Gå til innhold
Hundesonen.no

Helsesjekk av eldre katt.


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

En standard sjekk er vel som regel bare at de kjenner over ledd og muskler, sjekker tenner, øyne og ører og ellers ser at katten ser ut til å være i fin form og godt hold.

Skal man ha noe utover det, så må man kanskje be om det spesifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ja, regnet egentlig med at det var det samme som hos hund. :)

Men hvilke tester bør en gammel katt gå gjennom, nyrene er det første jeg tenker på at bør sjekkes ut hvertfall, holder det da med urinprøve og er det noe mer som bør sjekkes ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker, men det høres logisk ut med å sjekke nyrene. Det kommer kanskje også an på om hunden har noen symptomer som bør sjekkes ut. Noen eldre katter mister jo også en del tenner, evt opparbeider seg en del tannstein. Det kan også sjekkes, men du kan jo ta en telefon til dyrlegen og høre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når regnes en katt som gammel? Vi har ei frøken som blir 12 år i år, og hun har blitt sjekket for muskel- og leddplager (hun har litt problemer med ryggen), men vi har ikke tatt noen urinprøve av henne. Burde vi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tusen takk for svar!

Har ikke katt selv, men skal passe en jeg kjenner godt som ikke har vært hos veterinær på mange år, så lurer på om jeg skal driste meg til å ta en sjekk av henne selv den perioden.

Men siden det ikke er min katt, så lurer jeg jo litt ang. hvor dyrt det kan bli med "full" utredning også? Rygg/ledd + sjekk av nyrene, bør vel høre med min egen veterinær ang. det.

Når regnes en katt som gammel? Vi har ei frøken som blir 12 år i år, og hun har blitt sjekket for muskel- og leddplager (hun har litt problemer med ryggen), men vi har ikke tatt noen urinprøve av henne. Burde vi det?

Etter 10 år anbefaler de fleste vet. såkalt seniorkontroll hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også tennene bør sjekkes!

Vi oppdaget på en blod/urinprøve at min katt var i en tidlig fase av nyresvikt. Ved å oppdage dette tidlig og sette henne på diett for, levde hun 5 år før det ble så ille at vi lot henne få slippe.

Da var hun 22 år gammel

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyrer, som flere her sier, er vel ofte en kilde til problem hos eldre katter, og om hun ikke har vært til vet på flere år er det veldig sannsynlig at det er behov for å fjerne tannstein (og generelt ta en grundig sjekk av tennene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...