Gå til innhold
Hundesonen.no

Saueavvending - Østlandet


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Jupp, jeg vil gjerne prøve å få strømme mine to polarhunder for sau (ihvertfall den ene, den andre er ok egentlig). Jeg er klar over at de aldri vil få godkjent sauerenhetsbevis eller noe, men målet er at de kan bli kontrollerbare rundt sau (i bånd med dobbeltsikring). Jeg bor på gård selv med sauer (nærmeste naboen til hundegården om sommeren..), og det er endel sau i området. I tillegg er jeg mye på fjellet og møter stadig sau.

Jeg slipper aldri hundene i områder med sau, men jeg vil gjerne kunne gå tur på fjellet alene og kunne håndtere hundene i sauemøter.

Er det noen som har erfaring med strømming av polarhund mot sau (evt. andre hunder med sterke instinkter)? Er det noen som kan anbefale noen jeg kan ta kontakt med for strømming på østlandet?

Hilsen en som begynner å bli litt bekymret over at beitesesongen snart er igang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg vil gjerne prøve å få strømme mine to polarhunder for sau (ihvertfall den ene, den andre er ok egentlig). Jeg er klar over at de aldri vil få godkjent sauerenhetsbevis eller noe, men målet er at de kan bli kontrollerbare rundt sau (i bånd med dobbeltsikring). Jeg bor på gård selv med sauer (nærmeste naboen til hundegården om sommeren..), og det er endel sau i området. I tillegg er jeg mye på fjellet og møter stadig sau.

Jeg slipper aldri hundene i områder med sau, men jeg vil gjerne kunne gå tur på fjellet alene og kunne håndtere hundene i sauemøter.

Er det noen som har erfaring med strømming av polarhund mot sau (evt. andre hunder med sterke instinkter)? Er det noen som kan anbefale noen jeg kan ta kontakt med for strømming på østlandet?

Hilsen en som begynner å bli litt bekymret over at beitesesongen snart er igang..

Har ingen og anbefale da jeg ikke finnes kjent med strømming, men kjenner en som strømmet sin mutte, den avbrøyt der og da (responderte på støtet), men var akkurat like krakilsk neste gang de traff husdyr (i bånd) for da hadde den tydeligvis fortrengt det igjen. Jeg har ikke strømmet mine, men har da hatt mer eller mindre harde tak ifbm forsøk på og kontrollere krakilske mutter i nærheten av beitedyr, samtlige passe misslykket, så jeg tror nok det skal sitte langt inne og få varig resultat med strøm (eller andre lignende ting for den del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen og anbefale da jeg ikke finnes kjent med strømming, men kjenner en som strømmet sin mutte, den avbrøyt der og da (responderte på støtet), men var akkurat like krakilsk neste gang de traff husdyr (i bånd) for da hadde den tydeligvis fortrengt det igjen. Jeg har ikke strømmet mine, men har da hatt mer eller mindre harde tak ifbm forsøk på og kontrollere krakilske mutter i nærheten av beitedyr, samtlige passe misslykket, så jeg tror nok det skal sitte langt inne og få varig resultat med strøm (eller andre lignende ting for den del).

Er det jeg er litt redd for og. Har hatt mine basketak med malamutene. Sist år måtte jeg få hjelp midt oppe på fjellet fordi sauejævlene gikk ETTER oss.. Måtte tviholde på en totalt umulig og en halvveisumulig malamute til de som hjalp meg hadde fått sauene bort.

Som svar på hvem/hvor: ta kontakt med den lokale avdelingen til NJFF (http://www.njff.no/portal/page/portal/ostfold/lokallag) evnt en lokal fuglehundklubb. De arrangerer ofte aversjonskurs, mot våren/sommeren med godkjente instruktører.

Takk!

Er ei i tofte som strømmer, om det ikke er for langt unna:)

Har du navn? :) Tofte er absolutt ikke for langt :)

EDIT: Pringlen: Takk for tips! Skal absolutt undersøkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg er litt redd for og. Har hatt mine basketak med malamutene. Sist år måtte jeg få hjelp midt oppe på fjellet fordi sauejævlene gikk ETTER oss.. Måtte tviholde på en totalt umulig og en halvveisumulig malamute til de som hjalp meg hadde fått sauene bort.

Ja, jeg har mine tvil om at slikt har noen effekt over hodet på en normal mutte, men det skader jo ikke og forsøke. Jeg kjenner til problemet ditt ihvertfall, mine både hoppet, dro og hylte og vrælte når de så beitedyr, ikke spesielt koselig, både pga lyd og pga at det faktisk er ganske mange kg og ganske store krefter som man faktisk må klare og holde/få med seg videre..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førte året vi var på aversjonskurs med våre var det en ung polarhundblanding også med.

Den gav seg etter 2 støt, da var det ikke så gøy lengre.

De skulle tilbake etter en tid for restrømming, men vet ikke hvordan det gikk.

