Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg - alternativ til Staff?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

@simira

Stelle labradorpels? Den steller seg rimelig greit selv, de røyter to ganger i året (de sorte), da er det bare å spyle dem ned og gre av resten etterpå. Rimelig ikke-eksisterende i så tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kjente en gang en riesen som var helt kortklippet kroppen og i fleisen med unntak av noen lange dusker på ørene sånn at det så ut som hun hadde musefletter og hun var helt yndig og herlig og det v

Skrev et langt innlegg som forsvant Men tenkte å foreslå en av "mine" raser, pumien De er i størrelsen du er ute etter, skikkelig happy go lucky hunder med enorme personligheter Veldig veldi

Jeg ville tittet litt på pincher jeg Litt jakt i de, men ikke for mye. (jeg har akkurat de samme kriteriene som deg, og pincher kunne jeg hatt ) Morsomme hunder som er med på alt, tilpasser seg godt

Dårlig formulert kanskje. Nei, labradoren krever ikke noe pelsstell som sådan, men jeg er ikke sikker på om jeg enda har møtt en lab som bare røyter to ganger i året. De fleste har en konstant og ubegrenset mengde med pels som de legger igjen overalt. Det virker ihvertfall slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Dårlig formulert kanskje. Nei, labradoren krever ikke noe pelsstell som sådan, men jeg er ikke sikker på om jeg enda har møtt en lab som bare røyter to ganger i året. De fleste har en konstant og ubegrenset mengde med pels som de legger igjen overalt. Det virker ihvertfall slik.

Stellet er altså å fjerne alt av død underull to ganger i året, gjør man ikke det vil de røyte nokså jevnlig over to lengre perioder. Det tar maks en halvtime (inkludert spyling) og hundene ser rimelig raket ut etterpå, men pelsen er ute igjen på 3-5 uker om de får god og næringsrik mat (litt mer enn normalt). Det er sikkert mange som ikke grer ut underulla.

Gule og brune labradorer har et annet røytemønster enn den sorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador er langhåret den og da :P hehe :P

Haha, jeg forstår hva du mener ;)

 

Du får sende han hit, så skal jeg lekse opp alle mine negative erfaringer med tollere (ja, det finnes ok eksemplarer, men svært mange sliter med nervøsitet og de kan være voldsomt vokale...). 

 

Labradoren er nokså lik staffen på enkelte områder; den konstante gleden, arbeidsviljen, happy-go-lucky osv... Men det er lite samkjønnsaggresjon, og de er mye mer førerorienterte. 

 

Hvilke argumenter er det mannen din bruker for å ikke ha labrador da? 

Det er bare at han synes Tolleren er finere tror jeg, ikke nødvendigvis noe galt med labben sånn sett :) En kompis av han har en Toller, hun er veldig rolig og fin, men sliter med endel nervøsitet har jeg forstått. Samme gjør den jeg kjenner, så jeg har ikke sånn voldsomt godt inntrykk av de.

Ja det er det jeg tenker og, at Labradoren kan minne om staffen på flere måter i oppførsel. Nå har jeg en veldig førerorientert Staff tror jeg, men det er en av sidene jeg synes er helt supre ved han, så ja takk til mer av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Haha, jeg forstår hva du mener ;)

Det er bare at han synes Tolleren er finere tror jeg, ikke nødvendigvis noe galt med labben sånn sett :) En kompis av han har en Toller, hun er veldig rolig og fin, men sliter med endel nervøsitet har jeg forstått. Samme gjør den jeg kjenner, så jeg har ikke sånn voldsomt godt inntrykk av de.

