Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte bank?


Mikke
 Share

Recommended Posts

Vurderer å bytte bank, men siden jeg har relativt dårlig peiling på dette så vet jeg ikke helt hvor lurt det egentlig er :P Ønsker så klart å være kunde i den banken som gir best mulig fordeler for meg, men det er litt vanskelig når jeg ikke en gang vet helt hva jeg er ute etter.. Sett bort ifra høye renter og lave gebyr.

Har lest litt rundt og funnet ut at DNB har et tilbud som virker nokså gunstig for studenter. Her får du blant annet et gebyrfritt visakort, men hvor bra er egentlig DNB som bank? (https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/konto/student.html) Har også tenkt litt på å bytte til Nordea, av den enkle grunn at jeg har hørt mye bra om de..Men som sagt så har jeg lite peiling.

Noen som har erfaringer å komme med? Hvilken bank er du kunde i, og er du fornøyd/ mindre fornøyd? Har du bytta bank før, og var det verdt "strevet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke akkurat en sak som omhandlet banker i en eller annen nettavis? Uansett så skal visst finansportalen.no være en nettside som hjelper deg til å finne riktig bank. Ikke at jeg har brukt den selv altså.

Har DNB. Hvorfor vet jeg ikke, men har "alltid" hatt det og syns det er forsåvidt greit. Har hverken lån, fond, sparepenger eller noe annet enn "brukskonto" og "regningskonto". Funker greit nok, syns nå jeg da, uten å kunne si hva som gjør det bra.

Har kjempepeiling skjønner du... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skandiabanken har best rente og få (ingen?) gebyrer. DnB har super kundeservice, inkl chat hvor du får svar med en gang (uten å vente i telefonkø...), og fiffige verktøy som automatisk budsjett/oversikt over hva du bruker penger på. Når du slipper gebyr på visakort er forskjellen nok ikke så stor (med mindre du har mye penger i banken du får renter på, men det er jo ikke en så vanlig problemstilling for studenter ;) )

Tips uansett, spar BSU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skandiabanken har best rente og få (ingen?) gebyrer. DnB har super kundeservice, inkl chat hvor du får svar med en gang (uten å vente i telefonkø...), og fiffige verktøy som automatisk budsjett/oversikt over hva du bruker penger på. Når du slipper gebyr på visakort er forskjellen nok ikke så stor (med mindre du har mye penger i banken du får renter på, men det er jo ikke en så vanlig problemstilling for studenter ;) )

Tips uansett, spar BSU!

Skandiabanken har også chat med umiddelbart svar og automatisk budsjett og oversikt over hva du bruker penger på :whistle:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! BSU har jeg uansett, og renta på den er lik på alle bankene jeg har sjekka :thumbsup: Når det er sagt så er jeg litt redd for å bli lurt, og bli blind på alle de gode "avtalene"..Tenker litt sånn at det som trekker opp må jo trekke noe ned samtidig.. (gunstig på enkelte punkt, men mindre gunstig på andre..) Magefølelsen min heller egentlig mest mot Nordea, men jeg er fortsatt usikker..

Bankene får det til å høres så enkelt ut å bytte, men Sparebank 1 som jeg har nå krever f.eks 75kr i gebyr for hver konto en avslutter/overfører til en annen bank..Ikke at det er et lass med penger, men likevel litt unødvendig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fra Danske Bank til Scandiabanken da DB varslet å senke sparerenta fra 3,0 til 2,7. Best ut med rente kom da Scandiabanken med 2,9 (over 100.000,-).
Godt fornøyd med kundeservicen, mer enn jeg var med DB.

Liker nettbanken og mobilbanken til Scandiabanken bedre enn DB også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk til DNB som har helt vanvittige lederbonuser (det har sikkert min bank også, men!) og til og med tør å ta seg friheten til å be statsministeren holde kjeft om renteøkning/senking/tjene penger på vanlige folk... :aww: .

Jeg har Sparebank1 og er ok fornøyd med dem, men jeg har hverken lån, forsikring eller andre ting som BETYR noe for mitt valg av bank, da.. har bare en brukskonto + sparekonto + BSU og der er det liten forskjell på bankene. Vurderer å bytte til samme bank som moder'n og de, en eller annen lokalbank jeg ikke husker hva heter :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja er litt enig i det du sier der om DNB.. Men samtidig så har de veldig OK tilbud til studenter, itillegg tilbyr de gebyrfrie overføringer mellom egne kontoer, noe som er litt viktig for meg.