Instruktørene gir ingen garanti uansett rase, og man må jo selv vurdere om man vil prøve.

Var flere forskjellige raser med, var mange som fikk 2 støt før de gav seg faktisk.

Selv har jeg en shiba,og det er jo en rase som man ikke skal strømme har jeg fått vite.

Ikke ville det virke og ikke var det rett mot hunden fordi det er en urhundrase.

Hos meg er hund hund.

Jeg er helt sikker på at Linus hadde jaget og kanskje drept sau om han hadde fått sjansen før strømminga.

For å si det sånn, så var interessen hans for sau stor første gangen, og han løp etter flokken 2 ganger og fikk støt før han ga seg.

De andre 3 hundene mine( DSG og boston terrier ) ga seg etter 1 "angrep" med påfølgende støt.

Restrømming i fjor for hele gjengen, og da var det ingen av de som var noe interessert i sau, og alle fikk bufebevis.

Linus snur om vi møter sau nå.

For meg er ikke dette bufebeviset et go for å slippe hundene ukritisk i saueland i beitetia

Men et forsøk til å få hundene til å tenke seg om visst uhellet e ute og de skulle komme seg løs i nærheten av sau.

For kanskje er det bare det som skal til for at man får avverget at sau kommer til skade eller blir drept.

Jeg har tidligere hatt en polarhundblandning, og den fikk vi ikke strømme for en del år siden.

Men nå er det tydeligvis endret hos hundeklubben her.

Jeg kommer nok til å ha alle mine framtidige hunder også med på aversjonskurs, for uhell kan dessverre skje..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Nei. Jeg droppa det. Kommer nok ikke til gjøre det på malamuter noen gang heller. De vil aldri bli sauereine uansett. De malamutefolkene jeg har snakket med som har gjort det sier at det hjalp der og da, men at de var like ville på sau senere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strømma min akita/malamutetispe og hun fikk seg en karamell og viste aldri interesse for sau mer.  Vi bodde midt i saueland så følte jeg måtte gjøre det for å føle meg litt tryggere.  

Hun gikk aldri løs men det hendte noen ganger at hun stakk av - dører som ble glemt å stenges osv - men selv om saueflokkene var like i nærheten rørte hun dem aldri. 

De lo rått når jeg kom for å strømme bikkja og jeg fikk aldri noe renhetsbevis fordi hun var polarmix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en elghund som var helt gal etter sauer. Han ble strømmet, men det nok noen ganger før det gjorde nok inntrykk altså. Neste gang vi var tilbake var det på'n igjen, denne gangen holdt det med én gang før han ikke viste interesse. Men han er seig og kan nok ikke stoles på nå heller etter det har gått litt tid, så han må i såfall stadig tilbake for restrømming. Poenget er vel at det er håp, men det vil nok ta flere strømminger i løpet av en økt, og du må nok også belage deg på å måtte gjennom det flere ganger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om en rottis som har blitt strømmet, og det gikk ikke bra.. Nå vet ikke jeg hva som skjedde, men noe feil må ha skjedd fordi bikkja byttet ut jakta med noe mer aggressivitet fordi hun fikk vondt..

så den rottisen gikk fra noe nysgjerrig til å bli heeeelt bananas, og da ordentlig forbanna på sauen og skulle virkelig ta den.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Heidihj skrev:

Nei. Jeg droppa det. Kommer nok ikke til gjøre det på malamuter noen gang heller. De vil aldri bli sauereine uansett. De malamutefolkene jeg har snakket med som har gjort det sier at det hjalp der og da, men at de var like ville på sau senere. 

Dette jeg også har hørt. ☺ så har aldri egentlig vurdert det en gang. Nå er han foreløpig håndterbar ifht sau. Får han med meg og han står gjerne bare å kikker ☺ jeg kom bare til å tenke på dette når jeg fikk spørsmål på trening om jeg skulle strømme han. De har akuratt sluppet sauer ut rett ved treningsbanen aå det var litt vanskelig å få oppmerksomheten hans. Men han står bare å kikker. 

Men han går jo aldri løs helt løs. I hverstefall langline.

Var bare intressert i å høre om du hadde testet og om det funka.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

Dette jeg også har hørt. ☺ så har aldri egentlig vurdert det en gang. Nå er han foreløpig håndterbar ifht sau. Får han med meg og han står gjerne bare å kikker ☺ jeg kom bare til å tenke på dette når jeg fikk spørsmål på trening om jeg skulle strømme han. De har akuratt sluppet sauer ut rett ved treningsbanen aå det var litt vanskelig å få oppmerksomheten hans. Men han står bare å kikker. 

Men han går jo aldri løs helt løs. I hverstefall langline.

Var bare intressert i å høre om du hadde testet og om det funka.

Greit han bare kikker da. Får håpe det fortsetter sånn :) Jeg har ei som er grei med kan gire seg opp, og ei som blokkerer helt. Har bodd på gård med sau ved siden av hundegårdene, og det var ikke bare enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...