Ja det er det jeg tenker og, at Labradoren kan minne om staffen på flere måter i oppførsel. Nå har jeg en veldig førerorientert Staff tror jeg, men det er en av sidene jeg synes er helt supre ved han, så ja takk til mer av det ;)

Tolleren er mye mer verbal enn en labbe (som skal være en stille og rolig sjel (inntil det skjer noe, da er det selvfølgelig full spiker)), i forhold til de klassiske retrieverne stiller tolleren faktisk litt på utsiden. Jeg har også møtt endel ustabile eksempler, spesielt i møte med andre hunder. Dere kan jo med fordel stikke på en utstilling, retrieverne er jo på samme sted så da kan dere se og møte begge raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Thomas Klokkerhaug i Lure Coursing Norge hadde en veldig fin sak om friluftsliv med whippets i Hundesport for et par år siden, kanskje noen kan fiske den frem?
Tilfeldigvis noen som har link/bilde/scan av denne saken? :) edit: fant bloggen hans, masse fint :) Edit 2: fikk link til bladet også, om noen andre skulle være interessert i å lese: http://viewer.zmags.com/publication/cd3eabfc#/cd3eabfc/1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan er welshen ift springeren? Liker at de er litt nettere og litt mindre pels på øra. Og litt mindre "hengete" i ansiktet :P

Tja, sånn sett bort i fra fargen og størrelsen? :P

Mitt inntrykk er at de kan være litt mer reserverte/skeptiske, noe som jo kan være positivt og negativt. De jeg har møtt er ikke like overlykkelige som den engelske når de møter folk, og lettere å få til å holde fokus over lengre tid. Om de er noe mer lettlærte og førerorienterte vet jeg derimot ikke... Det er i mitt hode litt mer pelsstell om man skal stille ut, og man må nok kanskje legge litt mer tid i sosialisering ;)

Har aldri hatt noen av rasene, men likevel oppvokst med welshen, noe som kanskje gjør meg litt inhabil :P

Jo! En ting til: den er jo litt sjeldnere enn den engelske da, noe som gjør at det kan være litt mer arbeid med å velge riktig oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er welshen ift springeren? Liker at de er litt nettere og litt mindre pels på øra. Og litt mindre "hengete" i ansiktet :P

*følge med!*

Jeg og liker best utseende på welshen, men foretrekker happy go lucky atityden på de engelske jeg kjenner.

De welshene jeg har møtt har ikke vært så "labrador-lik" i oppførselen sin som ESS.

Nå kjenner jeg ikke mange da, så ta mitt innspill med en liten klype salt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bladde jeg tilbake til første side for å se på kravene dine, og jeg vil si at en welsh som er godt sosialisert oppfyller kravene dine ;) Jeg er ikke helt sikker, men mener å ha hørt at det er mindre sykdom på wss enn ess. I spanielklubben sine avlsvilkår står det at hunder som må medisineres for å holde hudproblemer under kontroll ikke skal brukes i avl, de skal øyelyses og hunder med arvelige sykdommer kan ikke avles på og det skal være kjent HD-status.

Man må med welshen, som med alle andre spaniels, være forberedt på at de er glad i å bruke nesa. Dette inkluderer også tidspunkt som man kunne ønske hunden droppet å bruke nesa :P Det kan selvsagt trenes på, men å få en spaniel til å ikke bruke nesa går ikke.

Jeg synes welshen ser lykkeligere ut, mye fordi den ikke har så hengete øyne. Ellers så skal de egentlig ikke ha så veldig stor radius da de skal jobbe innenfor skuddhold, men de kan finne på å løpe etter rådyr som plutselig dukket opp rett foran dem, eller legge på svøm etter en fugl, men de kommer tilbake ;) De er også opptatt av å vite hvor flokken/føreren sin er til en hver tid og ønsker å gjøre føreren fornøyd.
Nå tror jeg ikke at jeg kommer på noe mer i farta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...og jeg lurer på hvorfor folk foreslår bikkjer som gneldrer strupen av seg, samt har temperament som tilsier at de lett fyrer når TS skriver at hun ikke ønsker noen av delene.

Dansk Svensk - støyer

Jack Russel - kan snakke en del, har terriertemperament og vil GARANTERT fyre som **** etter hvert når Melvin fyrer

Pincher - glad i stemmen sin, mange puslete mentalt - OG også en rase som garantert vil føle trangt til å "hjelpe" Melvin

Skal du ha en hund som er lettstelt og som kan lære at adferden til Melvin skal ignoreres så må man gå for helt andre raser. Lanchashire heeler er et strålende valg, men sosialisering er viktig og valg av oppdretter er viktig. Puddel - dog kommer de med lyd, men kan trenes bort (håper jeg). Labrador - kult valg.

