Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbruk


yurij
 Share

Recommended Posts

Av ren nysgjerrighet: Hvordan tar dere dere til jobb/skole/trening ? Tar dere bilen,og i såfall kjører dere alene eller har dere flere i bilen som skal samme vei? Hvorfor velger du/ dere bilen? Evt hvorfor ikke?

Har alltid brukt buss til skolen før, men har nylig fått meg bil for første gang, så da kjører jeg. Hadde vært billigere om jeg bare hadde tatt bussen, men vet at jeg hadde falt for fristelsen å bare ta bilen når vi begynner tidlig osv, så da hadde det ikke vært lønnsomt likevel, med busskort + bilkjøring. Så derfor velger jeg bil nå. Plukker som regel opp en venninne på veien.

Får se litt hvordan det blir i vinter, om jeg tar noen måneder med busskort og lar bilen stå.

Hadde det vært rundt maks 20 minutter å gå til skolen hadde jeg nok prøvd å gjøre det. Skal skaffe meg sykkel så jeg kan sykle i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er mange fordeler ved at befolkningen generelt sett benytter seg av sykkel, gange og kollektivtrafikk i større grad. F.eks. reduserte klimagassutslipp, mindre lokal luft- og støyforurensing, bedre

Jeg unngår å bruke bilen så langt det er mulig. Det er fordi alle syns det er så lettvint og greit å ta bilen at det blir køer på veiene og dårlig luft. Utbygging av veier fører bare til at det blir m

Det er helt meningsløst at det er slik. Lurer på når vi skal få en regjering og kommunestyrer som tenker fremtidsrettet og satser på infrastruktur og kollektivtransport, for dette er nok hverdagen for

Den gangen jeg jobba i Oslo, 3 mil hjemme i fra, tok jeg kollektivtrafikk (tog), mest fordi jeg ikke er så glad i å stå i kø. Den gangen jeg jobba i Gjerdrum, 1 mil hjemme i fra, måtte jeg kjøre bil, så sant jeg ikke ville bruke 2 timer med kollektivtrafikk på en strekning som tok meg 20 minutter med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid bil for å komme meg til jobb/trening/besøk. Det er fordi jeg bor på landsbygda og jobben/treningsstudio/venner og familie min er 1.5 mil unna. Bussen går to ganger om dagen 1 gang om morgenen og 1 gang om ettermiddagen og jeg må på jobb før bussen går og er ferdig før bussen går hjem igjen.

Har ingen passasjerer, fordi jeg kjører på jobb 0615 og da er det ikke så mange som skal på jobb :P Drar også hjem tidligere enn vanlig arbeidstid.

Jeg er helt avhengig av bil for å bo her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo tar alltid toget inn til jobben. Mye raskere enn å kjøre bil inn i Oslogryta. Får også jeg jobb i sentrum vil jeg etterstrebe å benytte meg av kollektivtransport. Hvis ikke blir det en vurderingssak. Jeg velger mest effektive løsning uansett. Selv med utdanning som i stor grad tar for seg mye om ulike typer samferdselsproblematikk, er prisene på tog og frekvens helt avgjørende for at jeg skal benytte det. Per dags dato synes jeg det er helt bak mål at man ikke tar og gir i favør av kollektivtransporten. Helt greit - innfør gjerne rushtidsavgift inn til Oslo. Men senk da for Guds skyld prisene på kollektiv inn til byen (dobbelt så dyrt fra meg som fra stasjonen etter fordi den ligger innenfor Oslo-sonen, altså 2 min unna med toget fra den stasjonen der jeg bor). Og øk frekvens og kapasitet. Så lenge månedkort koster nærmere 1500 kroner, frekvensen er lav og komforten er dårlig (sild i tønne), kommer ikke folk til å benytte seg av offentlig transport. Vi som planlegger byens veier og gater kan i mange tilfeller styre utviklingen i favør av offentlig kommunikasjon. Men jeg tenker at det er veldig mange grep som må med. Det nytter ikke å gjøre det tungvint å kjøre bil dersom man ikke møter kollektivbrukerne med økt, synlig satsning også på den siden. Folk er jo ganske enkle sånn - de blir brått veldig mye mer velvillige når de får litt. F.eks. lavere takst eller flere togsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bilen mye. Til universitet hender det at jeg sykler, men noen ganger blir det og bil. Grunnen varierer, men det er gjerne for å gjøre travle dager med hundetrening mer effektive så jeg får mer tid til hundene enn transport. I flere år har jeg tatt buss, men når det blir billigere å ha egen bil med alle kostnadene det er, enn å reise kollektivt sier det seg selv at det blir bil. Bare å ta buss de 5 km til hundetrening jeg gikk på før ble 120 kr på meg og 60 kr på en hund.