Føler meg noe "sikrere" på Nordea som sagt, men de tilbyr kun 12 gebyrfrie overføringer mellom kontoer i året.. Litt dumt for meg som fører over lønn + stipend fra brukskonto til sparekonto (og omvendt) ihvertfall 1, og gjerne flere, ganger i mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt DNB og DNB student de siste seks årene. Superfornøyd :D Aldri noe mikkmakk og genialt med bank i butikk og ekstremt lett tilgjengelig kundeservice. Så jeg kommer til å fortsette med DNB enn så lenge i alle fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos DnB er de fem første årene som studentkunde gebyrfrie - deretter koster det 250 kr i året pr bankkort du har. Jeg og samboer fikk et lite sjokk når banken plutselig trakk 750kr fra kontoene våre på nyåret. Vi har ikke vært studentkunder i 5 år, så det var en feil - men alltids greit å være klar over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg noe "sikrere" på Nordea som sagt, men de tilbyr kun 12 gebyrfrie overføringer mellom kontoer i året.. Litt dumt for meg som fører over lønn + stipend fra brukskonto til sparekonto (og omvendt) ihvertfall 1, og gjerne flere, ganger i mnd..

Nordea har et kundeprogram som heter Check-In som er for studenter.

Du kan overføre fra brukskontoen til sparekontoen så mange ganger du vil, men det er kun 12 gratis uttak fra sparekontoen. Om du overfører fra sparekontoen flere ganger i mnd, så burde du heller ha to brukskontoer og en sparekonto som du lar stå i fred.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordea har et kundeprogram som heter Check-In som er for studenter.

Du kan overføre fra brukskontoen til sparekontoen så mange ganger du vil, men det er kun 12 gratis uttak fra sparekontoen. Om du overfører fra sparekontoen flere ganger i mnd, så burde du heller ha to brukskontoer og en sparekonto som du lar stå i fred.

Aha, det var jeg ikke klar over! Har lest om den check-in avtalen de har for studenter, men visste ikke at de 12 overføringene ikke gjelder overføringer fra brukskonto til sparekonto.

Hvordan er det med trekk som går fra sparekonto, teller det som en overføring? Fører nemlig stipendet over på sparekonto så blir husleien trukket direkte fra den, men det er kanskje ikke den lureste måten å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja er litt enig i det du sier der om DNB.. Men samtidig så har de veldig OK tilbud til studenter, itillegg tilbyr de gebyrfrie overføringer mellom egne kontoer, noe som er litt viktig for meg.

 

Føler meg noe "sikrere" på Nordea som sagt, men de tilbyr kun 12 gebyrfrie overføringer mellom kontoer i året.. Litt dumt for meg som fører over lønn + stipend fra brukskonto til sparekonto (og omvendt) ihvertfall 1, og gjerne flere, ganger i mnd.. 

Men dette hørtes jo merkelig ut. Kun 12 gratis overføringer mellom hvilken som helst konto? Alle bankene jeg har vært borti, ikke at det er så fryktelig mange men, har hatt full fleksibilitet på brukskontoen. Hvis ikke kan den jo ikke brukes som brukskonto nesten...

Uansett, når jeg bare hadde en sparekonto, bsu og en brukskonto og sjekka ut banker var det minimalt med forskjell å spare på å bytte. Tror skandiabanken kom best ut, men jeg orka ikke å bytte da, og etter at jeg har dratt på meg at solid huslån er absolutt ikke de billigst lenger. Men når jeg har regna på dette, er det først nå når jeg sitter på lån at det faktisk er litt mer enn bare lommerusk å spare på å bytte.

Eller om du er mening i en fagforening eller organisasjon som gir noen fordeler et sted? Kanskje det kan være avgjørende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det var jeg ikke klar over! Har lest om den check-in avtalen de har for studenter, men visste ikke at de 12 overføringene ikke gjelder overføringer fra brukskonto til sparekonto.

Hvordan er det med trekk som går fra sparekonto, teller det som en overføring? Fører nemlig stipendet over på sparekonto så blir husleien trukket direkte fra den, men det er kanskje ikke den lureste måten å gjøre det på?

Alt som går fra sparekontoen regnes som overføring. Men hva med å føre stipendet minus husleie over til sparekontoen og så trekker du husleie fra brukskontoen?

Du har så mange uttak/overføringer fra brukskontoen du vil. Det er kun fra sparekontoen det er 12 gratis (over 12 må du betale et gebyr)

Om du ikke vil ha husleia fra brukskontoen, så opprettter du en brukskonto til og kaller den husleie konto eller noe. Så setter du stipend delen som skal spares på sparekontoen, og husleia på huskontoen og har brukskontoen din til andre ting. Kan ha så mange kontoer du vil.

Det er to ulike løsninger.

Nordea har opprettet noe som heter Bufferspar, om du sparer min. 500kr i mnd får du 3% rente av det du har stående på kontoen. Det er veldig bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...