsjer litt med arbeidstida, men overlever. Velger mellom 25 min før eller 5 min etter jobbstart, hjemover går det greit med bussavganger. Tar bil om jeg skal noe etterpå, og iblant fordi jeg er lat/forsover meg etc. Samboer busser, ca 1 time reiseveg har han med bil, 30 min med bil, men få og dyre parkeringsplasser gjør det sånn. Noen jobbehelger må han kjøre sjøl om ikke jeg kan kjøre og hente, men det er unntaksvis. Han kjører til og fra nattevakt da, da er det gratis med parkering.

Er litt langt med sykkel, samboer har syklet et par ganger (3 mil hver vei) siden han er sykkelgærning, jeg skal prøve å sykle litt til sommeren :)

Når vi bodde i byen syklet samboer året rundt bil til nattevakt om vinteren da), jeg busset mest og tok bil iblant (4 mil, så 40 min bil eller halvannen til to timer buss avhengig av trafikk, hver vei).

Ellers har vi alltid stort sett handlet når vi uansett er ute på andre ærend uansett om det er buss eller bil, men nå storhandler vi mer og da blir det bil.

Kjører til alt av hundetrening etc.

Vi fikk ikke bil før for litt over 2 år siden da, da bussa vi eller sykla/gikk overalt :) Med storhandel og alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke sykkel eller kollektiv et alternativ til hundetrening, det er som regel ca halvtime med bil unna og hadde tatt altfor lang tid med sykkel (pluss en hund som er utslitt), kollektiv fungerer sikkert like dårlig tidsmessig.

Til jobb så er teoretisk sett kollektiv en mulighet, men så lenge samboer går på skole har jeg ikke samvittighet til å ha hunden hjemme så lenge. Det andre er jo igjen kostnad, bilen har jeg jo uansett og det koster meg mer å kjøpe busskort enn det jeg bruker på bil til og fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...