Dyrt kollektivtilbud og hunder + at jeg vil ha friheten til å dra dit jeg vil, når jeg vil, gjør at jeg har og kommer til å ha bil. Den blir brukt daglig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt meg sykkel igjen så da blir det mindre bilkjøring. Jeg bruker bil når jeg skal på hundetrening, kjekt og ha en plass og oppbevare hund og leker etc, og når vi skal gå tur i marka, men forsøker bevist og ikke kjøre noen plass for og gå tur hver dag. Bor 5 min unna jobb så der er det ikke noe problem, kun dager med drittvær at jeg hopper inn i bilen. Buss boikotter jeg som best jeg kan, pga måten det driftes på og fordi det er fryktelig tidskrevende.

Den største hindringen for min del når det kommer til og bruke sykkel eller gå er nok hund. Sykler gjerne over alt der Varga kan bli med, men jeg tror ikke jeg hadde syklet til jobb om jeg hadde bodd en del lengre unna, det går på at det både tar lengre tid og det krever ekstra energi, ting som jeg gjerne heller bruker på tur med hunden. Og uten det så er det stort sett hundeaktiviteter som gjør at jeg kjører bil. Til og fra tur og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleåret som var gikk eller syklet jeg til skolen, men hadde også busskort. Det brukte jeg enten når det var for vinter til å sykle eller for kald til å gå. Eller hvis jeg var litt treig opp av senga, for det tok over 20 min å gå. Tok også buss hjem når jeg skulle hjemmom foreldrene mine i helger/ferier. Nå har ikke jeg lappen, men er på god vei til å ta den, så bil blir vel brukt hvis jeg ser nytten av det etterhvert. Liker å gå eller sykle, men det er litt baksider her også. Bruker lang tid, kanskje har jeg lang vei, sykkelen kan bli stjålet, det er ikke overalt det er lov til å sykle/gå (f.eks. når jeg gikk på skolen som skrevet oppi her var det mye kortere å gå langs veien enn å gå gangveien, men der var det ikke lov å gå) Så det kommer litt ann på :) Edit: Her jeg bor nå (hjemme) brukes det bil (foreløpig blir jeg kjørt) da vi bor litt oppi fjellet. Kort vei og greit å gå til steder, men tilbake er det tungt, langt, bratt og kjedelig :P Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på jobb før bussene begynner å gå, pluss at jeg måtte tatt to busser som ikke samsvarer med hverandre for å komme meg til og fra jobb om de faktisk gikk tidlig nok - dermed helt uaktuelt da jeg har to hunder som ikke kan være så himla lenge aleine. Før jeg ble singel fikk jeg skyss til jobb og bussa hjem, siden eksen kunne lufte og se til de mens jeg var borte.

Hundetrening + buss er også totalt uaktuelt. Nevrotisk husky og gal bc på buss, pluss ski, liner, skift og lp/bruksutstyr på buss? Yeah right. (Pluss at jeg gjerne skal til føkkings gokk for å gå på ski også, og det er ikke akkurat det beste kollektivtransporttilbudet dit...)

Tar buss eller går/sykler om jeg bare skal på shoppings ellernoe, iallefall. Prøver der man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nå ta buss denne uka til jobb, og ser at det tar meg ca 1,5 time hver vei. En tur som tar meg 20-25 min med bil hver vei. Så nå får jeg nesten tre timer i reisevei, noe jeg synes er altfor stor del av døgnet.

Bruker også bil til hundetrening siden jeg ellers måtte tatt to busser og det ville tatt nesten en time hver vei i stedet for 15 minutter med bil. Ozu må også være i bilen mellom øktene.

Så skulle jeg tatt buss både til jobb og hundetrening så hadde jeg rett og slett ikke hatt tid - jeg hadde brukt så lang tid på reis at jeg hadde ikke nådd treningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...