Skulle gjerne foreslått fransk bulldog - men der har du risikoen for at de henger seg på Melvin igjen.

Pyrineisk gjeterhund - langhåret - dritkule - lite pelsstell (skal ha dreads) og utrolig lærenemme. Kan nok være pratsomme, men det vil jeg tro kan trenes bort om man gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, @Belgerpia, jeg tror jeg burde se i retning av litt "mykere" hunder enn terriere og pinschere (selvom de er veldig fine). Troor jeg har kommet frem til at de sikreste valgene ligger blant retrievere og spaniels.

Det blir uansett ikke en hund til før utaggeringen til Melvin er litt mer under kontroll, men da vil vi jo ikke ha en hund som lett kan trigge oppførselen igjen ved å være bjeffete/bråtøff ol.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg lurer på hvorfor folk foreslår bikkjer som gneldrer strupen av seg, samt har temperament som tilsier at de lett fyrer når TS skriver at hun ikke ønsker noen av delene.

Dansk Svensk - støyer

Jack Russel - kan snakke en del, har terriertemperament og vil GARANTERT fyre som **** etter hvert når Melvin fyrer

Pincher - glad i stemmen sin, mange puslete mentalt - OG også en rase som garantert vil føle trangt til å "hjelpe" Melvin

Skal du ha en hund som er lettstelt og som kan lære at adferden til Melvin skal ignoreres så må man gå for helt andre raser. Lanchashire heeler er et strålende valg, men sosialisering er viktig og valg av oppdretter er viktig. Puddel - dog kommer de med lyd, men kan trenes bort (håper jeg). Labrador - kult valg.

Skulle gjerne foreslått fransk bulldog - men der har du risikoen for at de henger seg på Melvin igjen.

Pyrineisk gjeterhund - langhåret - dritkule - lite pelsstell (skal ha dreads) og utrolig lærenemme. Kan nok være pratsomme, men det vil jeg tro kan trenes bort om man gidder.

Uh... du mener en dansk/svensk støyer mer enn en heeler? Da har vi begge møtt et spesielt utvalg av minst en av de rasene. Litt usikker på hva du legger i støy, men gneldring har jeg aldri hørt fra en dsg som jeg kan komme på.

Når jeg leser første innlegget så er det eneste mulige punktet som noen kan mene ikke stemmer med dsg "ikke mye lyd". (og lite jaktlyst, men det beskrives med "liten radius og lett å ha løs", noe jeg mener går fint med en dsg) Nå synes ikke jeg at dsg har mye lyd. De fleste jeg kjenner varsler på dører og kan bråke i bil. Sjelden opplever jeg dem lage lyd på trening eller ute i lek osv., utenom når de er i jakt. Jeg ble faktisk overrasket da en av fire dsg jeg traff forrige helg laget masse lyd i lek med de andre.

De to springer spanielene og cockerene jeg trener med i blant har mye mer lyd enn de fleste dsg jeg har trent med.

Men nå diskuteres det en god del veldig ulike raser her, så det kan kanskje selekteres litt på bakgrunn av flere kriterier?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå diskuteres det en god del veldig ulike raser her, så det kan kanskje selekteres litt på bakgrunn av flere kriterier?

Ang DGS kjenner jeg en som bråker som et uvær uansett hva og en jeg aldri har hørt bjeffe, så jeg har sett for meg at det er litt 50/50 hva man får med de.. Felles for de begge er at de stikker (langt) så fort de har muligheten.

Men JO, forskjellige raser! Jeg vet at jeg er innom mye rart her altså, men jeg tror det er mange hunder som kunne passet inn her, jeg er ganske så tilpasningsdyktig ;) utenom når det kommer til bjeffing og radius.

Edit: @Belgerpia , hvordan er det med pelsen til pudlene (tenker i hovedsak på storpuddel, men den er vel lik hos alle?), holder den greit i kulda? Eller må man kle på (kortklipte) pudler om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ang DGS kjenner jeg en som bråker som et uvær uansett hva og en jeg aldri har hørt bjeffe, så jeg har sett for meg at det er litt 50/50 hva man får med de.. Felles for de begge er at de stikker (langt) så fort de har muligheten.

Men JO, forskjellige raser! Jeg vet at jeg er innom mye rart her altså, men jeg tror det er mange hunder som kunne passet inn her, jeg er ganske så tilpasningsdyktig ;) utenom når det kommer til bjeffing og radius.

Edit: @Belgerpia , hvordan er det med pelsen til pudlene (tenker i hovedsak på storpuddel, men den er vel lik hos alle?), holder den greit i kulda? Eller må man kle på (kortklipte) pudler om vinteren?

Jeg er ingen puddelekspert, men jeg vil tro at så lenge hunden er i bevegelse og den ikke blir pissblaut så holder den varmen greit. Blir den bløt og det er kaldt så vil jeg tro den synes det er kaldt.

Jeg har i utgangspunktet ikke noen planer om å kle på min puddel i kulda om det ellers er tørt. Frallen går jo uten klær så lenge det er greit vær selv ned mot -20, så da fikser puddelen det også tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg aldri sett på puddel? Sett bort ifra at jeg har sett på raser uten noe særlig pelsstell da :P de virker jo skikkelig kule, og man kan bare skrelle de med maskin, sant? Men hvordan er pelsen om de ikke er i bevegelse om vinteren? Staffen min går også tur uten klær i 20 minus,men så fort vi stopper opp er det fryktelig kaldt for han. Er det noe varme i puddelpels? Hvis man beholder LITT lengde mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener med en storpuddel og han er det ikke mye lyd i. Kjempekul hund! Har alltid likt storpuddel, men vet ikke om jeg noen gang får overtalt sambo :P Eneste jeg kan tenke meg er at puddelpels + kram snø ikke er en god kombo, men det finnes heldigvis heldresser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tråder vil jo alltid bare bli en pekepinn, da alle har forskjellige erfaringer med forskjellige individer av hver rase - i tillegg til at folk definerer alle kriteriene forskjellig. Hva et lang radius da? Hva er mye lyd? Hva er pelsstell? Jeg trener med 7 pudler, 5 fast, og kjenner 3 av dem veldig godt. Det er mye mer lyd i dem en de staffene jeg kjenner ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg aldri sett på puddel? Sett bort ifra at jeg har sett på raser uten noe særlig pelsstell da :P de virker jo skikkelig kule, og man kan bare skrelle de med maskin, sant? Men hvordan er pelsen om de ikke er i bevegelse om vinteren? Staffen min går også tur uten klær i 20 minus,men så fort vi stopper opp er det fryktelig kaldt for han. Er det noe varme i puddelpels? Hvis man beholder LITT lengde mener jeg?

Sportsklipt puddel står høyt på min liste. Mange herlige arbeidshunder der. Men som Teserere sier, de har også lyd (enkelte mer enn jeg takler og mer enn de fleste dsg jeg vet om) og kan ha ganske mye jaktinstinkt og stor radius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg kjenner puddelrasen godt og jeg synes det er stor forskjell på lydnivået hos de ulike variantene. Storpuddelene jeg kjenner og har kjent har generelt hatt lite lyd, min egen inkludert. Enkelte storpudler kan prate litt (murre o.l), men jeg vil ikke beskrive de som gneldrete. For gneldre, det kan dvergpuddelen min. ;) Fra mellompuddel og nedover så er det mer lyd enn hos de store. Men storpuddelen som en bråkete hund? Nei, ikke om du spør meg. :)

Og når det gjelder påkledning, så er det helt individuelt. Eksempelvis så kjenner jeg to mellompuddeltisper, hvor av den ene nekter å gå ut når er det vått og kaldt og må ha på seg klær for orke å være ute høst og vinter, mens den andre mellompuddelen bader året rundt og gjerne graver seg ned i all snøen den ser. Disse to er begge "nedskrelt" til enhver tid. Det viktigste er å holde hunden tørr, for en gjennomvåt puddelpels varmer ingenting - og gjennomvåt blir den raskt dessverre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...